Sähkön säästöä
Valvoja: Moderaattorit
Sähkön säästöä
Eli vinkkejä siihen miten saisi sähköä säästettyä akvaarioharrastuksessa..Nyt ei ole kyse rahasta vaan haluaisin tehdä osaltani jotain tässä ilmastonmuutos asiassa.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Hmmm, ainakin tulee mieleen valaistuksen ajastaminen ja lämmitintäkään ei kesällä tarvitsisi käyttää (riippuu tietenkin vallitsevista olosuhteista). Sitten ehkä "tarpeettoman" tekniikan karsiminen: hiilarilevitys passiivisesti, ilmapumppu voi olla turha.
En tiedä, voiko muuten tekniikan valinnalla vaikuttaa sähkönkulutukseen vrt. vanha jääkaappi vie enemmän sähköä kuin uudempi teknologia.
En tiedä, voiko muuten tekniikan valinnalla vaikuttaa sähkönkulutukseen vrt. vanha jääkaappi vie enemmän sähköä kuin uudempi teknologia.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Eikös se lämmitin nyt kumminkin ole termostaattimallia joten lämmittää vain kun veden lämpötila laskee alle halutun astemäärän, eli sitä en ottaisi kesäksikään pois. Pidetään kuitenkin mielessä että "Suomen kesä on leuto ja vähäluminen".
Ja mitä ilmastomuutokseen tulee niin eikös tuo hiilidioksidin väkisin tuottaminen ole sitä kasvihuonekaasujen kotituotantoa pahimmillaan?
Valaisimet tosiaan luulisi jokaisella olevan ajastettuina - mikäli ei ole niin kipin kapin heti aamusta expertille (tms.) hakemaan ajastin (digimalli = parempi, muttei paljoa arvokkaampi. Esim Elfa:lta omat 11,90/kpl)
Itse pyrin vaikuttamaan kasvihuonekaasujen määriin kannattamalla ydinvoimaa. Tämä ei kuitenkaan ole trolli.
Ja mitä ilmastomuutokseen tulee niin eikös tuo hiilidioksidin väkisin tuottaminen ole sitä kasvihuonekaasujen kotituotantoa pahimmillaan?
Valaisimet tosiaan luulisi jokaisella olevan ajastettuina - mikäli ei ole niin kipin kapin heti aamusta expertille (tms.) hakemaan ajastin (digimalli = parempi, muttei paljoa arvokkaampi. Esim Elfa:lta omat 11,90/kpl)
Itse pyrin vaikuttamaan kasvihuonekaasujen määriin kannattamalla ydinvoimaa. Tämä ei kuitenkaan ole trolli.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Juissi
Omassa malawialtaassani olen ajastanut valot päälle vain silloin kuin itse haluan allasta katsella. Kasveja kun ei ole niin turha on polttaa 250W valoa kun kukaan ei ole katselemassa. Eli tyyliin: ennen oli valot päällä 12 tuntia päivässä, nyt vain 9. Siitä tulee vuodessa jo aika paljon säästöä!
-Juissi
-Juissi
En ole laskelmia tehnyt joten voin olla väärässä, mutta melkein veikkaisin että akvaarion energiankulutus on aika pisara valtameressä verrattuna hellasi, mahdollisen saunasi ja jääkaapin/ pakastimen sähkönkulutukseen verrattuna. Puhumattakaan huoneiston lämmityksestä...
Itse pyrin noissa asioissa järkiperäistämään toimintaa ja harrastan akvaarioita surutta
Itse pyrin noissa asioissa järkiperäistämään toimintaa ja harrastan akvaarioita surutta
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Muutama vinkki:
Asioi akvaarioliikkessä polkupyörällä tai kävellen. Jos liike on kaukana, mene julkisilla tai kimppakyydillä. Älä osta hetken mielijohteesta joka kerta jotain turhaa, tavaroiden tuottaminen kuluttaa luontoa ja turha ostelu lompakkoa. Panosta laatuun vaikka se maksaakin enemän, esim. sisäsuodattimen valmistaminen vie saman verran energiaa, kestää se suodatin käytössä sitten vuoden tai viisitoista vuotta. Hanki kaikki tuotteet periaatteella "käytetään loppuun asti", kalojen lennättäminen kaukoidästä suomeen vie valtavasti luonnon resusseja, ihan kuten uusien akvaariolaitteiden valmistaminenkin.
Ja kyllä, minäkin olen tätä asia miettinyt
.
Asioi akvaarioliikkessä polkupyörällä tai kävellen. Jos liike on kaukana, mene julkisilla tai kimppakyydillä. Älä osta hetken mielijohteesta joka kerta jotain turhaa, tavaroiden tuottaminen kuluttaa luontoa ja turha ostelu lompakkoa. Panosta laatuun vaikka se maksaakin enemän, esim. sisäsuodattimen valmistaminen vie saman verran energiaa, kestää se suodatin käytössä sitten vuoden tai viisitoista vuotta. Hanki kaikki tuotteet periaatteella "käytetään loppuun asti", kalojen lennättäminen kaukoidästä suomeen vie valtavasti luonnon resusseja, ihan kuten uusien akvaariolaitteiden valmistaminenkin.
Ja kyllä, minäkin olen tätä asia miettinyt
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Samoilla linjoilla... hmm, omien kalojen viljelyhän sinällään 1. vähentää painetta luonnonpyyntiin ja 2. vähentää kalojen lennätystä kaukomailta suomeen, ollakkin, että tässä yhden harrastajan ponnistlut ovat vain pisara valtameressä. Mutta niinhän se on lähes kaikissa ympäristö asioissa, kun puhutaan yksityisen ihmisen ponnisteluista energian säästöön...Adrianna kirjoitti:Hanki kaikki tuotteet periaatteella "käytetään loppuun asti", kalojen lennättäminen kaukoidästä suomeen vie valtavasti luonnon resusseja, ihan kuten uusien akvaariolaitteiden valmistaminenkin.
Ja kyllä, minäkin olen tätä asia miettinyt.
Omalla tasollaanhan sekin, että rakentaa altaan ekosysteemin toimivaksi ilman ylikansoitusta vähentää kerralla vaihdettavan veden määrää kun vesi pysyy "puhtaampana" ja täten tuottaa vähemmän "jäte-vettä" ja kulurttaa vähemmän puhdasta talous vettä. (jonka tuottaminen siis kuten tiedämme kuluttaa energiaa...)