Täällä on kyllä monta näitä topicceja mutta en oikeen saanut hyvää vastausta niistä joten ajattelin kysyä nyt iha omassa osiossa.
Eli olisi hakusessa vähän sinertävämpää ja kirkasta valaistusta joka tuo kasvien ja kalojen väriä esiin, puutorin Joki-akvaarioon jonka mitat ovat LxKxS = 150x80x35 ja valaisin on kaksiputkinen.
Osaatteko neuvoja mitkä olisi hyvät ja kohtuullisen hintaset putket kyseiseen akvaarioon? mitään monimetalilamppuja tuskin olen hankkimassa...
Valaisinputkien valinta?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Putkienpituus?
eli minkä tehoiset putket? Ainakin itsellä altaissa osramin skywhite putket (880) eli ihan hyvin toimivat...
olitpa utelias....
Käviskös täysväriputket? Niissä on silmää miellyttävä sävy ja eivät vielä maksa ihan tolkuttomia ja saa tilaamalla sähköliikkeistä. Philipsin koodeilla ainakin 940, 950 ja siitä ylöspäin jos päivänvaloa eli kirkkautta haetaan. Maksoi muistaakseni jotakin kybän hujakoilla.Tehoputket eli 800-sarja ei sopinut omaan silmään ollenkaan.
Jos valaisin on 150 cm niin siellä on todennäköisesti 58w tai sitten 36w jos ne on limittäin toisiinsa nähden. Sävyihin sillä ei pitäisi olla merkitystä kun molempiin pitäisi löytyä samat sävyt.
Jos valaisin on 150 cm niin siellä on todennäköisesti 58w tai sitten 36w jos ne on limittäin toisiinsa nähden. Sävyihin sillä ei pitäisi olla merkitystä kun molempiin pitäisi löytyä samat sävyt.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Jos sinisävyisiä putkia haluaa, niin Arcadian putket ovat sellaisia. Itse en tuosta kylmäsävyisestä valosta niin välitä, omista altaistani löytyy Actizoon Supra-Lux ja Nominal putket ja olen ollut tyytyväinen (kuten myös kasvitkin).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Starting Member
-
- Senior Member
Hommasin tollasen Marin mainitseman Actizoon Nominalin. Hieman se on sinisävyisempi kuin edellinen loisteputki, jonka merkkiä en edes muista. Juuri tänään vaihdoin putken valaisimeen, ja akvaario on aivan toisen näköinen - positiivisessa mielessä. Todella hyvä valinta tuo Nominal ainakin ulkonäön puolesta. Katotaan nyt, mitä kasvit tykkää. Vielä pitää heijastin lisätä. Toivon, ettei tarttis kaksiputkista valaisinta alkaa hommaamaan, kun ovat niin kalliita eikä niitä tunnu saavan mustana mistään.
Sopiva wattimäärä löytyy valaisimesta. Mun oma loisteputki on 30W ja on 200-litraisen akvan 110 cm pitkässä valaisimessa.
Sopiva wattimäärä löytyy valaisimesta. Mun oma loisteputki on 30W ja on 200-litraisen akvan 110 cm pitkässä valaisimessa.