Mattosuodatin kunniaan

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Mattosuodatin kunniaan

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jaa no en taida olla ihan ensimmäisenä asialla, mutta tilitämpä myönteisiä mattosuodatinkokemuksiani itsekin.

Ensin pistin karanteenialtaaseen (joka vieläkin pystyssä) mattosuodattimen. Ja vau - kypsyi alta aikayksikön, ja vesi oli kristallinkirkasta!

Sama ilmiö 180 L altaassa käynnissä. Vauhdissa vaihdoin suodatinjärjestelmän, pöyhin pohjaa jne. Parin päivän kuluttua ennätysvilkkaita kaloja ja - taas - kristallinkirkasta vettä! Kalat niin pirteitä etteivät ikinä...

Aina ollu jotain sumeusongelmia ja näinkö helppoa sen ratkaisu sitten onkin...

Ison altaan TUnzet lentää kanssa meneen. Tunzen hienovanuesipuhdistin ei yksinkertaisesti imuroi kaikkein pienimpiä hiukkasia pois vedestä. Biopuhdistus saattaa toimia, mutta jossain kusee.

Että nämä omina kokemuksinani.
Minä juon nyt kahvia!
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Itsekkin olen erittäin tyytyväinen mattosuodattimeeni, tummui alle kuukaudessa eikä sitä tällä hetkellä edes erota hirveästi taustasta (musta) oli halpa (yhteensä 10€ vaikka ostin osat uutena :mrgreen: nimim. halvimman perässä juoksija 5€ kiertovesipumppu ja 5€ mattosuodatin levy :mrgreen: ) helppo rakentaa (vaikka pelkäsin vaikeaksi) kirkkaampaa vettä kuin isommassa altaassa jossa on ulko- ja sisä suodatin (180l pelkkä mattosuodatin) kalat tykkäävät käydä syömässä mattosuodattimessa.. ym. Suosittelen enemmän mattoa kuin ulkosuodatinta! isoon on tarkoitus jossain vaiheessa tehdä lisäksi erilainen mattosuodatin (180l kulmamalli)
540l, 180l ja Minttu-koira <3
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Meillä on 300-litran malawaariossa mattosuodatin (pumppuna Eheim compact 1000) ja vesi on kirkasta.

540-litraisessa sekalassa on ulkosuodatin (Eheim classic 2217) ja tuntuu, että vesi ei ole koskaan täysin kirkasta..
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

f_isu kirjoitti:Meillä on 300-litran malawaariossa mattosuodatin (pumppuna Eheim compact 1000) ja vesi on kirkasta.

540-litraisessa sekalassa on ulkosuodatin (Eheim classic 2217) ja tuntuu, että vesi ei ole koskaan täysin kirkasta..
Itselläni vastaavan kokoisessa altaassa 1 kpl 2028 ja 1 kpl 2078 sekä hännän huippuna 2212 sisäsuodatin ja vesi on kristallin kirkasta. Mutta tosiaan kasvatusaltaissa mattosuodattimet ja en voisi kuitenkaan väittää onko yhtään sen kirkkaampi vesi kuin tehokkaalla ulko- ja sisäsuodatuksella hoidettu allas. Eri asia onkin sitten se että onko suodatus riittävä kulloisessakin altaassa. Jos vesi ei ole kirkasta vaan sameaa sekä kalaston määrä on suuri niin silloin pitää luonnollisesti lisätä suodatusta. Hyvä lisähän on mattosuodatin eri variaatioissaan. Malleista enemmän J.Järven sivulla.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Uskoisin sinänsä että tehokkaalla ulkosuodatuksella pääsee samaan laatuun kun matolla. Siitä en sitten osaa sanoa, että onko nää sintratut lasit ja muut biomediat ainakaan vaahtomuovia parempia. Oman kokemuksen perusteella huonompia.

