![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pyydystämisideoita
Valvoja: Moderaattorit
Pyydystämisideoita
Olen tässä pyydystänyt 400l akvaariosta yhtä harlekiininuoliaista 3 päivää tuloksetta. Hermot menevät ja kasvit irtoilevat pohjasta. Ei teillä olisi vinkkejä pyydystämiseen? ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Haaviminen on tämän harrastuksen ainoa huono puoli. Minulla käy aina viimein niin, että tyhjennän kannot ja kasvit akvaariosta, valutan puolet vedestä pois, kerään roppakaupalla kärsivällisyyttä ja .... vuollaa ... kala on haavissa
Ilman tuota kasvirumbaa ei homma onnistu ei sitten millään.
Tämä haavimisen hankaluus on yksi syy, minkä vuoksi myyn mielelläni kalalapsetkin suoraan kauppiaille. He ottavat isomman määrän kaloja kerrallaan, joten pääsen vähemmällä kasvien istuttamisella.
Kauhulla odotan tulevaa malawia... jos haavimisen tarve tulee, joudunko siirtämään koko kivikasan pois ennenkuin onnistun kalan pyydystämään.

Tämä haavimisen hankaluus on yksi syy, minkä vuoksi myyn mielelläni kalalapsetkin suoraan kauppiaille. He ottavat isomman määrän kaloja kerrallaan, joten pääsen vähemmällä kasvien istuttamisella.
Kauhulla odotan tulevaa malawia... jos haavimisen tarve tulee, joudunko siirtämään koko kivikasan pois ennenkuin onnistun kalan pyydystämään.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Kala on 4 cm. Sen kaverit ovat jo pyydystetty mutta tämä kaveri on oppinut pelkäämään haavia ja minua. On kokeiltu jopa 3 haavilla ja ruoalla mutta edelleen tuloksetta. Aina kun ilmestyn akvaarion eteen niin se häviää näkymättömiin ja voi olla piilossa pitkän aikaa. Onko väsyttämistaktiikka ainoa keino? 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
MIulla on kaloja pyydystäessä kaksi haavia ja mielessä periaate: tuurilla ne laivatkin seilaa..
Aina niitä kasveja saa takas laittaa. Mutta aina silloin tällöin sitä onnistuu olemaan niin nopea, että saa kalan haaviin alta aikayksikön ilman suurempia ongelmia. Miten ne kalakauppiaat on siinä niin älyttömän taitavia??

Aina niitä kasveja saa takas laittaa. Mutta aina silloin tällöin sitä onnistuu olemaan niin nopea, että saa kalan haaviin alta aikayksikön ilman suurempia ongelmia. Miten ne kalakauppiaat on siinä niin älyttömän taitavia??
Niillä ei ole niitä kukkia... eikä kantoja eikä niitten tartte varoa sisustuksia ja niillä on kaiken kaikkiaan etulyöntiasema tässä hommassa (en ole katkera mutta kuitenkin).
Meille on juuri tulossa kalalasten noutaja. Saa nähdä, pääseekö hän lähtemään ennen yhtätoista. 8 pikkulehtikalaa pitäisi saada haavittua. Onneksi porukkaa on reilut 60, joten onnella se saattaa tällä kerralla onnistuakin!
Meille on juuri tulossa kalalasten noutaja. Saa nähdä, pääseekö hän lähtemään ennen yhtätoista. 8 pikkulehtikalaa pitäisi saada haavittua. Onneksi porukkaa on reilut 60, joten onnella se saattaa tällä kerralla onnistuakin!
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Voisit koittaa tehdä pieni katiska. Itse käytän tämmöistä viritelmää kun sukarapuja pyydystän, en siksi että ovat vikkeliä vaan olen laiska. Mukana tulee aina kalojakin. Tätä ei vain saa jättää pitkäksi aikaa valvomatta. Ota ½-litran pullo (pullon koko sen mukaan mitä haluaa), halkaise ja käännä pullon suu sisäpuolella. Hyvä tehdä reikiä pohjaan jotta vesi kiertää läpi. Näin:

Säästyy turhalta haavilla sohimiselta ja pysyy sisustus kunnossa.

