Akvaario ja tärpätti?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Katti
Starting Member
Starting Member

Akvaario ja tärpätti?

Viesti Kirjoittaja Katti »

Osaako kukaan sanoa onko öljyvärien ohentamisessa käytetty tärpätti vahingollista akvaariolle, kun sitä nyt kuitenkin tauluja sutiessa haihtuu ilmaan? Pohdin vain elvyttäisikö tässä vanhaa harrastusta, vai ei.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jos tärpättiä on ilmassa paljon tai pitkään, olisi varmaa virittää ilmapumppu puhtaaseen ilmaan syöttämään akvaarioon ilmaa. Kansilasit samalla käyttöön.

Jotenkin minulla on sellainen haju, että tilanne on vaarallisempi kaloille kuin omista oireista voisi päätellä. Maalarihan pääsee vasta fiilikseen vähän aikaa sudittuaan.. :)
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Miten olisivat akryylivärit? Öljyvärien käytettävyys, mutta ohennus ja siveltimien pesu vedellä.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Katti
Starting Member
Starting Member

Juu, akryylivärejäkin olen harkinnut. Ne vaan kuulemma kuivuvat huomattavasti nopeammin kuin öljyt. Pitänee maalata sitten öljyväreillä ulkona ja jos sisällä haluaa sutia, kokeilla niitä akryylivärejä.
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Enpä usko,että niin paljon tärpätillä lotrailet tauluja maalatessa, että siitä kaloille haittaa olisi. Itse ainakin olen kaikki oveni ja ikkunat ym karmit ja listat maalaillu öljyväreillä remonttia tehdessä, eikä kiekoille ainakaan silminnähden mitään hätää ollut.
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Öljyvärimaalaus-kurssilla ainakin suositeltiin raskaana oleville vesiliukoisia öljyvärejä. Käsittääkseni eri asia kuin akryylit?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyse on vain siitä, millaisia määriä ilmassa on tärpättiä ja kuinka pitkään. Pieni huone, hidas ilmanvaihto, metrisiä märkiä kankaita, runsaasti tärpättiä värien sekoittamiseen ja räteissä yms. En voi vannoa, mutta luulisin ettei pienistä värituubeista tule ongelmaa vaikka pusertaisit ja levittäisit sellaiset kokonaan tyhjiksi kuivumaan. Mutta jos tärpättipullosta paljon otat ulos ainetta haihtumaan.. desilitroittain tai jotain..

Ja tässäkin, myös eri vesieliöt ja yksilöt ovat eri tavalla herkkiä.

Lämpimään aikaan ei ole ongelmaa asentaa ilmapumppua yhden huoneen pieneen koppiinkaan, kun sen voi laittaa vaikka ikkunalaudalle ulos.
Katti
Starting Member
Starting Member

Tietysti maalaisin eri huoneessa, mutta kokemuksesta tiedän käryn leviävän kaikkialle enemmän, tai vähemmän vahvana. Ehkä sitä kuitenkin voisi luottaa, ettei se pitoisuus olisi viereisessä huoneessa liian korkea?
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Olen maalannut öljyväreillä (hajuton tärpätti) monta kertaa viikossa kohta kymmenisen vuotta ja akvaariot samassa huoneessa :) . No broblemos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”