Voiko 20 litraisessa akvaariossa lisääntyä platyt?
Valvoja: Moderaattorit
Voiko 20 litraisessa akvaariossa lisääntyä platyt?
voiko 20 litraisessa akvaariossa lisääntyä platyt?
Edit: korjattu kirjoitusvirhe otsikossa ja poistettu turhat kysymysmerkit -Ylläpito
Edit: korjattu kirjoitusvirhe otsikossa ja poistettu turhat kysymysmerkit -Ylläpito
-
Akvakotilo
- Junior Member

Taitaa koskea tuo pykälä selkärankaisia, joihin sukaravut eivät tietenkään kuulu. Jos ei sitten asiaan ole tullut muutosta viime vuoden lopun jälkeen.riksu70 kirjoitti:Minä luin jostain eläinsuojelupykälästä että pienin altaan koko on 40 litraa jopa sukaravuillakin. Eläviähän nekin on. En tajua miksi pitää haalia niitä pikkupurkkeja. Hauskoja illanjatkoa silti
No, ylipäätään nuo pikkupurkit ovat kyllä ihan käypäisiä karanteeni/poikasaltaita pienemmille lajeille. Ja kun ajattelee vaikkapa killeihin ja pienimpiin labyrintteihin erikoistuneita harrastajia, niin heillä varmaan ovat myös tuon kokoluokan altaat käytössä pykälistä huolimatta. Ja niissä tapauksessa se lienee ok, koska kyseisille kaloille kunnollisten olojen järjestäminen ei isompia altaita vaadikaan. Mutta näin "normiakvaariona" pidän kyllä sitä suosituksen 40-litraistakin pienenä suurimmalle osalle tavallisista akvaariokaloista.
ei, en ole samaa mieltä.
Platyn poikaset syntyy elävinä.Akvakotilo kirjoitti:Noin pienessä akvaariossa platyja ei saa pitää vakituisesti mutta poikasakvaarioksi/kutemisakvaarioksi tuo käy hyvin kunhan platyt sitten kun poikaset ovat "kuriutuneet" siirretään takaisin isompaan akvaan.
riksu70 kirjoitti:Minä luin jostain eläinsuojelupykälästä että pienin altaan koko on 40 litraa jopa sukaravuillakin. Eläviähän nekin on. En tajua miksi pitää haalia niitä pikkupurkkeja.
Kuka teistä nyt sitten on valmis määrittelemään sen koon, joka on "liian pieni yhtään millekkään"?
Siis onko 40l toosi paha, mutta 60l ei? Ileisesti riksu70 sullakin sellainen on, kun allekirjoituksessasi niin lukee?
Onko siis mahdotonta hoitaa hyvin 40-50 litrasta akvaariota, jossa asuu pari kääpiöhammaskarppia, minirasboraa, kotiloa, sukarapua tai pientä kotilonkutijaa? Kaloja, jotka jää pari-kolme senttiseksi.
*ei tajua*
Ja miksi ei saa pitää vaikka 20 litrasta kasviallasta, johon laittaa pari sukarapua tai kierteissarvikotiloa? Kuinka paljon ne ravut ja kotilot kärsivät? Määritteletkö sinä siis senkin, että kärsivät ja paha ihminen olen, jos mulla sellainen on?
Onko tää nyt vaan jotain näsäilyä vai kehuskelua omalla paremmuudella ''minä en pidä kaloja liian pienissä oloissa ja 40 litraa on liian pieni kaikille, piste, minä olenkin parempi kun noi" vai mitä ihmettä?
On vaan liian tylsää lukea vähänvälistä näitä kommentteja. Sen pienenkin akvaarion voi hoitaa paljon paremmin kuin sen ison ja ne kalat saattaa olla siellä paljon tyytyväisempiä kuin siinä kolmesataalitraisessa kalasopassa likasine vesineen ja epäsopivine vesiarvoineen. Mutta kiva, että silti katsotaan heti niitä numeroita ja mäkätetään.
I'm #1 so why try harder?
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Alkuperäiseen vastaus: Platy voi lisäänyä vaikka vesilasissa. Kuitenkin platyjen allaskokosuosituksia löytää luotettavista lähteistä ihan pienellä vaivalla. Niiden mukaan on hyvä elää ja ne ovat kyllä paljon suurempia kuin 20 l. Toisaalta 20 l voisi olla oikein hyvä väliaikainen asumus raskaana olevalle platynaaraalle, naaras voisi synnyttää poikaset altaaseen jossa ne voisivat kasvaa riittävän suuriksi jotta ne pärjäisivät aikuisten kanssa pääaltaassa.
Tuohon allaskokoasiaan yleisesti. 40 l allasminimi ei ole eläinsuojelulaista osa, vaan suositus. Eläinsuojelulaki on tehty suojelemaan eläimiä, ts. selkärankaisia. Mikään laki tai määräys ei siis estä alle 40 litraisen rapualtaan pitoa. Koska tuo maaginen 40 l on suositus, voi asiansa osaava harrastaja pitää soveliasta kalaa pienemmässäkin pytyssä. Tällä viittaan esim. killiharrastajiin, ideaali killiallas kun on melko pieni, samoin kuin killien luontaiset asuinlutakot.
Tuohon allaskokoasiaan yleisesti. 40 l allasminimi ei ole eläinsuojelulaista osa, vaan suositus. Eläinsuojelulaki on tehty suojelemaan eläimiä, ts. selkärankaisia. Mikään laki tai määräys ei siis estä alle 40 litraisen rapualtaan pitoa. Koska tuo maaginen 40 l on suositus, voi asiansa osaava harrastaja pitää soveliasta kalaa pienemmässäkin pytyssä. Tällä viittaan esim. killiharrastajiin, ideaali killiallas kun on melko pieni, samoin kuin killien luontaiset asuinlutakot.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ja minä pahis laitoin tässä eilee muutaman kirsikkabarbinaaraan vaan 20-litraiseen altaaseen. Viikon kuluttua tungen sinne vielä muutaman koiraan sekaan ja kudetan ne siellä.
Toki isompikin kudetusallas olisi kiva mutta se tila, tai siis sen puute.... Noh, ehkä tää tilanne tästä paranee tän vuoden puolella.
Toki isompikin kudetusallas olisi kiva mutta se tila, tai siis sen puute.... Noh, ehkä tää tilanne tästä paranee tän vuoden puolella.