Onko teidän kaloillanne nimiä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Taistelukalauros on nimeltään Herra Sid Vicious, tutummin Sidi 
Kuparimonniset suurimmasta pienimpään: Seppo, Ulla, Kari ja Elina = Akvaariotaikurit
Viherimunuoliaisemme nimi on Pöökiö, äidin miehen kutsuttua sitä ihan pöökiöksi (=äärimmäisen tyhmäksi)
10llä lyhtytetralla ei ole nimiä, mutta menee yhteisnimellä Kova kymppi

Kuparimonniset suurimmasta pienimpään: Seppo, Ulla, Kari ja Elina = Akvaariotaikurit

Viherimunuoliaisemme nimi on Pöökiö, äidin miehen kutsuttua sitä ihan pöökiöksi (=äärimmäisen tyhmäksi)

10llä lyhtytetralla ei ole nimiä, mutta menee yhteisnimellä Kova kymppi

85L & 120L
-
- Starting Member
Minulla ei ole tällähetkellä kaloja, mutta sammakoillani ja omenakotiloillani on nimet. Sammakot ovat Nipsu ja Armi, omput Sampo, Ada ja Luna.
Jos ja kun joskus (sitten kun meille mahtuu useampi allas) saan kala altaan niin nimeän kyllä kalanikin.
Kaikki olen nimennyt heti niiden meille tullessa sen mukaan minkä nimisiltä sattuvat mielestäni näyttämään.
Jos ja kun joskus (sitten kun meille mahtuu useampi allas) saan kala altaan niin nimeän kyllä kalanikin.
Kaikki olen nimennyt heti niiden meille tullessa sen mukaan minkä nimisiltä sattuvat mielestäni näyttämään.

Miulla itselläni uiskentelee puikkis (puikkokala yllätys), punkku/99 (punasilmäpleco) ja toinen on rääpäle, muisku (pusukala) [avovaimon nimeämä], sit mäkki (juovaokamonni) hidas kuin mersu ykkösissä takavuosina ja väritys soppii* siinähän ne, ohan niit olluna edesmenneet kalat mm taistelukala Topi ja Hannu haibarbi
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Meidän kolme uutta lippulehtikalaa ovat nyt nimetty Alivaltiosihteerin Keletappien mukaan: Kele, Tana ja Sviddunääs. Villi lippu, joka on jo aika iso, on sitten nimeltään Kekkonen. 

Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Uusin tulokas komea seeprakirjoahven sai nimeksi REMU. (muistuttaa Mauri Kunnaksen piirtämää Remu Aaltosta) 

Jos aika on rahaa, on työnteko tuhlausta.
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
Hei.
Ei ole tyhmää ! Ei todellakaan! Meillä väpyttelee tuossa suuressa mm. Rambo, Tarzan ja Apila. (kultakaloja) ja kultakalan poikanen (Jorma) hieman pienemässä, odottamassa isompia vesiä.
ostin kekkosen museosta jopa fanipaidan, joka innoitti samalla reissulla siis uuden kultiksen hakua silloin vuonna naki ja kana
.... Eli tänä vuonna
!
Meilläkin löytyy KEKKONEN !!! W0WNesteHukka kirjoitti:Meidän kolme uutta lippulehtikalaa ovat nyt nimetty Alivaltiosihteerin Keletappien mukaan: Kele, Tana ja Sviddunääs. Villi lippu, joka on jo aika iso, on sitten nimeltään Kekkonen.

