Muiden alojen osaamisen hyödyntäminen akvaarioharrastuksessa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

PiaH
Junior Member
Junior Member

Muiden alojen osaamisen hyödyntäminen akvaarioharrastuksessa

Viesti Kirjoittaja PiaH »

Tutkin työkseni innovaatioita ja innovointia ja olisin tosi kiinnostunut kuulemaan, minkälaisia virityksiä kukin on akvansa ympärille kehitellyt.

Eli tuleeko mieleen mitään (vaikka kuinka pientä) juttua, jossa olisi onnistunut ratkaisemaan jonkun akvaarioon liittyvän ongelman taidoilla, jotka olet oppinut jossain muussa harrastuksessa tai työssä?
Tai oletko hyötynyt jonkin toisen ihmisen osaamisesta, kun olet ratkaissut jonkun akvajutun?

Vastatkaa rohkeasti ihan mitä tahansa ja vaikka kuinka pientä. Pliis.

Kiitoksia etukäteen!! :)
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

No tämä on oikeasti tosi pientä, mutta kimalaispallokalojen hampaiden leikkuussa antoi valtavasti itsevarmuutta tieto siitä, että kultasepänpajalla joutui jatkuvasti käsittelemään vielä pienempiä osia vielä isommilla vekottimilla. Jaksoin siis luottaa sekä näkökykyyni, että sorminäppäryyteeni juuri senverran, että pystyin operaation suorittamaan. Kivilajien tuntemus on auttanut ainakin sen kerran, kun sukulainen tarjosi kaunista hiottua hematiittia akvaarion somisteeksi, osasin kieltäytyä hyvin perustein.
Dixi et animam levavi.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Leikkaussalissa olen oppinut erilaiset puhtauskäsitteet ja niiden merkityksen. Niitä taitoja sovellaan kaikkialla kotonani, alkaen käsien pesusta. Muutamia jippoja teippien käyttöön, sekä tuhat ja yksi tapaa käyttää pänksejä (=pean) on myös jäänyt matkaan.

Lähinnä miun oppini työelämässä on sovellettavissa akvaarion huoltoon ja puhtaanapitoon.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Työpaikalla tulee käyteltyä pikkiriikkisiä ruuvareita ja pajatöissä pihtejä, viilaa, leikkureita yms. Työ on tarkkaa ja materiaalia pitää "kuunnella" käsitellessä, tai kohta on asiakkaan lasit kahdessa osassa [;)] . Kun tietää osaavansa tehdä suht vaikeita ja tiettyä herkkyyttä vaativia töitä, ei kynnys isommankaan tee-se-itse projektin aloittamiseen ole kovinkaan korkea.

Työkokemukselle kiitos, akvaariohommissa yksikään laite tms. ei ole muokatessa hajonnut käsiin. On tullut harjoiteltua riittävän monilla asiakkaiden laseilla :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
PiaH
Junior Member
Junior Member

Kiitos esimerkeistä! Lisää vielä kaivataan, eli antakaa palaa! :)
Adrianna kirjoitti:Työpaikalla tulee käyteltyä pikkiriikkisiä ruuvareita ja pajatöissä pihtejä, viilaa, leikkureita yms. Työ on tarkkaa ja materiaalia pitää "kuunnella" käsitellessä, tai kohta on asiakkaan lasit kahdessa osassa.
Ovatko kyseessä silmälasit...? Oletko siis ammatiltasi optikko vai mikä...?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Puutarhurin näkökulmasta akvaariokasvit on "uusi ulottuvuus", kasveja olen vaalinut kovasti ja kyllä ne jotenkin kukoistavatkin.
En tiedä onko artesaaniopinnot ja muut kädentaidolliset koulutukset vaikuttaneet jotenkin tuohon sisustusilmään, kun joidenkin mukaan osaan sisustaa altaat kivasti.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

No tuo mieheni on sähkömies koulutukseltaan, ja vaihtoi näppärästi monimetalleihin johdot. ja vain sähkömies saa nuo vaihtaa, joten apu löytyi läheltä :)
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Laboratorio/kemian alaa opiskeleena ymmärtää ilman suurempia rautalangasta vääntämisiä vesiarvot -testaukset sun muut. Joskus on koulussakin tullut testailtua akvaarioiden vettä.
Ei varmasti ollut harrastusta aloittaessa niin uuno olo noiden koohoiden, peehoiden, nitraattien ja pmdd:n ainesosasten kanssa kuin monella muulla.

