Mitä muistettava lomalle lähtiessä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mitä muistettava lomalle lähtiessä?
Joo 5 päivää pois kotoa ja nyt olisi kokeeneempien vinkit hyväksi. Eli 2 akvaariota jää kotiin, 600 l + 128 l . Mitä pitää tehdä varmistaakseen kaiken olevan kunnossa tuon 5 päivää. Hoitajan olen palkannut jo mutta hänellä ei kokemusta ole akvaarioista. Suunnilleen tiiän mutta jotain voinut jäädä vielä huomaamatta. Kaikki neuvot on tervetulleita? Varsinkin tuo Kiekkola huolettaa jättää kotiin 

5 päivää? ja olet huolissasi? itse olen jättänyt altaani 2vkon reissun ajaksi omiin oloihinsa, ennen lähtöä vain vettä hiukka vaihto ja suodattimen pesi. ja tietenkin lisäsi ilmapumput, jos ne nyt keksii suodattimet pistää tukkoon kasveilla esim. mutta kyl nyt kalat 5pvä ilman ruokaa pärjää. hyvää tekee vaan välillä paastota.
Eihän ne luonnossakaan saa kellon mukaan sitä ruokaa.
-
- Senior Member
Ei kai siinä sitten muuta kuin hoitajalle valmiiksi annostellut ruokaohjeet. Apuna voi käyttää vaikka yllätysmunien sisusmunia: sinne vaan päivän ruoka ja päälle merkintä, mihin aikaan, mille kaloille ym.
Kiekkolaa voi tosiaan olla hankalaa raahata reissuun mukaan
.
Oma muistilistani:
Vaihda vesi edellisenä päivänä
Asenna valojen ajastimet
Täytä ja asenna ruoka-automaatit
Tarkista että kaikki pelaa
Tarkista vielä kerran että kaikki johdot ovat seinässä
Vehkeet mukaan ja ovi lukkoon
Lapset ja ukko autoon
Juokse vielä kerran tarkistamaan...
Pidempien reissujen ajaksi olen lorauttanut altaisiin Easy Balancea ihan vaan varmuuden vuoksi, ja lahjonut ystäväni vilkaisemaan kerran- pari viikossa että kaikki on kunnossa.
Kiekkolaa voi tosiaan olla hankalaa raahata reissuun mukaan

Oma muistilistani:
Asenna valojen ajastimet
Vehkeet mukaan ja ovi lukkoon
Lapset ja ukko autoon
Juokse vielä kerran tarkistamaan...

Pidempien reissujen ajaksi olen lorauttanut altaisiin Easy Balancea ihan vaan varmuuden vuoksi, ja lahjonut ystäväni vilkaisemaan kerran- pari viikossa että kaikki on kunnossa.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
- Senior Member
Ihan noi huoleton en olisi...Helinän vastaus oli kattavampi kiitos sinulle. Rupean tutustumaan noihin ajastimiin missä ei käyttöohjeita seurannut mukanaL-27 kirjoitti:5 päivää? ja olet huolissasi? itse olen jättänyt altaani 2vkon reissun ajaksi omiin oloihinsa, ennen lähtöä vain vettä hiukka vaihto ja suodattimen pesi. ja tietenkin lisäsi ilmapumput, jos ne nyt keksii suodattimet pistää tukkoon kasveilla esim. mutta kyl nyt kalat 5pvä ilman ruokaa pärjää. hyvää tekee vaan välillä paastota.

Ajastimet kannattaa laittaa toimintaan jo aikaisemmin kuin päivää ennen, niin näkee että ne myös toimii.
Sullahan on nuoria kiekkoja? Kasvavat lapset tarvii ruokaa, itse en uskaltaisi jättää päivää, kahta kauemmaksi ruoatta. Ei muuta kuin annokset valmiiksi, selvä merkintä purkin kylkeen niin ei hoitajan tarvi arvuutella. Pilttipurkit on kans käteviä, kunhan ei väännä kansia liian tiukkaan.
Pikaohjeet suodattimien toiminnastakin on ihan hyvä antaa hoitajalle, niin jos jokin tukos sattuu just seuraavana päivänä tulemaan ei teidän loma ole pilalla.
Sullahan on nuoria kiekkoja? Kasvavat lapset tarvii ruokaa, itse en uskaltaisi jättää päivää, kahta kauemmaksi ruoatta. Ei muuta kuin annokset valmiiksi, selvä merkintä purkin kylkeen niin ei hoitajan tarvi arvuutella. Pilttipurkit on kans käteviä, kunhan ei väännä kansia liian tiukkaan.
Pikaohjeet suodattimien toiminnastakin on ihan hyvä antaa hoitajalle, niin jos jokin tukos sattuu just seuraavana päivänä tulemaan ei teidän loma ole pilalla.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Ihan suotta hikoilet kalojes suhteen. Mites se siun plecon poikanen sitten? oletko sille antamassa pipetillä ruokaa, ett sekin varmasti saa? etsitkö sen aina kun ruokaa laitat? Ja platyn poikaset?
Ei ne todellakaan kuole 5pvä:n paastoon, päin vastoin, ruoka maistuu paremmin. ja mitä olen lukenut että annat 5 kertaa päivässä ruokaa, on se aika lailla.
Ei ne todellakaan kuole 5pvä:n paastoon, päin vastoin, ruoka maistuu paremmin. ja mitä olen lukenut että annat 5 kertaa päivässä ruokaa, on se aika lailla.
-
- Senior Member
No nuoria kaloja minäkin ruokkisin useamman kerran päivässä ja ruokinkin silloin kun niitä sattuu olemaan. Tämän hetken kalakanta on sen verran nuoria aikuisia ettei ole poikasia vielä odotettavissa vähään aikaan, joten säädän automaatin ruokkimaan ne kahdesti päivässä., kun huomenna lähden viikon reissuun
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
No ompas täällä auringon pistoksen saaneita ihmisiä.... En ole muutamaan päivään käynyt palstalla ja jo useassa osiossa ihmiset kinastelevat keskenään.
Mut asiaan.
- Kannattaa ihan vain jo varmistuksen varmistukseksi tarkistaa ulkosuodattimen letjut ettei mitään ylläreitä satu! Itse näen jo painajaisia pulppuavasta vedestä parketilla.
- Tarkat ruokamäärät hoitajalle esille ja ruokapurkit piiloon! Mun "lastenlikan" mielestä kalat olisivat aina niiiiin nälkäisinä kerjäämässä ruokaa, et eihän niitä voinut nälässä pitää, siitä sit seurasi veden laadun nopea pilaantuminen.
- Pieniä veden vaihtoja usein ennen reissua, on minusta parempi kuin päivää ennen ISO vedenvaihto. Ja kasvit kantsii karsia niin ei viidakko ole valloillaan ( ei varmaan kyl viidesä päivässä vielä)
- Ajastimet valaisimiin ja ilmastimiin.
-

