Aika järkyttävä näky
Valvoja: Moderaattorit
Aika järkyttävä näky
Onko kukaan käyny seinäjoella hyllykallion rollsis?Sielähän on akvario,josta sais aivan älyttömän kauniin jos niin haluais.Tänään ku miehen kans sielä käytiin ni altaassa on 2 kpl isoja plekoja ja lehtikaloja.Kaks näistä lehtikaloista veteli viimesiään altaan pohjalla.Ei kaunis näky.
Mihin tollasista voi ilmottaa?
Mihin tollasista voi ilmottaa?
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
Paikalliselle eläinsuojeluviranomaiselle. SEY:n valvojaluettelon mukaan Tytti Saleniukselle kuuluu Seinäjoki..häneen voisit ottaa yhteyttä numeroon 044 502 6541 tai kysyä asiasta sähköpostilla tytti.salenius@netikka.fi.
Itse poikkesin samaisessa paikassa viime viikolla ja kyllä mulla meni ruokahalu kaloja surressa. Altaassa oli vettä noin 3/5, eikä kukaan vettä näkynyt ainakaan vaihtavan sillä aikaa kuin paikassa olin, mihin lie haihtunut vesi... Isäntäkin, kalojen oloista yleensä piittaamaton, yskäisi pari kertaa ja ihmetteli. Tiskin takana tietysti kesätyöntekijä, jolle asia ei kuulu...
Ja joo, tiedetään ettei täällä pitäisi valittaa vaan tehdä asialle jotain. No, ainakin sillä suunnalla liikkuvat voitte boikotoida kyseistä liikettä ja nauttia pikapalaa jossain viihtyisämmässä paikassa.
Ja joo, tiedetään ettei täällä pitäisi valittaa vaan tehdä asialle jotain. No, ainakin sillä suunnalla liikkuvat voitte boikotoida kyseistä liikettä ja nauttia pikapalaa jossain viihtyisämmässä paikassa.
Huh, vai että on asiat jo niin huonosti
Itse kävin Rollssissa kuukausi sitten ja silloin lehtikalat näyttivät ihan normaaleilta. Plekot kyllä kauhistutti minuakin. Tuolloin vedenpinta oli laskenut noin 10cm. Voisin huomenna käväistä ja katsastaa tilanteen.
Niin ja se on Nurmon Hyllykallion Rolls, ei Seinäjoen

Niin ja se on Nurmon Hyllykallion Rolls, ei Seinäjoen

128l seura-akvaario.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Voi ei, niinkö huonossa kunnossa ne jo ovat.
Seinäjoen Mustissa&Mirrissä kävin mielenkiintoisen keskustelun hyvin nyrpeän oloisen myyjän kanssa akvaariosta.
"Teille on varmaan jo tullut palautetta tuon akvaarion kalastosta?" (tiedän että siitä on valitettu)
"Joo."
"Sitten mun ei varmaan tarvitse sanoa siitä mitään?"
"Ei."
Jahas, kiitos taas maksavan asiakkaan ystävällisestä kohtelusta.
Ja akvaariossa (n. parisataa litraa) on mustamolleja, platyja, kirsikkatetroja, kiilakylkiä, partamonni, paaljon omenakotiloita ja iso lehtikala. Niin, ja kynsisammakoita ainakin oli.

Seinäjoen Mustissa&Mirrissä kävin mielenkiintoisen keskustelun hyvin nyrpeän oloisen myyjän kanssa akvaariosta.
"Teille on varmaan jo tullut palautetta tuon akvaarion kalastosta?" (tiedän että siitä on valitettu)
"Joo."
"Sitten mun ei varmaan tarvitse sanoa siitä mitään?"
"Ei."
Jahas, kiitos taas maksavan asiakkaan ystävällisestä kohtelusta.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Ilmoittelehan mitä vastasivat, jos nyt edes viitsivätannuli kirjoitti:Pistin sitten tässä aikani kuluksi Rollsille kyselyä kyseisen akvaarion hoidosta ja toivetta jotta se saataisiin kuntoon. Mahdollisuuksiahan olisi, eikä suurta panostusta altaan kuntoonlaitto välttämättä tarvitsisi.
Toivotaan että jotain tapahtuu!

