Mitä ravut syö?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuleva
Junior Member
Junior Member

Mitä ravut syö?

Viesti Kirjoittaja Tuleva »

Menin ja ostin 5 jotakin sukarapua taisi olla leväsukarapuja. Niille ei kelpaa mikään syötäväksi. :? Nyt on kokeiltu kolmea eri pohjatablettia, kurkkua, pakasteruokaa ja luumua. 8O
Ja kuinka paljon ravut tarvitsee piilopaikkoja? Jos siellä on kantoja ja kiviä, niin eihän niitä näy olleskaan. [;)]
Ja vielä että kun myyjä sanoi että isot kalat saattaa syödä ne rapuset. Illalla laskeskelin että viis näkyy, ja nyt en näe kun kolme. :| Niin että voiko noin. 13-senttinen rihmakalakoiras syödä pienimmät? Entä ei kai mikään näistä kiusaa niitä? Miekkapyrstöt, platy, helmirihmakala, kirsikkabarbit, monnit, neontetrat ja eikai ravut kiusaa omppuja? :|
- Kiitos. :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

A/Milloin ostit ne ravut? Yleensä alkuun piilotellaan ja näyttää ettei ruoka maistu, mutta kun on kotiuduttu, leväsukaravuista tulee todellisia ruokarosvoja. Meillä vievät tabletit ja pelletit tuosta vaan monnisten, ottojen ja noitamonnien suusta kirjaimellisesti.

B/Kun ravuilla on paljon piilopaikkoja, ne liikkuvat altaassakin vapautuneemmin koska niillä on mahdollisuus sujahtaa turvaan heti kun tuntevat olonsa uhatuksi. Eli tällöin piilottelevat huomaatavasti vähemmän kuin altaassa jossa on sisustuksena vaikka kaksi anubiasta ja kookoksenkuori ja runsaasti tyhjää tilaa.

C/Olet kai tietoinen ettei kalastosi ole aivan yhteensopiva, varsinkin neontetrat kaipaisivat erilaista vettä kuin miekkapyrstö ja platy ja omenakotilot.

D/ Kalojen ja sukarapujen yhdistäminen on aina vähän riskialtista puuhaa, mutta juurikin tarjomalla sukaravuille noita piilopaikkoja koitetaan ehkäistä kaloja mieltämästä niitä ateriaksi.

E/ Sukaravuille maistuu melkoisella todennäköisyydellä omppujen munaryppäät herkkuateriana. Kiusaamista on paha ennustaa, joillan saattavat intoutua nyppimään tuntosarvia, joillain taas ei.
Tuleva
Junior Member
Junior Member

A. Elilen. 30. päivä.
B. Nytkään ei ole ainuttakaan rapua kiikarissa. 8O
C. Isän työkavereilta. Äitin kaverilta. Kaikki ilman pyyntöä. Heräteostoksia.
Alkaisivatko tänään syömään? :?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jos tosiaan olet ne eilen ostanut, ei ole ihme että vielä piilottelevat, eikä ruoka maistu... Kärsivällisyyttä [;)] .
Itse kun aikanaan ostin vihersukarapuja ja paiskasin ne tiikeribarbien altaaseen olin aivan varma että ne on syöty, kun ei viikkoon näkynyt. No kappas keppanaa, katselin eräänä iltana jo pimenneeseen altaaseen jossa kalat selkeästi "nukkuivat" ja siinähän ne taskulampun valokiilassa "marssivat" eteenpäin ja muutaman viikon päästä niitä näyttikin olevan jokapuolella allasta, vaikkei alunperin hommattui kuin 4 vai 5... :mrgreen: .
Tuleva
Junior Member
Junior Member