eehy.tripod.com/kultakala_laseilla.jpg
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä sain ekan akvaarioni ollessani 7-vuotias, joten luonnollisestikin sen ikäiselle on elintärkeää nimetä lemmikkinsä. Tuo tapa on mulla edelleen voimassa, nimeän kyllä suurimman osan kaloistani, ainakin kaikki selkeästi tunnistettavissa olevat. Lähinnä poikaset saavat hieman odottaa nimen saamista, koska niiden sukupuoli ei ole vielä tiedossa (mulla on siis miekkapyrstöjä.)
Joku kysyi onko kaloja typerää nimetä. Mun mielestä olisi typerää olla nimeämättä, ne ansaitsevat ihan yhtä lailla saada nimen siinä missä kissat ja koiratkin, ei se haittaa vaikkei kalaa voi nimellään kutsua.
Tosin vuosien saatossa nimien tyyli on "hieman" muuttunut, ekat kalani olivat Miekkari, Sametti, Silkki (miekkapyrstöjä) sekä Vilaus, Väläys, Säde ja Säihky (neontetroja).
Nykyiset kalani ovat Hypnos, Carmilla, Calypso, Gehenna, Tiamat, Hydra, Phénix, Sirius, Osiris. Tällä hetkellä mulla on 31 kalaa, mutta niistä 14 on poikasia, 8 nuoria kaloja. Noille nuorille onkin nyt aikomuksena antaa nimet. Koska miekkapyrstö on alunperin meksikolainen laji, ei niille mun mielestä sovi mitkään sellaiset nimet kuin esim. Kalle ym. suomenkieliset nimet. Trooppisilla kaloilla pitää olla mielestäni hienommat nimet. Annan usein jotain esim. mytologisia nimiä tai jotain joka kuitenkin kuvaa kalaa jotenkin. Esim. jokin aika sitten menehtynyt keltainen upea urokseni olis nimeltään Solaris eli latinaksi aurinko:on viittaava. Mulla oli myös naaras nimeltä Nyx, eli mytologiassa kreikkalainen yön jumalatar joka pukeutuu mustaan tähdillä koristeltuun pukuun. Nyx oli tuxedo, kyljissä mustat suomut oli tosi voimakkaan sinihohtoiset eli vähän niinkuin musta puku jossa on tähtiä. Nyxin pojan olen sitten nimennyt Hypnokseksi, koska mytologian mukaan Nyxillä on mm. Hypnos-niminen poika. Voimakkaan oranssipunainen urokseni taas sai nimen Sirius, koska nimi viittaa johonkin kreikankieliseen tulta tarkoittavaan sanaan, ja kala kun on tulenväriä muistuttava. Herra sai myös lisänimen Iratus eli latinaksi raivoisa, se oli jossain vaiheessa johtajauros ja todellakin raivoisa. Naaras Phénix sai nimen siksi, koska se vaan on niin upea ja sanalla phénix on viitattu jo 1500-luvulta saakka kuvaannollisesti lajinsa parhaaseen, etevimpään, ainutlaatuisimpaan.
Joku kysyi onko kaloja typerää nimetä. Mun mielestä olisi typerää olla nimeämättä, ne ansaitsevat ihan yhtä lailla saada nimen siinä missä kissat ja koiratkin, ei se haittaa vaikkei kalaa voi nimellään kutsua.
Tosin vuosien saatossa nimien tyyli on "hieman" muuttunut, ekat kalani olivat Miekkari, Sametti, Silkki (miekkapyrstöjä) sekä Vilaus, Väläys, Säde ja Säihky (neontetroja).
Nykyiset kalani ovat Hypnos, Carmilla, Calypso, Gehenna, Tiamat, Hydra, Phénix, Sirius, Osiris. Tällä hetkellä mulla on 31 kalaa, mutta niistä 14 on poikasia, 8 nuoria kaloja. Noille nuorille onkin nyt aikomuksena antaa nimet. Koska miekkapyrstö on alunperin meksikolainen laji, ei niille mun mielestä sovi mitkään sellaiset nimet kuin esim. Kalle ym. suomenkieliset nimet. Trooppisilla kaloilla pitää olla mielestäni hienommat nimet. Annan usein jotain esim. mytologisia nimiä tai jotain joka kuitenkin kuvaa kalaa jotenkin. Esim. jokin aika sitten menehtynyt keltainen upea urokseni olis nimeltään Solaris eli latinaksi aurinko:on viittaava. Mulla oli myös naaras nimeltä Nyx, eli mytologiassa kreikkalainen yön jumalatar joka pukeutuu mustaan tähdillä koristeltuun pukuun. Nyx oli tuxedo, kyljissä mustat suomut oli tosi voimakkaan sinihohtoiset eli vähän niinkuin musta puku jossa on tähtiä. Nyxin pojan olen sitten nimennyt Hypnokseksi, koska mytologian mukaan Nyxillä on mm. Hypnos-niminen poika. Voimakkaan oranssipunainen urokseni taas sai nimen Sirius, koska nimi viittaa johonkin kreikankieliseen tulta tarkoittavaan sanaan, ja kala kun on tulenväriä muistuttava. Herra sai myös lisänimen Iratus eli latinaksi raivoisa, se oli jossain vaiheessa johtajauros ja todellakin raivoisa. Naaras Phénix sai nimen siksi, koska se vaan on niin upea ja sanalla phénix on viitattu jo 1500-luvulta saakka kuvaannollisesti lajinsa parhaaseen, etevimpään, ainutlaatuisimpaan.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Hieman lisäystä vielä edelliseen viestiin...
Annan myös joskus nimiä silleen, että ne ovat "kaavan" mukaan, eli esimerkkinä mulla oli uros nimeltä Marius, sen pojat saivat nimet Incubus, Nocturnus, Dominus, Saturnus ja Morfeus.
Ja tietyt nimet mulla on tavallaan suojeltuja nimiä, sellasia, että se nimi on ollut joskus mulle erityisen tärkeällä kalalla, joko jalostusmielessä tärkeällä tai muuten vaan erityisen rakkaalla yksilöllä, niin niitä nimiä en koskaan anna uudestaan toiselle kalalle. Muutoin kyllä kierrätän hyviä nimiä, kuten nyt mulla on Tiamat III. Ja joku saa varmaan pian nimen Lilith IV.
Jollain muulla oli ollut näköjään kans Akasha ja Lestat -nimiset kalat, erirotuiset vaan kun mulla
Annan myös joskus nimiä silleen, että ne ovat "kaavan" mukaan, eli esimerkkinä mulla oli uros nimeltä Marius, sen pojat saivat nimet Incubus, Nocturnus, Dominus, Saturnus ja Morfeus.
Ja tietyt nimet mulla on tavallaan suojeltuja nimiä, sellasia, että se nimi on ollut joskus mulle erityisen tärkeällä kalalla, joko jalostusmielessä tärkeällä tai muuten vaan erityisen rakkaalla yksilöllä, niin niitä nimiä en koskaan anna uudestaan toiselle kalalle. Muutoin kyllä kierrätän hyviä nimiä, kuten nyt mulla on Tiamat III. Ja joku saa varmaan pian nimen Lilith IV.
Jollain muulla oli ollut näköjään kans Akasha ja Lestat -nimiset kalat, erirotuiset vaan kun mulla

