Allerginen kalojen ruualle
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ahaa, sitä se siis ilmeisesti on.partis<3 kirjoitti:Noita että mille sitten voi olla allerginen, ei oikein tule mieleen kuin kitiini... En sen alan asiantuntija ole.

Ratkaisuksi olen keksinyt granulaattiruuat, jotka pysyvät kasassa eivätkä pöllyä käsille ja hengitysilmaan.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Onko altaassasi pintakasveja tai pinnalle kasvavia kasveja? Varsinkin kilpukoiden mukana tuntuu usein tulevan pikku "kirppuja" (hyppyhäntäisiä?), jotka purevat! Itselläni etenkin sormien väleihin tulee pieniä, kutisevia, punaisia paukamia, kun olen uittanut käsiäni kilpukka-altaissaAmandar kirjoitti:En ole kalojen sapuskoille allerginen, mutta jokin ärsyttää käsiä akvaariovedessä. (klip) Käsiä kutittaa ja punaista ihottumaa ilmestyy vaikka kuinka pesisi kraanavedellä käsiä esim. kun on kasveja karsinut.

Ötökät ovat väriltään vaaleita ja niin pieniä, että juuri ja juuri erottuvat paljaalla silmällä. Ne liikkuvat veden pinnalla, akvaarion laseilla ja kasvien päällä "luistelemalla", mutta voivat häirittäessä myös hypätä useita senttimetrejä.
Käytän kaikissa akvaarioissa samoja aineita ja kalanruokia, mutta iho-oireita saan vain näistä kirppualtaista. Pesu ja rasvaus helpottavat kutinaa vähän.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Onhan mulla semmosiakin kellumassa, mutta päättelin vedenparannusaineen olevan syyllinen, sillä ensimmäinen altaani oli 63-litrainen Triopseille tarkoitettu boksi. Ensimmäisessä perustamisvaiheessa laitoin sinne jättiläisvallisnerian (suoraan kaupasta), pohjalle soraa ja täytin vedellä. Vedenparannusaineen laitoin tyhjillään olevaan kippoon ja kas kummaa, kädet alkoivat heti syyhytä.-Tassu- kirjoitti: Onko altaassasi pintakasveja tai pinnalle kasvavia kasveja?

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valitin tässä ketjussa aiemmin kynsien alusten alkavan kutista jos liottaa käsiään pitkään altaassa. Ilmeisesti se jokin mikä alkoi kutittaa, on jokin hiutaleruoan ainesosa, sillä mitä enemmän olen alkanut käyttää pakasteruokia ja elävää ruokaa, sitä vähemmän on kutittanut. Myös se, että nykyisin käytän ennemmin Lidlistä hankittuja pihtejä joihin saa myös sakset, on vähentänyt tarvetta liottaa käsiään tuolla. Hanskoja en halua käyttää, eikä kasvien istutus vieläkään suju pihdeillä, joten käsiään joutuu vieläkin kastelemaan silloin tällöin.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
-
- Junior Member
Olen ymmärtänyt, että tuo surviaisentoukista peräisin oleva allerginen reagointi voisi itse asiassa olla raskasmetalliallergiaa. Lammikot ja vesistöt, joista surviaisentoukkia kerätään tai kasvatetaan esim. tropiikissa sisältävät (tai saattavat sisältää) usein korkeita pitoisuuksia raskasmetalleja, kuten nikkeliä tai kuparia. Nämä kertyvät sitten toukkiin ja/tai tulevat veden mukana toukkapakasteisiin.
se on juuri se survari, allas jossa ruokin kaloja pelkästään survarilla saa aikaan hirveät punotukset pidempi aikaisessa uitossa. sitä jää sinne lilluu veteen. joka saa aikaan reaktionpartis<3 kirjoitti:Tietääkö joku, mikä siinä akvaarion vedessä saa aikaan hirvittävän kutinan kynsien alla? Jos vähänkän pidempään käsiä tuolla uittaa, kutina alkaa, mutta loppuu heti kun kädet pesee huolella. Kalojen ruuille en ole herkkä, vain pakastesurvarista on tullut jonkinlaista kutinaa.