Aloittelijan malawi-allas

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maape
Junior Member
Junior Member

Aloittelijan malawi-allas

Viesti Kirjoittaja maape »

Heipä hei. Liityn untuvikkona seuraanne ja olen nyt lueskellut tätä palstaa niin, että päätä jo särkee ja kalat vilisee silmissä.

En ole vielä ostanut allasta, en tarvikkeita, en mitään. Kaikki siis aluillaan. Olen jahdannut käytettyjä altaita, kooltaan yli 200L, mutta eipä tunnu olevan kovin paljon tarjontaa täällä Turun lähistöllä. Yksi 180L olisi tarjolla, mutta olisikohan se sittenkin liian pieni heti alkuunsa? Vähän sellaisen käsityksen sain, kun palstaa pläräsin.

Entä sitten kalasto? Haluaisin sinisen sävyisiä kaloja ja ehkä jotain keltaista joukkoon. Miten monta kalaa yleensä voi akvaarioon laittaa, jos olettaa että se tuollainen 180L olisi? Onko jotain suositusta, miten paljon yksi kala vaatii litroja tms. ?

Ja nuo suodattimet... Onko jotain muuta kuin esteettistä merkitystä sillä, onko ulko- vai sisäsuodatin?

Ja tuosta vesilaskurista, jonka palstalta löysin, en tajunnut höläyksen pöläystä. Siis sen käsitin, että veden pitää olla hiukan erilaista kuin pelkkä kraanavesi, mutta millä minä sen arvoja mittailen? Saako akvaariokaupasta jotain mittareita?

Voivat olla teille konkareille ihan pöhköltä tuntuvia kysymyksiä, mutta jostainhan sitä pitää aloittaa. Ja ehkä vanhan toistoakin, mutta tästä tarjonnasta on aika vaikea poimia esille ne omaa mieltä askarruttavat kysymykset. Vastauksia on niin paljon... :mrgreen:
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

1. Minulla oli aluksi 150L allas malawipyttynä, pian ymmärsin, että se on aivan liian pieni. Yli 250L olisi paras olla. Kalastona voi olla vaikka demasoneja ja L.caeruleuksia. Palstalla on tehty "kysely" jossa todettiin, että keskimääräinen kala per litra oli 16.6L per kala.

2. Suodattimina kannattaa olla tehokkaita suodattimia, kalalajista riippuen tosin. Esimerkiksi L.caeruleukset eivät pahemmin virrasta pidä, normaali elinympäristö 25 metrin syvyydessä, jossa ei pahemmin virtauksia tai aallokkoa ole. Demasonit taas asustelevat rantakivien lomassa ja nauttivat kovasta virrasta. Suosittelisin tällaista vaihtoehtoa: Osta tehokas sisäsuodatin, tai vaikka kaksi. Osta myös mattosuodatin, niin että No3 pitoisuus pysyy suhteellisen alhaalla.

3. Itse en käytä vesilaskuria, on sen verran iso akvaario että pieni notkahdus ei tunnu missään. GHta saa kovemmaksi kipsijauheella, KHta ja PHta taas nostaa ruokasooda, eli natriumdikarbonaatti. Keskiverto arvot olisivat tällaiset:
PH: 7.8-8.2
GH: 5-8
KH 7-10
NO2 Mitä vähemmän sitä parempi
NO3 Mitä vähemmän sitä parempi, ei tosin LIIAN vähän.

Kypsytys toimii samanlailla, kuin normaalissakin akvaariossa.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Aloittelijan malawi-allas

Viesti Kirjoittaja f_isu »

maape kirjoitti:Yksi 180L olisi tarjolla, mutta olisikohan se sittenkin liian pieni heti alkuunsa? Vähän sellaisen käsityksen sain, kun palstaa pläräsin.

Entä sitten kalasto? Haluaisin sinisen sävyisiä kaloja ja ehkä jotain keltaista joukkoon. Miten monta kalaa yleensä voi akvaarioon laittaa, jos olettaa että se tuollainen 180L olisi? Onko jotain suositusta, miten paljon yksi kala vaatii litroja tms. ?