Muutenkin kaikenmaailman testailut, mittailut, pipettien kanssa hosumiset, vetyperoksidit yms ovat hauska lisä tässä harrastuksessa.

nimim. hullun kotikemistin silmät kiiluu
I'm #1 so why try harder?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

VesiEläin kirjoitti:Puutarhurin näkökulmasta akvaariokasvit on "uusi ulottuvuus", kasveja olen vaalinut kovasti ja kyllä ne jotenkin kukoistavatkin.
En tiedä onko artesaaniopinnot ja muut kädentaidolliset koulutukset vaikuttaneet jotenkin tuohon sisustusilmään, kun joidenkin mukaan osaan sisustaa altaat kivasti.
Vaatimattomuuden huippu :mrgreen:

Askartelunohjaajaksi kouluttautuneena on tietty into, rohkeus ja haaste kaikenlaisten tee-se-itse-systeemien kokeilemiseen. Monet materiaalit ovat tuttuja ja mitkä eivät ole, niitä pitää ehdottomasti päästä koittamaan. Esimerkkejä: kalliojäljitelmätausta paperimassasta akvaarion taakse, Cascon kotikitistä ja lasikuidusta kalliojäljitelmätausta akvaarion sisään, hiilarisysteemit, matokompostori (elävää ruokaa talven varalle), jalustan pintakäsittely akvaarioliikkeen pitäjän pilattua sen :roll: . Juuri muuten aloitin silikonien vaihdon vanhaan altaaseen, pitäähän sellainenkin ihmeellisyys kokea itse! Ja TAS:in valukivikurssi jo lähellä :D Kuuvaloihin materiaalt hankittuna...
Muoks: saviturvepallerot meinas unohtua :D ... ja joskus olen savesta tehnyt pari linnaa akvaarioon...
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Luontoharrastus ja alan koulutus käy hyvin yksiin tämän harrastuksen kanssa. Luonnonkasveista tulee kokattua ruokaa sekä perheelle, että kaloille, ja metsissä kulkiessa tarttuu matkaan monenlaista akvaarioihin päätyvää juttua, kivistä ja juurakoista kasveihin ja ötököihin. Luonnonpuroista ja lammikoista tulee otettua mallia omien altaiden sisustukseen. Kalastusharrastuksesta tutuksi ovat tulleet myös kalan lopettaminen ja sisäelinten rakenne :| Sekä kalan "elvytys" ennen vapauttamista!

Lukutaito on ollut erittäin tärkeä! Aiemmin kirjaston, nykyään tietokoneen käyttö on varmasti pelastanut monilta virheiltä varsinkin harrastuksen alussa.

Alunperin aivan muuhun käyttöön tarkoitettuja kapineita on jatkuvasti akvaariokäytössä :) Pidän ruuanlaitosta, joten keittiöni on aika hyvin varustettu. AW on myös varsinainen akvaristin Niksi-Pirkka :mrgreen:

Kun olen aina tykännyt kaikkea korjailla ja näperrellä, löytyy kotoa hyvä valikoima työkaluja sekä itsellä taitoa ja uskallusta tehdä kaikenlaista itse. Vuotava silikoni tai rikkinäinen pumppu ei ole harrastuksen este, vaan ainoastaan hidaste :mrgreen: Sähköalan perustiedoista on ollut lähinnä se hyöty, että tiedän varmasti mitä en ala tekemään itse. No, jokunen valaisin on kyllä tullut korjattua..

Piirustusharrastuksesta oli varmaan apua, kun joskus ensimmäisiin akvaarioihin tein itse hienot taustakuvat.

