Miten kauppiaasi suhtautuu kun viet hänelle kaloja?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Mari kirjoitti:
Thomas29Hki kirjoitti:Ei kannata liikkeen omistajan marista jos kukaan ei myy hyvin kasvatettuja kaloja jotka menisivät kuin kuumille kiville.
Eihän tästä kukaan ole marissutkaan.. Sinä olet kitissyt siitä ettei kaloistasi makseta riittävästi. Kauppiaan ei kannata maksaa enempää kuin mitä hän tukkurillekaan maksaa ja Suomessa kalojen viljelystä koituvat kulut ovat huomattavasti enemmän kuin esim. Singaporessa, jolloin samoihin kalan myyntihintoihin on vaikea päästä.
Esim. nuo parisenttiset helmimonniset joita tällä hetkellä kauppaat 7 € / kpl harrastajille. Minun liikkeessäni Singaporesta tuodut tuplasti isommat yksilöt maksoivat 8 € / kpl ja 10 ostaja saa aina 2 kaupan päälle jolloin yksikköhinta jää 6,67 euroon. Ei siis mikään ihme, jollei kauppias ole valmis hyvittämään sinulle tuota seitsemää euroa kalalta... :roll:
Tämä ei ole kitisemistä, jos haluaa saada edes saman hinnan mitä tukkurille maksetaan kalasta. Minusta siinä ei ole mitään kitisemistä. No tästä sai ainakin moni kollegani ja toimittaja ystäväni mahtavat naurut. Päivä piristyi kummasta lukiessani näitä mahtavia kommentteja. :mrgreen:

Toiseksi ihmettelen Mari sinun kantaasi tähän juttuun? Koska en ole koskaan sinun kanssasi myyntikauppaa käynyt. Muutamia hankintoja sinun putiikissa tehnyt. Mutta mitään omia kala tms. myymisiä en ole sinun kanssa harjoittanut. En ymmärrä sinällään sinun keuhkoamista, koska asia mistä olen purnannut johtuu täysin sellaisista kauppiaista jotka eivät hyvitä sellaisistakaan kaloista millä on suuri kysyntä juurikaan mitään. Olen ainakin saanut sinun putiikista sen mielikuvan että kasvattaja ja tukkumyyjä on samalla viivalla. Ehkä näiden kirjoitusten perusteella minun on syytä tehdä aivan toisenlaiset johtopäätökset. Mielestäni Marin putiikkia ei ole missään kirjoituksen vaiheessa mainittu. Eikä kyllä monta muutakaan, vaikka syytä varmasti olisikin. Mutta sehän on jo säännöissä kielletty.

Ainoa poitti mikä tässä nyt on se että maksettaisiin edes se tukkumyyjälle maksettava korvaus myös harrastajalle. En ole lähtenyt edes pyytämäänkään Mari mainitsemiasi summia mistään kalasta. Ne on aivan sinun omia heittoja...

Mutta hyvät kesät... minun osalta tämä keskustelu aiheesta on tässä.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Thomas29Hki kirjoitti:
Mari kirjoitti:
Thomas29Hki kirjoitti:Ei kannata liikkeen omistajan marista jos kukaan ei myy hyvin kasvatettuja kaloja jotka menisivät kuin kuumille kiville.
Eihän tästä kukaan ole marissutkaan.. Sinä olet kitissyt siitä ettei kaloistasi makseta riittävästi. Kauppiaan ei kannata maksaa enempää kuin mitä hän tukkurillekaan maksaa ja Suomessa kalojen viljelystä koituvat kulut ovat huomattavasti enemmän kuin esim. Singaporessa, jolloin samoihin kalan myyntihintoihin on vaikea päästä.
Esim. nuo parisenttiset helmimonniset joita tällä hetkellä kauppaat 7 € / kpl harrastajille. Minun liikkeessäni Singaporesta tuodut tuplasti isommat yksilöt maksoivat 8 € / kpl ja 10 ostaja saa aina 2 kaupan päälle jolloin yksikköhinta jää 6,67 euroon. Ei siis mikään ihme, jollei kauppias ole valmis hyvittämään sinulle tuota seitsemää euroa kalalta... :roll:
Tämä ei ole kitisemistä, jos haluaa saada edes saman hinnan mitä tukkurille maksetaan kalasta. Minusta siinä ei ole mitään kitisemistä. No tästä sai ainakin moni kollegani ja toimittaja ystäväni mahtavat naurut. Päivä piristyi kummasta lukiessani näitä mahtavia kommentteja. :mrgreen:

****KLIP****

Ainoa poitti mikä tässä nyt on se että maksettaisiin edes se tukkumyyjälle maksettava korvaus myös harrastajalle. En ole lähtenyt edes pyytämäänkään Mari mainitsemiasi summia mistään kalasta. Ne on aivan sinun omia heittoja...

