Seeprapalettikala
Valvoja: Moderaattorit
Seeprapalettikala
Olisko jollakulla tietoa tästä lajista Nanochromis transvestitus?Hiukka on kiven alla tieto tosta lajista ainakin näin netistä..Vinkkejä hakusanoiks tai ihan oikeeta tietoa kaivattais.Olisko mahdollisesti samanlainen hoidokki kun palettikala?Jos on väärässä osiossa,olkaa hyvät ja siirtäkää,kiitos.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Re: Seeprapalettikala
Vanha ketju, mutten uuttakaan viitsi tehdä.
Mulla on pariskunta näitä nyt ollut kolmisen viikkoa. Ekat viikot naaras esitteli urokselle mahaansa aina kun kohtasivat ja tulivat aina kunnon kalan tavoin syömään heti ja ahneesti. Viime viikolla kuitenkin into ruokaan heikentyi ja huomasin uroksen vallanneen kookosluolan johon edes naaraalla ei ollut asiaa. Ottivat aika rajun näköisesti yhteen, mutta selvittiin mun silmään ihan vaan evien repeilyllä. Naaras siis yritti tunkea luolaan ja uros yritti ajaa pois, johon naaras vastasi väkivallalla.
Nyt molemmat kalat ovat kadonneet. En ole muutamaan päivään nähnyt syömässä, en löytänyt piiloista. Koska olisi aika huolestua? Naaraan näin viimeksi la ja uroksen to syömis aikaan.
Muutenkin ihmetytti tuo uroksen käytös. Mitä olen netistä lukenut niin ymmärsin että uros höykyttää naarasta, eikä toisinpäin. Ainakin mun silmään näytti että hieman kookkaampi uros olisi jäänyt vähän alakynteen. Kudusta taas luin että naaras vahtisi kutua ja uros reviiriä, eli tuo uroksen luolan valtaaminen tuntuu vähän hassulta.
Asuvat 400l seuralassa jossa niin pirusti kantoja ja kiviä. Piiloja on yllinkyllin.
Mulla on pariskunta näitä nyt ollut kolmisen viikkoa. Ekat viikot naaras esitteli urokselle mahaansa aina kun kohtasivat ja tulivat aina kunnon kalan tavoin syömään heti ja ahneesti. Viime viikolla kuitenkin into ruokaan heikentyi ja huomasin uroksen vallanneen kookosluolan johon edes naaraalla ei ollut asiaa. Ottivat aika rajun näköisesti yhteen, mutta selvittiin mun silmään ihan vaan evien repeilyllä. Naaras siis yritti tunkea luolaan ja uros yritti ajaa pois, johon naaras vastasi väkivallalla.
Nyt molemmat kalat ovat kadonneet. En ole muutamaan päivään nähnyt syömässä, en löytänyt piiloista. Koska olisi aika huolestua? Naaraan näin viimeksi la ja uroksen to syömis aikaan.
Muutenkin ihmetytti tuo uroksen käytös. Mitä olen netistä lukenut niin ymmärsin että uros höykyttää naarasta, eikä toisinpäin. Ainakin mun silmään näytti että hieman kookkaampi uros olisi jäänyt vähän alakynteen. Kudusta taas luin että naaras vahtisi kutua ja uros reviiriä, eli tuo uroksen luolan valtaaminen tuntuu vähän hassulta.
Asuvat 400l seuralassa jossa niin pirusti kantoja ja kiviä. Piiloja on yllinkyllin.
Nano Riutta <3
Oletko varma että ovat eri sukupuolta eli naaraalla on raidallinen pyrstö ja koiraalla ei? Punamahainen on varmasti naaran mutta entä jos se toinenkin on naaras. Kaikilla näillä Afrikan pikkuahvenilla on "ongelmia" parinmuodostuksessa eli kaikki koiraat eivät naaraille kelpaa. Itse olen muiden samankaltaisia lajeja pitänyt ja vaikka pareja ovat muodostaneetkin niin kutu ei silti ole itsestään selvyys. Paras tapa olisi hankkia enemmän näitä ja jättää altaaseen ainoastaan se pariskunta, jos sellaista muodostuu.
Nämä asustavat Kongon alueella Lac Mai Ndombe -järvessä ja sen lähialueilla, pH alueella 4.5-5ja vesi hyvin pehmeätä. Laji saattaa olla tautiherkkä muunlaisissa vesioloissa, toki viljelty kanta kestää huomattavasti paremmin kuin luonnonkanta.
Nämä asustavat Kongon alueella Lac Mai Ndombe -järvessä ja sen lähialueilla, pH alueella 4.5-5ja vesi hyvin pehmeätä. Laji saattaa olla tautiherkkä muunlaisissa vesioloissa, toki viljelty kanta kestää huomattavasti paremmin kuin luonnonkanta.
-
- Senior Member
Juu olen varma että ovat eri sukupuolta. Mutta tällä ei ole enää merkitystä koska äsken kun vettä vaihdoin löysin naaraan kuolleena.
Oletan että uros on myös kuollut koska ei ole näkynyt. Mikä ihme tappaa ulkoisesti terveen ja syövän kalan näin lyhyessä ajassa? Voihan se tietty olla että ovat niin kovin tapelleet että siitä johtuen kuolleet? Ihan käsittämätöntä. Altaassa muuten on kaikki hyvin, monniset kutee ja kiekot kasvaa kovasti. Kyllä harmittaa nyt.