Ja nuo suodattimet... Onko jotain muuta kuin esteettistä merkitystä sillä, onko ulko- vai sisäsuodatin?

Siis sen käsitin, että veden pitää olla hiukan erilaista kuin pelkkä kraanavesi, mutta millä minä sen arvoja mittailen? Saako akvaariokaupasta jotain mittareita?
Itse aloitin 180-litraisella ja jo muutaman viikon jälkeen vaihdoin 300-litraiseen. Eli mielestäni on turhan pieni.

Olen saanut sen käsityksen, että 1 kala/10-15 litraa on ok. Korjatkaa muut, jos neuvon tässä väärin.

Meillä on mattosuodatin ja Eheim Compact 1000-kiertovesipumppu. Lisäksi altaassa on ilmastin.

Malawien sanotaan olevan sottapyttyjä, joten tehokas suodatus on vain plussaa.

Näillä voit mittailla vesiä: KH, pH, NO3, NO2 ja GH. <- Noilla jo pääsee pitkälle.
maape
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksista. Niin vähän arvelinkin, että tuo 180L on kuitenkin liian pieni.

Noita seka-akvaarioita minulla on tässä vuosien varrella ollut muutamia ja ihan pienestä lasipurkista miljoonakaloineen on aloiteltu. Nyt on muutama vuosi ollut taukoa kun raksattiin ja muuteltiin paikasta toiseen. Kun on kotiuduttu tänne uuteen taloon, tekisi kovasti mieli aloitella uudelleen akvaarioharrastusta.

Tavallisuus ei vain enää kiehdo. Merivesiakvaario houkutti aluksi, mutta kun hintoja katseli, muutin äkisti mieltäni ja sitten hoksasin, että tällainen Malawi-allas olisi vähän niinkuin välimuoto. [;)]

Jatkan jahtaamista ja tähtään noihin suurempiin altaisiin. Jos vain jollain on tiedossa reilumman kokoista allasta täällä Turun seudulla, niin potentiaalinen ostajaehdokas olisi tässä. :D
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Sitten, kun saat omat malawiahvenesi, olet tervetullut Turun Malawiseuraan. Voit jo nyt liittyä, vaikka sinulla ei olisikaan kaloja tai edes akvariota. Seura järjestää kokouksia, kenties retkiäkin, kalanvaihtoja, yhteistilauksia ja paljon muuta! Kotisivutkin ovat rakenteilla.

Jos haluat liittyä, laita yhteystietosi minulle, joko tähän ketjun jatkoon, yksityisviestinä minulle, tai soita 050-5732510.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
tepi82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Kyllä siihen 180 litraseenki voi malaweja laittaa. Mulla on "edelleen" suunnitelmat samaiseen vielä vaiheessa.

