Kookospähkinä akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Ricky73
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ricky73 »

Riipppuu mihin ne ovet haluaa??

Silloin kun tuo kookos on kokonaisena saa tuolla rasiaporalla tehtyä kun poraa sillain keskelle pähkinää että tulee kumpaankin puolikkaaseen ne kolot :D

Itse tein silleen että porasin vaan päähän yhden reiän halkaisija n. 5-6 cm

ja jätin pähkinän kokonaiseksi...

Mutta rautasaha toimii myös ja on ehkäpä helpompi konsti .
ja luulisin että melkeen joka pirtistä tuo saha löytyy???

Mulla olis niitä valmiiks tehtynä jos joku ei kerkiä askarteleen..
484L
Muratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Muratti »

Innostuin nyt itsekin sitten kokeilemaan kookoksia. Kolmannesta kaupasta löytyi ja kotona aloin ohjeiden mukaan nakuttelemaan, kun en oikein kunnon työkaluja (o)saa käyttää.

Valehtelematta varmaan lähemmäs 20 minuuttia jaksoin nakuttaa, kunnes oli käden kipeytymisen takia pakko lopettaa. Isä onneksi lupasi auttaa ja sai kookoksen auki rälläkällä.
Sisältä löytyikin sitten mielenkiintoinen yllätys. Hedelmäliha oli kuivanut n.1cm paksuksi ja hyvin kovaksi kerrokseksi kookoksen kuoreen kiinni. Kookosmaidosta ei ollut enää jälkeäkään.
Ei siis ihme, ettei nakuttelu auttanut, kun kuori oli sentin paksuinen ja kivikova. Onneksi kuivunut (ja homeinen!) hedelmäliha lähti itsestään irti, joten kovertaminen jäi väliin.

Enää pitäisi oviaukot saada tehtyä. Sahalla varmaan olisi helpointa.

Mutta pistän tähän nyt kuvan tuosta kuivuneesta hedelmälihasta +kuorista. Kuvassa siis vain yksi kookos, reunoilla olevat ovat kovettunutta hedelmälihaa. Ei varmaan ihan normaalisti pitäisi tältä näyttää..?
Kuva
Seka-akvaario 60l & tulisukarapula 20l

O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
Ricky73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ricky73 »

Kannattaa tarkistaa ettei siitä rälläkän laikasta jää mitään "mömmöjä" kookokseen.

Tässä tapauksessa se helpottaa hieman työtä kun on kuivunut.
Mulla oli itsellä kanssa kahdessa tuollainen kuivunut sisusta.

Lidlistä sai kaikkein isoimmat kookokset ja oli ihan tuoreita.

Onko sun isällä porakonetta ja siihen sellaista rasiaporaa jolla tehdään erikokoisia reikiä??

Jos ei?,Niin rautasahalla saa tehtyä kyllä ihan hyvin jotain koloja.

Yleensä ei tuolta näytä,vain kuivunut kookos.
Tuore on sellainen rasvainen ihan kostea ja kookosmaitoa sisältävä ja ravistettaessa kuuluu "hölskymistä"
484L
Muratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Muratti »

Itse en täältä Lidlistä kookoksia löytänyt, vasta tosiaan kolmannessa kaupassa oli. Enkä tietenkään mitään hölskymistä hoksannut varmistaa, kun ensimmäistä kertaa kookoksen ostin :)

Mutta onneksi en syömisen takia tuota ostanut, helpotti tosiaan kyllä työtä, kun ei hedelmälihaa tarvinnut kaiverrella.

Porakoneesta en kyllä osaa sanoa, mutta mistä sitä tietää mitä tuolta autotallista löytyy. En edes tiennyt että meillä on rälläkkä :D
Mutta kiitos neuvoista!
Seka-akvaario 60l & tulisukarapula 20l

O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
Nasu-88
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nasu-88 »

Mä puuseppänä halkaisisin pähkinän ihan taltalla ja vasaralla niin vahinkoa tulis vähemmän ja taiteilee siihen pari aukkoa saman tien. Ja kyllä se pelkkä vasara tehoo kovalla iskulla siihen, mutta se menee ennemmin pirstaleiksi ja ja tulee turhautunut olo pähkinän ostosta.