Mutta hyvät kesät... minun osalta tämä keskustelu aiheesta on tässä.
Myyntipuolella ilmoitus helmimonnisista 7€/kpl eli jos lähdetään oletuksesta että liikkeeltä haluaisi tuon hinnan viedessään sinne kaloja myyntiin, niin ymmärrän täysin Marin pointin ko. lajin kohdalla hänen hintansa ollessa tuon 8€/kpl ja varsinkin jos huomioidaan tuo parvialennus.
Tuskimpa Mari (tai kovin moni muukaan kauppias) tosiaan maksaa tukkurille ko. lajista 7€/pyrstö, mutta jostain on voittoa otettava itsensä elättämiseksi ja liikkeen pystyssä pitämiseksi. Laji haluttu-> kauppias voi nostaa hintaa [;)] ...

Eli jos ajatellaan että tukkurilta kala maksaisi vaikka 3€/pyrstö, liike myy sitä 12€/kpl eteenpäin, liikkeeseen saapuu asiakas kauppaamaan saman lajin kalaa kauppiaalle myyntiin hintapyyntönä 7€/eväkäs niin onkohan tuossa mitään epäselvää miksi kauppias ei niitä asiakkaan kotikasvatettuja osta?

Onhan se totta että kaloista saatava hyvityssumma on prosentuaalisesti pieni jos vertaa kaupan hintoihin joita niistä sitten loppujen lopuksi kauppian pussiin kilahtaa, mutta kannattaisikohan tässä asiassa nyt käyttää järkeä miksi näin on :roll: .
Melkein tulee mieleen miten tuolla ravintolassa asiakkaat välillä jaksaa huomauttaa kuinka kallis on esim. pullo Karhua verrattuna siihen mitä Siwassa maksaa tai kun kossukola maksaa 4,50€ niin kahden hinnallahan jo melkeimpä hakisi kokonaisen pullon Alkosta...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, ei me olla kauppaa keskenämme näistä kaloista missään vaiheessa käytykään, että ei mulla ole tässä henkilökohtaisesti mitään etuja valvottavana. Ja juu, olen kyllä mielestäni hyvittänyt erittäin kohtuullisesti kaloista harrastajille (mielestäni on todella hieno asia että joku jaksaa viljellä kaloja Suomessakin). Kunhan keuhkoan ihan yleisesti kauppiaiden puolesta, senkin puolen ääntä on hyvä näissä keskusteluissa välillä kuulla :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
L-27
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 09:37, 16.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Pirtsakka kirjoitti:Mulla ei ole koskaan käyny mielessäkään että liikkeeseen vois kasvejakin viedä.. mahtaako kyseessä olla ihan yleinen käytäntö vielä nykyäänkin vai onko tuo jo menneisyyttä? Kasvit kasvaa itselläkin riesaksi asti ja toki olen niitä yksityisille myynytkin, mutta postituksissa ym. on aina oma vaivansa. Vähemmällä pääsis jos vois viedä isomman läjän kerralla liikkeeseen sen sijaan että postitat niitä ympäri Suomen maata.
Kyllä niiltä aina kysyä niistäkin kannattaa, eihän he taaskaan sitä määrää korvaa millä myyvät, mutta kestävät varsinkin ovat mieleisiä. Itse ainakin otin aina kasveja myös. sai tiukan paikan tullen täydennettyä kasveja niillä eikä tarvinnut tuskailla kasvitilauksen kanssa.

Ja mitä korvaukseen tulee, niin minusta kauppaan vieminen on parempi, koska näin ei ole kasvit ja kalat kotona tilaa viemässä. Kaloista ei koskaan tiedä kauanko menee ennen kuin netin kautta saat myytyä, varsinkin jos ei rupea matkikseen laittamaan, ja kasvit nyt sitte jos jäävät seisomaan joksikin aikaan saaviin harvennuksen jälkeen, niin voivat olla aika huonossa hapessa kun ostaja saa.

Itse en ole kuin kerran muistaakseni yksityiselle kaupannut muuta kautta kaloja. Aina olen liikkeen kautta hoitanut/liikkeeseen myynyt enkä ole nähnyt mitään vikaa.

Enemmänkin täällä pitäisi voivotella kun eivät kaikki kaupat ota akvaristeilta kaloja taikka asveja, kiitos kunnon marinoitten ja valitusten.
Kaija K
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 16:01, 26.03.2007
Paikkakunta: KOKKOLA

Juu

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Kovin tuohtunutta väkeä täällä puolin ja toisin.

