Luontoharrastus ja alan koulutus käy hyvin yksiin tämän harrastuksen kanssa. Luonnonkasveista tulee kokattua ruokaa sekä perheelle, että kaloille, ja metsissä kulkiessa tarttuu matkaan monenlaista akvaarioihin päätyvää juttua, kivistä ja juurakoista kasveihin ja ötököihin. Luonnonpuroista ja lammikoista tulee otettua mallia omien altaiden sisustukseen. Kalastusharrastuksesta tutuksi ovat tulleet myös kalan lopettaminen ja sisäelinten rakenne

Sekä kalan "elvytys" ennen vapauttamista!
Lukutaito on ollut erittäin tärkeä! Aiemmin kirjaston, nykyään tietokoneen käyttö on varmasti pelastanut monilta virheiltä varsinkin harrastuksen alussa.
Alunperin aivan muuhun käyttöön tarkoitettuja kapineita on jatkuvasti akvaariokäytössä

Pidän ruuanlaitosta, joten keittiöni on aika hyvin varustettu. AW on myös varsinainen akvaristin Niksi-Pirkka
Kun olen aina tykännyt kaikkea korjailla ja näperrellä, löytyy kotoa hyvä valikoima työkaluja sekä itsellä taitoa ja uskallusta tehdä kaikenlaista itse. Vuotava silikoni tai rikkinäinen pumppu ei ole harrastuksen este, vaan ainoastaan hidaste

Sähköalan perustiedoista on ollut lähinnä se hyöty, että tiedän varmasti mitä
en ala tekemään itse. No, jokunen valaisin on kyllä tullut korjattua..
Piirustusharrastuksesta oli varmaan apua, kun joskus ensimmäisiin akvaarioihin tein itse hienot taustakuvat.
Pintakäsittelyalaa opiskelevan poikani tietoja olen hyödyntänyt akvaarion kehysten ja valaisimien maalauksessa. Sekä tietenkin hänen voimiaan altaiden ja jalustojen kantamisessa ja siirtelyissä
Asiaa voi ajatella myös toisin päin; tämä harrastus antaa paljon muiden asioiden opiskeluun ja harrastamiseen! Omat lapset ovat usein huomanneet läksyjä tehdessään, että akvaariopuolelta valmiiksi tuttuja asioita tulee vastaan kemiassa, fysiikassa, maantiedossa, biologiassa, historiassa, kielissä ja matematiikassa.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..