Rollsin lähellä, Nurmoon mentävän tien varrella on eräs eläinkauppa (Eläin ja vapaa-aika). Kävin katsastamassa toissaviikolla ja siellä olevassa akvaariossa oli aivan kamala kalasto, lisäksi muutamalla kalalla näytti olevan jotain tautiakin (kuparimonninen ihan paisunut ja suomut pörhöllä, sekä miekkapyrstöllä jotain vihertävää höttöä suun ympärillä). Ajattelin laittaa mailia liikkeen omistajalle, ja ihan ystävällisesti kertoa mikä kalastossa on vikana. Kuitenkin sain sellaisen kuvan, että myyjät opettelevat vasta näitä akvaariojuttuja, joten periaatteessa kiinnostaisi tietää mikä liike on noin kamalan kalaston sinne myynyt. Altaassa siis uiskenteli kuparimonnisia (ja albiinoja), partiksia, jotain muitakin pohjakaloja (en tunnistanut), omenakotilo, neontetroja, 4 suurehkoa kiekkokalaa, miekkapyrstö, platyja (+ niiden poikasia), lehtikala, 4 suurta rihmakalaa (tarkempaa lajia en tiedä) ja muistaakseni vielä jotain muitakin parvikaloja. Miekkapyrstö näykki rihmakalojen kylkiä, raasut säntäili paniikissa ympäriinsä. Allas oli Juwelin sisustusakvaario, veikkaisin 250-300litraa.
128l seura-akvaario.
Hyvä!Taaja kirjoitti:Eilen laitoin tytille palautetta ja tänään sain vastauksen että menee tarkistamaan asian kun ehtii tai sitten soittaa rolssiin ja kysyy tilannetta.
Laittakaas nyt muutki palautetta tytille,ni saadaan kaloille paremmat oltavat.
Itse ajattelin laitta mailia hänelle nyt. Kävin äsken Rollsissa, ja itku meinasi tulla