Säästyy turhalta haavilla sohimiselta ja pysyy sisustus kunnossa.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Junior Member
Joopajoo. Meillä on muutto edessä ja akvaariossa on liuta töyhtöpoikasia. Lapolla saatiin tänään kaksi kiinni poikashäkkiin, mutta aika onnetonta on.
Eikai ole muuta vaihtoehtoa kun se, että kun muuton hetki koittaa niin akvasta kasvit ja kaikki muut piilot pois ja husii sen lapon kanssa niin kauan että on poikaset tallessa.
Tuntuu vaan niin toivottomalta saada niitä ikinä kiinni.
Eikai ole muuta vaihtoehtoa kun se, että kun muuton hetki koittaa niin akvasta kasvit ja kaikki muut piilot pois ja husii sen lapon kanssa niin kauan että on poikaset tallessa.
Tuntuu vaan niin toivottomalta saada niitä ikinä kiinni.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: tas
En minäkään jättäisi...allablaze kirjoitti:Itse en jättäisi haavia altaaseen vartioimatta. Äkkiä joku kala siihen takertuu, ja loukkaa itsensä pahan päiväisesti.
Pimeän turvin on hyvä haavia, etenkin aamulla ennen
valojen sytyttämistä.
Tuossa katiskassa täytyy leikata koko suuosa irti, ennenkuin sen
saa tuohon malliin...eli helppo ja varmaankin hyvä "pyydys".
Ei välttämättä, riippuu kalan koosta. Ja syntyy helposti terävät reunat jos leikkaa joten hiokaa terävät pois jos sen teette. Oma pullo mitä käytän on tytön tuttipullo josta olen vain tuttiosasta leikannut palan pois ja kääntänyt sen. Siinäkin luulin että ainoastaan ravut mahtuu mutta kyllä kalatkin sinne ahtautuu. Mutta painotan vielä sitä että pohjaan reikiä jotta vesi kiertää.klassik kirjoitti:Tuossa katiskassa täytyy leikata koko suuosa irti, ennenkuin sen
saa tuohon malliin...eli helppo ja varmaankin hyvä "pyydys".
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Junior Member
Arka kala ja tiheä kasvisto ovat kyllä hauska yhdistelmä
Yksi hyväksi koetu kikka ainakin partamonnien kanssa on jättää akvaarioon yksi tumma piilopaikka, esim kookospähkinä sen reitin varrelle, jota kala aina sujahtaa karkuun kun sen melkein saa kiinni. Kun elikko on livahtanut piiloonsa saa sen helposti nostettua ylös altaasta. Kannattaa kyllä varoa äkkisyöksyjä kun sieltä piilosta päätetäänkin lähteä karkuun kesken noston ettei putoa koko viritelmä lattialle eli haavilla kannattaa piilo sitten nostaa ylös.
Pinnalla vispaavat kalat saa haavittua helpommin kun nostaa haavin ylös kalan vatsan alta pintaa kohden -haavin yläpuolelle ripotellaan vielä hiukan ruokaa niin..
Toivottavasti saat kalan kiinni!

Pinnalla vispaavat kalat saa haavittua helpommin kun nostaa haavin ylös kalan vatsan alta pintaa kohden -haavin yläpuolelle ripotellaan vielä hiukan ruokaa niin..
Toivottavasti saat kalan kiinni!
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
-
- Advanced Member
Minä sain joskus melko hyvin pyydystettyä kaloja lasikannulla, jonka laitoin siis pystyyn altaan pohjalle ja sinne ruokatabletin. Siitä se oli kätevä keino siksi, että kala kun oli mennyt kannun pohjalle syömään, niin se ei heti tajunnut nousta ylöspäin sieltä päästäkseen pois. Siksi ehtisi hyvin ylhäältäpäin vielä "pelottavan" käden kanssa nostamaan kannussa kalan ylös. Ainoa miinuspuoli saattaa olla, että siellä kannussa on paljon muitakin kaloja samaan aikaan
.
Mutta joo, kärsivällisyyttä ja aikaa tuo pyydystely taatusti vaatii, itse kolmisenkymmentä tuhannenvikkelää seeprakalaa 464 litraisesta runsaskasvisesta altaasta pyydystettyäni totesin, että en koskaan enää varsinkaan näiden kalojen pyydystelyä harrasta
.
Mutta joo, kärsivällisyyttä ja aikaa tuo pyydystely taatusti vaatii, itse kolmisenkymmentä tuhannenvikkelää seeprakalaa 464 litraisesta runsaskasvisesta altaasta pyydystettyäni totesin, että en koskaan enää varsinkaan näiden kalojen pyydystelyä harrasta

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itse enemmän kuin paljon kaloja haavineena osaan sanoa vain yhden tavan miten kaloja saa järkevästi kiinni.
Pyydystämiseen tarvitaan kaksi haavia ensimmäinen on ajohaavi ja toinen on itse se minne kala uitetaan. Itse pyrin pitämään tuota toista yleensä isompaa, elleivät saman kokoisia etulasilla vaikka passissa ja sitten ajohaavilla ajan kalanperässä sitä ohjaten niin, että se ui vahingossa suoraan passissa olevaan haaviin. sitten vielä tarvitaan nopea ranneliike, että saadaan haavi ylöspäin niin että kala ei pääse karkuun haavista.
Kyllä sen oppii. Ahvenet ovat vaikeimpia: osaavat ohittaan sukkelasti myös haavin yläkautta.
Pyydystämiseen tarvitaan kaksi haavia ensimmäinen on ajohaavi ja toinen on itse se minne kala uitetaan. Itse pyrin pitämään tuota toista yleensä isompaa, elleivät saman kokoisia etulasilla vaikka passissa ja sitten ajohaavilla ajan kalanperässä sitä ohjaten niin, että se ui vahingossa suoraan passissa olevaan haaviin. sitten vielä tarvitaan nopea ranneliike, että saadaan haavi ylöspäin niin että kala ei pääse karkuun haavista.
Kyllä sen oppii. Ahvenet ovat vaikeimpia: osaavat ohittaan sukkelasti myös haavin yläkautta.