Pintakäsittelyalaa opiskelevan poikani tietoja olen hyödyntänyt akvaarion kehysten ja valaisimien maalauksessa. Sekä tietenkin hänen voimiaan altaiden ja jalustojen kantamisessa ja siirtelyissä [;)]

Asiaa voi ajatella myös toisin päin; tämä harrastus antaa paljon muiden asioiden opiskeluun ja harrastamiseen! Omat lapset ovat usein huomanneet läksyjä tehdessään, että akvaariopuolelta valmiiksi tuttuja asioita tulee vastaan kemiassa, fysiikassa, maantiedossa, biologiassa, historiassa, kielissä ja matematiikassa.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

PiaH kirjoitti:
Adrianna kirjoitti:Työpaikalla tulee käyteltyä pikkiriikkisiä ruuvareita ja pajatöissä pihtejä, viilaa, leikkureita yms. Työ on tarkkaa ja materiaalia pitää "kuunnella" käsitellessä, tai kohta on asiakkaan lasit kahdessa osassa.
Ovatko kyseessä silmälasit...? Oletko siis ammatiltasi optikko vai mikä...?
En sentään ihan, optisen alan myyjä vain :D . Pajatöitä silti pyrin tekemään mahd. paljon, päälleistutut-yliajetut-koiranpuremat-lapsenvääntämät rillit ovat kerrassaan mukavan haastavaa puuhasteltavaa :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

-Tassu- kirjoitti:(...)Lukutaito on ollut erittäin tärkeä!(...)
:mrgreen:
Kas vain, kun tuppaa tällaisetkin perusasiat olemaan ihan itsestäänselvyyksiä, enpä olis ajatellut!
I'm #1 so why try harder?
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

mollylady kirjoitti:Laboratorio/kemian alaa opiskeleena ymmärtää ilman suurempia rautalangasta vääntämisiä vesiarvot -testaukset sun muut. Joskus on koulussakin tullut testailtua akvaarioiden vettä.
Ei varmasti ollut harrastusta aloittaessa niin uuno olo noiden koohoiden, peehoiden, nitraattien ja pmdd:n ainesosasten kanssa kuin monella muulla.

Muutenkin kaikenmaailman testailut, mittailut, pipettien kanssa hosumiset, vetyperoksidit yms ovat hauska lisä tässä harrastuksessa.

nimim. hullun kotikemistin silmät kiiluu
Täällä nykyinen kotiäiti, entisessä ammatissa kemisti, testailee vettä innolla. Pikku säädöt malawi- ja tanganjika-altaiden vesissä pitää vireänä :mrgreen:
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Koulutusta ja kokemusta on mm.muovimekaanikon hommista,puusepän jutuista ja rakentamisesta.
Kaikki suodatuslaitteet olen rakentanut itse muovista kun vastaavia on vaikea saada suomesta. Samoin jalustat ja valaisin ratkaisut on suuniteltu ja tehty omiin tarpeisiin. Altaan sijoituspaikan lattian vahvistamisessa rakennusalan kokemus auttoi paljon.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

joppe kirjoitti:Koulutusta ja kokemusta on mm.muovimekaanikon hommista,puusepän jutuista ja rakentamisesta.
Kaikki suodatuslaitteet olen rakentanut itse muovista kun vastaavia on vaikea saada suomesta. Samoin jalustat ja valaisin ratkaisut on suuniteltu ja tehty omiin tarpeisiin. .
MIelenkiintoisia juttuja olette tehneet... Laittakaahan ihmiset kuvia virityksistänne. Itse olen poropeukalo, hyvä kun sain kilju vehkeet tehtyä :( .
outer
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja outer »

Ammatillista taitoa ei vielä ole, mutta elektroniikka sarjoja rakennellessa on oppinut tekemaan kaikkea pientä. Syksyllä alkaa vasta koulutus sähköllä ja siitä jatkan elektroniikka puolelle.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

kami82 kirjoitti:
joppe kirjoitti:Koulutusta ja kokemusta on mm.muovimekaanikon hommista,puusepän jutuista ja rakentamisesta.
Kaikki suodatuslaitteet olen rakentanut itse muovista kun vastaavia on vaikea saada suomesta. Samoin jalustat ja valaisin ratkaisut on suuniteltu ja tehty omiin tarpeisiin. .
MIelenkiintoisia juttuja olette tehneet... Laittakaahan ihmiset kuvia virityksistänne. Itse olen poropeukalo, hyvä kun sain kilju vehkeet tehtyä :( .