Oletan että uros on myös kuollut koska ei ole näkynyt. Mikä ihme tappaa ulkoisesti terveen ja syövän kalan näin lyhyessä ajassa? Voihan se tietty olla että ovat niin kovin tapelleet että siitä johtuen kuolleet? Ihan käsittämätöntä. Altaassa muuten on kaikki hyvin, monniset kutee ja kiekot kasvaa kovasti. Kyllä harmittaa nyt.
Nano Riutta <3
Ovatko altaasi vesiarvot sopivat kyseiselle lajille? Itselläni ollut samanlaisia ongelmia saman suvun lajien kanssa eli ensin kaikki hyvin kunnes yhtäkkiä kupsahtavat. Mutta oikeissa vesiarvoissa pidettynä ei mitään ongelmia ja saadaan myös lisääntymään.
-
- Senior Member
Ainakin kun netistä katsoin tietoja niin vesiarvot ok näille. En kyllä uskalla enää ottaa uusia.
Nano Riutta <3
Netistä nyt voi löytää kaikenlaista infoa, usein myös sitä väärää.
-
- Senior Member
Joo niin voi, mutta kun katsoo 10 eri lähdettä sekä suomeksi että englanniksi ja tarkistaa ennen ostoa vielä kirjasta, niin saa jo aika hyvä yleiskuvan =) Kannattaa myös kysyä myyjältä josko hän tietää millaisissa arvoissa juuri ne kalat ovat kasvaneet. Jos nyt joku ei tienny. 

Nano Riutta <3
Eipä ne myyjät totuutta aina asioista tiedä kun tukutkaan niitä ei usein tiedä jos kiinnostaakaan. Näillä vesiarvot ovat kuitenkin sieltä happamimmasta päästä ja sehän ei ole kalanmyynnin kannalta paras vaihtoehto ilmoittaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Vanha mielenkiintoinen ketju löyty
Aika hapanta vettä näköjään tarvii, mitäs muuta näitten kans voi elää? Käykö mitkään ripsarit noin happamaan veteen? Entäs muut paltetit, ihan peruspalettikalaa lukuunottamatta, tarviiko yhtä happamaa vettä?

Kyllä monet ripsaritki kestävät hyvin hapanta vettä, eläähän kyseisessä Lac Mai Ndombe -järvessäkin ripsimonneja, vaikkakaan ei endeemisenä. Peruspaletit eivät tarvitse yhtä happamaa vettä, niiden toiveena on lähinnä vesi
.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Heh, peruspaletteja en halua, erillaiset on kivoja, ootko muuten saanu lisääntymään ne sun punapaletit vai mitä ne oli?
Eipä ole onnistunutta lisääntymistä vieläkään tapahtunut, vuoden ovat viettäneet jo kahdestaan altaassa. Aika ajoin olen ollut varma että kutuluolassa on poikaset mutta eipä ole koskaan näytille saakka ehtineet. Eipä ole mikään helpoin paletti kudettaa. Ja laji on Pelvicachromis rubrolabiatus.