brumm kirjoitti:Olen myös ajatellut hankkia noita kotiloahvenia mutta en yhtään ymmärrä sähköjohtavuutta enkä suolojen osaa niitten akvaariossa? kertoisiko joku minkä takia ne pitää tietää (hoitaa kuntoon) eli minkälainen osa niillä on kalojen hyvinvoinnin kannalta..
Vesi Tanganjika-järvessä poikkeaa melko paljon suomalaisesta vesijohtovedestä. Tarkempaa tietoa vedestä löytyy esimerkiksi
Jukka Järven sivulta, mutta tärkeimmät erot ilmenevät pH-arvossa ja sähkönjohtavuudessa. Sähkönjohtavuus mittaa veteen liuenneiden suolojen määrää, korkea johtavuus on osoitus runsaasta suolamäärästä. Tanganjika-järvessä sähkönjohtavuus (noin 650 uS[/cm]) on huomattavasti esimerkiksi
Helsingin vesijohtovettä (165 uS) korkeampi. Tanganjika-järven vesi on kuitenkin makeaa vettä, sähkönjohtavuus Itämeren vähäsuolaisemmissa osissa on noin 2000 uS ja valtamerissä 10000-12000 uS.
Sähkönjohtavuus on kaloille tärkeää, koska se vaikuttaa veden
osmoottiseen paineeseen.
Hanasta tulevan vesijohtoveden pH-arvo on hanasta tulessa melko korkea (8,57 Helsingissä vesilaitoksen mukaan). Se kuitenkin laskeen nopeasti altaassa, koska veteen liukenee ilmasta hiilidioksidia, jota hanavedessä ei juuri ole.
Vesijohtoveden muuttamiseksi lähemmäs kalojen luonnollista ympäristöä käytetään erilaisia "Tanganjika-suoloja", joita on saatavilla sekä kaupallisina tuotteina (mm. AquaDur) että itse sekoitettuna. Jos käytössä on pieni akvaario, ja kalastossa ei ole kaikkein herkimpiä lajeja, ei käytettävillä suoloilla ole kovin paljon väliä. Edistyneemmät harrastajat käyttävät yleensä itse sekoitettua suoloja, koska kaupalliset suolat ovat kalliita (varsikin, jos altaita on paljon tai ne ovat isoja) ja niillä ei pääse kovin lähelle "oikeaa" Tanganjika-järven vettä. Ohje suolojen sekoittamiseen löytyy linkitetyltä Jukka Järven sivulta.
Sähkönjohtavuusmittari helpottaa suolojen annostelua, ja monissa mittareissa on mukana elektroninen pH-mittari, jolla arvon saa mitattua nopeasti ja tarkasti. Varsinkin yhdistelmämittarit ovat kuitenkin melko kalliita ja suolojen annostelun voi tehdä ilmankin, esimerkiksi mittaamalla vesiarvoja tippatestillä. Tärkeimmät mitattavat arvot ovat pH ja kokonaiskovuus (GH). Kun pH on noin 8 ja kokonaiskovuus noin 10, ovat todennäköisesti muutkin arvot melko lailla kohdallaan. Tämän voi tarkastaa viemällä vesinäytteen akvaarioliikkeeseen tutkittavaksi.
Kaupallisia suoloja saa useimmista malaweja tai tanganjikalaisia kaloja myyvistä liikkeistä. Itse sekoitettuja suoloja voi hankkia
Ciklidistien kautta yhteistilauksena tai valmiina
NL-Aquasta. Käytönnön syistä suolaseoksia on yleensä kaksi, joista toinen nostaa karbonaattikovuutta (ja pH-arvoa), toinen kokonaiskovuutta ja sähkönjohtavuutta.