-
- Senior Member
- Viesti:
Yhden altaamme uusin tulokas, pääjehu ja oikeutettu itsevaltias on kookkaan puoleinen ns. luonnonvärinen papukaijakirjoahven, joka sai heti kaupassa nimekseen Jörgen Jönsson....alias "Jörtsi" tai "Jöpö".
Ja Kyllä, minä tein edesvastuuttoman kalanjalostusta kannattavan teon ostaessani tuollaisen "hyikamalan luonnottoman mutanttihirviön", joka kuitenkin pystyy aukomaan ja sulkemaan suunsa, syömään ja uimaan siinä missä muutkin. Valtavan hellyttävä ja hurmaava persoona.
Eli ei kiitos tähän väliin kommenttia jalostuksen etiikasta, ettei mene keskusteluksi basseteista, cavaliereista, sakemanneista, englannin bulldogeista yms.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja Kyllä, minä tein edesvastuuttoman kalanjalostusta kannattavan teon ostaessani tuollaisen "hyikamalan luonnottoman mutanttihirviön", joka kuitenkin pystyy aukomaan ja sulkemaan suunsa, syömään ja uimaan siinä missä muutkin. Valtavan hellyttävä ja hurmaava persoona.
Eli ei kiitos tähän väliin kommenttia jalostuksen etiikasta, ettei mene keskusteluksi basseteista, cavaliereista, sakemanneista, englannin bulldogeista yms.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Mun palettikalan nimi on Paavo. 

Ostan valukiviä ja mustaa hiekkaa. Sivutkin löytyy: http://akvaariot.tripod.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mun partis-fisun nimi on Jööti
Siksi sellainen nimi, koska partis-haukku on Tahti ja kääpiöhamsut ovat Tiivi ja Taavi. Nyt ne sointuu hyvin yhteen, Tahti ja Tiivi ja Taavi ja Jööti.
Noilla muilla fisuilla ei olekaan sen ihmeempiä nimiä, vaan ne on ristitty porukan mukaan kauhukulmikset = kulmatetrat ja pikku-pandikset = pandamonniset.

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Meillä altaissa polskii kimalaispallokalat Ahmed, Tahvo, Kalevi1 ja Kalevi2 + partispoika Timo. Haarniskamonnit ovat Ilmari ja Ulpukka, appelsiinipleko Hemmo. Lehtikaloilla on vain osittain nimet, Keltsi ja Valtsi sekä Panda on nimetty (niitä on yhteensä 6).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Starting Member
Albiino purjepleko Minni. Sekä rescue kalana tullut sinikirjoahven Matias joka
valloitti paikkansa akvaariossa ja sydämmissämme todella nopeasti toista niin ahnetta ja ruualle persoa elukkaa ei oikeasti voi olla olemassa, voi sitä keikistelyn ja poseeraamisen määrää kun joku tuttu tulee akvaarion lähelle ja ottaa esim katkarapupelletti purkin käteensä .
Ainoastaan naaraspuolisen seuralaisen löytäminen Matiakselle on osoittautunut lähes mahdottomaksi, elikkä jos sinulla altaassasi majailee yksinäinen täysikokoinen sinikirjoahven naaras Matias kaipaisi kumppania ja elämänkumppania jakamaan paikan miekkakasvin juurella.
:
YV.llä tavoittaa
valloitti paikkansa akvaariossa ja sydämmissämme todella nopeasti toista niin ahnetta ja ruualle persoa elukkaa ei oikeasti voi olla olemassa, voi sitä keikistelyn ja poseeraamisen määrää kun joku tuttu tulee akvaarion lähelle ja ottaa esim katkarapupelletti purkin käteensä .
Ainoastaan naaraspuolisen seuralaisen löytäminen Matiakselle on osoittautunut lähes mahdottomaksi, elikkä jos sinulla altaassasi majailee yksinäinen täysikokoinen sinikirjoahven naaras Matias kaipaisi kumppania ja elämänkumppania jakamaan paikan miekkakasvin juurella.
:

YV.llä tavoittaa
-
- Starting Member