128l seura-akvaario.
Anteeksi jos olen kyyninen, mutta tarvitaanko enää yhtään tälläistä aihetta?
Kaikkia samat asiat on jauhettu jo kymmenissä muissa aiheissa, vaikka kyllä tietysti toivoisin että kaloja kohdellaan hyvin ja sopivassa elinympäristössä. Mutta ei ne asiat muutu jos niistä perustetaan tänne aina uusi aihe. Ihmiset, tehkää jotakin hyödyllistä, älkää jankuttako aina vain täällä! Ei se Hyllykallion Rollssin omistaja täällä käy teidän viestejänne lukemassa. Onneksi joku on sentään ilmoittanut viranomaisille, siitä pisteet. Mutta ihan totta, voi kauhistuksensa purkaa ihan hyvin vaikka vanhaan samaa asiaa käsittelevään ketjuun. En syytä tässä kuitenkaan ketään yksittäistä henkilöä.
Muistakaa että haku on ystäväsi.
Kaikkia samat asiat on jauhettu jo kymmenissä muissa aiheissa, vaikka kyllä tietysti toivoisin että kaloja kohdellaan hyvin ja sopivassa elinympäristössä. Mutta ei ne asiat muutu jos niistä perustetaan tänne aina uusi aihe. Ihmiset, tehkää jotakin hyödyllistä, älkää jankuttako aina vain täällä! Ei se Hyllykallion Rollssin omistaja täällä käy teidän viestejänne lukemassa. Onneksi joku on sentään ilmoittanut viranomaisille, siitä pisteet. Mutta ihan totta, voi kauhistuksensa purkaa ihan hyvin vaikka vanhaan samaa asiaa käsittelevään ketjuun. En syytä tässä kuitenkaan ketään yksittäistä henkilöä.
Muistakaa että haku on ystäväsi.
Eipä varmaan Rollsin omistaja täällä käy, siksi on otettu yhteyttä niin Rollsiin kuin eläinsuojeluviranomaiseen. Ja kyllä sitä on ainaisella jankuttamisella saatu ennenkin jotain aikaiseksi.g.rosea kirjoitti: Ihmiset, tehkää jotakin hyödyllistä, älkää jankuttako aina vain täällä! Ei se Hyllykallion Rollssin omistaja täällä käy teidän viestejänne lukemassa. Onneksi joku on sentään ilmoittanut viranomaisille, siitä pisteet.
Varmaan monta tämän alueen akvaristia kiinnostaa tietää kuinka asia etenee ja siksi täällä siitä kerromme /kauhistelemme. Koskaan ei ole typerää/hyödytöntä vaatia eläimille oikeuksia, jos se itseään koskettaa millään lailla... Ja tuon akvaarion kohdalla on todellakin tarpeen tehdä jotain, oli sitten jonkun mielestä ärsyttävää tai ei.
Jos itse näet huonosti kohdeltuja eläimiä jossain, teetkö asialle mitään ja haluatko purkaa ahdistustasi missään kenellekään? Kyllä minä ainakin.
Jep, olen annulin kanssa samaa mieltä. Asiat yleensä edistyvät nopeammin, kun monet ihmiset saavat tietää eläinten epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Mielestäni tästä topikista on ollut hyötyä, kauhistelun lisäksi kun on tehty toimenpiteitäkin.
Itse laitoin nyt eläinsuojeluviranomaiselle pitkän mailin yhteystietojeni kera, toivotaan parasta!
Itse laitoin nyt eläinsuojeluviranomaiselle pitkän mailin yhteystietojeni kera, toivotaan parasta!
128l seura-akvaario.
Mielestäni asioista pitää saada ja voida keskustella. Eihän keskustelupalstassa olisi muuten mitään mieltä.g.rosea kirjoitti:Anteeksi jos olen kyyninen, mutta tarvitaanko enää yhtään tälläistä aihetta?
Kaikkia samat asiat on jauhettu jo kymmenissä muissa aiheissa...
Mutta ei ne asiat muutu jos niistä perustetaan tänne aina uusi aihe. Ihmiset, tehkää jotakin hyödyllistä, älkää jankuttako aina vain täällä!
Miksi pitäis,perustele?Tässä on kyse yksittäisestä paikasta ja siihen liittyvästä keskustelusta.JA ASIALLE MYÖS ON TEHTY JOTAIN!
Mä en jotenki ymmärrä sitä,että miksi nykyään pitää aina jatkaa keskustelua vanhaan ketjuun.Kun kaikilla ei ole aikaa koko päivää selailla mitään hakuja ja muita ketjuja.
Vai onko sulla joku parempi syy niin moittia tätä ketjua?
Mutta siis asia on hoidossa.
Mä en jotenki ymmärrä sitä,että miksi nykyään pitää aina jatkaa keskustelua vanhaan ketjuun.Kun kaikilla ei ole aikaa koko päivää selailla mitään hakuja ja muita ketjuja.
Vai onko sulla joku parempi syy niin moittia tätä ketjua?
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
Taaja kirjoitti:Miksi pitäis,perustele?Tässä on kyse yksittäisestä paikasta ja siihen liittyvästä keskustelusta.JA ASIALLE MYÖS ON TEHTY JOTAIN!
Ja tuota etteikö asialle olisi tehty jotain sitä en kiellä, katsopas ensimmäinen viestini.Aqua-Web:in säännöt kirjoitti:# Käytä hakua ennen uuden aiheen lähettämistä. Näin varmistat ettei vastaavaa aihetta ole jo aikaisemmin tehty.
Minä en moiti, minä vaan toivoisin ettei näitä topiceja tulisi aina vaan lisää, kyllä ne keskustelut on jo aijemmin käyty, ja jos tekee mieli jatkaa samasta aiheesta, sen voi tehdä jo olemassa oleviin ketjuihin.Taaja kirjoitti:Vai onko sulla joku parempi syy niin moittia tätä ketjua?
Katsoppas vaikka haulla, sieltä tulee kymmeniä samanlaisia ketjuja.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että valittaa ja joskus jopa toimii, mutta pitääkö se tehdä samasta asiasta eri ketjussa?
Minäkin voisin tehdä periaatteessa vaikka kymmenestä eri julksesta akvaariosta tänne omat valitusketjunsa, olen minäkin huonon näköisiä julkisia akvaarioita nähnyt.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minulla ei ole mitään ketään, tai mitään erityistä ketjua vastaan, minä valitan kaikille.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Mitä ne uudet ketjut rasittaa? Itse en ainakaan aina jaksa käyttää hakua! Eipä pitäisi tietojärjestelmää hirveästi rassata uudet topicit, jos ei riitä kapasitetti niin sitten pitää rajoittaa käyttäjien määrää. Myös vanhimpia ketjuja voi ihan hyvin poistaa? Täällä on niin paljon vanhoja ketjuja joiden linkit esim kuviin ovat kuolleet.
No okei, tehkää mitä haluatte... 
EDIT: Nurmon Hyllykallion rollsin allas
Totta, etsin ihan piruuttani.

