Silikonien vaihtoviikot?
Valvoja: Moderaattorit
Silikonien vaihtoviikot?
Nyt on pakko kysyä, kun vaivaa mieltä. Itsellä on ollut akvaarioita 26 vuotta. Tasan yhteen olen silikonit joutunut uusimaan. Mikä nykyakvaarioissa on vikana, kun lähes kaikissa tälläkin foorumilla myynnissä olevista altaista on silikonit uusttu? Mitä niille altaille tapahtuu, että joutuu silikonit uusimaan? Nytkin on käytössä 15-v vanha akvaario, joka ollut välillä parikin vuotta tyhillään, ihan alkuperäiset silikonit saumoissa, eikä vuoda tms.
Pätisiköhän akvaarioihin sama mitä kännyköihin. Ensimmäisiä kännyköitä ei saanut rikki, vaikka yritti, nykyiset ei tahdo kestää vuotta ehjänä, vaikka miten yrittää pitää kuin kukkaa kämmenellä.
Eli onko nykyaltaat heppoisampi tekoisia, kaikki kun nykyään tahdotaan tehdä liukuhihnatyylillä... Kiire on kova saada tuote valmiiksi ja markkinoille. Laatu kärsii.
Ja tämä oli IHAN puhdas mielepide... Toivottavasti kukaan ei kiskaise palkoa neesuun...
Eli onko nykyaltaat heppoisampi tekoisia, kaikki kun nykyään tahdotaan tehdä liukuhihnatyylillä... Kiire on kova saada tuote valmiiksi ja markkinoille. Laatu kärsii.
Ja tämä oli IHAN puhdas mielepide... Toivottavasti kukaan ei kiskaise palkoa neesuun...
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
-
Mikkor
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Silikonien vaihtoviikot?
Perässä tullaan,koht 8 vuotta vanha kiulu ja orkkis silkkareilla mennään.mik kirjoitti: Nytkin on käytössä 15-v vanha akvaario, joka ollut välillä parikin vuotta tyhillään, ihan alkuperäiset silikonit saumoissa, eikä vuoda tms.
Mistä näistä tietää..
-
marinum
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Tuo ns. joukkohysteria on kyllä aika totta ja olen kuullut myös toisaalta monien altaiden olevan jo yli 20 vuotta samoilla silikoneilla.
Onhan se aina pienoinen riski kun ostaa käytetyn altaan, varsinkin jos silikoonien ikää ei tiedetä.
Kyllä siinä kohtaa helpompi on pistää silkkarit vaihtoon, kun miettiä milloin ne mahdollisesti pettävät. Eipä se ole kiva juttu jos tulee vesivahinko ja muutenkaan koko altaan täystyhjennysoperaatio ei kyllä houkuta, ainakaan minua
.
Itse ostin juuri pari kk sitten käytetyn altaan, jonka ikää ei tiedetty, mutta silikoonien piti olla ok. No ne olivat selvästi jonkun tunarin laittamat ja auenneetkin jo monesta kohtaa. Vaihtoon siis menivät, eikä ollut paha homma itse naisihmisenkään tehdä.
Onhan se aina pienoinen riski kun ostaa käytetyn altaan, varsinkin jos silikoonien ikää ei tiedetä.
Kyllä siinä kohtaa helpompi on pistää silkkarit vaihtoon, kun miettiä milloin ne mahdollisesti pettävät. Eipä se ole kiva juttu jos tulee vesivahinko ja muutenkaan koko altaan täystyhjennysoperaatio ei kyllä houkuta, ainakaan minua
Itse ostin juuri pari kk sitten käytetyn altaan, jonka ikää ei tiedetty, mutta silikoonien piti olla ok. No ne olivat selvästi jonkun tunarin laittamat ja auenneetkin jo monesta kohtaa. Vaihtoon siis menivät, eikä ollut paha homma itse naisihmisenkään tehdä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Hmmm... saa kai sitä silkkarinsa vaihtaa jos haluaa mahdollisimman varmasti pitää vedet pois lattioilta. Meillä oli + 20 vuotta vanha allas josta ei ainankaan viimeiseen 20 vuoteen ollut silikoneja vaihdettu ja mekin vaihdettiin ne vasta kun alkoi ylä-kulmastaan vuotaa. Eli kyllä ne oikealla käytöllä kestää... kestää... ja kestää...
Tuohon isompaan altaaseen vaihdatin silikonit heti sen ostettuani koska olivat hieman epäilyttävän näköiset.
Se on makukysymys sano Musti kun muniaan nuoli.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuohon isompaan altaaseen vaihdatin silikonit heti sen ostettuani koska olivat hieman epäilyttävän näköiset.