Kyllä itsekkin laittaisin isomman altaan jos ois kunnolla tilaa ja massia ostaa. Sattuu nyt vaan olemaan tyhjillään ko. allas.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Dauthi kirjoitti: Palstalla on tehty "kysely" jossa todettiin, että keskimääräinen kala per litra oli 16.6L per kala.
Minua tällaisissa litraaperkala -laskennoissa ihmetyttää mitä mittoja käytetään. Itselläni on hyvää vauhtia valmistumassa ulkomitoiltaan 300litrainen kokolasiallas malaweille (uusi harrastaja myös :D )ja eilen kuin sain tilaamani 40kg laavaa (ennestäänkin oli joitakin murikoita) niin luulen että todellista vesitilaa jäi hyvinkin alle 200l, ehkäpä vain 150l :| - aikamoinen ero!
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Se mikä mua tässä kalaa per litra -keskustelussa eniten mietityttää on, että oli se litramäärä sitten 10 tai 16,5, niin meidän suunnitteilla olevaan noin 350 litraiseen ei voisi laittaa kuin 20-30 kalaa. Tosin, onhan malawit kooltaan suurempia kuin seura-akvaarion neontetrat, mutta kun tuossa meidän 160 litraisessa oli parhaillaan 1 monni, 4 monnista, 2 lehtikalaa, 10 mustaneontetraa ja 10 viisraitabarbia ja vielä 4 barbia (niitä levänsyöjäversioita, joiden tarkkaa nimeä en just nyt muista), niin onhan tuokin jo kappalemääränä 31. Eikä meidän akvaario näyttänyt ylikansoitetulta, eikä vesiarvotkaan koskaan heitelleet ylikuormituksen merkiksi. Nyt kuitenkin tuo vesimäärä tuplaantuisi, mutta kaloja ei silti tulisi yhtään enempää???...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Jaana77 kirjoitti:Se mikä mua tässä kalaa per litra -keskustelussa eniten mietityttää on, että oli se litramäärä sitten 10 tai 16,5, niin meidän suunnitteilla olevaan noin 350 litraiseen ei voisi laittaa kuin 20-30 kalaa. Tosin, onhan malawit kooltaan suurempia kuin seura-akvaarion neontetrat, mutta kun tuossa meidän 160 litraisessa oli parhaillaan 1 monni, 4 monnista, 2 lehtikalaa, 10 mustaneontetraa ja 10 viisraitabarbia ja vielä 4 barbia (niitä levänsyöjäversioita, joiden tarkkaa nimeä en just nyt muista), niin onhan tuokin jo kappalemääränä 31. Eikä meidän akvaario näyttänyt ylikansoitetulta, eikä vesiarvotkaan koskaan heitelleet ylikuormituksen merkiksi. Nyt kuitenkin tuo vesimäärä tuplaantuisi, mutta kaloja ei silti tulisi yhtään enempää???...
Barbit = leväbarbeja.

Hivenen ohi aiheen, mutta
a) tuossa 160-litraisessasi oli kalaston suhteen toivomisen varaa. Esim. nuo lehtikalat ja oletetut levikset, monnisten lukumäärä...
b) malawit ovat aikast liukkaita otuksia, eli ei mene kuin hujaus, kun ovat uineet altaan päästä päähän (itselläni isoja hongeja ja tuntuu, että 150cm pitkä allas on lyhyt).

Lisään vielä: nyt omassa 300 litraisessa on 18 malawia. Näistä 3 on täyskokoisia, loput keskenkasvuisia. Muutama minikin löytyy, mutta niitä en noihin 18sta laskenut. Vauhtia siis riittää jo tuossa määrässä. Kannattaa varmasti aluksi ottaa vähemmän ja sitten lisää, jos näyttää autiolta. Ja on muistettava myös, että nämä fisut lisääntyvät ihan kiitettävästi, eli omaakin tuotantoa on tiedossa [;)]
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Joo, mietinkin, että nimi ois leväbarbi, mutta sitten en yhtäkkiä ollutkaan varma, että nimi ois voinut olla noin yksinkertainen, heh... Mutta siis, just noista oli kyse.

Ja mitä meidän ex-kalastoon kuuluu, niin meille ei muuten kukaan myyjä kertonut kuinka isoiksi kyseiset kalat kasvaa ja kuinka paljon ne isoina tarvitsevat tilaa. Ja aina uusia ostaessani kerroin myyjälle tarkkaan minkä kokoinen akvaario on kyseessä ja mitä siellä ennestään on. Kukaan ei koskaan sanonut, että jotain olisi ollut pielessä. Että se siitä myyjien vastuuntunnosta...

No, nää kalat oli meillä kuitenkin kaikki vaan sen yhet 5 vuotta ja pysyivät kaikki melko pienikokoisina. Unohdin muuten mainita vielä ne 2 meidän pilkkuantennimonnia, jotka vielä oli tuolla sopassa mukana. No, nyt on kuitenkin lehtikalat ja pilkkuantennimonnit löytäneet itselleen isomman akvaarion elellä ja muut siirtyneet "esi-isien väjemmille uimavesille".

