Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Jos ne ovat tavallisia omenakotiloita, niin niiden munarypäs ei saa olla veden alapuolella (poikaset hukkuu). Oliko se munarypäs tehty veden yläpuolelle? Se nimittäin kertoo jo sen, missä sen pitää olla. Monesti helpointa on, kun antaa sen ryppään olla siinä, mihin se on tehty, jos niitä kotiloita haluaa lisää. Jos ei halua, irrottaa ryppään.

Alla linkki hyvälle sivustolle, jos englantia osaa.
http://www.applesnail.net/
Karitan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Karitan »

Munaryppäät ovat vedenpinnan yläpuolella ja niiden täytyy antaakin olla siellä, jos omppuja lisää haluaa [;)] Muuten poikaset tosiaan hukkuvat..

Siirsin tänään osan poikasista toiseen altaaseen kasvamaan :D Siellä on niille ainakin syötävää [;)] Huomenna siirrän naaraan sinne kans, kun muuten saan olla koko ajan hävittämässä munia.. Tältä erää taitaa nuo poikaset riittää.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lue Rihmis tämä keskustelu alusta alkaen, niin saat Tajulta vinkin, kuinka voit toimia irrotetun munaryppään kanssa (olettaen, että ne poikaset eivät vielä ehtineet hukkua).

Myös sellaisia kotiloita tosiaan on olemassa, jotka munivat pinnan alle, mutta ne eivät ole näitä tavallisia omenakotiloita.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Meillä olisi vielä myynnissä omenakotiloita eri värisinä paitsi vaaleanpunasia ei ole.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Selvä, laitoin ne nyt toisen akvaarion, reunalasin päälle, joka on veden pinnan yläpuolella. Toivottavasti nyt edes osa selviäisi.
Nämä ovat ihan tavallisia omenakotiloita.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Mulla 1 rypäle irtosi lasin puhdistuksen yhteydessä ja kiinnitin sen levämagneetin päälle joka on lasissa kiinni ja sitten vaan odotellaan taas pari viikkoa että rypäle alkaa tummua:kotilot alkavat syömään "pesäänsä" sisältäpäin ja kun ovat nakertaneet sen niin ohueksi niin sitten se purkautuu ja pikkuomput putoilee altaaseen.
Karitan
Starting Member
Starting Member

Multa saa sitten ihan postikulujen hinnalla omppuja, kun ovat vähän kasvaneet. Minkä kokoisina niitä kannattaa sitten eteenpäin laittaa? Ja tosiaan miten kannattaa pakata?

Kotiloiden vanhemmista saa mailitse kuvia, jos joku haluaa [;)]
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Varmaan sellaiseen muoviseen VHS-koteloon voi ainakin pakata niitä pussissa. Tietääkseni ko. kotelo on vielä sen verran matala, että menee kirjeenä ja tulee suoraan postilaatikkoon.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Tuosta munaryppään kuivilla olosta vielä että rypäs täytyy kuitenkin pitää kosteana.
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Naaraskotilot kiertää allasta ja etsii munimispaikan sen perusteella missä on hiukan kosteampaa ja jossa munarypäs ei heti kuivu,toki sitä voi välillä suihkauttaakin.
Itse olen pakannut kotiloita kosteaan talouspaperiin ja filmipurkkiin/kasettikoteloon ja vielä minigrip pussukkaan ja sitten kuoreen.
Ihmeen sitkeitä ne on kun selviävät 2 päivää kosteassa purkissa.
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Jos akvaariossa on tiiviit kansilasit ja ruokinta-aukot peitetty niin kyllä munaryppäät kuoriutuvat ilman että niitä sumuttaa. Minä olen lähettänyt omppuja filmipurkeissa ja kinder munien kuorissa. Sitten olen käärinyt ne talouspaperiin ja kastellut talouspaperin, laittanut minigrip pussiin. Olen myös tehnyt purkkeihin ilmareikiä.
Akvaariot 98l,47l,26l.
Täplämonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Muuttaako omenakotilon kuori veden pH:ta, kovuutta tms jos niitä on altaassa (samallatavoin kun esim. simpukan kuoret)? Entäpä millaiset vesivaatimukset ompuilla on?
Täpliä pitää olla!
Karitan
Starting Member
Starting Member

Minkä kokoisina kannattaa omppuja sitten lähetellä? Mua vieläkin vähän arveluttaa tuo postitus..

