Uusi akva tulossa, sisustusvinkkejä kaivataan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
notargets
Starting Member
Starting Member

Uusi akva tulossa, sisustusvinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja notargets »

Vaihdan nykyisen 290litraisen akvaarion hieman pienempää eli 225 litraiseen ja nykyiset kasvit, hiekat jne siirtyy siihen. Pohjapinta-ala pysyy oikeastaan samana, ainoastaan ero taitaa olla korkeudessa.

Samalla kun vaihdan akvan niin ajattelin tehdä täydellisen sisustusmuutoksen koska tällä hetkellä on kaikin puolin niin sekavassa järjestyksessä. Eli vinkkejä kaivataan. Kuvat löytyvät osoitteesta:

http://kuvablogi.com/nayta/495295/

Eli nyt on kaksi viikkoa aikaa miettiä joku ratkaisu :)

Sisustuksessa pitäis yrittää ottaa muuten huomioon ahvenet joille muutamia piilopaikkoja kasvillisuudessa (ruoste ja avainparit)

Lisäks mm leväbarbit tarvii uimatilaa

Akvassa myös monnisia ja partiksia sekä kolme piikkisilmää
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

hmm, mitä kasvilajeja sulla on tuolla akvaariossa?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itse vaihtaisin soran(?) hienoon puhallushiekkaan, jota saa esim. paikallisesta rautakaupasta ja biltemasta.

Roudaisin samalla nuo luonnottomat koristeet (pääkallo, saviruukku yms.) ja siirtäisin vasemmassa takakulmassa olevan miekkakasvin keskemmälle ja kauemmas takalasista (tälle pohjaan savikuulia tms. kasvaa varmasti todella komeaksi!).

Hankkisin varmaan myös XL-koon kannon ja sitoisin jaavansaniaiset siihen ja kokoaisin nykyisistä kannoista (onko noi kantoja?) oman keon johon mahd. jaavansammalta. Tosin jonkin saviruukun/luolan voi säästää/hankkia ja verhoilla noilla liuskekivillä. Kiva piilo mahdollisille plekoille.

Tässä pieni lista neuvoja tähän hätään. Tosiaan kasvilajien tietäminen auttaisi.
notargets
Starting Member
Starting Member

kasvit

Eli jos nyt kaikki muistan :)

*konnanputki
*rasvalehti
*tiikerilumme
*Miekkakasvi (iso)
*intianvesitähdikki
*vitamelalehti
*Joku toinen melalehti (ilmeisesti ruso)
*Hatturuoho
*Rusolehti
*Karttulehti
*Jaavansaniainen
*hentorotala
*Papukaijalehti
*anubiasta

Siinäpä kai kaikki...

-------------------------

omia aatoksia sisustuksesta on, että kaksi juurakkoa nostaisin jotenkin ylemmäs näkyville. Akvaan on tilattu jo iso juurakko kunhan vaan postissa tulee (jotain 50 cm). Saniaiset siirrän nurkkaan yhdeksi isoksi pehkoksi.

Itse tykkään tämän hetkisestä pohjamateriaalista joten se tuskin menee vaihtoon (rantahiekkaa).

Ruukku ja esim "puumaja" on monnien ja monnisten suosiossa joten en raaskisi niitä ottaa niiltä pois. Lisäksi pari monnia on ottanut pääkallon turvapaikakseen ja menevät aina silmästä sisään ja ulos :D
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Re: omia aatoksia..

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Ideoita en osaa niin hienosti sanoa, mutta näin toimisin itse:

- pääkallo ja ruukku pois
- rasvalehdet takareunaan laajempana puskana, konnanputket myös kunnon pusikkona vaikka takanurkkaan ja sivuseinälle tekniikkaa piilottamaan
- juurakot pinoon toiseen reunaan ja niihin kiinni anubiakset, iso juurakko vaikka viereen ja niitä keskikokoisia / pieniä kasveja ympäröimään..
- miekkakasvi taka-alalle suht keskelle.
- lumme hieman etualalle keskelle, mutta toista reunaa painottaen.
- piilopaikkoina suosisin juurakoita, nopeasti ne kalat tottuvat

Vaikea pukea ajatuksia sanoiksi. Itse yleensä toimin niin, että kun saan kasvin käteen niin sen tavallaan näen oikealla paikallaan akvaariossani. Saamistani kehuista päätellen ei spontaanista sisustustyylistä ole ihan epäonnistunut tullut.

Ideani oikeastaan näkee parhaiten noista kuvista omista akvaarioistani, tosin 40,5 litraisen sisustuksesta on vastannut suurelta osin akvaarion "oikea" omistaja eli n. 10v pikkusisareni.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse tykkään isoita kivistä. Niitä on mulla nyt juuri uuden sisustussuunnittelun saaneessa 200-litraisessa joitakin ja näyttävät kivalta.
cruella
Member
Member

Sisustus

Viesti Kirjoittaja cruella »

Mun makuuni oli ihan liikaa kaikkea tavaraa akvassa..yksinkertainen on kaunista. 8-)
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Re: Sisustus

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

cruella kirjoitti:Mun makuuni oli ihan liikaa kaikkea tavaraa akvassa..yksinkertainen on kaunista. 8-)
Samaa mieltä.. kivet pois tai pinoon. Tasalaatuinen hiekka on rauhallisempaa katsella, kuin että seassa on isompia.
Simpukankuoret pois... +pääkallo pois.
Ruukut pois, tuo kookoksen kuori vois mennä hätätilassa jonku kasvin osaksi peittämänä. Riccia vois olla nätti kuorrute tuon päällä.
Miekkakasvi vähän keskikohdasta sivuun enemmän taakse.
Tiikerilumme taas toiselle puolelle. Kanto sitten keskelle tai vähän sivuun mahdollisimman taakse.
Muita kasveja sitten isommiksi puskiksi taakse. Pieniä kasveja tulevan kannon ja miekkakasvin juurelle.
Jätä etualalle reilusti kasvitonta tilaa.

Ja jos vaan raskit, niin vähennä kasvilajeja. Huom.. vain minun mielipide.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
notargets
Starting Member
Starting Member

http://kuvablogi.com/nayta/518962/

Tuossapa kuvia uudesta akvaariosta. todellinen sisustaminen alkaa kun kesälomat on pidetty :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”