Mut asiaan.
- Kannattaa ihan vain jo varmistuksen varmistukseksi tarkistaa ulkosuodattimen letjut ettei mitään ylläreitä satu! Itse näen jo painajaisia pulppuavasta vedestä parketilla.
- Tarkat ruokamäärät hoitajalle esille ja ruokapurkit piiloon! Mun "lastenlikan" mielestä kalat olisivat aina niiiiin nälkäisinä kerjäämässä ruokaa, et eihän niitä voinut nälässä pitää, siitä sit seurasi veden laadun nopea pilaantuminen.
- Pieniä veden vaihtoja usein ennen reissua, on minusta parempi kuin päivää ennen ISO vedenvaihto. Ja kasvit kantsii karsia niin ei viidakko ole valloillaan ( ei varmaan kyl viidesä päivässä vielä)
- Ajastimet valaisimiin ja ilmastimiin.
-
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Vettä ei kannata vaihtaa edellisenä päivänä, vaan jo sitä edellisenä. Syynä tähän neuvoon on se että säännöllisen epäsäännöllisesti voi lukea kirjoituksia pieleen menneistä vedenvaihdoista kun kraanasta onkin tullut jotain muuta kuin piti, ja silloin se yksi välipäivä on kullan arvoinen. Toinen syy on se että on mukavampi pakata rauhassa ja tehdä vedenvaihdot kaikessa rauhassa eikä molempia kiireessä yhtä aikaa, jolloin jotain tosiaan voi mennä helpommin poskelleen.Helinä79 kirjoitti:Oma muistilistani:
Asenna valojen ajastimet
Valojen ajastinten tulisi olla käytössä aina eikä vain lomalla. Samoin kaikkien laitteiden toiminnassaolo kuuluu jokaisen ruokintakerran yhteydessä tehtäviin tarkistuksiin. Ruoka-automaatit kannattaa testata valmiiksi jos sellaisia haluaa käyttää - viiden päivän poissaolo ei mielestäni ole siihen riittävä syy. Ruokinta-automaatit ovat aiheuttaneet monen monta katastrofia valuttamalla koko sisältönsä altaaseen kertaheitolla ja itse pidän kaloistani niin paljon etten ota sellaista riskiä.
Muistakaa painaa sisäsuodatinten ulostulot niin alas ettei veden haihtuminen aiheuta ongelmia.
-
- Senior Member
Siis vaativan tästä tekeekin tämä että kiekkoni on nuoria ja tarviaa sen montakertaa ruokinnan päivässä. No se ongelma on ok, naapurin poika käy heittää miksiä 2 kertaa päivässä, valoajastin toimii. Joten huoli helpottaa. Tiesin lomasta jo ennen kiekkoja joten en perukaan sitä lasten takia.Järjestelykysymys
. Ruokinta-automaatti on nytt koekäytössä mutta luulen että sen voi jättää pois käytöstä. Koska 3 koko päivää ollaan pois kotoa.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ruokinta-automaatti on parempi, lomaruoat usein vain turhaan kuormittavat vettä, saattavat jopa saada levät innostumaan, KLIK.minttis kirjoitti:Kysynpä näin lomaruokinnasta minäkin samaan ketjuun.Eli kumpi parempi,lomaruoka vai ruokinta-automaatti?
Onko joku kenties koskaan testannut itse läsnä ollessaan lomaruokien vaikutusta vesiarvoihin, esim. juuri nitraattiin? Jos siis altaaseen jättää vaikka viikoksi lillumaan esim 7-8 tetran tumman ruskeanpunaista lomapellettiä, mitä se tekee vedelle? Sellaisen kokeilun tulos voisi olla mielenkiintoista muidenkin tietää...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...