Mä luulin jo huolimattomana vahingossa tuhonneeni kaikki omppujen munat, mutta yhtenä päivänä huomasin, että akvaarion laseissa liikkui jotain pieniä pisteitä. Katsoin sitten tarkemmin ja nehän olivat pieniä violetteja omppuvaaveja
Vaikka osa tuhoutuikin, on silti akvaariossani nyt pieniä omppuja kasvamassa, ihanaa
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Onko se 128 l allas tuhoon tuomittu idea noille ompuille? Monta omppua voin laittaa 64 litraan? Käykö kasvieni huonosti 64 litraisessa, jos sinne omppuja tungen?
Meillä on ollut omppuja jo 7 vuotta eikä ne tuhoa eläviä kasveja-ainoastaan huonot lehdet-no limaskat ne kyllä syö mutta en sitä niin kasvina pidäkään.
Omputhan vaatii kovaa vettä ja kalkkia kuoren vahvistamiseen joten meillä on sukarapujen seurana ja muutama simpukan kuori pohjalla.
128 allas olisi muuten ihanne kooltansa mutta ne marmoriravut pistelee poskeensa isotkin omput.Siniravuista ei ole kokemusta.
Eri värisiä omppuja löytyy meiltä ihan myyntiinkin asti jos kiinnostusta on
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Minulla omput ovat tuntuneet syövän kaikki kasvit paitsi miekkakasvit ja melalehdet... Ilmeisesti niissä lehdet ovat niin kovat etteivät omput syö niitä.
Akvakotilo kirjoitti:Minulla omput ovat tuntuneet syövän kaikki kasvit paitsi miekkakasvit ja melalehdet... Ilmeisesti niissä lehdet ovat niin kovat etteivät omput syö niitä.
Voi p***a... Tuo 64 l rapula, kuin myös taisto allas, ovat myös kasvialtaita. Marmoriravulla ei ole kasveja, mutta sinne niitä ei voi laittaa sen ravun takia. Kasvejani en uhraa noille kotiloille. Minkä kokoisen altaan 10 kotiloa tarvitsee? fish_miss:sin mukaan 100 l. Olenko oikeassa?
Kyllä se on ihan hyvä suositus tuo 10 L/ iso omppu ja lisääntyyhän ne kuitenkin jossain vaiheessa jos ei poista munarypästä.
Meillä omppualtaassa on karvalehteä,amerikan kilpukkaa ja limaskaa pinnalla,intian vesitähdikkiä,anubiasta,vallisneriaa,konnanputkea ja syswassertangia.Kipsijauheella sitä vettä kannattaa myös kovettaa.
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Mitä mä olen lukenut ompuista pitkin nettiä, niin sen käsityksen oon saanut, et jos tarpeeks saavat ravintoa muuten, niin jättävät kasvit rauhaan. Eli kun ruokkii riittävästi, ei pitäis joutua murehtimaan kasviensa puolesta.
Huomenna pitäis mun ekat omput saapua taloon! Tuolla akvaario jo odottaakin valmiina uusia asukkejaan.
Niin ne on mielettömän sööttejä-mie ihastuin jo n 7 v sitten ihan niihin täys keltasiin ja siit lähtien niitä on ollu aina ja varmaan tulee olemaan niin kauan kun altaita omistan.-
hiis taas tuli viikko sitten 1 sata litranen lisää eikä se mahtunu muualle kun keittiöön
waterwoman kirjoitti:Niin ne on mielettömän sööttejä-mie ihastuin jo n 7 v sitten ihan niihin täys keltasiin ja siit lähtien niitä on ollu aina ja varmaan tulee olemaan niin kauan kun altaita omistan.-
hiis taas tuli viikko sitten 1 sata litranen lisää eikä se mahtunu muualle kun keittiöön
Mun mies varmaan listis mut, jos noiden kahden lisäks viel yhden hommaisin...
Mut katotaan nyt, jos toi 54litrainen vaik hups heijaa vahingossa vähän kasvais...
Mun mies varmaan listis mut, jos noiden kahden lisäks viel yhden hommaisin...
Mut katotaan nyt, jos toi 54litrainen vaik hups heijaa vahingossa vähän kasvais...
Hih-uskon että sullakin käy se mitä vähän jokaisella on käyny;että altaat lisääntyy tai kasvaa
Ja voithan sä pehmentää sitä sanomalla että helpompaahan se ison altaan vesiarvoja on pitää tasaisena ja vois vaik ottaa sit sellasia mistä myös mies pitää
Akvakotilo : mitä kasveja sulla on?
Pikkulimaska ja karvalehti kelpaa niille ja heitä joskus rutistettu salaatinlehti,tomaattisiivu+kurkkusiivu.Kyllä meilläkin kotilot kulkee kasveissa mutta ne mussuttaa levää niistä ja syövät huonot kasvin lehdet.
Enimmäkseen miekkakasveja, melalehtiä. Muut kasvit ovat syöty jo ennemmin. Osan tuhoista voi kyllä laittaa paratiisikotiloiden (noiden "perinteisten" omenakotiloiden sukulaisia) syyksi. Ne ovat ahneempia kuin sukulaisensa. Mutta luulen että myös omput ovat syöneet kasveja.
Mulla on puhallushiekkaa 0,3-1,0 (?) mm raekooltaan... mietin vaan, että tota kun ei kovin saa lapottua, että mites kun nuo omput kakkii ilmeisesti jonnin verran?