Itse kyselen monesti akvaliikkeestä että mistä kalat ovat tulleet ja monesti ovat tsekistä tai sitten ei oikein tiedetä .Kerran oli yksi mahtava taistokin tullut ihan thaimaasta asti. Makso 6 euroo. Että jos järjellä aattelee , niin kellään suomalaisella harrastajalla/kasvattajalla ei oo mitään saumaa rikastua kun ulkomailta tuodaan polkuhinnalla.

Ja väitän ettei ne thaimaalaisetkaan rikastu tällä.

Globaali markkinatalous rules

8O
talo alkaa täyttyä akvoista.........
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Täällä ainakin on esim platynpoikasille akvaarioliikkeessä tiedossa. Siellä arvostetaan kotimaassa syntyneitä kaloja enemmän kuin näitä ulkomailta kuten Aasiasta tulleita kaloja, kestävämpiä kun ovat. Ja jopa maksavatkin näistä.

Mikähän näissä kotimaissa on vikana kun ei kaikille kelpaa :roll:
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kaija K kirjoitti: Ja väitän ettei ne thaimaalaisetkaan rikastu tällä.
Globaali markkinatalous rules
8O
No eivät todellakaan rikastu [;)] Mutta siellä onkin hitusen erilainen tämä rahan arvo. Suurin osa kalan hinnasta käsittääkseni tulee matkustuskuluista.
L-27 kirjoitti:Kaloista ei koskaan tiedä kauanko menee ennen kuin netin kautta saat myytyä, varsinkin jos ei rupea matkikseen laittamaan, ja kasvit nyt sitte jos jäävät seisomaan joksikin aikaan saaviin harvennuksen jälkeen, niin voivat olla aika huonossa hapessa kun ostaja saa.
Näinpä! Kauppaan soittaminen ja vieminen on paljon helpompaa. Itsekin tein näin tuskalla kotia etsineiden uroshiirten kohdalla ja onneksi kauppias otti ne ja maksoikin vielä 5e/kpl. Mielestäni kohtuullinen korvaus, vaikka olikin vain 1/4 myyntihinnasta. Kauppaan viedessä ei vain ole varma, millaiseen kotiin kalat/muut eläimet joutuvat/pääsevät.
Monikaan ei kyllä osta kaloja, jotka menevät yli kauppiaiden hintojen, joten ainakin itse myisin eteenpäin n. ½ hintaan. Tuskin kenelläkään suomalaisella on tarkoitus tienata akvaarioharrastuksellaan. Lopettakaa kasvatus, jos se on niin kallista ja hankalaa sun muuta. Eikös se onnistumisen tunne ja mielenkiintoisuus kuitenkin ole se pääasia?
Kaija K
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 16:01, 26.03.2007
Paikkakunta: KOKKOLA

Hei

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Ittekkin "kasvatteöen" omaksi ilokseni ja huvikseni kaloja . Ja oma tarkoitukseni on lähinnä kalojen kasvun seuraaminen ja kyllä se on vaan niin ihmeellistä' kun alkaa taistovauvalle pukkaammaan väriä tai miljoonakalalle samoin. Ei tiiä koskaan mitä tulee.Tosi ällistyttävää :D .
Itse myyn netissä kun alkaa tulla liika kansoitusta. Kyllä oon kauppiaaltamme kysyny että ostaisko kalojani, niin lähinnä vaihtaisi johonkin tavaraan.Enkä pitäisi sitäkään ollenkaan pahana. Ei vaan ole vielä tarttenu viiä kun oon saanu myydyksi yksityisesti kaikki ylimäärän. :mrgreen:
talo alkaa täyttyä akvoista.........
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

naatti kirjoitti:
L-27 kirjoitti:Kaloista ei koskaan tiedä kauanko menee ennen kuin netin kautta saat myytyä, varsinkin jos ei rupea matkikseen laittamaan, ja kasvit nyt sitte jos jäävät seisomaan joksikin aikaan saaviin harvennuksen jälkeen, niin voivat olla aika huonossa hapessa kun ostaja saa.
Näinpä! Kauppaan soittaminen ja vieminen on paljon helpompaa. Itsekin tein näin tuskalla kotia etsineiden uroshiirten kohdalla ja onneksi kauppias otti ne ja maksoikin vielä 5e/kpl. Mielestäni kohtuullinen korvaus, vaikka olikin vain 1/4 myyntihinnasta. Kauppaan viedessä ei vain ole varma, millaiseen kotiin kalat/muut eläimet joutuvat/pääsevät.
Ei ole aina se kauppaan vieminen helpointa, kaikilla paikkakunnilla kun ei ole lemmikkieläinliikettä (saatikka sellaista joka myy ja ottaa vastaan kaloja).
Meillä esim. täällä Harjavallassa on ollut liike jotain reilun vuoden verran varmaankin, ehkä kauemmin ja ottivat kalat jokunen aika taperin takaisin valikoimiin, mutta pakko sanoa etten kyllä lähtisi omia kalojani sinne kiikuttamaan. Jollen omistaisi autoa olisi matka julkisilla esim. Raumalle, Poriin, Tampereelle... kalanpoikasia liikkeeseen viemään edessä ja se ei mitään halpaa lystiä kumminkaan ole.