Anyways, se mikä mietityttää on, että montako kalaa minä nyt uskaltaisin kuvitella tuohon uuteen akvaariooni? Ajattelen lähinnä niin, että kun koiraat useimmiten ovat niitä koreampia, niin haluaisin niitä 4 per laji. Noita vastaava määrä, jos lasketaan naaraita, niin se teksisi 3 naaralla/koiras jo 16 kalaa per laji. Eli, meille mahtuisi just ja just 2 lajia? Entä lasketaanko noi kierteiskotilot mukaan "kaloihin"?
Ilari70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ilari70 »

Koiraiden kanssa pitää olla varovainen, jotkut lajit tappavat kilpailevat koiraat ja jos eivät tapa niin jatkuva taistelu ei ole mitään mukavaa katsottavaa verrattuna kuherteluun. Ja akvaarion hankinnasta; +300L maksaa uutena noin 200€ ja käytettynä n. 150€, pelkän altaan hankintana käytetty ei ole ehdoton valinta, toki silloin jos kauppaan kuuluu myös tekniikkaa.
Rahaahan saa akvaarion perustamiseen palamaan niin paljon kuin sitä on, itse olen huomannut, että riippumatta altaan koosta sitä palaa noin 1k€. Tietysti kun säästää jossain osa-alueessa upgreidaa toisessa - putket vaihtuu upeaan monimetalliin :P.
If you don't need walls why windows, no fences why Gates?
maape
Junior Member
Junior Member

Noniin, nyt aletaan sitten jo hipoa tässä ketjussa tuota tekniikkaa, mikä myös mieltäni askarruttaa. Yksi 225L:n allas olisi tarjolla, mutta mitäs muuta sinne sisälle pitää viskata ennenkuin kaloja uskaltaa laittaa? Taustat ja kivet on tutkittu ja ajatuksia sisustamisesta on paljon.

Mitenkäs suodattimet? Pitäisikö olla kaksi, vai riittääkö yksi. Mitä eroa on matto/sisä/ulko suodattimella. Siis toimivuuden kannalta.

Lämmitin tarvitaan, eikö?

Valaisin olisi paketin mukana.

Ja sitten pöytä alla, vesi kypsymään ja kaloja hommaamaan? Vai jäikö jotain tähdellistä vielä käsittämättä?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Jaana77 kirjoitti:
Ja mitä meidän ex-kalastoon kuuluu, niin meille ei muuten kukaan myyjä kertonut kuinka isoiksi kyseiset kalat kasvaa ja kuinka paljon ne isoina tarvitsevat tilaa. Ja aina uusia ostaessani kerroin myyjälle tarkkaan minkä kokoinen akvaario on kyseessä ja mitä siellä ennestään on. Kukaan ei koskaan sanonut, että jotain olisi ollut pielessä. Että se siitä myyjien vastuuntunnosta...

Anyways, se mikä mietityttää on, että montako kalaa minä nyt uskaltaisin kuvitella tuohon uuteen akvaariooni? Ajattelen lähinnä niin, että kun koiraat useimmiten ovat niitä koreampia, niin haluaisin niitä 4 per laji. Noita vastaava määrä, jos lasketaan naaraita, niin se teksisi 3 naaralla/koiras jo 16 kalaa per laji. Eli, meille mahtuisi just ja just 2 lajia? Entä lasketaanko noi kierteiskotilot mukaan "kaloihin"?
Just näin 95% akvaariokauppiaista toimii, aiheesta on lukuisia juttuja palstalla. Heille raha on etusijalla kaupoissa ja mitä nopeammin asiakas tulee uudelleen kalakaupoille, sen parempi. Ja onhan nykyiset suositukset kalaystävällisempiä kuin mitä ennen vanhaan on opetettu, monet kauppiaat eivät ehkä juuri päivitä tietojansa netissä.

