Hiekka vai sora?
Valvoja: Moderaattorit
Ymmälläni olen edelleen, että miten kummassa saatte kasvit kasvamaan pelkästään hiekasta ?
Itselläni kun jaavansaniaisista mätänivät juuret ja muut kasvit ei muutenvaan kasva, vaikka lannottaa.
Allas on 89L, suodattimena Eheimin aquapallo, bilteman vaalea hiekka joka värjäytyi tumman harmaaksi mätänevistä juurista.
Vesiarvot kohdallaan.
Itselläni kun jaavansaniaisista mätänivät juuret ja muut kasvit ei muutenvaan kasva, vaikka lannottaa.
Allas on 89L, suodattimena Eheimin aquapallo, bilteman vaalea hiekka joka värjäytyi tumman harmaaksi mätänevistä juurista.
Vesiarvot kohdallaan.
Minulla kasvaa kaikki kasvit Bilteman hiekassa erinomaisesti. Jaavansaniaista ei pidäkään istuttaa hiekkaan, vaan laittaa kasvamaan kiveen tai kantoon tms. siiman, kuminauhan tms avulla kunnes juurtuu kiinni.
Juurellisia kasveja lannoitan syvälle hiekkaan millä milloinkin muistan ( kaupallisia lannoitteita ja saviturvepalleroita täältä tilattuna ) ja kaikkia PMDD:llä ja nestemäisellä hiilellä ( lähinnä estääkseni leviä ).
Kasveja on kuitenkin montaa sorttia ( 15-16 eri lajia ) tuolla hiekassa.
Ei mitään aavistusta miksi kasvavat niin hyvin loppujen lopuksi.
Juurellisia kasveja lannoitan syvälle hiekkaan millä milloinkin muistan ( kaupallisia lannoitteita ja saviturvepalleroita täältä tilattuna ) ja kaikkia PMDD:llä ja nestemäisellä hiilellä ( lähinnä estääkseni leviä ).
Kasveja on kuitenkin montaa sorttia ( 15-16 eri lajia ) tuolla hiekassa.
Ei mitään aavistusta miksi kasvavat niin hyvin loppujen lopuksi.

Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Hiekka vai sora?
Minäkin olen harkinnut soran vaihtoa hiekkaan. Pitääkö sinne välttämättä ottaa niitä kierrekotiloita mylläämään hiekkaa???
-
- Starting Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lainaan tätä ketjua, kun en parempaakaan löytänyt. Voi olla, että aiheeseen löytyisi sittenkin jostain vastaus, mutta en osannut kyllä rajata hakua riittävästi. Tämä siis nyt vain johdannoksi.
Eli. sain tuon uusimman projektini mukana muovikassillisen pohjasoraa. Raekoko oli siinä 0,3-0,5cm mittanauhalla mittailtuna. Nyt mietin, onko tuo liian karkeaa pohjan asukeille (on se asukki sitten monni, monninen tai sukarapu)? Muissa akvaarioissa kun on hieno hiekka, niin tuo näyttää hillittömän karkealta.
Toisaalta akvaariossahan se on ollut, enkä ihan osaamattomalta harrastajalta allastani hankkinut..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli. sain tuon uusimman projektini mukana muovikassillisen pohjasoraa. Raekoko oli siinä 0,3-0,5cm mittanauhalla mittailtuna. Nyt mietin, onko tuo liian karkeaa pohjan asukeille (on se asukki sitten monni, monninen tai sukarapu)? Muissa akvaarioissa kun on hieno hiekka, niin tuo näyttää hillittömän karkealta.