OT:nä pakko todeta että ompas hiirten hinta noussu, silloin kun itselläni oli joskus -95 hiiriä niin ne maksoivat liikkeissä n. 25mk kappale... 8O
L-27
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 09:37, 16.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Anteeksi nyt vain, mutta itse olet kaupunkisi/kuntasi valinnut.

Palatakseni vielä puolustelemaan kauppiaita, niin ei se aina kyllä ole sanottua että kotona kasvattaneilla on vahvat kalat. Eräskin kotikasvattaja vaihtoi poikasaltaastaan joka oli 150l niin, joka päivä yli puolet vettä. Mikä on aivan hurja, sitten kun niitä osti niin kalat eivät kestäneet kolme päivää ilman vedenvaihtoa.

Siinä pilataan minusta kalat, mikäli hurjia vedenvaihtoja tehdään joka päivä. kala mistä äsken mainitsin oli helmimonninen. itse kasvatin niitä 30l pytyssä ja vaihdoin kolmen päivän välein 10l ja kaloista tuli kestäviä, ja eivät ole vieläkään kuolleet.

Se vaikuttaa kalaan paljolti minusta, mihin sen aivan poikasena totuttaa.
Pikkupiipero
Member
Member
Viestit: 250
Liittynyt: 20:36, 13.06.2006
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Kaloja en ole vienyt, mutta omenakotiloita kuitenkin. Sain 10 euron "lahjakortin" liikkeeseen paristakymmenestä ompusta. Mielestäni ihan hyvin. Ja muuten olisin joutunut pakastamaan loput omput, joita kukaan ei olisi ostanut. :?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kerran olen ollut katselemassa sivusta kun liikkeeseen tuotiin luvattuja "rakkaudella kotikasvatettuja" taistelukaloja. Seitsemästä kalasta lopetettiin 3 asiakkaan perheineen poistuttua (kaikille selkä mutkalla tai siksakilla). Lasten nähden asiaa ei viitsitty alkaa hoitamaan, ymmärrettävästä syystä. Jäljelle jääneissä kaloissa ei tosin ollut mitään vikaa. Aikamoinen hukkaprosentti :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

L-27 kirjoitti:Anteeksi nyt vain, mutta itse olet kaupunkisi/kuntasi valinnut.
Jos tuo oli minulle osoitettu, niin lueppas tekstini uudestaan ja koita ymmärtää mitä siinä tarkoitettiin -Ei ole aina se kauppaan vieminen helpointa, kaikilla paikkakunnilla kun ei ole lemmikkieläinliikettä (saatikka sellaista joka myy ja ottaa vastaan kaloja). -lausahduksella ja missä asiayhteydessä se mainittiin [;)] . Esim. alaikäiset akvaarioharrastajat ovat tuskin varmaankaan itse päässeet valitsemaan asuinpaikkakuntaansa ja joutuupa sitä ihan itse moni täysi-ikäinenkin valitsemaan sen asuinpaikkakuntansa koulun/työpaikan perusteella.
Merri kirjoitti:Etkö tiennyt, että markkahintoihin muutettiin vain euronmerkki perään Sarcastic
Valitettavasti tuo on kyllä tullut huomattua hieman hinnakkaammissakin ostoksissa, markka-aikaan kun maksoi hummani varusteineen 26 000 markkaa ja oli koulutustasoonsa nähden halpa, nykyään jos haluan vastaavalle tasolle koulutetun niin hinta on ilman varusteitakin 20 000-25 000€ 8O ! Turha väittää ettei euroihin siirtyminen hintoja nostanut ainakaan mulle ja turha ihmetellä miksi haen seuraavan hevoseni todennäköisesti itse ulkomailta :roll: :mrgreen: .

Tuon hiirten hinta OT:n heitin ihan siksi ettei ole vuosiin oikein ole tullut niitten hintatasoa seurattua ja kuulostaa jotenkin huimalta hinnalta kun otetaan huomioon kuinka helposti lisääntyvät.

Edit: Splitattu - FIM -> EUR valuutan muutoksen vaikutus hintoihin

-Ylläpito
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”