Laitan kuvia jos joku hoitaa tekniikan eli linkittää palstalle tms. kun en itse osaa laittaa.
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Optinen myyjä täälläkin joka työkseen yrittää taikoa kasasta mutkalle väännettyä rautalankaa ehdat silmälasit.. pihdit, pinsetit ja milli kertaa kaksi ruuvit ovat tuttuja, joten esim. suodattimen "pienet" osaset pysyy hanskassa...

Maatilan tyttönä olen oppinut että elämä jatkuu, jos kala kuolee vanhuuteen, se on luonnollista ja tätä lapsillenikin olen opettanut, etteivät panikoi jos kala tai kissakaan on "jalat taivasta kohden". Siis maaseudun maalaisjärki on auttanut. Tuntuu myös hyvin jääneen biologian opit päähän, joten on helppo ymmärtää eri kalojen eri vesivaatimukset ja kasvit nauttivat viherpeukalon ymmärtäväisestä hoidosta akvaariossa kuin sen läheisyydessä!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kymmenen vuotta kultaseppänä jättää kyllä tietyn herkkyyden näppeihin, oli sitten käsiteltävänä eläin tai joku laite. Ja plussana tietty varaston näppäriä työkaluja.
Miehen työ maa-aines laboratoriossa antaa mahdollisuuden valita tarkasti pohjamateriaali ja sen karkeus, ja materiaalin saa sielä takuupuhtaana ämpäreissä kotiin (vaihtamaan tuo ei ole vielä suostunut).
Nykyisen työn vaatima matkustaminen on sivussa poikinut mukavia opetusjulisteita eri kalalajeista, kiviä, seepiaa, puunpaloja ym. oikeasta ympäristöstä.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Oma työni ei ole antanut akvaharrastukselle mitään, eikä koulutuksestakaan ole sanottavaa iloa ollut. Miehellä taas on sekä kirvesmiehen että sähköasentajan koulutus, joista on kyllä lähes päivittäin hyötyä. :)
No joo, ehkä yksi juttu on työssä ollut avuksi: rajaton mahdollisuus roikkua aw:ssä työajalla ja tulostella kaikkea asiaan liittyvää firman piikkiin väriprintterillä. [:I]
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Kirjaan ylös kaikki akvaarioon menot (+kaikkea muuta tapahtunutta) ja summaan ne sitten vuoden lopussa. Ei ole mitään erityistä syytä kirjata menoja, on vaan kiva tietää paljonko hynaa tähän harrastukseen menee. Juu, taloushallinnon merkonomi olen 8-)
Pessimisti ei pety.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Damae kirjoitti:Kirjaan ylös kaikki akvaarioon menot (+kaikkea muuta tapahtunutta) ja summaan ne sitten vuoden lopussa.
No huh. En uskaltais lähteä laskemaan mitä altaisiin on mennyt.. :mrgreen:
PiaH
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia paljon aivan mahtavista esimerkeistä!! Mutta laittakaa vielä lisääkin, jos tulee mieleen. :)
marsku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marsku »

Itse vasta opiskelen insinööriksi, mutta lujuuslaskennan ja statiikan avulla laskeskelin, miten hyvin altaan alla oleva lipasto kestää täyden akvaarion painon :mrgreen:
jnordi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jnordi »

Oma työni on auttanut Ph:n alentamisessa, sitruunahapon muodossa :mrgreen: .. siihempä se sitten jääkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”