Ihan typerä kysymys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Ihan typerä kysymys

Viesti Kirjoittaja katjuska 73 »

Olen tässä issekseni pohtinut, että onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siitä, että millainen määrä fisuja kannattaa kerralla maksimissaan kotiuttaa omaan akvaan...? :?

Minulla kun on matkaa tuohon lähimpään akvaarioliikkeeseen noin 100 km ja nyt kun olisi viikonlopun aikana mahkuja käydä akvaarioliikkeessä, ni ajattelin vallan lisätä tuota minun kalakantaani... Nythän akvassani ui vain ne neljä neontetraa.

Tarkoitus olisi nyt hankkia seuraavat

4-6 neontetraa
6-8 pandamonnista
2-3 kirsikkabarbia

Eli tohdinko tuoda tuon "satsin" mukanani?
valhalla
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja valhalla »

itse ostaisin kaloja vähitellen, vaikka laji kerrallaan
85L & 120L
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Ne täytyis karanteenata kaikki erillään. Jos et aio karanteenata niin miksipäs ei, kun kauppakin on noin kaukana.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Jos allas on uusi, miten se on kypsytetty? Mietin lähinnä altaan bakteerikannan kestävyyttä.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Fisuliina kirjoitti:Jos allas on uusi, miten se on kypsytetty? Mietin lähinnä altaan bakteerikannan kestävyyttä.
Toi on hyvä pointti... Kannattaa ainakin vesiä vaihdella reippaasti ja seurailla nitriittiä.
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Fisuliina kirjoitti:Jos allas on uusi, miten se on kypsytetty? Mietin lähinnä altaan bakteerikannan kestävyyttä.
Akva on kohta ollut kuukauden "toiminnassa"... Kypsytys on tapahtunut Junglen Start Zymellä. Nitriitti huippu oli n. 10 vrk aloituksesta, jonka jälkeen liuskoilla (Jungle Quick Dip 5 N 1) mitattuna arvot ovat pysyneet kohdillaan eli;

Nirate 20 ppm (mg/l)
Nitrite 0 ppm (mg/l)
GH 75 - 150 ppm (?)
KH 120 - 180 ppm (?)
pH 6,8 - 7,2 väliltä

Tuo GH ja KH on lukuina vähän ihmetyttäneet minua, koska materiaali missä näistä arvoista mainitaan on vähän eri asteikolla, mutta liuskatestien mukaan ne arvot on ok.. :?

Kokeeksi otin sitten tuon nitriitti piikin mentyä noita neoneita parven... Eli ovat uiskennelleet siellä parisen viikkoa. Alustavasti suunnittelin lisääväni neonien parvenkokoa siihen 8-10... Mutta nälkä kasvaa syödessä! [:I]

----------------------
kami82 kirjoitti:
Toi on hyvä pointti... Kannattaa ainakin vesiä vaihdella reippaasti ja seurailla nitriittiä.
Niin tuon vedenvaihdon olen tehnyt kerta viikkoon noin 30% ja vaidoilla olen lisännyt tuota Junglen Start Zymeä.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Tuo ppm on jenkkien mitta-asteikko, siitä saa saksalaiset kovuus asteet kun jakaa 17,9:llä eli 75-150ppm = 4,2- 8,3 dH ja 120-180ppm = 6,7-10 dH.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
laakeri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laakeri »

Öö mitenkäs se nyt olikaan, eikös kirsikkabarbi ole parvessa viihtyvä. Eli niitäkin kannattaisi ottaa se 6. Riippuen tietenkin altaan koosta
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Ensinnäkin, kysymys ei ollut yhtään typerä. Toiseksi, minkä kokoinen allas on? Kun on noin tuore tapaus, voisi olla kuitenkin varmempaa toimia maltilla, ja ottaa kaloja vain vähän kerrallaan, vaikka kuinka polttelisi...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
kalasoppa
Starting Member
Starting Member

ihan typerä kysymys

Viesti Kirjoittaja kalasoppa »

Hei!
Neuvoni perustuu vain omaan kokemukseeni ja mielipiteeseeni, paremmin tietävät neuvokaa lisää.
Vaikka olen AW:hen juuri hiljan rekisteröitynyt, niin on tullut kaloja hoideltua noin kaksi vuotta ja kahden altaan verran (128 L ja 325L).

