Viisiraitabarbeille affenseuraa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Viisiraitabarbeille affenseuraa?

Viesti Kirjoittaja ViisiraitaKen »

Olen kohta saamassa uuden 250 l 100x50x50 purkin. Johtoveden ph 7.0, kH 4, gH 5. Vanhasta 100 l akvasta muuttaa yksi ikivanha leväbarbi ja darionuoliainen. Viisi/kuusiraitabarbeja olen ajatellut parveksi 7-10 kpl. Pakollisen partamonnin myös pohjalle.

Mieli tekisi jotain leppoisaa ahvenpariskuntaa. Selailtuani ahvenia kiinnostaisi esim lippukirjoahven tai timanttikirjoahven. Olisiko sopiva kalasto toisilleen? Voisikohan joku muu ahvena tulla kyseeseen? En haluaisi mitään rettelöitsijöitä tai seksihulluja lisääntyjiä... :D
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Molemmat ahvenet sopivat. Myös ruostekirjoahven ja avainkirjoahven sopivat.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla on avainpariskunta, joka selvisi lämmittimen hajoamisesta ja siitä seuranneesta järkyttävästä lämmönnoususta hengissä. Todella rauhallisia kaloja, jopa flegmaattisia sanoisin. Muutaman kerran ovat yrittäneet kutea, mutta reviiri on ollut halkaisijaltaan hyvä jos 15-senttinen. Muuten eivät ole toisia kaloja hätyytelleet, eikä kutuaikakaan ole ongelma ollut, kun reviiri on noin pieni. Jos rauhallisia ahvenaisia haluaa, niin avaimet on hyvä valinta. Itse vaan olen jopa ehkä hiukan kyllästynyt niiden ujouteen ja flegmaattisuuteen.
ViisiraitaKen kirjoitti:Pakollisen partamonnin myös pohjalle.
Ei kai partis ole "pakollinen"? Mun partisnaaras on oikein hieno kala, ja selvisi sekin hengissä veden kuumenemisesta. Kunnioitusta partiksille :).
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Ota nyt niitä kuusiraitabarbeja enemmän, eihän tuo ole edes parvi! Ota saman tien 20 kpl, näyttää paljon hienommalta tuon kokoisessa, kuin pikkuruinen jämäparvi. Eikös se viiiraitabarbi muutenkin ole melko rauhallinen kala?
Team fortress 2!!!!!!!!
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Mistähän löytyisi selkeät tunnistusohjeet ja lajikuvaukset viisiraita- ja kuusiraitabarbeista. Jotain keskusteluja olen täälläkin lukenut, mutta vähän sekavaksi on tiedot jääneet. Välillä sotketaan puoliraitabarbeja ja jopa tiikeribarbeja samaan soppaan. Ilmeisesti suurin osa kauppojen kaloista on noita kuusiraitoja?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Aidolla viisiraitabarbillahan on pyöreä täplä selkäevän takana ja kala kasvaa muutenkin lähes puolet isommaksi kuin kuusiraitabarbi.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... d937d34227
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
remy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja remy »

Tuossa kalastossa ei varsinaisesti ole mitään avoveden kaloja, kun ainakin meillä kuusiraidat ui enemmän akvaarion alaosassa. Pitää oikein miettiä että uiko ne koskaan puolivälin yläpuolella... Ehkä silloin kun pinnalle laittaa hiutaleita.
Mun 300-litraisessa on Helmirihmakaloja ja kiilakylkiä keski- ja pintaveden asukkeina.
Kuusiraidat sopii kyllä hyvin ahventen kanssa, itselläni on perhoskirjoahvenpariskunta.
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Akva kypsymässä. Kuusiraitabarbit ostan ensiksi, koska niitä ahvenia en ole edes vielä löytänyt Tampereen suunnasta. Täytyy sitten katsoa, jääkö pintavesi harmittavan tyhjäksi. Leväbarbeja mieli myös tekisi vähän lisää , vaikka tiedän, että kohta tulee vihaisia viestejä, että akvaa pitäisi venyttää... [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

ViisiraitaKen kirjoitti:Akva kypsymässä. Kuusiraitabarbit ostan ensiksi, koska niitä ahvenia en ole edes vielä löytänyt Tampereen suunnasta. Täytyy sitten katsoa, jääkö pintavesi harmittavan tyhjäksi. Leväbarbeja mieli myös tekisi vähän lisää , vaikka tiedän, että kohta tulee vihaisia viestejä, että akvaa pitäisi venyttää... [;)]
Jep, se metri on liian vähän aikuisille leviksille kuten tiedätkin. :roll: Ehkä se sille yhdelle vanhalle ja todennäköisesti kitukasvuiselle otukselle riittää, muttei parvelle parhaissa voimissaan olevia ja täysikasvuisia (15 cm) yksilöitä.

Nuoliaiselle sen sijaan kannattaa harkita kavereita. Botiat kun ovat seurallisia kaloja, jotka löhöilevät mielellään porukalla kantojen alla. Jos et kovin isoon ahvenlajiin päädy, pintaan menisi vielä joku pienehkö parvi, vaikka tapparakaloja, seeprakaloja tai vastaavia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”