Kirjoahvenet eivät taida olla minun kalojani

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rihmis
Member
Member

Kirjoahvenet eivät taida olla minun kalojani

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Tuossa jokin aika sitten jouduin luopumaan avainkirjoahvenesta sen häijyn luonteen takia. Nyt tuntuu, että nuo lippukirjoahvenetkin ovat liian ilkeitä minun makuuni. Ne syövät monnisten ruuat, repivät juuri istutetut kasvit ylös ja jahtaavat pikkukaloja. Luulin, että nämä olisivat kilteimmät kirjoahvenet, mutta minun kohdallani on tainnut käydä joku poikkeus :|
Muilla vastaavia kokemuksia?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ei saa yleistää! :mrgreen: Heimoon mahtuu paljon erilaisia lajeja ja persoonia. Jokaisen lajin sisällä on enemmän tai vähemmän yksilöeroja.

Jos kaksi koiraa puree, onko vika kaikissa koiraeläimissä? :D

Minkä kokoisessa akvassa olet niitä pitänyt ja millaisten kalojen kanssa?
Fishy fella.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kirjoahvenet usein rupeavat häijyiksi kun niiden tila on liian pieni. Myös kannattaa muistaa, että ne ovat kirjohvenia eivätkä mitään "aivottomia parvikaloja" [;)] ja vaativat olot sen mukaan (eli "häiritseviä" lajeja ei kannata olla seassa, kuten ahvenen suuhun mahtuvia tai ruokailutilanteessa liian arkoja/hitaita).

Kaikki lajit ja lajiryhmät pitää ottaa sellaisina kuin ovat, ahvenet ovat hiukan tiukempaa kamaa kuin perus kardinaalitetra, kaikille löytyy kuitenkin sopivat allaskaverit ja kotialtaat.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Rihmis
Member
Member

136 litraisessa ovat nuo 2 lippua, rubiinitetroja ja kiilakylkiä on niiden seurana sekä leopardimonnisia, sukarapuja ja partis.
En toki yleistäkkään, taisi viestini olla vähän sekava.
Olen huomannut, että monilla on kyseisistä kaloista hyviä kokemuksia, siksi ihmettelenkin että mikä vialla. Teenkö jotain väärin vai onko minulle tullut juuri ne vaikeimmat persoonat. :roll:
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ok! Kai se on säkästä kiinni! :D Jos avaimet olivat tuossa 136 litraisessa, niin se on niille vähän turhan pieni, lipuille ihan ok kokoinen...
Useat ahvenat voivat toisinaan vähän hätyytellä pikkukaloja, vaikka tilaa olisikin.. Ja jos tilaa on vähemmän, homma saattaa mennä paljonkin pahemmaksi.

Kuinka paljon rubiineja ja kiiloja on?
Fishy fella.
Rihmis
Member
Member

Avaimet olivat 230 litraisessa.
Rubiineja on 20 ja kiiloja 11
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Onko sulla pariskunta niitä lippukirjoahvenia? Mun kokemuksen mukaan, jos niitä alkaa seura-akvaariossa kudetuttaa, niin ne eivät ole silloin niitä kaikkein kiltimpiä tapauksia. Itse päädyin tarjoamaan niille lajiakvan 68 litraisessa (niiden lisäks sukarapuja, juovaharjarapu, 4 tiikerikotiloa, tummapiikkisilmä ja kaksi nuolimonnia) ja nyt suunnittelevat siellä kokoajan perheenlisäystä sulassa sovussa.

Mitä tulee kasvien repimiseen, niin kyllä ne sitäkin osaavat harrastaa. Itse hävitin kaikki anubiaat, kun nämä sankarit aina repivät uudet nuoret lehdet.
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Tämä taitaa olla taas hyvä koulukirjan esimerkkitapaus siitä, että kirjoahventen pitäminen akvaario-oloissa edellyttää, että akvaario on kokonaisuudessaan suunniteltu nimenomaan kirjoahventen pitämistä varten. Kirjoahvenia ei voi akvaariossa pitää ns. taustakoristeina tai pikkukivana lisukkeena kokonaisuudessa. Se ei toimi. Ne eivät suostu olemaan kulisseissa tai statisteina. Jos haluat altaaseesi yhdenkin kirjoahvenen, sinun tulee huomioida, että kaikki muu (muut kalat, sisustus, ym.) tapahtuu tämän ehdoilla.
Hellervo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellervo »

Minusta kirjoahvenet ovat kaikkein mielenkiintoisin lajiryhmä, vaikka ne luonteensa ja kokonsakin puolesta asettavat rajoituksia akvaariolle. Ahvenilla on "asennetta", vaikka omat avainkirjoahveni ovatkin vähän nössöjä :mrgreen: Erittäin mielenkiintoista on myös kirjoahventen monipuolisempi liikkumistapa verrattuina esim. tetroihin. Ahvenoilta "löytyy myös pakki" :mrgreen: :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pääsin tutustumaan elämäni ensimmäisiin kirjoahveniin tässä viikko sitten kuuden pikkulehtikalan myötä. Ovat edelleen arkoja (suojakalaparvi saapui eilen) mutta ruokahalu ja uteliaisuus ovat noilla aivan uskomattomia. Lapsen uteliaisuudella tutkivat kaikkia ja kaikkea :D ! Naurunpyrskähdyksiä aiheutti etenkin raitanuoliaisparven hankinta altaaseen: ilmeisesti pikkulehtarit eivät ole paljoa muita lajeja tavanneet ja raitaiset tulokkaat vaikuttivat riittävän tutuilta ollakseen samaa lajia. Lehtikset seuraavat nuoliaisia kaikkialle, mukaan lukien pohjatabletille sekä kantojen alle 8O ! Siinä mulla sekaparvi... :roll: :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Rihmis
Member
Member

Niinhän se taitaa olla :roll:
Nyt liput ovat saaneet jo uuden kodin.
Eivät meidän luonteet oikein sopineet yhteen :mrgreen:
Kyllä ne ovat nuo rihmikset enempi minun kalojani.
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Adrianna kirjoitti: uteliaisuus ovat noilla aivan uskomattomia. Lapsen uteliaisuudella tutkivat kaikkia ja kaikkea :D !
Samaa olen omista pikkulehtiksistäni ollut huomaavinani :mrgreen:
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”