Vasta-alkajan hajatelmia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Vasta-alkajan hajatelmia

Viesti Kirjoittaja katjuska 73 »

Moi!

"Hurahdin" tässä kuukausi sitten hankkimaan akvaarion (98l) ja nyt siellä (kaikkien kommelusten jälkeen) uiskentelee neontertroja neljä kappaletta... Yksi kuoli jostain syystä (ui pinnassa suu auki ja kidukset levällään), jota en oikein ymmärrä ja yhden onnistuin hävittämään vahingossa itse [:I]...

Akvaariostani sen verran, että suodattimena mulla on Fluval 3plus ja lämmittimenä Jäger 3604. Lämmittimen kanssa mulla on se ongelma, että siihen oli oletuksena laitettu lämpö 26 asteeseen ja en ole onnistunut sitä pienentämään... Mutta koska fisut näyttää olevan virkeitä, niin en ole vielä kovin huolissani tuosta lämmöstä.

Akvaani kypsyttelin sellaisen pariviikkoa niiden bakteerivalmisteiden avulla. Ja kun arvot liuskatestien jälkeen olivat ok, uskallauduin ottamaan tämän parven uiskentelemaan... Tarkoitus on hankkia lisää neontetroja ja sitten olen ihastunut pandamonnisiin... Lisäksi olen pohtinut parin pariskunnan hankkimista akvaan... Siitä olisikin vähän kysellyt, että millaisia pariskuntia suosittelisitte?

Sitten se seikka, johon oikeasti kaipaisin vähän neuvoa... Mulla ei ole tuossa akvassa erikseen ilmastinta ja sen verran olen ymmärtänyt, että tässä suodattimessani on tämä ilmastussuutin, jota voisi käyttää... Onko järkevää käyttää tätä suodatinta ilmastukseen vai pitäsikö hankkia erikseen ilmastin? Akvassa leijuu sellaisia pieniä ilmakuplia koko ajan, joten ainakin nyt asiat ovat kunnossa... Luultavasti :? ?

[/i]
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Huomasitko oliko siinä neontetrassa jotain sairauden merkkejä? (esim. pilkkuja) Jos kalassa oli jokin tauti voit joutua hankkimaan lääkityksen altaaseesi. Tarkkaileppa kalojasi ja ilmoittele jos huomaat jotain epäilyttävää.

Pariskunnaksi tuohon altaaseen itse suosittelisin keltakääpiöahventa.

Jos lisäisit neontetrojen määrää vaikka n.10-20 ja ottaisit noita helmimonnisia vaikka n. 6-10 kpl. Ja sitten keltakääpiöahvenpari, olisi mielestäni kalastosi ihan hyvän kuuloinen. Saisitko mitenkään lämpötilaa laskettua esim. 24 asteeseen sillä se olisi neontetroille paljon parempi.
Nouseeko pohjasta kaasukuplia?? Jos nousee niin lisää ilmastimella akvaarioon happea ja vaihda 1/3 osa vedestä sekä möyhennä pohjasoraa.
Pohjassa voi olla anaerobisia bakteereita jotka myrkyttävät veden ja se voisi olla yksi selitys tuohon neontetran kuolemaan.

------------------------

Vielä lisäys jos nuo kääpiöahvenet kiinnostavat niin ainakin itse väriltään hienoja ovat nämä punakääpiöahvenet [;)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kannattaa ottaa lämmitin näin kesäksi kokonaan pois, neontetrathan kestävät lämpötilan laskun 20 asteeseen saakka. Tuo 26 alkaa olla neoneille ylärajalla.
Minun altaassani lämpö pysyy kyllä 24 asteessa ilman lämmitintäkin, loisteputket lämmittävät päivisin myös asteen lisää.
Pandamonniset sopivat hyvin neontetrojen kanssa lämpötilavaatimuksiltaankin (22-25 astetta).
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... monnit.htm
Monnisista löytyy paljon hyviä vaihtoehtoja.
Helmimonniset tykkääävät kyllä lämpimästä vedestä tuonne 28 asteeseen saakka.

Kyllä tuo suodattimen ilmastin riittää ihan hyvin ja jos on runsaasti kasveja, niin sellaista ei tarvitse välttämättä ainakaan päivisin pitää ollenkaan päällä (kasvithan tuottavat päivällä happea veteen) [;)]
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Huomasitko oliko siinä neontetrassa jotain sairauden merkkejä? (esim. pilkkuja) Jos kalassa oli jokin tauti voit joutua hankkimaan lääkityksen altaaseesi. Tarkkaileppa kalojasi ja ilmoittele jos huomaat jotain epäilyttävää.

En huomannut kalassa mitään erityistä... Nämä jäljelle jääneet ovat mielestäni ihan ok; Värit ovat kirkkaat ja ruokahalua riittää... Ja ovat muutenkin virkeitä! Tämä kuolema tapahtui noin reilun 2 vrk kuluttua kotiutuksesta, joten laitoin vähän sen piikkiin. Soitin myös sinne kalat myyneeseen eläinliikkeeseen ja he epäilivät vedenlaatua... No kipaisin apteekkiin ja ostin sitä vetyperoksidia ja seuraavana päivänä tein vedenvaihdon.

Saisitko mitenkään lämpötilaa laskettua esim. 24 asteeseen sillä se olisi neontetroille paljon parempi.

Yritin lämmittimen ohjeen mukaan puodottaa sen lämmön 24 mutta se ei onnistunut... Eli lämmitin on rikki?

Nouseeko pohjasta kaasukuplia?? Jos nousee niin lisää ilmastimella akvaarioon happea ja vaihda 1/3 osa vedestä sekä möyhennä pohjasoraa.
Pohjassa voi olla anaerobisia bakteereita jotka myrkyttävät veden ja se voisi olla yksi selitys tuohon neontetran kuolemaan.

Kuten tuossa yllä kerroin, vaihdoin sen veden... Koska epäilin kirjojen perusteella tuota kaasujuttua... Lapoin sen pohjan, jolloin tuo yksi kala sai kokea tiensä pään.. Sen verran olen huomioinut, että nuo kuplat "häviävät" kun suodatin on pois päältä... Joten olen arvellut niiden olevan ilmakuplia.
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Oho.. jotenkin luin huolimattomasti varmaan :roll: Niin ja korjaus siihen minun ekaan viestiin siinä että helmimonnisten tilalta tarkoitus oli kirjoitta pandamonnisia.
samppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja samppi »

Liuskatestit ovat suuntaa antavia. Tippatestit ovat luotettavampia.

Lämmitintä ei juu välttämättä tarvitse ja on hyvä hankkia lämpömittari erikseen että saa seurattua akvaarion lämpötilaa.
275 ja 55 Litran tankit
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kirsikkabarbikin sopisi altaaseesi, voi pitää jopa pareittain tai pienessä parvessa:
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... abarbi.htm

Itsellänikin on kelta-ja punakääpiöahvenia monnisten kanssa ja ainakin toistaiseksi hyvässä sovussa, mutta sanotaan että joskus kutuaikana ne saattavat häiriintyä ja jahdata monnisia kun vahtivat luolaansa, ainakin jos on pieni akvaario.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Kirsikkabarbikin sopisi altaaseesi, voi pitää jopa pareittain tai pienessä parvessa:
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... abarbi.htm
Kiitoksia marinum! Nämä kirsikat vaikuttavat mukavilta... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”