Malawi 'järven' apaattisuus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Malawi 'järven' apaattisuus

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Aluksi tietoja:
475L akva, 200cm x 47 x 52
Suodatus: Sisäsuodatin, 1250l/h Dolphin 2508. Mattosuodattimet: 1250l/h ja 600l/h.
Vesiarvot:
PH 8.0
GH 7-8
KH 5
NO2 <0.5mg/l
NO3 30-40mg/l

Lannoitteina on Easy-Life EasyCarbo, eli nestemäinen hiili, käytetty vasta kolme päivää. Joidenkin kasvien juurilla on myös Jungle nimistä tablettilannoitetta.

Sitten tilanne.
Eli viime päivinä olen huomannut apaattisuutta ja passiivisuutta
akvaariossa. Tällaisia tapauksia on ollut:
-Seeprapojat ovat olleet passiivisempia, varsinkin pienempi. Ei enään ryntäilyä ruoka-ajan tullessa.
-Oranssimalawivauvoja tuskin enään näkee, 4 oranssia 2 ruskeaa, ruskeat ovat esillä ja yleensä yksi oranssi kuikkii kivenkolosta. Kahta en ole nähnyt moneen päivään.
-Altaassa on oudonnäköinen ahven, nimeltään Naamahauki. Lajista ei ole mitään tietoa, pitkulaismainen ruumiinmuoto, kun värit tummenevat, naamaan tulee musta 'naamari'. Omituisin piirre kalassa on se, että sillä on turvonneen näköinen ylähuuli. Aivan kuin olisi jokin pötkäle huulessa.
Affenella on outo tapa makoilla kivillä ja anubiaksen alla, yleensä pää alempana kuin pyrstö. Asennossa 'jalat ylhäällä'.

Tapaukset alkoivat, kun akvaarioon tuli uusi mattosuodatin. Vesi haisi ja haisee vieläkin oudolta. Niinkuin siinä olisi grillattua muovia.
Myös KH on mystisesti laskenut 8-->3. Sitä on nyt nostettu ruokasoodalla viiteen. Tein ison vedenvaihdon akvaariossa, noin 50% kun haisu tuli jo kuvottavaksi.

Mikä hitto näitä vaivaa? Ennen olleet niin terhakoita ja pirteitä, nyt harvoin näkee niitä kun suodattimet ovat päällä. Sitten yksi juttu vielä. Minulla oli Suti niminen njassaeripsimonni, joka kuoli, kun se siirrettiin karanteeniin jossa oli lämpömittari joka hajosi, ja grillasi poloisen hengiltä :cry: . Yritin ruokkia sitä epeliä spirulina tableteilla ja monneille tarkoitetuilla eläinperäisillä tableteilla. On ilmeistä, että nämä monneille tarkoitetut ruokatabletit menivät parempiin suihin, ja aiheuttivat suolistovaivoja. Joiltakin kaloilta tulee hyvin ohutta rihmamaista valkoista kakkaa, kun toiset taas vääntävät kunnon pökälettä. Olisiko tällä jotain tekemistä apaattisuuden kanssa?

Noh, kiitos jo etukäteen, toivottavasti voitte auttaa selvittämisessä mikä näillä on... Huolestuttaa kovasti. :roll:
Ostetaan/Otetaan malaweja!
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ettei se Naamahauki olisi Labeotropheus-suvun kaloja? Trewavasae tai fuelleborni? Noilla lajeilla on melkoinen "nenä", siksi kai kotimainen nimi onkin trewalle kirjonenäahven. Käyhän katsomassa ko lajien kuvia sattuisiko yhtään muistuttamaan kalaasi. Esim http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=2297 kuvasta näkyy kalan muoto, värejähän on sitten lukemattomia.

Ongelmiisi en valitettavasti osaa ottaa kantaa. Suodatusta tuntuisi ainakin olevan reilusti, mikä on vain positiivinen asia. Minkälaista on uuden maton materiaali ja mistä sen hankit? Itsellä ei matot ole haisseet millekään, paitsi tietty vanhana.
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Jeh, taisi tärpätä. Joku noista Labeotropheuksista varmaankin, ruumiinmuoto täsmää, mutta värit eivät.

Mattojen materiaali on sitä ihan perus mattosuodatinmateriaalia mitä akvaariokaupoista saa. Eräs kaverini suostui tekemään minulle mattosuodattimet, kunhan hankkisin välineet. Hienoja niistä tuli, mutta se haisu kummastuttaa...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Oletko varma, ettei siellä ole kuollutta kalaa jossakin jumissa? NO3 -lukema on jotenkin turhan korkea, eteenkin jos olet vaihtanut altaasi vedestä 50%.
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Olen aika varma, jos olisi jokin kala olisi kuollut, se olisi ollut pieni vauva. Ei siitä pitäisi lähteä niin paljon nitraattia. Kaikki muut kalat ovat nähty, paitsi se yksi oranssi vauva :roll:
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Oletko mitannut hanaveden NO3:n?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Nostetaan sen verran että onko selvinnyt mistä tuo aiheutui?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Hmmm... Tein tänään kiintoisan kokeilun, vaihdoin lamppujen järjestystä, niin että altaan valaistus vaihtui. Kalaset tulivat esille aika tehokkaasti. Toinen mahdollinen syy voisi olla se, että ovat saaneet liikaa samaa ruokaa. Heitin tänään katkaravun sulatettuna ja pilkottuna altaaseen ja jokainen kala tuli paikalle :D . Taisi olla ruuasta kiinni, vaihtelu virkistää, eikö niin?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mitä vedenparannus ainetta käytät?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Dauthi kirjoitti:Heitin tänään katkaravun sulatettuna ja pilkottuna altaaseen ja jokainen kala tuli paikalle :D . Taisi olla ruuasta kiinni, vaihtelu virkistää, eikö niin?
Eikö sinulla ole näitä?