Itse arvelisin, kuten Järven sivuilla todetaan, että paitsi massiivinen koko, myös veden oikea virtausnopeus suosii bakteerien toimintaa. Tossa 180 L altaassa ollut kaksi sisäsuodatinta, yht. tilavuus n. 1 L vaahtomuovia (jossa varsin kevyt kalasto). Nyt mattosuodattimesta vasta n. neljännes tummmunut, ehkä sama tilavuus aktiivisessa käytössä (vettä toki voi imeä hieman jo koko alalta). En keksi muuta selittävää syytä muutokselle kuin veden virtausnopeuden optimaalisuuden.

Sisäsuodattimissa liian voimakas virtaus suhteessa vaahtomuovin pinta-alaan? No kyllä minä sisäsuodattimia rinnalla käytän, ei kai se ole mikään itseistarkoitus että kaikki altaassa syntyvä jäte tieten tahtoen hajotetaan typeksi (sen sijaan että kerättäis osa sisäpöristimellä pois). Mutta aivan hämmästyttävän helposti lähti pyöriin tuo 180-litranen!

EDIT: Mulla on hypoteesi koskien tätä sumeusasiaa. Esitän sen seuraavasti:

1. pienet, erityisesti aivan pienimmät hiukkaset eivät jää mihinkään mekaaniseen suodatinmassaan. JOpa hienosuodatusvanun lävitse menevät. Sitä vastoin ne juuttuva lietteeseen, bakteerien muodostaman liman ja muiden hiukkasten massaan.

2. Suodattimessa, jossa veden kierrätys on liian nopea, osa lietteestä imeytyy pumpun kautta akvaarioon. Myöhemmin se tietysti päätyy takaisin suodattimeen. Mutta samalla osa (ehkä 1-2%) altaan biohiukkasista on aina kierrossa ,mikä sumentaa veden. Vedenvaihto korjaa asian, mutta vain hetkellisesti, uutta lietettä kun vuotaa aina kiertoon.

3. Mattosuodattimen hitaasta virtausnopeudesta johtuen orgaaniset jätehiukkaset jäävät lietteeseen ja hajoavat siinä, eivät vuoda altaaseen takaisin. Ne jäävät siihen mihin ne jäävät.

4. Hienosuodatinmateriaali sinänsä ei riitä mikrohiukkasten torjuntaan. Esim. tunzessa kun on ensin useampi sentti hienosuodatusvanua, vuotavat kaikki pikkuhiukkaset suoraan lävitse. Myöhemmin niitä alkaa vähitellen juuttua suodatttimeen, mutta siltikin osa vuotaa pumpun imemänä takaisin altaaseen (Vrt. Tunzen poikkeuksellisen suuri imuteho suhteessa esisuodattimen pinta-alaan).

5. Myös ulko- tai sisäsuodatin, joka on riittävästi liettynyt, sitoo tehokkaasti hyvin pieniä hiukkasia. Toisaalta tämä syö virtausnopeutta. Mattosuodattimessa tätä efektiä ei ole, kun pinta-ala on niin suuri että lietekerroksen antama vastus jää perin vähäiseksi.

Kommentoikaa toki, nuo on vain tuommoisia omia päätelmiä!
Minä juon nyt kahvia!
Aquankka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aquankka »

Kaapissa lojuu joutilaana vanha Aquaball. Onko kukaan rakentanut mattosuodatinta survomalla koko tuollaisen suodattimen koreineen päivineen halkaistun maton sisään(ilman massoja) tai tehnyt matosta sylinterin johon Aquaball on laitettu.
Korit estäisivät mattoa painumasta kasaan ja säilyttäisivät vesitilan maton sisällä. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia jos joku on tällaisen modannut.
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Mahtaisikohan tuo 250 litrainen pärjätä matolla ja sisäsuodattimella? Siina on kyllä ulkosuodatin, mutta voisi joskus ottaa projektiksi rakennella siihen mattosuodatin. Pikku altaassa sillainen on ja olen ollut todella tyytyväinen. :mrgreen:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