Mielestäni ei ole varsinaista estettä ostaa kaloja samanaikaisesti, mutta todella tuo kysymys, aiotko karanteenata kalat ensin? Millainen karanteeniallas sinulla mahdollisesti on? Tuleeko siellä kaloille kovin ahtaat oltavat?
Karanteeniahan aina suositellaan, mutta ei se mikään takuu ole, etteivät kalat sairastuisi mahdollisesti myöhemmin jo siirrettyäsi ne varsinaiseen altaaseen. Itse esim. karanteenasin asianmukaisesti parven punatetroja, jotka noin puolen vuoden kuluttua varsinaisessa altaassa sairastuivat uimarakkotulehdukseen.
Monet taudit ovat kuulema piilevinä kaloissa ja puhkeavat esim. tilanteessa että vesiarvot eivät altaassa olekkaan ihanteelliset/hyvät ko lajille.
L-27
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Et mainitse altaan kokoa, mutta jos se nyt vähintään on se 100l ni tokkiisa voit laittaa. on niitä tullut myytyä isompiakin määriä kerralla. ja varsinkin jos olet jo kk päivät kypsytellyt. Bakteeripiikki kyl on kova mutta lisää bakteeritiivistettä vielä sen jälkeen kon kalat ovat kotiutuneet.

Äläkä missään nimessä ruoki kaloja pariin päivään, koska silloin varsinkin bakteereilla riittää töitä liiaksikin.

P.S. nämä ovat minun ohjeeni, sanon 10v kokemuksella, mutta riippuen sinun hoidosta, en mene vakuuttamaan että on oikea. minusta tuo kolmas osa vedestä tuntuu varsinkin alussa aika hullulta määrältä vaihtaa vettä. sata litrasessa en olisi vaihtanut ilman kaloja sieltä koko aikana olleskaan, taikka niillä neljällä neontetralla.
Saima
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Saima »

En sano mitään kypsyyteen, mutta olen itse ajatellut, että kaloja olisi hyvä lisätä useampi kerralla, koska ne kotiutuisi ja hakisivat reviirinsä samaan aikaan. Olisivat tavallaan samalla lähtöviivalla.
Laji kerrallaan lisättäessä tulisi aina joku toisen tontille.
katjuska 73
Starting Member
Starting Member

Olen vaihtantu sen 30% vasta noiden neonien tultua... Minultahan kuoli yksi neoneista 2 vrk sisään kotiutuksesta ja silloin akvaarioliike epäili veden laatua ja sen johdosta tein ekan vaihdon. Tässä vaihossa onnistuin yhden neonin vahingossa "hävittämään" [:I] . Nämä neljä jäljelle jäänyttä ovat sitten olleet virkeitä ja en ole havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Nyt vaihdoin tuossa vastikään sen veden, koska suunnittelin tämän kalakannan lisäystä ja olen ymmärtänyt, että akva tulisi jättää vedenvaihdosta rauhaan ainakin viikoksi kotiutuksesta...

Akvani koko on 98l ja karanteeni allasta minulla ei ole. Tarkoitus olisi, että tämän ajattelemani kalakannan jälkeen akvani olisi asutettu eli enempää en sitten hankkisi. Ehkä olen huono ihminen ja minulta pitäisi kieltää akvan pito kokonaan, mutta tarkoitus on laittaa tämä uusi kalakanta suoraan akvaan. Ehkä se on väärin näitä neljää olemassa olevaa kalaa kohtaan, mutta tilanne on mikä on.

No tiedänpähän millä palstalla akvastani seuraavaksi puhutaan... Se karsein kohtaamani akvaario...
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

katjuska 73 kirjoitti: No tiedänpähän millä palstalla akvastani seuraavaksi puhutaan... Se karsein kohtaamani akvaario...
No tuskin nyt kuitenkaan. :mrgreen:

Kyllä toi sun kalastosuunnitelma ihan hyvältä kuulostaa -> kalamäärät ja vesiarvojen yhteensopivuus.
Kirsikkabarbeja voi pitää pienemmässäkin parvessa, koska eivät ole niin parvisidonnaisia. (esim. täällä puhutaan miniminä neljästä).

