Minulla nyt kanssa uudelleen iskenyt millikuume ^^ aikoinaan niillä aloitin, sitten oli monta vuotta lehtikalojen kudetusta ja muuta ja sitten puolisen vuotta ilman akvaariota olen nyt elellyt, mutta ajattelin tuon jäljellä olevan 112l altaan tuolta autotallista jälleen esiin kaivaa. Tarkoituksena tehdä siitä miljoonakalojen lajiakvaario, eli ei niiden lisäksi varmaan muuta kuin muutama pohjakala. Poikasia tarkoitus pienimuotoisesti kasvatella, eli en aio alkaa plutrata monen altaan kanssa vaan ipanat saavat selvitä aikuisten parissa. Noista muovisista kelluvista synnytysaltaista minulla ei ole kuin huonoja kokemuksia: sintit karkailevat niistä, emokala stressaantuu ja poikaset ei siellä opi varomaan isompiaan.
Eli antakaas vinkkejä! Varmaankin kannattaa laittaa tuuheita kasveja? Allas on muuten kooltaan 80x40x40cm ja vetoisuus siis tuo 112l. Kuinka monta milliä alkuun ja kuinka monta aikuista saa sitten penskojen kasvettua tuolla kerrallaan pitää? Taviksen partamonnin sijaan haluaisin ehkä joitakin vähän erikoisempia pohjakaloja, jotka eivät olisi kuitenkaan kalanpoikasten perään (söisivät niitä.) (ehdotuksia??)
Riittääkö tuommoiseen akvaarioon 1 loisteputki valaisin (80 W muistaakseni) kasveille? semmoinen siihen on aina kuulunut, ja kasvit ihan kohtuu hyvin voineetkin. Minulla on ollut siihen sekä violetti- että keltasävyistä loisteputkea, kumpi parempi kasveille?
Ainiin ja pitääkö millit virtaavasta vedestä, eli kun uutta suodatinta olen sinne ostamassa niin kannattaako ostaa oikein tehomasiina? en ole viime aikoina kauheasti akvaariopiireissä liikuskellut enkä tekniikkaa tarkastellut, onko nykyään suodattimissa semmoisia vähän pienempiä ritilöitä saatavana ettei millipoikaset menisi suodattimeen? Niin näet usein kävi aikoinaan.
Ainiin ja mikä parasta ruokintaa milleille? oliko ne kasvipitoisen ruoan perään vai pätikö se vain platyihin?
Niin ja vielä, minulla on tuommoinen kuplia puhaltava huristin, kannattaako se laittaa akvaarioon vai onko siitä mitään hyötyä. Artemioita sillä olen vain aikoinaan hautonut.