Ok. Kiitos neuvosta. Ei siis syytä huoleen. :D
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Isot kalat saattavat pelottaa sukarapuja sen verran, etteivät ne mielellään esille tulekaan. Itse yritin joskus laittaa kolmea leväsukarapua 180-litraiseen seura-akvaarioon, enkä nähnyt niistä viikkoon vilaustakaan. Pienempään ja rauhallisempaan altaaseen siirrettyinä ravut kuitenkin olivat heti esillä ja uivat avovedessäkin ihan näkyvillä. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Minulla sukaravut ovat miehittäneet laivanhylyn, sieltä ne löytyy. Ostin kuitenkin pari viikkoa sitten 6 kpl, joista enimmillään olen nähnyt 5 eli varmaan suunnilleen kaikki ovat elossa. HYlyn päällä on levää, jota näkyvät kauhovan suuhunsa. Raputablettejakin ostin ja nekin tuntuvat tulevan syödyksi.
Tuleva
Junior Member
Junior Member

Nyt ovat tulleet esille. Ei ne kyllä vieläkään syö. 8O

Kuinkas kovasta virtauksesta ne tykkää? Mulla on suodatin kyljellään ja ilmapumppu takavasemmalla.

Muoks. Ei ne saa sitä ruokaa kun monnit loikkaa siihen tabletin päälle niin ei siitä kukaan muu sitten syökään. :frown:
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Tuleva kirjoitti: Muoks. Ei ne saa sitä ruokaa kun monnit loikkaa siihen tabletin päälle niin ei siitä kukaan muu sitten syökään. :frown:
Pilko sitä tablettia jonkin verran (Itse olen pilkkonut joskus partamonnille ja ompuille :D ). Ja eikö leväsukaravut syö akvaarion laseista levää?
Kysyn tässä samalla kuinka vanhoiksi leväsukaravut elävät? 8O
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Eikö ne muka "sukaile" ollenkaan? Mun käsittääkseni ne kyllä saa riittävästi ruokaa sukimalla ns. tyhjää eli pieniä hiukkasia.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä ne siitä vielä rohkaistuu, odota vaan rauhassa niin kohta ne vie monneilta ruuan suoraan suustakin, ovat meinaan todella röyhkeitä otuksia. Huvittavin ruokailutapahtuma jonka olen nähnyt on partamonni jyystämässä JBL:n ferrotabsia ja vihersukarapu istuskelemassa partiksen otsalla nappailemassa leijuvia ruokahiukkasia :D .

Meillä on nyt nuo leväsukaravut olleet n. 2-2,5 vuotta jollen väärin muista ja ovat oikein voimissaan olevia yksilöitä ja jollen väärin muista niin jollain palstalaisella taisi olla yli neljä vuotiaitakin...
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Mulla on 3 leväsukarapua, niillekään ei näytä kelpaavan mikään syötäväksi. Ovat olleet jo pari kuukautta. Pohjatabletit ei kelpaa (kierteisille kyllä), eikä räkmix. Siellä ne hengissä vielä on, joten kaipa ne syövät sitten jotain näkymättömiä hitusia. :D
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hankippa Lightforse katkarapupellettejä tai JBL novotabseja/ ferrotabseja. Ovat meillä sukasten suurin herkku survarien jälkeen [;)] .
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

crisse_83 kirjoitti:Hankippa Lightforse katkarapupellettejä tai JBL novotabseja/ ferrotabseja. Ovat meillä sukasten suurin herkku survarien jälkeen [;)] .
Ai niin, listasta jäi vielä pakasteruuat. Taisivat juuri yhdet olla punaisia surviaisen toukkia, eivät niitäkään syöneet. Ihme elukoita.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Mulla sukaravut syövät kaikkea ruokaa, mokomat varastelevat jopa pohjakalojen ruuatkin :roll:
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Squism
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Squism »

Sama meillä, rapuset anastaa kyllä kaiken, mitä irti saavat :mrgreen: Survarit, kurkut, pohjatabletit, kaikki. Ikinä en ole nähnyt rapua, mikä ei syö, jatkuvasti räpeltävät niillä pikku sukasillaan sapuskaa ääntä kohden :mrgreen:

Kun altaassa on paljon jemma paikkoja ja liian isot kalat eivät ole uhkana, näyttäisi rapuset oelvan hurjasti rohkeampia. Aamu ruualle syöksähtävät nykyisin jo sukaset tanassa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”