Vielä helpompi keino on ostaa eläinkaupasta valmis pähkinätalo niitä kun on erilaisia ja on siä semmonenkin johon on narutikapuut.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mutta kuten jo monta kertaa todettu, on Pirkan kookossorbetti kookoksenkuoressa myös helppo ja maistuva vaihtoehto [;)] :P .
^^Katja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ^^Katja »

Tietääkö kukaan että saako tota Pirkan kookossorbettia Turun länsikeskuksen Cittarista, tai muutenkaan Turusta? Kävin Lidlissäkin tänään, mut siellä ei ollu :(
128 litraa + tyhjä 45 litran pikkuallas
simosk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simosk »

Kysymys liittyen kookokseen. Riittääkö, että kookokseen tekee oviaukon vai pitääkö sinne tehdä "tuuletusaukkoja", joista vesi saataisiin virtaamaan kookoksen sisällä? Ettei vaan kookoksen sisälle tule happikatoa :?
SiriusAng
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mä olen ollut ihan superlaiska noiden kookosten kanssa.
Ruuvimeisselillä&vasaralla avannut ne pikku aukot ja valuttanut maidon pois, rautasahalla pääty pois ja kuorimaveitsellä kovertanut sisukset ulos.
En ole keittänyt tms huuhdellut hyvin ja heittänyt veteen. Toistaiseksi ei ole tullut merkkejä hyönteisaine/suojaaine/tms myrkytyksistä.
Pirkkakookoskin on hyvää. ;)
^^Katja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ^^Katja »

Löysin sitten wikkeltä vihdoinki :D Kotona alko sitten pikku miettiminen et miten sen sais auki. Koitin jotain neuloja ja talttaa ja kaikkea kivaa muutakin :D Iskä sitten koitti vielä sahalla, eikä silläkään saanu rikki. Sanos vielä sen jälkeen että ei sitä kannata sitten millään hakata, ku sitten ei tiedä että miten se aukee. Kuitenki sain sen auki sitten koputtelemalla tavallisella syömäveitsellä tarpeeks kovaa. Kun siihen tuli halkeamia nii tungin ensin sen veitsen sinne väliin, ja sitten vielä ruuvimeisselin, jolla väänsin sen auki. Sitä "maitoakin" (ei kyllä musta ihan maidoksi sitä voi sanoa) tuli ihan tilkka maistettua ja ei kyllä mitään kauheen hyvän makusta ollu se :D Elikkäs ihan nätisti se halkesi tollakin tyylillä :) Toivottavasti ette ärsyynny tosta "sitten sitä, sitten tätä" :D
calendula
Junior Member
Junior Member

kookos

Viesti Kirjoittaja calendula »

Eihän täällä kukaan mistään ärsyynny...
Minun kookospähkinäni avautui ihan helposti. Muutama vasaran kopautus ja melkein säikähdin, kun se katkesi kauniisti kahtia. Sisus oli hyvää; osan söin itse ja osan annoin tiaisille.
Nyt on partamonni järsinyt kuorenpuolikasta, toiseen puolikkaaseen kiinnitin ricciaa.
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ViisiraitaKen »

Kauheaa polemiikkia sivukaupalla jonkun kookospähkinän kuoren avaamisesta. Kookostahan saa jauhettuna pussiinkin pakattuna...
...ymmärsinköhän tämän ketjun idean??? :mrgreen:
calendula
Junior Member
Junior Member

jep

Viesti Kirjoittaja calendula »

Ja kalojakin saa valmiiksi paistettuina. Joillekin meille vain se omin kätösin askartelu on se elämä'n suola. Kun näkee partiksen jyystävän kookoksenkuorta, jonka itse on saanut auki ja partisressulle leluksi antanut, niin fiilis on ihan eri!
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

ViisiraitaKen kirjoitti:Kauheaa polemiikkia sivukaupalla jonkun kookospähkinän kuoren avaamisesta. Kookostahan saa jauhettuna pussiinkin pakattuna...
...ymmärsinköhän tämän ketjun idean??? :mrgreen:
Kookoshiutaleista saa aika kehnoja piilopaikkoja monneille.. Sottaavat vaan akvaarioveden. Mut vois kai niillä simuloida lumisateen tms? :mrgreen:
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Katjusha
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katjusha »

