Akvaariossani kasvien juuret näkyvät, eli kaikki eivät kasva hiekan sisään. Vallisneriat (normaali, jättiläinen) ja miekkakasvit ainakin kasvavat näin. Ei kovin siistin näköistä. Mikähän on syynä tähän ja miten asia korjaantuisi?
Olen lannoittanut miekkakasveja Jbl Ferrotabs nimisillä pohjatableteilla. Lisäksi käytän nestemäistä lannoitetta ja easycarboa. Vallisneriat eivät kasva kovin hyvin, lehdet ovat lyhyet vaikka uusia rönsyjä tulee hitaasti. Miekkakasvien vanhat lehdet tulevat keltaisiksi ja reikäisiksi, mutta uusia kasvaa tilalle. Epäilen partamonnia ainakin osasyylliseksi tähän.
Juuret pinnalla
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Millaiset ovat altaan vesiarvot? Entä valaistus? Onko pohjamateriaalina siis hieno hiekka? Minkä merkkistä tuo nestemäinen lannoite on?
Tuo JBL:n ferrotabs on oiva lisälannoite, mutta suosittelen lämpimästi JBL:n 7balls kuulia, omissa altaissa miekat ja vallisneriat rehoittavat komeasti juurikin ko. lannoitteiden yhteisvoimin.
Tuo JBL:n ferrotabs on oiva lisälannoite, mutta suosittelen lämpimästi JBL:n 7balls kuulia, omissa altaissa miekat ja vallisneriat rehoittavat komeasti juurikin ko. lannoitteiden yhteisvoimin.
Altaan vesiarvot Ph :6,8, KH:3, Gh:4, NO2:0, NO3:20. Akvaario muutti minulle pääsiäisenä.
Nestemäinen lannoite on Easy-Life ProFito nimistä. Pohja on erittäin hieno hiekka. Pohja ei näytä siltä, että partis kaivelisi liikkeillään juuria esiin. Siihen ei siis ilmesty kuoppia noiden juurien kohdalle. Muualla kantojen alle ja etualalle ruokintapaikkaan ilmestyy kuoppia. Vettä vaihdan 50% viikossa.
Valaistuksena "tavallinen" loisteputki, toinen valaisimen paikka on rikki. Olen ostanut myös kasvivalon, jossa lukee: IRC 70 - Lumen/W70 10000*K. Sitä en tosiaan vielä saanut toimimaan.
Muita kasveja on karttulehti (kasvaa erittäin hyvin), punainen tiikerilumme (uusia lehtiä tulee, vanhoja hajoaa), hentorotala (kasvaa hyvin), konnanputki (kasvaa, mutta vanhat lehdet reikiintyvät/levääntyvät), pallopartalevä, vesihyasintti (ei viihdy), liuskavesisaniainen (ei kasva), kääpiömiekkakasvi (keltaista lehdissä, ei hyvän näköinen), pikkulimaska (muutama lehti) ja kääpiökyynel joka katosi.
Ja kalasto partiksen lisäksi tulipyrstö, avainkirjoahven, leväbarbi, taistelukala, punakääpiöahven. Uusia olen ostanut (lasitetra, kuparimonninen, banjomonni), mutta ongelma on ollut jo ennemmin.
Nestemäinen lannoite on Easy-Life ProFito nimistä. Pohja on erittäin hieno hiekka. Pohja ei näytä siltä, että partis kaivelisi liikkeillään juuria esiin. Siihen ei siis ilmesty kuoppia noiden juurien kohdalle. Muualla kantojen alle ja etualalle ruokintapaikkaan ilmestyy kuoppia. Vettä vaihdan 50% viikossa.
Valaistuksena "tavallinen" loisteputki, toinen valaisimen paikka on rikki. Olen ostanut myös kasvivalon, jossa lukee: IRC 70 - Lumen/W70 10000*K. Sitä en tosiaan vielä saanut toimimaan.
Muita kasveja on karttulehti (kasvaa erittäin hyvin), punainen tiikerilumme (uusia lehtiä tulee, vanhoja hajoaa), hentorotala (kasvaa hyvin), konnanputki (kasvaa, mutta vanhat lehdet reikiintyvät/levääntyvät), pallopartalevä, vesihyasintti (ei viihdy), liuskavesisaniainen (ei kasva), kääpiömiekkakasvi (keltaista lehdissä, ei hyvän näköinen), pikkulimaska (muutama lehti) ja kääpiökyynel joka katosi.
Ja kalasto partiksen lisäksi tulipyrstö, avainkirjoahven, leväbarbi, taistelukala, punakääpiöahven. Uusia olen ostanut (lasitetra, kuparimonninen, banjomonni), mutta ongelma on ollut jo ennemmin.
Minulla myös miekkakasvit kasvavat noin; juuret eivät tahdo millään pysyä kokonaan hiekan sisässä. Tämä koskee siis suippo- perun- ja osittain myös kääpiömiekkakasvia. Muuten miekkakasvit voivat hyvin ja olenkin ajatellut, että syy olisi yksinkertaisesti liian ohuessa hiekkakerroksessa. Toisaalta jos ongelmaa yrittää korjata hiekan määrää lisäämällä, niin kuin olen välillä tehnyt, saan huomata, että sama ilmiö jatkuu. Joko hiekkaa pitäisi olla valtavan paljon enemmän ison juuriston muodostaville kasveille tai sitten hiekka jotenkin kummallisesti painuu kasaan tai valuu jonnekin...
Tuo ilmiö on siis minullekin arvoitus.

Kolme pientä kalallista kasviallasta