EDIT: Nurmon Hyllykallion rollsin allas
Totta, etsin ihan piruuttani.
-/\- Niinhän siellä on
Ei mutta hyvä, jos allas ja sen asukit saataisiin kuntoon. Pitää käydä katsastamassa tilanne ensi viikonloppuna, kun vauhtiajoihin olisi tarkoitus suunnata. Harmi etten enään asu Seinäjoella, muuten olisi vaikka voinut osallistua altaan hoitoon tms. Mutta kyllä nyttekkin voin vaikka kasveja antaa. Ehkäpä Korallilta voisi kysäistä jotain avitusta altaan hoidolle: http://www.akvaarioliikekoralli.com/1.html
Entinen Korallin omistaja olisi ainakin lähtenyt mukaan hankkeeseen ja itseasiassa se osallistuikin S.joen keskustan Rollsin altaan hoitoon. Liekö muuten allas sama, mutta nyt Hyllykalliolla?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei mutta hyvä, jos allas ja sen asukit saataisiin kuntoon. Pitää käydä katsastamassa tilanne ensi viikonloppuna, kun vauhtiajoihin olisi tarkoitus suunnata. Harmi etten enään asu Seinäjoella, muuten olisi vaikka voinut osallistua altaan hoitoon tms. Mutta kyllä nyttekkin voin vaikka kasveja antaa. Ehkäpä Korallilta voisi kysäistä jotain avitusta altaan hoidolle: http://www.akvaarioliikekoralli.com/1.html
Entinen Korallin omistaja olisi ainakin lähtenyt mukaan hankkeeseen ja itseasiassa se osallistuikin S.joen keskustan Rollsin altaan hoitoon. Liekö muuten allas sama, mutta nyt Hyllykalliolla?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Paitsi että tuo Seinäjoen Rollsinkin allas oli tuohon aikaan aika karmea, kasviton ja hoitamaton. Kaloina purppurasateenkaarikaloja ja avainkirjoahvenia, osa epämuodostuneita (ja sitä ennen haimonneja). Ja omistaja on vaihtunut tuon jälkeen ainakin kerran, nykyisellä ei ole akvaarionhoidosta hajua.Höpötys kirjoitti: Ehkäpä Korallilta voisi kysäistä jotain avitusta altaan hoidolle: http://www.akvaarioliikekoralli.com/1.html

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Rolls
Olen käynyt useasti hyllykallion (silloin kun siinä lähistöllä asuin) rolssissa ja aina aikaisemmin todennut kalojen olleen terveitä ja virkeitä, sekä akvaarion kunnon ja sisustuksen olleen moitteetonta. Entisenä akvaarioharrastajana surffailin hankkiakseni tietoa uuden akvaarion perustamiseen ja törmäsin kirjoituksiinne..
kyseiset kalat ovat olleet akvaariossa ja pysyneet hengissä useita vuosia, ne kuvauksenne mukaan ovat vielä samoja. Jotta hoito ei voi niin huonoa olla. Luulenpa, että olette nyt hiukan ylireagoineet tätä asiaa. Toki en ole paikan päällä käynyt vuoteen, enkä ole asiaa päässyt todistamaan. Voi olla, että vastuu kalojen hoidosta on jollakin yhdellä työntekijällä, joka viettää tällä hetkellä kesälomaansa ym.. En tiedä, mutta asiahan on hoidossa, joten ei sen kummempaa..
kyseiset kalat ovat olleet akvaariossa ja pysyneet hengissä useita vuosia, ne kuvauksenne mukaan ovat vielä samoja. Jotta hoito ei voi niin huonoa olla. Luulenpa, että olette nyt hiukan ylireagoineet tätä asiaa. Toki en ole paikan päällä käynyt vuoteen, enkä ole asiaa päässyt todistamaan. Voi olla, että vastuu kalojen hoidosta on jollakin yhdellä työntekijällä, joka viettää tällä hetkellä kesälomaansa ym.. En tiedä, mutta asiahan on hoidossa, joten ei sen kummempaa..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: Rolls
Varmasti itsekin harrastajana käsität että kyseessä sitkeä eläinlaji jonka selviämisen edellytys on pärjääminen oloissa kuin oloissa ilman että sairastelu tai heikkous näkyy päällepäin. Sairaista tai muuten epäkuranteista kavereista kun tulee toisen välipala luonnossa, ja akvaariossakin.täti kirjoitti:kyseiset kalat ovat olleet akvaariossa ja pysyneet hengissä useita vuosia, ne kuvauksenne mukaan ovat vielä samoja. Jotta hoito ei voi niin huonoa olla. Luulenpa, että olette nyt hiukan ylireagoineet tätä asiaa.
Eläin kuin eläin pärjää vaikka missä *skaoloissa kuolematta vuosia. Jos kyseessä olisi vaikka omassa ulossaan ilman kunnon ruokaa tai hoitoa vuosia seisotettu hevonen tai purettavaan taloon kuukausiksi hylätty koira, olisi jokaisella niskakarvat pystyssä ja talikot tanassa. Kun kyseessä on akvaariokala, puuttuminen on "ylireagointia".

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet