Koukkuselkäiset miljoonakalat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
diinu
Starting Member
Starting Member

Koukkuselkäiset miljoonakalat

Viesti Kirjoittaja diinu »

Hankin miljoonakalanaaraita 5 kpl. 3 kpl näytti aivan terveiltä, kun hain ne, mutta kahdesta muusta toisella oli ihan käyrä selkäranka ja toisen pyrstö riekaleina. No, annoin olla muutaman päivän tuossa isoimmassa akvaariossa, mutta siirsin koukkuselkäisen sitten pois, sillä sen tila huononi. Tuossa `karanteenialtaassa` sitten virkkui. Se, jonka pyrstö oli riekaleina, siirsin myös tuohon pienempään. Meni pari päivää, niin se kuoli.

Pari päivää, niin kahdella muullakin naaraalla oli selkäranka koukussa. Nyt on eristyksissä enää yksi koukkuselkäinen kala, sillä 2 muuta koukkuselkäistä ovat kuolleet. Isommassa akvaariossa yhä tuo yksi naaras. Vaikuttaa ulkoisesti terveeltä, mutta ei liiku yhtä paljon kuin muut lajitoverinsa.

Ison altaan vesi-arvot on muuten kunnossa, mutta kovuutta saisi nostaa vielä jonkin verran, sillä se on kympissä. Karanteenialtaan kovuus 20.

Mikä tauti kyseessä? (Kalatuberkuloosi??) Muistelen lukeeneeni tuosta ja muistelen sen olevan tarttuvaa. Voiko johtua liian pehmeästä vedestä? Näyttävät ainakin virkkuvan tuolla kovemmassa vedessä.

Mitä tehdä? Olenko toiminut oikein? Neuvoja?
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Uskaltaisin väittää et johtuu liian pehmeästä vedestä.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tuntuu kyllä oudolta, että 10 olisi niin alhainen kokonaiskovuus, että millikset alkaisivat heti kärsiä. :| Mutta ehkä, jos ne on kasvatettu todella kovassa / murtovedessä. Kovuuden nostaminen voisi tosiaan auttaa, jos se ei muita kaloja häiritse.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Myös korkea nitriittipitoisuus/ammoniakki aiheuttaa skoljoosia, kalat potkivat itseltään selkärangan solmuun.
diinu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja diinu »

Kiitos vastauksista!

Ilmeisesti vesi on turhan pehmeää noille naaraskaloille. Siirsin sen toisen myös tuohon pienempään. Sirrän kalat sitten takaisin suureen, kun olen saanut sen kovuuden pikku hiljaa nostettua sopivaksi. Muut tuon akvaarion miljoonakalat voivat hyvin, tosin ne ovat hankittu muualta.

Nuo naaraat ovat ulkolaisia ja niiden veden kovuutta on nostettu eläinkaupassa, muuta ei myyjä osannut kertoa. :frown:
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Lyön vaikka vetoa että tuo on kalatuberkuloosi! :twisted:
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Chrystal kirjoitti:Lyön vaikka vetoa että tuo on kalatuberkuloosi! :twisted:
Huomattavasti todennäköisempänä pitäisin, että kalat on kasvatettu erittäin kovassa/murtovedessä.
viken
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viken »

Meillä olen havainnut joillain naarailla synnytyksen jälkeen tuollaista ja se on mennyt sitten jonkin ajan päästä taas normaaliksi.
140l, 40l ja 20l tulossa
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä oli muinoin miljoonakaloja perus pehmeässä vedessä, ja vuoden sisällä kaikki oli kuolleet koukkuselkäisinä. Samaten platyjä oli samassa akvassa, ja kuolivat saman tyyppiseen oireiluun. Ei ollut hajuakaan silloin että mistä kiikastaa.
*laa la laa*
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mikä kovuus siellä on 10? Kokonais vai karbonaatti? Entäs pH-arvo?
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Eräässä oppaassa nimeltä akvaarion ensiapuopas kerrottiin että selkärangan vääntyminen merkitsee kalatuberkuloosia. Taisi siinä kyllä jotain muutakin vaihtista olla. Sori jos käsitin väärin.
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Minulla oli tuo sama juttu..se oli tuberkuloosi...siis minulla. :mrgreen:
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Nostampa vanhaa ketjua...

Mitenkähän nopeasti tuo tuberkuloosi vie hengen kaloista?
Minulla on yksi miljoonakala ollut parisen kuukautta koukkuselkänä, nyt on alkanut ilmestymään useammalle koukkuselkä ja poikasia syntyy tosi paljon epämuodostuneina. Jonkin verran olen nyt noita poikasia lopettanut, mutta kaikkia ei saa kiinni.
outer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outer »

Tuberkuloosi ei välttämättä vie henkeä olenkaan jos pitää akvaarion hyvässä hoidossa niin silloin kalat voi pystyä vastustamaan tuberkuloosia.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Pitäisikö kaikki joilta vääntyy selkäranka lopettaa automaattisesti heti?
täytynee taas metsästää illalla, mutta on niin kurjaa touhua niin ei tule aina poistettua epämuodostuneita.

Kaksi naarasta jotak on ollut minulla vähän pidempään ja ostettu eläinkaupasta ovan erittäin isoja, pulskia ja hyvin voivia. Lahjoituksena saadut ovat näitä miltä vääntyy selkäranka. Ja näiden saatujen mukana tullut koiras tekee poikasia isojen ja pulleiden naaraiden kanssa joista sitten tulee suurelta osin epämuodollisia, selkärankavääntyy, eviä puuttuu ym.

GH olen pitänyt kymmenessä ja Ph 8 lämpötila 23
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Olen kuullut. että koukkuselkäisyys voisi johtua myös suku l. sisäsiitoksesta, kun kalat lisääntyvät useita sukupolvia sisarustensa tai vanhempiensa kesken. Yleensähän kaloja ostetaan aina samoista altaista (usein siis samasta poikueesta) ja pieniä määriä. Tällöin haitalliset mutaatiot voivat yleistyä, mikäli niitä kys. populaatiossa on. Tämän vuoksi olisi yleisestikin viisasta pyrkiä hankkimaan kaloja eri tuontieristä (eri liikkeistä, eri aikaan), mikäli kalojaan meinaa kudettaa ja myydä/antaa eteenpäin.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Eilen kuoli miljoonakalaukkeli ilman mitään ulkoisia vammoja, ei koukkuselkää tai muutakaan.
L-27
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Omakohtaisesti mitä olen millejä, molleja ja platyja kasvattanut, olen huomannut että mitä pidempään sisarukset tekee poikasia keskenään, sitä useammalla rupeaa ilmenemään erinäisiä selkävikoja mm. selkävikaiset poistettua ja uutta rotua laitettua on hävinnyt. elikkä voi myös johtua ihan puhtaasti sisarusten huonojen geenien yhdistymisestä, joka saa aikaan epämuodostumia.

onko kalat joltain akvaristilta tulleita poikasia vai kaupasta jossa on kauan ollut millejä altaassa??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”