Yhdellä kiekolla isa vatsa - muilla litteä

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Yhdellä kiekolla isa vatsa - muilla litteä

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

Ongelma ei ole akuutti ja kestänyt useampia kuukausia. Yhden kiekon vatsa on pullea kuin se olisi aivan ylensyönyt. Nyt vasta huomasin, että ongelma on vain yhdellä kiekolla. Muut kiekot ovat litteävatsaisia.

Onko ehdotuksia ongelmakuvaukseksi tai hoitoohjeiksi?
Kiekkoparvi on ollut minulla yli kolme vuotta. Kaksi vuotta sitten myrkyttelin kotiloita Flubenolilla. Hankin yhden kiekon kaupasta muutama kuukausi sitten. Muuta elävää akvaarioon ei ole tullut. Pulleavatsaisuusongelma oli todennäkäisesti jo ennen tuota viimeistä kiekkohankintaa, mutta olen vaan ajatellut, että täysikasvuiset tulee täydeksi helpommin. Viimeisten kahden viikon niukan ruokinnan jälkeen olen varma, että kyseessä on jokin ongelma. Muiden kalojen vatsa on hoikka ja tällä pullea.

Mistä mahtaa olla kyse ja mitä tehdä?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Onko vatsa varmasti pullea ? Yleensä mitä olen noita nähnyt niin vatsa näyttää pullealta kun kala on liian laiha. Kyseessä saattaa olla myös pullistunut uimarakko.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

Kyllä varmasti on pullea. Kala ei myöskään ole laiha ja syö hyvin.

Kyseessä voi hyvinkin olla uimarakko-ongelma, sillä kala on juuri se joka ainoana kallistelee vedenvaihdon jälkeen tuollaisen tunnin verran.

Se mistä olin huolestunut on se voisiko pulleavatsaisuus johtua loisista tms.

Jos kyseessä on uimarakko-ongelma, niin asiallehan ei voi eikä tarvitsekaan sitten mitään tehdä?

Kalajaakko
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kannattaa laittaa esim. pala suodatinmattoa vesiletkun päähän tai liruttaa vettä hiljalleen jos tulee paljon kuplia kun vettä altaaseen lasket. Kala kärsii ilmeisesti ns. sukeltajataudista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”