appura kirjoitti:Mahtaisikohan tuo 250 litrainen pärjätä matolla ja sisäsuodattimella? Siina on kyllä ulkosuodatin, mutta voisi joskus ottaa projektiksi rakennella siihen mattosuodatin. Pikku altaassa sillainen on ja olen ollut todella tyytyväinen. :mrgreen:
Sanoisin, että pärjää pelkällä matollakin. Kuten aiemmin mainitsin, minulla on 300-l malawaariossa pelkkä mattosuodatin (ilmastin lisänä, mutta sehän ei mitään putsaa). Malaweja pidetään sottaavina kaloina - no enpähän ole huomannut.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Onhan tuossa matossa etunsa. 317 l:ssa Fluval 4 sekä Tetratec ex 1200, yhteensä hintaa noin 200 €, hurinaa koko rahan edestä (käyntiääni :roll: ) ja jalustan alla valtaisa ulkosuodatinpönttö. 200 l:ssa matto ja Eheim compact 1000, rahaa meni muutama kymppi kiertovesipumppuun ja lasilistojen avulla suodatin on nätisti takakulmassa. Ääntä ei nimeksikään.

Molemmissa altaissa erittäin kirkas vesi ja toimeliaat kalat. Molemmat ratkaisut ovat erittäin hyviä ja tekevät tehtävänsä kyllä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Juu hyvinhän tuo matto toimii, vuoden ollut nyt ja mitään sille ei ole tarvinnut tehdä. Laitan kyllä tuohon isompaankin ( 740 l) pari mattoa.
Mistä näistä tietää..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti: Molemmissa altaissa erittäin kirkas vesi ja toimeliaat kalat. Molemmat ratkaisut ovat erittäin hyviä ja tekevät tehtävänsä kyllä.
Jep eipä sillä että sitä olisi vain yksi tapa olisi saada asiat kuntoon. En toki sillä.

Itse kun olen "erikoistunut" näihin sisäsuodattimiin - vahingossa ostin Eheim 2028 mutta myin sen kyllä pian pois erehdyksen huomattuani - oli aika hämmästys huomata että se on yksinkertaisin juttu joka toimii parhaiten. Itsellä tuommonen "oikeaoppinen" täyspäätymatto.

Millonka joku valmistaja keksii ruveta oikein valmistamaan jotain mattokelpoisia pumppuja, noihin täytyy aina jotain patentoida? Semmosia 50 * 50 mattolevy + pumppu -paketteja?
Minä juon nyt kahvia!
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Aquankka kirjoitti:Kaapissa lojuu joutilaana vanha Aquaball. Onko kukaan rakentanut mattosuodatinta survomalla koko tuollaisen suodattimen koreineen päivineen halkaistun maton sisään(ilman massoja) tai tehnyt matosta sylinterin johon Aquaball on laitettu.
Korit estäisivät mattoa painumasta kasaan ja säilyttäisivät vesitilan maton sisällä. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia jos joku on tällaisen modannut.
Tällaisia on muutama http://www.rmw.fi/allas/aquaball.jpg

Koreissa voi lisäksi käyttää turvetta, fosfaatinpoistajaa jne....
appura
Member
Member

Mahtaisikohan tällainen
Kuva
systeemi toimia
Kuva
tuossa 250 litraisessa? Tässä mallissa on tehty matosta pohjakin, eli suodatin on auki ainoastaan päältä.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Jep jep - kivaa kun saatiin pitkästä aikaa mattokeskustelu :mrgreen:

Runsaskalaisessa malawissani on ollut alusta asti oikein mitoitettu mattosuodatin. Vesi on aina kirkasta ja kalat hyvinvoivia. Eipä siis mitään syytä vaihtaa muihin malleihin!