Se on makukysymys sano Musti kun muniaan nuoli.
-
lapranlikka
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
-
Amandar
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Täälläkin yksi käytetyn altaan ostanut, jossa myyjän mukaan piti olla silikonit kunnossa, eikä vaihtoa tarvittaisi vielä piiitkään aikaan.. Ja kuinkas sitten kävikään. Siisteiltä vaikuttaneet silikonit pettivät 3-4kk jälkeen, ensiksi yläreunasta ja sitten purkautuivat hienosti alemmas. Noh, nyt on kaksi uunituoretta akvaariota suoraan kaupasta, että eiköhän noissa silikonit kestä.. 
mik kirjoitti:Nyt on pakko kysyä, kun vaivaa mieltä. Itsellä on ollut akvaarioita 26 vuotta. Tasan yhteen olen silikonit joutunut uusimaan. Mikä nykyakvaarioissa on vikana, kun lähes kaikissa tälläkin foorumilla myynnissä olevista altaista on silikonit uusttu? Mitä niille altaille tapahtuu, että joutuu silikonit uusimaan? Nytkin on käytössä 15-v vanha akvaario, joka ollut välillä parikin vuotta tyhillään, ihan alkuperäiset silikonit saumoissa, eikä vuoda tms.
Minä ainakin olen pettynyt 1,5v vanhan Giantini silikoneihin. Tai sitten maalaisjärkeni ei kertonut kuinka niitä tulisi kohdella - silkkihansikkain siis. Noin kuukausi sitten ajattelin laseista levää putsatessani koittaa kuinka silikoneihin hissukseen tullut vihreä levä irtoaisi. Pyyhkäisin silikonisaumaa kevyesti karhealla sienellä - kutsutaanko sitä karhunkieleksi - ja kuinkas kävi: silikonin reuna irtosi lasista ja murtui repaleiksi. Sen nyt arvaa mitä tuleman pitää; levä kasvaa silikonin alle ja irrottaa sitä lasista yhä enemmän. Ei paniikkia mutta tarkkaillahan tuollaista pitää ja jos nyt sattuisi harratukseen kyllästymään ja altaan myymään niin kyllä seuraavaa omistajaa kehottaisin silikonit vaihtamaan kun kerran allas on tyhjä.joppe kirjoitti:Sitä kutsutaan joukkohysteriaksi. Kun yksi luulee yhtä ja toinen tukee toista niin kohta kaikki on samaa mieltä.
Silikonit kannattaa vaihtaa vasta kun siihen on tarvetta.
Saako silikoneihin koskea ollenkaan vai pitäisikö niiden kestää levänpoistoa? Onko tämä Giant-"laatua" vai ovatko kaikki silikonit näin herkkiä irtoamaan lasista?
Leväraappaa en siis käyttänytkään vaan hinkkasin kevyesti sillä sienellä, jolloin silikoni irtosi ensimmäisellä vedolla lasista.mik kirjoitti:Kyllä kaikkia silikonisaumoja pitää kohdella silkkihansikkain. Leväraapan kanssa saa olla varovainen, juuri siksi, ettei silikonin reuna irtoaisi ja kasvusto pääse tunkeutumaan silikonin väliin. Olen itse silikonisaumat pitänyt puhtaana näppylähanskalla sormella hinkkaamalla
Kyllä nuo tuommoiset viittaa vahvasti valmistevirheeseen ei silikonien pitäisi mitenkään kevyesti hinkkaamalla irrota.Tosin ei niitä kyllä ole tarkoituskaa sen enempää hinkkailla.Fisumamma kirjoitti:Leväraappaa en siis käyttänytkään vaan hinkkasin kevyesti sillä sienellä, jolloin silikoni irtosi ensimmäisellä vedolla lasista.mik kirjoitti:Kyllä kaikkia silikonisaumoja pitää kohdella silkkihansikkain. Leväraapan kanssa saa olla varovainen, juuri siksi, ettei silikonin reuna irtoaisi ja kasvusto pääse tunkeutumaan silikonin väliin. Olen itse silikonisaumat pitänyt puhtaana näppylähanskalla sormella hinkkaamalla
Antaa niide kasvaa levää ihan rauhassa nätimpi se levä nissä on kuin se silikonin valkea pinta. No makuasioita. Mä vaihdan silikonit kun siihen on oletettua syytä. Noin kymmenen harrastusvuoden aikana noin pariinkymmenen altaan kanssa vaihtanut kahteen. Sanoisin tuon vaihtovimman olevan lähinnä mielenrauhajuttuja hyvin usein.