Mietin tuossa että kun olen sisustellut uutta 128 litran akvaa että kuinkahan paljon kookoksen kuori sotkee jos sitä ei keitä? Tänään tein kaksi kookos luolaa piikkisilmille ja partikselle. Oli helpompaa mitä uskoin.. :D
*128 L seuris + Mies, 2 lasta ja 2 kissaa*
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Katjusha kirjoitti:Mietin tuossa että kun olen sisustellut uutta 128 litran akvaa että kuinkahan paljon kookoksen kuori sotkee jos sitä ei keitä? Tänään tein kaksi kookos luolaa piikkisilmille ja partikselle. Oli helpompaa mitä uskoin.. :D
Olen lukenut, että jotkut laittavat niitä keittämättä, mutta itse juuri keitin paria puolikasta kahteen kertaan (siis vaihdoin vedet välillä), ja tuli kyllä tosi tummaa vettä [;)]
En sitten tiedä loppuuko se värjäys tuolla keittämiselläkään ikinä, mutta ei kai ne enää akvaariovedessä häiritsevästi värjäile.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Katjusha
Starting Member
Starting Member

marinum kirjoitti:
Katjusha kirjoitti:Mietin tuossa että kun olen sisustellut uutta 128 litran akvaa että kuinkahan paljon kookoksen kuori sotkee jos sitä ei keitä? Tänään tein kaksi kookos luolaa piikkisilmille ja partikselle. Oli helpompaa mitä uskoin.. :D
Olen lukenut, että jotkut laittavat niitä keittämättä, mutta itse juuri keitin paria puolikasta kahteen kertaan (siis vaihdoin vedet välillä), ja tuli kyllä tosi tummaa vettä [;)]
En sitten tiedä loppuuko se värjäys tuolla keittämiselläkään ikinä, mutta ei kai ne enää akvaariovedessä häiritsevästi värjäile.
Onko välttämätöntä keittää..ajaisiko saman asian liottaminen?
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Mä en ole keittänyt enkä liottanut, huuhtelin vaan nopsaan hanan alla ja pistin akvaan. Ei mulla ainakaan ole missään vaiheessa väriä irronnut. Ehkä se on se kuuma vesi mikä sitä väriä irrottaa.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Mnäkin vaan huuhtelin tyhjennetyn kuoren keitetyllä vedellä ja hioin terävät reunat.Hyvin on monnit sen putsanneet ihan sileäksi :roll:
Täytynee kohtapuoliin ostaa uusi lelu.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

koran_ kirjoitti:Ehkä se on se kuuma vesi mikä sitä väriä irrottaa.
Tai liotus [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Katjusha
Starting Member
Starting Member

Ei värjännyt vettä, nyt 2 päivää akvassa ollut ja pistin sinne vaan ilman keittämisiä huuhtasin roskia pois vain raanan alla pikaisesti.
MIVI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MIVI »

En oikeen tiiä mutta jokku sanoo että ne haisee pahalta? :frown:
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
Mimos
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Miksi ne pahalta haisisi :o ?Eiko se vain kannattaisi puhdistaa vain huolella ettei sinne jaa mitaan ylimaaraista.. [;)]
To be a rock and not to roll.
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

simosk kirjoitti:Kysymys liittyen kookokseen. Riittääkö, että kookokseen tekee oviaukon vai pitääkö sinne tehdä "tuuletusaukkoja", joista vesi saataisiin virtaamaan kookoksen sisällä? Ettei vaan kookoksen sisälle tule happikatoa :?
Pelkkä oviaukko riittää. Ei se kookos niin tiivis ole ettei siellä vesi sen vertaa kierrä.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

MIVI kirjoitti:En oikeen tiiä mutta jokku sanoo että ne haisee pahalta? :frown:
Ei ole haissut ja useamman kk on jo ollut altaassa... Hyvin kun poisti sisuksen ja vähän pesi, niin ei tullut ongelmia.
317 L (sekala)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”