Tässä vielä lisää juttua niistä 'väärän' asteikon GH/KH-testeistä, jos kiinnostaa.

Jos otat kaikki kalat yhtäaikaa ja miksikäs ei, jos/kun ei karanteenaa niitä (ihan totta käsi ylös - kuinka moni aina tekee niin?) niin samahan se on tuoda ne yhtäaikaa kuin erikseenkin, niin muista tarkkailla niitä vesiarvoja, että bakteerikanta kestää muutoksen. [tulipas pitkä lause]
Kyllä sitä vettä voi vaihtaa viikonkin sisään ja ehkä parempikin, niin pysyy puhtaampana ja kalat ei stressaannu lisää, kun on jo muutto takana.

Oletkos ajatellut ottaa mitään levänsyöjää mukaan?
Vaikka muutama katinkultamonni voisi mennä tuonne.
I'm #1 so why try harder?
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Jos tämä nykyinen superniukka kalasto on asunut täällä jo jonkun aikaa, altaassa on just sopivasti bakteereitä tälle kalamäärälle. Se bakteerikanta ei kestä valtavan uuden kalamäärän tuloa. Näin pienen kalamäärän voi aika turvallisesti kaksinkertaistaa, mutta ei kasvattaa enempää sillä mistä ihmeestä ne tarvittavat lisäbakteerit ilmestyisivät?

Hanki siis neontetrat nyt. Odota ainakin kaksi viikkoa, ja sitten vaikka kirsikkabarbit (joita ei tosiaan tarvitse olla kuutta, tämä laji ei ole erityisen parvisidonnainen vaikka onkin näin pieni) ja siitä kahden viikon päästä ne monniset.

Eri asia on, jos allas on kysytetty kemiallisesti, ilman kaloja, ja kypsytyksessä on otettu huomioon isompi kalamäärä. Jos kypsytys on loppunut vasta jokunen päivä sitten, altaassa on bakuja enemmänkin kuin muutaman neppiksen tarpeisiin ja ne kuolevat kohta nälkään ellei altaaseen äkkiä hankita lisää kaloja. Mutta tuo 2 viikkoa ypsytyksestä on jo niin pitkä aika, että ylimääräisiä bakuja tuskin on.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Liisa S kirjoitti:Näin pienen kalamäärän voi aika turvallisesti kaksinkertaistaa, mutta ei kasvattaa enempää sillä mistä ihmeestä ne tarvittavat lisäbakteerit ilmestyisivät?
Varmasti hyvä neuvo tuo kaksinkertaistaminen.

Ammoniumkuorman kasvaessa typpibakteeristo alkaa lisääntyä jakautumalla. Jos akvaario on ollut jo jotakuinkin stabiilissa toimivassa tilassa typenkierron suhteen (esim. asutettuna kuukauden), yllättävän suurikin kuorman kasvu ei välttämättä tuo ongelmia, mutta nitriittiä on seurattava ja niukka ruokinta on ensimmäisellä viikolla paikallaan. Typpibakteerien sanotaan jakautuvan parhaimmillaan kerran 18 tunnissa. Kuorman kasvaessa yhtäkkiä tarpeeksi syntyy hetkellinen nitriittipiikki.
Liisa S kirjoitti:Eri asia on, jos allas on kysytetty kemiallisesti, ilman kaloja, ja kypsytyksessä on otettu huomioon isompi kalamäärä.
Juu, siis mikäli on ruokittu bakteereita kypsytyksessä tarpeeksi. Oliko näin, ei edellä selostuksesta lainkaan selvinnyt.
tillukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Niin kyllä kannattaa hankkia kalat laji kerrallaan. Olen huomannut että jos akvaarioon ottaa kaloja vain jokusen ne voivat olla todella arkoja varsinkin jos muuta kalastoa on niukalti ja ovat parvessa viihtyvää sorttia. Runsas kasvisto tosin rauhoittaa kaloja jonkin verran kun on varjoja ja piiloja, ja auttavathan kasvit pitämään vesiarvojakin kurissa.
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”