Jommalla kummalla vanhemmista taitaa olla muuten sinistä geeniäkin, kun osa poikasista on sinisiä (siniharmaita?).
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Omputhan tarvii kovaa vettä ja kalsiumia kuoren rakentamiseen ja hyvät vesiolosuhteet ettei vesi "happamoidu" liian harvojen vedenvaihtojen myötä.

Omppujen kuoret ei mielestäni muuta (meillä ei ainakaan) veden arvoja vaan sen tekee meri ja järvisimpukan kalkkinen kuori tai simpukkarouhe jos niitä on paljon.
Itse olen postittanut hyvällä menestyksellä paljon kotiloita ihan postin välityksellä ja ainoastaa 3 niistä on kuollut matkan aikana.Liian lämpimällä ja liian kylmällä ilmalla ei kuitenkaan kannata postitella.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Karitan
Starting Member
Starting Member

Menen huomenna postiin tiedustelemaan, että miten kotilot olisi järkevintä laittaa postin kautta menemään. Nyt on vielä liian lämmintä postitusta ajatellen, joten ensi viikkoon ainakin siirtyy ensimmäisten kotiloiden postitus.

Tänään poistin isosta altaasta 4 munarypästä ettei tule liikaa omppuja altaisiin.. Eli tosiaan, jos halukkaita ompun ottajia on, niin ota yhteyttä. Kuviakin saa mailitse [;)]
Katjusha
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katjusha »

waterwomanilta juuri ostin 3 omppua ja hyvin selvisivät matkasta. Olivat märkään talous/vessa paperiin käärittyinä, kasettikoteloon, pussitettuina ja pieneen kuplamuovipussiin pakattuina.

Kiitos waterwoman.
*128 L seuris + Mies, 2 lasta ja 2 kissaa*
Karitan
Starting Member
Starting Member

Vaativatko jonkinlaisia ilmareikiä sitten ollenkaan? Minkä värisiä omppuja waterwomanilla on?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Löysin tällaisen jutun ompuista ja siellä oli juttua myös tuosta lähettämisestä.

http://kapsi.fi/~skare/akvaario/omenakotilo.html
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Jos lähettää filmipurkissa niin olen tehnyt ilmareikiä kanteen.
Tuossa Nirppu löysi todella hyvän tietopaketin.
Minulla on
valkoisia,
keltaisia,
vihreänkeltaisia,
siniharmaita,
tummanruskeita raidoilla,
vaaleanruskeita raidoilla,
tummaa liilaa raidoilla
vaalean punertavia raidoilla.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Karitan
Starting Member
Starting Member

Minä olen tuon nirpun linkittämän jutun jo moneen kertaan lukenutkin [;)]

Kävin äsken poistamassa ilmoitukseni jo markkinoilta, kun on sen verran paljon kyselyjä tullut, että kaikki nuo pikkualtaan kotilot varmaan lähtevät lähiaikoina uusiin koteihin :D

Tosin uusia kasvaa isossa altaassa eli varmaan muutaman viikon kuluttua saa taas laittaa ilmoituksen..
Karitan
Starting Member
Starting Member

Nyt oli sitten naarasomppu heittänyt veivinsä yön aikana :( Kuori oli pohjalla ja "kroppa" kasvin päällä.. Olisi vaan pitänyt erottaa pariskunta ilmeisesti toisistaan..
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Olisiko jokin monni vetänyt se ulos.
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Varmaan oli omppu kuollut johonkin ja joku kala vetänyt sen kropan pois kuoresta...
Akvaariot 98l,47l,26l.
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Eipä nuo elä kun korkeintaan sen pari vuotta ja mitä lämpösemmässä altaassa niin sen lyhempi ikä.
Itsellä 1 aikuinen oli jäänyt jumiin koristeputkeen ja kuollut ja monnit oli sen tyhjentäneet.
Karitan
Starting Member
Starting Member

Kuori oli oikeastaan ihan toisessa päässä allasta kuin kroppa, joka tosiaan oli kasvin päällä.. Eli joku sen sitten oli tainnut sinne raahata.. Mulla on altaassa 6 kirsikkabarbia, 6 inkkaria, 2 romminokkaa, partamonni ja taistelukala uros.

Toi naarasomppu oli viime päivät jotenkiin rähjääntyneen oloinen eli uros oli tainnut sitten tosiaan ahdistella sitä liikaa jo...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”