Vihersamennuksen hoito

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

1976 kirjoitti:Luin tuota samaa juttua mutta en ole vielä mistään löytänyt kyseistä ainetta. Ja itse asun niin korvessa että eihän täällä mitään ole... Täytyy varmaa lähteä metsästämään jostain sitä uv-lamppua. Tai jos jostain tuota "ihmeainetta" sattuisi löytymään. Jyväskylän prismassa ei ainakaan ollut. Olen kaiken muun jo yrittänyt kokeilla koska olen ymmärtänyt että nämä uv-lamput on aika kalliita.
Onpas Jyväskylän Prismassa, itse ainakin ostin sieltä, kun allas oli ihan vihreä. Tosin en ehtinyt käyttää ainetta, kun allas jostain syystä päätti kirkastua itsekseen, enkä mä tiedä miksi niin tapahtui. Vaikuttikohan aine altaan alla olevasta kaapista :mrgreen:
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

naatti kirjoitti:8O Pitääkö noiden olla jotain erikois UVB:ta? Meillä on liskolle ostettu lamput tukusta, olivat n. 10e/putki.
Ei käy nuo matelijoiden UVB-putket tuohon tarkoitukseen. Vain UVC-säteilyn aallonpituus tuhoaa mikrobeja.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Aaa, no se selittääkin :)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

OT mutta halvalla olet naatti saanut nuo matelijaputket. Kilpikonnille saa aina vähintään 30e tuhlata UVB-lamppuun. Kesällä yritän säästää ja vien konnat päiväksi ulos aina kun mahdollista saamaan luonnollista UVB:ä.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

^ En oikeastaan tiedä. Isä on sähköukkeli ja sai tukusta tuohon hintaan. Mutta netistä kyllä löytyy halvalla, linkkejä en muista [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”