platyistä kysyisin...
Valvoja: Moderaattorit
platyistä kysyisin...
kun minula on 2 platya 1 uros ja 1 naaras ja haluaisisin pikku kaloja eli poikasia niin voinko tehdä mitään?
-
- Elite Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei pidä paikkaansa, miljoonakala84. Tilannesidonnainen suhde on kyseessä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jotkut naaraat ovat rauhallisempia ja tarvitsevat suojaa, kun toiset taas eivät tarvitse, vaan ovat tehokkaita puolustamaan itseään. Platykoiraissa on sama juttu: toiset eivät kosiskele niin kamalasti, kun toiset eivät juuri muuta teekään.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Platyistä ei ole juurikaan kokemuksia mutta miljoonakaloista on, ne ovat poikkeuksetta olleet todella kovia kosiskelijoita. Jostainhan sen nimen on tultavaJukkaV kirjoitti:Jotkut naaraat ovat rauhallisempia ja tarvitsevat suojaa, kun toiset taas eivät tarvitse, vaan ovat tehokkaita puolustamaan itseään. Platykoiraissa on sama juttu: toiset eivät kosiskele niin kamalasti, kun toiset eivät juuri muuta teekään.

Platyjä harrastin viimeksi noin 20 vuotta sitten nuorena poikana, en oikein tykännyt kaloista. Nyt olen taas alkanut miettiä että pitäisikö ehkä...
Onhan se sinällään merkityksellinen kala, käytetään geneettisissä tutkimuksessa ja muutenkin ihan kivan näköinen fisu...
Yleisohje synnyttäville hammaskarpeille : 1 uros ja vaikka 3 naarasta. Tämä sen takia että naaraat saavat hieman rauhaa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Itse yli 20 vuotta platyjen kanssa puuhastelleena voin vannoa, että tälläkin lajilla yksilöllisyys on merkitsevä tekijä.
Meillä taas ei platykoiraat vaikuta edes kiinnostunelta naaraista, mutta pari pientäkin on, joten kai jossain vaiheessa on kiinnostusta ollut.
Mutta mitä pitäis tehdä kun miljoonakalanaaras ajaa takaa milliskoirasta ja yrittää raiskata sen. En kuitankaan halua erottaa niitä toisistaan kun haluan niitä muutaman lisää.
Mutta mitä pitäis tehdä kun miljoonakalanaaras ajaa takaa milliskoirasta ja yrittää raiskata sen. En kuitankaan halua erottaa niitä toisistaan kun haluan niitä muutaman lisää.
Tietääkseni tämä ei ole mahdollista ? Yleensä/aina se on juuri toisinpäin, eli uros jahtaa naarasta. Mulla on muutamia aika lailla ahdistelevia uroksia, voit vaikka myydä tuon naaraan mulle, niistä syntyisi aika lailla elinkelpoinen haara tähän lajiin.pahkis kirjoitti:Mutta mitä pitäis tehdä kun miljoonakalanaaras ajaa takaa milliskoirasta ja yrittää raiskata sen. En kuitankaan halua erottaa niitä toisistaan kun haluan niitä muutaman lisää.
[/quote]
Tietääkseni tämä ei ole mahdollista ? Yleensä/aina se on juuri toisinpäin, eli uros jahtaa naarasta. Mulla on muutamia aika lailla ahdistelevia uroksia, voit vaikka myydä tuon naaraan mulle, niistä syntyisi aika lailla elinkelpoinen haara tähän lajiin.[/quote]
Minäkin olen kuullut että urokset jahtaa naaraita. Mutta tuokin jahtaa oikeastaan vain yhtä koirasta, se mun toinen koiras saa olla rauhassa. En tiedä onko se toinen sitten vielä sukukypsä, kun on pienempi. Mutta mä haluan lisätä omaa milliskantaani ja sen jälkeen vien poikasia kaverille joka antoi mulle alkukannan milliksiin. Joten en myy tuota outoa kiimaista naarasta.
Tietääkseni tämä ei ole mahdollista ? Yleensä/aina se on juuri toisinpäin, eli uros jahtaa naarasta. Mulla on muutamia aika lailla ahdistelevia uroksia, voit vaikka myydä tuon naaraan mulle, niistä syntyisi aika lailla elinkelpoinen haara tähän lajiin.[/quote]
Minäkin olen kuullut että urokset jahtaa naaraita. Mutta tuokin jahtaa oikeastaan vain yhtä koirasta, se mun toinen koiras saa olla rauhassa. En tiedä onko se toinen sitten vielä sukukypsä, kun on pienempi. Mutta mä haluan lisätä omaa milliskantaani ja sen jälkeen vien poikasia kaverille joka antoi mulle alkukannan milliksiin. Joten en myy tuota outoa kiimaista naarasta.