Mulle on omaan 300litraiseen tulossa 4 lajia: demasoneja, hongeja, auratuksia ja oranssimalaweja, yhteensä muistaakseni reilu 20kpl. Kyllähän niitä on komeita naaraitakin monissa lajeissa esim näistä omistani muut paitsi honginaaraat. Yleisistä malawilajeista myös tulee mieleen caeruleus jolla on kaunis naaras myös (kelt) ja oranssimalaweja on myös R+B värimuunnosta jossa naaraat ovat oransseja, koiraat vaaleansinisiä. Eikä sovi unohtaa eri lajien kokoeroja! Esim nuo demasonit ovat hyvinkin alle 10cm kun monet pieniksi mainitut kasvavat kuitenkin 15-senttisiksi.
En laskisi kierteisiä kalamäärään. Kaipaatko niitä todella altaaseesi - itse ajattelin ensin koittaa josko hiekka pysyisi hyvänä ilman kierteisiä ja laittaa vasta jos sen kaltaista talkkaria tarvitaan eli pohja meinaa tukkeutua.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

maape kirjoitti: Mitenkäs suodattimet? Pitäisikö olla kaksi, vai riittääkö yksi. Mitä eroa on matto/sisä/ulko suodattimella. Siis toimivuuden kannalta.

Lämmitin tarvitaan, eikö?

Valaisin olisi paketin mukana.
Oma käsitykseni malawaarion suodatuksesta (allas vasta perusteilla!): Tavallisessa seura-akvaariossa riittää yleensä että vesi kiertää suodattimissa pari-kolme kertaa tunnissa. Malawaarioon tarvitaan runsaasti tehokkaampi suodatus, suositellaan 5-10x/h. Suodatintyypillä ON merkitystä. Tärkeää olla biologista suodatuskapasiteettia etteivät vesiarvot heilahtelisi. Malawiakvaariot ovat kuitenkin yleensä runsaastikuormitettuja ja kalat sottaavia/syöppöjä. Matto- ja ulkosuodattimissa on juuri tätä biologista suodatuskykyä verrattuna sisäsuodattimiin joissa yleensä on reippaampi virtaus eivätkä hyödylliset typpibakteerit pääse kiinnittymään. Sisäsuodattimellekin on virkansa roskien poistossa. Toiset kierrättävät vettä kiertovesipumpun avulla saadakseen lisävirtausta ja pintavettäkiertämään jolloin vesi hapettuu enemmän. Myös ilmastinta voi käyttää. Ulkosuodattimen ja maton ero on siinä että matto on iso&näkyvissä jollei sitä erikseen piilota, ulkosuodatin on se iso pömpeli altaan ulkopuolella, altaan sisällä näkyvissä vain sisäänmeno- ja ulostuloputket. Vesivahingon riski on mattosuodattimessa pienempi kuin ulkosuodattimessa. Matossa siis ei tule vesiletkuja altaan ulkopuolelle mutta se pitää rakentaa itse, ulkosuodattimen voi hakea euroilla kaupasta. Ulkosuodatin=kallis, matto=halpa. Joillain ollut ikäviä kokemuksia matosta, ei olekaan ollut niin huoleton kuin on pitänyt, toiset vannovat sen nimeen juuri siksi ettei sitä tarvitse huoltaa. Tulipas tekstiä...

Lämmittimen tarve riippuu esim huonelämpötilastasi ja pidätkö kansilaseja paikoillaan. Voit katsoa mille tasolle lämpötila asettuu ja hankkia sen tarpeen vaatiessa.
Fairie
Starting Member
Starting Member

Lämmittimestä

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Meillä malawialtaan (300 L) vettä pyörittää 2x Fluval 4+ sisäsuodatinta ja yksi seran 1100 ulkosuodatin (+hapetin). Näyttäisi siltä että nuo sisäsuodattimet jo itsessään saattavat lämmittää jonkin verran vettä, koska meillä lämpötila pysyy tasaisesti yli 26. Nyt suunnitelmissa kasata vielä yksi mattosuodatin ylimääräisestä fluval 4+ moottorista, saa nähä miten käy... :)
Lahjoitetaan hyvään kotiin yksi ahkera, kolmivuorotyöhön tottunut, ruokapalkalla ahkeroiva talonmies. Noin 8cm "parrakas" partis (siis uros?)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”