-Juissi
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Appura, minulla oli juuri tuollainen systeemi 250 litraisessa altaassa aikaisemmin, lisänä aquaball. Ja mielestäni ihan toimi. Nyt on tosin koko allas vaihtunut uuteen ja hiekkapohjaan eli matto ei ole enään käytössä. Eli jos joku tommosen tarvii, niin 5 eurolla tuon maton Itä-Helsingistä saa hakea, mukana ei enää pumppua (menny jo).
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
appura
Member
Member

Juuri tuossa altaassa on myös hiekkapohja. Pikku altaassa on myös, mutta hyvin matto on siellä toiminut. Onko jollain ollut ongelmia mattosuodattimen ja hienohiekka pohjan kanssa?
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Olen jotenkin luullut, että mattosuodattimissa on niin hiljainen virtaus, että ei ole hiekkapohjan kanssa soveltuvia. Siis että kaikki kökkö jää pohjaan ja hiekkaa ei ole kovin helppo lapota. Tosin, jos sinne pohjalle saa virtausta muuten, niin sitten varmaan menee. Minulla oli silloin sorapohja eli joka tapauksessa lapottava oli...
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla on matto ja hienohiekkapohja. Kyllähän sitä roskaa kerääntyy pohjille tiettyihin vakiokohtiin, mutta ei kyllä häiritsevän paljon. Mä tosin lappoan joka vedenvaihdon yhteydessä hiekan pinnalta roskat pois, niinhän se kait on tarkoituskin.
Ei sitä oikeastaan edes huomaa muut kuin itse, kun sen tietää.
Upotin sylinterinmallisen maton hiekkaan, kiinni lasiin, vaikka tein mattoonkin pohjan vaahtomuovista. Maton ja hiekan väliin kietaisin varmuuden vuoksi läpinäkyvää muovia, jottei hiekkaa pääsisi niin kauheasti valumaan maton sisään. En tiedä oliko tarpeellista, mutta tuon suhteen ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Voi tehdä niin - mm. Jarvij:n tangajika-allas - että vaihtaa 75 % vettä viikoittain. Täten veden laatu pysynee hyvänä huolimatta runsaahkosta kuormittamisesta.

Toisaalta vedenvaihtojen tarve pienentynee selvästi, jos lapolla t. tavan sisäsuodattimella imuroi roskia pois. Lappouskin sinänsä ihan riittänee, jos siitä tykkää.

En minä tiedä onko hiekka maton kanssa sen riskialttiimpi: hiekkaa kun ei voi lapota niin sitten vaikka aika ajoin pöyhiä, jolloinka kohoava liete pääosin ajautuu suodattimeen.
Minä juon nyt kahvia!
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Mattosuodattimen lisäksi on hyvä olla joku lisäpöristin vettä kierrättämässä. Minulla se on Fluval 4+, lennättää mukavasti rojua kohti mattosuodatinta. Niin ja sitten tietysti on kierteisten monisatapäinen armeija joka hoitelee tehokkaasti hiekan pinnalle vajoavat "tuotteet".

-Juissi
appura
Member
Member

Täällä on kanssa kierteisarmeija töissä ja suodattimena Eheim aquaball 2212. Käyttä,ättömänä kaapista löytyy myös Fluvalin 4+.
kirsiv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kirsiv »

Mistä olette suodatinmattoa ostaneet ja mihin hintaan....?
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mistä näistä tietää..
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Oma kokemus akvasta jossa ainoana suodatuksena matot (8xkierto/h) on että kyllä matot hoitavat kaiken suodatuksen ihan pätevästi. Tosin tässä ei mitään kovin raskasta kalastoa ole ollut. Päivän mittaan hiekalle hiukan kerääntyy röhnää suvantokohtiin, mutta kierteiset yöllä taas siivoavat pinnan puhtoiseksi. Hiekkaa olen pöyhinyt jonkin verran ennen vedenvaihtoa ja matoista imaissut lapolla suurimmat ryjäläjät pois jos on sinne jäänyt kiinni. Toimii.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
siipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja siipe »

minulla myös 1000 litrasessa kiekkolassa (ent. kiekot myyty...) matto kokoa 65*70, sitä pyörittää 2 eheimin 1000 compact pumppua ja on erittäin hyvin pelittänyt!!! :mrgreen: Eli en koskaan enää palaa tavallisiin suotimiin! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”