Toisaalta akvaariossahan se on ollut, enkä ihan osaamattomalta harrastajalta allastani hankkinut..
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
Re: Hiekka vai sora?
Jos haluat itse möyhiä välillä hiekkaa, niin ehkä sitten ei tarvitse kierteisiä hankkia, mutta helpommalla/siistimmällä pääsee kun niitä hankkiiheaven kirjoitti:Minäkin olen harkinnut soran vaihtoa hiekkaan. Pitääkö sinne välttämättä ottaa niitä kierrekotiloita mylläämään hiekkaa???
Hiekkapohja voi näet tukkeutua, jos sitä ei aika ajoin möyhi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Mulla on ollut altaassa tähän asti kaupanpäällisiksi saatua soraa, mutta ajattelin vaihtaa tummaksi(?) hiekaksi esteettisistä syistä, ja se lienee mukavempi partiksellekin! Hiekkaa kannattanee siis lähteä hankkimaan Biltemasta? Bakteerikanta varmaan säilyy suodatinmassoissa, kasveissa ja kannossa pohjamateriaalin vaihdosta huolimatta.
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
-
- Advanced Member
Jos tummaa hiekkaa halauat, niin K-Raudassa myydään Kauniston Soran punertavaa hiekkapuhallushiekkaa joka on hyvän väristä.pitchoune kirjoitti:Mulla on ollut altaassa tähän asti kaupanpäällisiksi saatua soraa, mutta ajattelin vaihtaa tummaksi(?) hiekaksi esteettisistä syistä, ja se lienee mukavempi partiksellekin! Hiekkaa kannattanee siis lähteä hankkimaan Biltemasta? Bakteerikanta varmaan säilyy suodatinmassoissa, kasveissa ja kannossa pohjamateriaalin vaihdosta huolimatta.
40 kg säkki maksaa 4-5 eur.
Bilteman hiekka taas on todella vaaleaa, lähes kerman väristä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=661372.jpg
Tuossa kuvassa on Kauniston soran hiekkaa 84 l altaassani perustusvaiheessa.
Bakteerikannan varmistamiseksi kannattaa vielä jättää vanhaa soraa vaikka sukkahousupussissa altaaseen joksikin aikaa, niin bakteerit siirtyvät varmasti uuteen pohjaan.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
En saanut tätä enää poistettua, mutta..Kisu74 kirjoitti:Lainaan tätä ketjua, kun en parempaakaan löytänyt. Voi olla, että aiheeseen löytyisi sittenkin jostain vastaus, mutta en osannut kyllä rajata hakua riittävästi. Tämä siis nyt vain johdannoksi.![]()
Eli. sain tuon uusimman projektini mukana muovikassillisen pohjasoraa. Raekoko oli siinä 0,3-0,5cm mittanauhalla mittailtuna. Nyt mietin, onko tuo liian karkeaa pohjan asukeille (on se asukki sitten monni, monninen tai sukarapu)? Muissa akvaarioissa kun on hieno hiekka, niin tuo näyttää hillittömän karkealta.![]()
Löysin paremmin sopivan ketjunkin, missä oli mielestäni kattavasti vastattu ongelmaani. Ihme kumma kyllä osasin sittenkin rajata hakua. JEE
Vaihdoin soran mikä tuli tuon akvan mukana, mutta en hiekkaan vaan hyvin hienoon soraan. (raekoko 1-2mm pussin mukaan, en viitsinyt viivoittimella enempää mittailla). Hivenen laitoin päädyn pengerrykseen sitä isompaa, kun siellä se ei haittaa.
Melko varmasti vaihdan kaikkiin akvaaarioihin samanlaisen pohjan. Itse en ole tuohon hiekkaan kovin tykästynyt. Ja pohjakalat kyllä pystyvät tonkimaan tuossa pienisoraisessakin ilman pelkoa vaurioista.
Vaikka kasvit viihtyvätkin hiekassa paremmin, niin sorassa ne ainakin pysyvät paremmin! Valitse sora jos sinulla ei ole pohjakaloja, valitse hiekka jos on! Muista, että värin täytyy jokatapauksessa miellyttää silmääsi!
98 L "Hei muru takki auki, täältä tulee hauki - joka susta tykkää"
-
- Advanced Member
Momolla on hieno hiekka altaassaan ja tuntuu tykkäävän kun sitä niin hakeraan siivilöi ja siirtää. Kun altaan hankin niin kovin monessa paikassa suositeltiin kultakaloille soraa, onneksi en kuunnellut vaan menin biologian oppitunneilta oppimani perusteella biltemaan 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla oli ennen aina soraa. Lappoaminen oli mielestäni todella työlästä, etenkin kun oli aina suht paljon kasveja. Monnisten takia siirryin sitten hiekkaan. Ja huomasin kuinka ne (ja nuoliaiset) siitä villiintyivät. Sitten kun hankin tuon 317-litraisen, oli päivänselvää, että sinnekin tulee hienoa hiekkaa. Lopulta siirryin myös pienimmässä akvaariossa hiekkaan. Nyt on siis sitten pelkkää hiekkaa, enkä aio enää ikinä laittaa soraa yhteenkään akvaarioon! Mulla on kierteisiä joka altaassa ja joskus harvoin vähän pöyhin. Ei ole ainakaan vielä mennyt tukkoon. Kasvit kasvaa aika hyvin (erilaisia). Etenkin vallisneriat ja melalehdet viihtyy todella hyvin. Kaikki kakat menee suodattimiin. Ainoastaan joskus harvoin keräilen kasvinosia pohjalta. Isoimmassa päätymatto ja sisäsuodatin, pienemmissä sisäsuodattimet. Olen enemmän kuin tyytyväinen tähän tilanteeseen! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re:
Jos soraan pitäisi kehua jollain tavalla niin ainot hyvä asia on se että kalojen pska ei näyjarvij kirjoitti:Miksi pitäisi, kun niitä kuitenkin sorassa on enemmän?*Viltzu* kirjoitti:Hiekkaa on nyt kehuttu kauheasti, eikö siitä edes etsimällä löydy mitään haittapuolia?

Mutta on tärkeä muistaa, että siellä sitä kuitenkin on.
-
- Starting Member
Uusivanha harrastaja tässä hei
olen laittamassa uuteen pönttööni hiekan, josta minulla ei ole aikaisemmin kokemusta. Kysymys kuuluu (sorry en jaksa plärätä kaikkia hiekka-keskusteluja läpi koska niitä näyttää "hieman" olevan), onko edes olemassa liian hienoa hiekkaa, jota ei voisi akvaariossa käyttää? Omani, jota kävin hiekkamontulta on todella hienoa ja siksi tätä pohdin. 300l pöntön saan parin päivän päästä.

Meillä on molempia ja hiekka on periaatteessa helpompi pitää puhtaana.
Soran sekaan tuntuu menevän niin paljon paskaa välillä ettei ymmärrys riitä, vaikka altaassa ihan ihan muutama sintti.
Tosin molemmista pidetään
Soran sekaan tuntuu menevän niin paljon paskaa välillä ettei ymmärrys riitä, vaikka altaassa ihan ihan muutama sintti.
Tosin molemmista pidetään