Tarvitaanko Pro Fiton lisäksi vielä jotain muutakin...?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pumpkin
Junior Member
Junior Member

Tarvitaanko Pro Fiton lisäksi vielä jotain muutakin...?

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Minulla on 200l melko uusi allas ( toiminnassa n. 2kk) ,jossa mielestäni kohtalaisesti kasveja ( jättivallua varmaankin 20 kpl,ruskomelalehteä yli 20 taimea,konnaputkea ja vedensuosikkia molempia n. 10-15 "oksan" niput,jaavansammalta tuppo sekä erästä ruohon näköistä matalaa kasvia,jonka nimeä en tiedä,7 tupasta, sekä muutama oksa jotakin ärviälajia ja argentiinan vesiruttoa).
Kerran viikossa veden vaihdon yhteydessä lisään 15ml Pro fitoa sekä päivittäin 4ml Easy Carboa. Kasvien juurille olen laittanut saviturvepalleroita.Pohjalla on perussorapohja.

Valaistuksena on 2kpl Bioluxin 30Watin putkea. Muut kasvit kasvavat ihan ok,mutta Vallussa on jonkinverran ruskettuvia lehtiä.Pitäisikö siis Vallulle tarjota vielä jotakin lisäravinnetta,rautaa tai jotakin? Haluaisin eritoten juuri vallun kasvavan hyvin altaassani,kun on mielestäni niin komea kasvi.
Onko valaistus puutteellinen Vallulle,kun muut kasvit kuitenkin kasvavat hyvin (leväongelmia ei ole ollut)?

Kalastona on 12kpl miekkapyrstöjä,12kpl neonsattareita ja 2 partista. Jonkinverran löytyy myös kotiloita.
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Tungen vielä kysymyksen tähän väliin. Eli kuin usein noita saviturvepalleroita pitäisi lisäillä kasvien juurelle? JBL seiskapalleja täällä.
240l
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Anuski kirjoitti:Tungen vielä kysymyksen tähän väliin. Eli kuin usein noita saviturvepalleroita pitäisi lisäillä kasvien juurelle? JBL seiskapalleja täällä.
Pakkauksessa sanotaan että "lannoita uudelleen noin vuoden kuluttua" :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pumpkin: jos vallut tuntuvat kiukuttelevan, lisää niiden juurille hiukan simpukankuorirouhetta tmv. Vallisneriat pitävät hieman kovemmasta vedestä / pohjasta kuin muut kasvisi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Minä olen ainakin kokenut, että jättiläisvallisneria ei tarvitse paljoa valoa. Omien kokemuksien mukaan se on yksi niistä vähemmän valoa tarvitsevista.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itse olen päätellyt oman vallisnerian lahoamisen ja ruskettumisen johtuvan Easy-Carbosta. Toisella altaassa käytän ainetta ja vallu lahoaa, toisessa en käytä ja siellä rehotti hyvin (kunnes sen poistin kokonaan).
Olen kyllä kuullut juttua, että vallisneria on sellainen kasvi joka menestyy jollain, ja jollain ei sitten millään. Eipä tuo niin haittane minua.

Vaikuttaa lannoituksesi oikein kattavalta :D
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

En ole huomannut vallun kärsivän millään tapaan Easy-Carbosta. Päin vastoin kierteinenkin on alkanut rehottamaan ja myös ne pienet taimet jotka leviävät juurien mukana kasvavat tosi äkkiä isoiksi. Kun ennen Easy-Carboa jäivät yleensä pieniksi.
240l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”