Onko sen vanun pakko olla juwelin omaa vanua? Jos ei niin millaista siihen kannatta sitten ostaa? Olen aina pessyt 2 krt vanulevyn ja sitten vaihtanut uuteen. Ovat meinaan aika hintavia nuo juwelin omt vanut...
Itsellä juwelit. Ostanut myös juwelin omia vanuja. Kalliita ovat.
Siihen käy oikeastaan vanu kuin vanu. Joskus en laita vanua ollenkaan. Isoa roskaa ei mene kun vesiraja on säiliön ritileikön yläpuolella.
Ostin nyt semmoisen 500g säkin/pussin Hobbyn vanua ja ajattelin sitä käytellä kun se säkki aikas isokokoinen. Tuntuu toimivan. Mulla ollut juwel nyt jonkun aikaa ja olen ollut tyytyväinen akvaan ja suodattimeen.
Minkäs kokoinen juwelisi on? Juwelin suodattimet toiminut hyvin. Tosin pumpun kokoja saisi olla enemmän. Esim jos 240 rio juwelissa on pumppu 1000l/h ja Rio 300 on sama pumppu. Mielestäni pumpun tehot ovat pienet. Toki juweliin saa oman 1500l/h pumpun jonka olen myös itselleni asentanut ja lisäksi ulkosuodatin+ UV-C.
Mulla on JUWEL RECORD 96. Eli 96 litranen allas ni mikäs siinä pumpussa sitten mahtaa olla tuo teho. En osaa sanoa, mut mielestäni ihan riittävä ja kerran viikossa vaihdan sen vanun siihen päälle. Vai kannattaako hankkia teholtaan isompi pumppu?
Se saattaa olla tuo 400l/h. Parempi olisi tuo 600l/h kun suodatin hiukan moskaantuu laskee tuo kiertonopeus jonkin verran.
Muuten tuo juwelin sisäsuodatin on minusta hyvä ja suht tehokas kun isopintaala suodattimessa.
Jos tuntuu että ei mistään meinaa löytyä. Soita/mailaa helsinginakvaariokeskukselle. Ne ainakin tilaavat sellaisen sinulle ja postittaa/toimittaa sen sitten sinulle. Jos et noutamaan pääse.
Itselläni on yksi ylimääräinen 1000l/h mutta voi olla liian voimakas tuohon sinun akvaan.
Kertokaapas sitten, että mistä suomenmaasta (nettikauppa tai ei) saisi tilattua noita juwelin pumppuja? Asun turun lähellä. En haluaisi tilata ulkomailta, kun tuppaavat nuo postituskulut olemaan niin isoja.