180 litrasen akvan sisustus?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heaven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:14, 22.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nerkoo

180 litrasen akvan sisustus?

Viesti Kirjoittaja heaven »

kaipaisin apua 180 litrasen akvaarion sisustamisessa, kaikki mahdolliset ideat ovat tervetulleita! :D Itse olin ajatellut jotain kääpiökirjoahventa jonkun ison pikku-kala parven kanssa, mutta entä pohjalle ja muu sisustus, ja minkä pikku-kala parven...? :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

No, jos ajattelit koko allasta yhtenä sisustuselementtinä, kaloiksi kannattaa valita jotakin sisustuksen sävyyn sopivaa ja näyttävää: kardinaalitetroja, rusokiilakylkiä, sinineontetroja, ruusutetroja tai jotakin vastaavaa. Pohjan asukeiksi taas jotain, mikä ei kisko kasveja paikoiltaan tai syö niitä: piikkisilmiä, ottoja, sukarapuja, noitamonneja...
Taustakuvaksi komea olisi kolmiulotteinen, altaan sisälle laitettava kallio- tai juurakkoseinämä, mutta ovat ne komean hintaisiakin. :roll:

Itselläni on samankokoinen allas, jonka olen onnistunut juuri saamaan omasta mielestäni hyvännäköiseksi. Kuva tässä. No, vähän ryteiköltähän se tuossa näyttää mutta luonnossa hyvältä. :)
Pohjalla on hienoa harjusoraa, sisustuksena kolme pientä kantoa, kookospähkinä ja saviputki noitamonnien iloksi. Vasemmassa takakulmassa liuskavesitähdikkien takana on sylinterimallinen mattosuodatin, jonka sisällä on pieni kiertovesipumppu. Oikeassa laidassa lumpeen takana taas on Resunin sisäsuodatin, 700 l/h. Valaistuksena 2 altaan mittaista putkea folioheijastimilla.
Kasveina on sekä punertavia että tumman- ja vaaleanvihreitä lajeja: tiikerilumme, tähtilumme, vedensuosikki, karkeaviuhkalehti, liuskavesitähdikki, silomelalehti, ruskomelalehti, pari pientä miekkakasvia (täplikäs ja punainen, nimistä en sen enempää tiedä), jaavansaniaista, anubias nanaa ja pinnalla kaikki pintakasvit jotka olen käsiini saanut. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 13:38, 05.12.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Mä olen innostunut polku-ideasta nähtyäni kuvia altaista, joihin on rakennettu hiekkapohjalle kasvien väliin polkuja :) Myös kukkula, jonka laella olisi hieno(ja) kivi(ä) kiinnostaisi...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla on kans 200-litrasessa sellanen polku keskellä. Kulkee edestä viistosti oikealle taakse ja näyttää mielestäni kivalta. Vasemmalla sitä reunustavat isot kivet, oikealla kanto ja kasvit.
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 13:38, 05.12.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Laita mustavaris kuva pliis!
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Itselläni on tällainen 180 l akvaario, joka on aika sammalpainotteinen, mutta kyllä sieltä muitenkin kasveja löytyy. Pohjalle olen laittanut mustia liuskekiviä, jotka tuovat vähän elävyyttä muuten aika tasaiseen pohjaan.
http://kuvablogi.com/nayta/534735/

Kalastona mulla on siinä hiukan yli 40 kardinaalitetraa, 6 piikkisilmää, pari partamonnia(luovun, jos joku vain ne haluaa), 1 taistelukala sekä noin 15 tulisukarapua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”