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että kasvissyöjille ei tulisi antaa liharuokaa.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

f_isu kirjoitti: Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että kasvissyöjille ei tulisi antaa liharuokaa.
Noin se menee, jos ajattelee säännöllistä ruokaa. Affenet ovat kuitenkin (ainakin kahden eri affenakirjan mukaan) "opportunistisia syöjiä". Eli syövät raatojakin, jos kohdalle sattuu. Jopa kasvissyöjät. Eli aina välillä voi antaa vedessä elävää proteiinia (kuten katkarapua). Varsinkin jos altaassa on myös omnivoreja. Ei ne kasvissyöjät siihen kuole.

Samaten ne kasvissyöjät taitavat saada kaikennäköistä pikkuista selkärangatonta sieltä levän seasta laiduntaessaan sitä ruohomattoa. Eli ei taida löytyä ihan puhdasta vegaania mbunista kovin herkästi. Vegetaristeja kyllä.

Päivittäin näille ei kuitenkaan pitäisi antaa isoja määriä lihaa, eikä milloinkaan maalla elävää lihaa (esim. lehmää på finska).

Katsoppa vaikka puhtaaseen kasvissyöjäaltaaseen, mitä siellä tapahtuu, kun joku fisu kuolee. Aika nopiasti se on luurankona siellä.

T:Jarkko
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Pitäisikö sitä räkmixiä ruveta tekemään? Voisi saada kalat iloisemmaksi, kun tulee kunnon pöperöä.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Tuli mieleen noista nitraateista. Turun vesijohtovesi on tosi surkeaa keväisin ja syksyisin. Nitraatit voi olla pitkälle yli kympin ja klooria on niin maan perusteellisesti. Ainakin keskustassa, missä asuin jonkin aikaa. Askorbiinihappoa, eli C-vitamiinia kannattaa varmaan lisäillä aina vedenvaihtojen yhteydessä. Se poistaa vedestä kloramiinin, jota Turun vedessä ajoittain on.

Esimerkiksi Aqua Safe ei poista kloramiinia, mutta antaa hyvän suojan, jotta kalat pärjää. Mutta jos saisi valita, pitäiskö ihmiset mieluummin kaasunaamareita vai hengittäiskö suoraan puhdasta ilmaa?
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki!

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että kasvissyöjille ei tulisi antaa liharuokaa.[/quote]

Aloittelevana malawistina olen nöyrästi kuunnellut NL-Aquan Jari Nymania, joka ei suositellut liharuokaa kasvissyöjille, koska niiden suolistossa liharuoka viipyy liian kauan.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Dauthi kirjoitti:Pitäisikö sitä räkmixiä ruveta tekemään? Voisi saada kalat iloisemmaksi, kun tulee kunnon pöperöä.
Meidän kalat eivät ainakaan perustaneet erityisemmin räkmixistä. Yleensä kaikki muu ruoka uppoaa hetkessä, mutta ilmeisesti räkmix oli sitten vaan pahaa. En huomannut myöskään mitään vaikutuksia kalojen käyttäytymiseen, vaan ihan yhtälailla kalat ovat tapelleet ja lisääntyneet muullakin appeella. Lisäksi räkmix vielä sotki vettä.

Tosin varmasti positiivisia kokemuksia on paljon useammalla, joten senkun kokeilemaan.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Itse olen ainakin huomannut, että malawit tulevat apaattiseksi jos veden happipitoisuus laskee liian alas. Kesällä kun vesi tahtoo lämmitä liikaa, normaali suodatin ei ehkä riitä hapettamaan vettä. Diffuusori+1000L/hr pumppu pelkästään sille ratkaisi mulla nämä ongelmat.
/jari
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Jatkaakseni tätä aihetta vielä, niin nyt ovat ongelmat lähteneet miltei kaikki.
Vesi haisee taas raikkaalle, kalaset pörräilevät ja tanssivat toisilleen, kutevat ja kyöräävät toisiaan.
Tai no... melkein kaikki ongelmat.
Vielä olisi yksi ongelma, minulla on yksi aivan tuntematon kala, melko varmasti risteytys. Omistaja luuli sitä seepramalawiksi, mutta voin melko varmasti sanoa että sitä se ei ole. Otus on tummanvioletti, pää on paljon pallomaisempi kuin seepran pää. Elukan pää-alue muuttuu kellertäväksi, aina kun se tuohtuu jostain tai on innoissaan.

Varsinainen ongelma on se, että se ei syö. Ei juuri yhtään mitään. Ollut meillä kohta 2 kuukautta enkä ikinä ole nähnyt sen syövän, laihakin se on. Vaikka eteen tippuu spirulinaraksu niin ei osoita minkäänlaista kiinnostusta. Ruoka-aikoina se kyllä saapuu paikalle mutta katselee aina vain surullisena kun ruoka syödään nenän edestä. Olen sille tarjonnut kaikkea, hernettä, katkarapua, tavallisia kalanraksuja, eli jotain ahvenille tarkoitettua spirulinamössöä, perushiutaleita (Hongit ovat tähän tavaraan muuten hullaantuneita) ja mikään ei auta. Mitä pitäisi tehdä? Olen koittanut ottaa sitä kiinni, mutta on vielä aivan liian nopea ja pelkää haavia, vaikka muut uivat haavin sisään luullessaan että siellä on ruokaa.
Kiiski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kiiski »

ei kai se "raskaana" ole?
---------------------------------------------------------
Malawi 200L, seura 40L, koira, perhe...
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Ei, kyllä sen olisin jo huomannut. Ei pullota alaleuka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”