Kertokaas kokemuksianne näistä tiikereistä. Haulla yritin etsiä, mutta ei tullut yhtään osumaa.
Elikkäs minkälaisia ovat luonteeltaan? Olen kuullut että olisivat villejä..
Onko kellään kokemusta tikrujen ja mustatetrojen pitämisestä samassa tankissa?(mulla 500l)
------------------------------------------------------------------------------------------------
500 l ,koirat,kissat,hevoset,vuohet,kanat, neitokakadut,kyyhkyt ja karppiallas.
Tiikeribarbit ovat varsin vilkkaasti liikkuvia kaloja. Niitä on suositeltavaa ottaa vähintään 10 yksilön parvi, jolloin ne keskittyvät oman lajin sisäiseen sosiaaliseen toimintaan eivätkä paljon välitä muista kaloista nyppimällä niitä, mistä ovat paljon mainetta niittäneet.
Hakusanalla tiikeribar* ja rajaamalla haku koskemaan vain viestien aiheita ja särkikalat osiota löytyy 56keskustelua ko. lajista .
Muutamia mainitakseni;
-Tiikeribarbin tilantarve
-Maniniot tiikeribarbit
Itselläni on kokemusta kummastakin lajista, tiikeribarbista ja mustatetroista. Jos altaaseen ei ole tulossa muuta kalastoa, paitsi pohjalle monnisia, pleko tms. uskaltaisin yhdistää samaan tankkiin.
Kummatkin ovat varsin kookkaiksi aikuiskooltaan kasvaviä, erittäin röyhkeitä lajeja. Tiikeribarbi ehkä jonkinverran massiivisempi ja ärhäkämpi ollessaan liian pienessä parvessa, tosin nössöjäkin löytyy kummastakin lajista...
Jatkuvasti ovat liikekannalla ja ruuan perään ollaan valmiit hyppäämään vaikka altaasta pihalle.
Miulla on tiikeribarbeja. Aivan ihania kaloja, mutta tosiaan kannattaa miettiä minkä kanssa laittaa. Mainittu kunnon parvi ja paljon uintitilaa on niiden juttu. Ne ovat ahneita, aina nälkäisiä ja melkoisia petoja. Aremmat kalat jäävät niiden varjoon. Mustatetroista niiden kanssa ei ole kokemusta, mutta mustaneontetrat ainakin ovat niiden kanssa pärjänny.
Minulla on tiikeribarbeja 21 kpl, ahneita kuin mitkä
affenet ja ripsimonnit ovat jättäneet rauhaan, mutta en voisi kuvitellakkaan laittavani esim.toista parvea näiden joukkoon, ovat vähän niinkuin "pikkupiraijoita"
Tiikeribarbi on ihan kiva ja komea kala, mutta senkin osalta on katsottava, millaiseen altaaseen sen laittaa aivan kuten kaikkien muidenkin kalojen osalta.
Meillä on 11 tiikeribarbin parvi 360 litraisessa - niistä neljä on vihreitä ja loput niitä punertavia/keltaisia.
Ovat todella vauhdikkaita ja ahneita. Jättävät kyllä muut kalat rauhaan (meillä on partis ja pleko sekä neon ja rubiinitetroja.) Ongelma on lähinnä noiden pohjakalojen ruokkimisen kanssa, sillä nuo tiikeribarbit syövät lähes mitkä tahansa kuinka koviksi tahansa mainostetut pohjanapit.
Mun kokemukset eivät ole kovin hyvät. Tikruja oli lehtikalojen kanssa samassa altaassa vähän aikaa, mutta yhteiselo ei onnistunut. Ne repivät lehtisten isoja eviä. Muuten sävyisä, mutta näykkii isoväisten kalojen eviä.
Minulla oli 10 tikrua ja 22 mustatetraa 500-litraisessa ilman ongelmia. Samassa altaassa ui myös tulikääpiöahvenia, monnisia, tulipyrstö ja leväbarbeja. Tikrut tappelivat vain keskenään.
Minulla oli tiikeribarbeja, ja olisi varmasti edelleen ellen olisi vaihtanut hieman pienenpään altaaseen. Mulla ei ole niistä pahaa sanaa sanottavana, mielestäni oikein kaunis ja vekkuli kala. Lehtikalojen kanssahan barbeja ei kannata laitaa, kuten ei mitään muutakaan lajia jolla taipumusta huntujen/rihmojen näykkimiseen. Ei ole kalojen syy vaan osa niiden luonnollista käytöstä. Siitäkään eivät kaikki kauppiaat valitettavasti varoita. Ainakin omassa kahdeksan kalan parvessa olivat hyvinkin rauhallisia verrattuna purppurasuuhautoja pariin. Näissäkin on varmasti kalakohtaisia eroja.
kävin haaparannalla djurmagazinessa ja siellä näin albiino tiikeribarbeja ikinä ennen en niihin ole törmännyt enkä kuullutkaan. Nyt sitten kutkuttaa ajatus ostaa niitä...
Tiikeribarbit ovat todella hienoja ja luonnetta löytyy. Aina ahkeria, terhakkaita ja liikkeessä. Koko akvaarioajaltani en taida muistaa yhtä hienoa näkyä kuin sen, kun tikrut uivat jonossa akvaarion poikki illalla vain yhden valon ollessa enää päällä. Sulavalinjaista, kaunista, vaikuttavaa katseltavaa. Yöllä ne nuokkuvat kauniisti pää viistosti alaspäin paikallaan. Tosi hienoja kaloja!
Tjuho kirjoitti:Tiikeribarbit ovat todella hienoja ja luonnetta löytyy. Aina ahkeria, terhakkaita ja liikkeessä. Koko akvaarioajaltani en taida muistaa yhtä hienoa näkyä kuin sen, kun tikrut uivat jonossa akvaarion poikki illalla vain yhden valon ollessa enää päällä. Sulavalinjaista, kaunista, vaikuttavaa katseltavaa. Yöllä ne nuokkuvat kauniisti pää viistosti alaspäin paikallaan. Tosi hienoja kaloja!
Allekirjoitan tämän. Mutta juuri sen luonteen vuoksi ainakin omissa akvaarioissani olen miettinyt tarkkaan, mitä laitan ko. kalojen seuraksi. Ko. altaassa ainoana parvikalana miulla on tiikeribarbit ja sit pohjaa asuttavat partis ja verkkonuoliaiset.
Kun mun alkoi tekeen mieli tiikeribarbeja. Altaan koko on 160x55(muistaakseni)x59cm eli vähän reilu 500l ulkomitoiltaan.
En vain ole varma, että mitä muita kaloja uskaltaisi kokeilla tiikereiden kanssa. Ja mikä olisi sopiva parvikoko? Jotain 15 kalaa voisi varmaan ajatella.
Ja toiseksi olen hirvittävän ihastunut imunuoliaisiin.
Voiko mitenkään yhdistää tiikeribarbeja 15, leväbarbeja 6-7, partamonnin, albiinoja kuparimonnisia 12 ja jotain imunuoliaisia.
Pärjäisivätkö kulmatetrat vielä porukan jatkeena? Ne on niin kivoja etten haluisi luopua niistä. Lisäksi altaassa tällä hetkellä on intiaaninsulkia, mutta uskon, että eivät pärjäisi tiikereiden kanssa vaan olisivat vaan jossain puskassa piilossa. Varsinkin sitten kun tikrut kasvaisivat.
Kuinka nopeasti tiikeribarbit muuten yleensä kasvavat?
Enää ei ole miulla tiikeribarbeja. Ikävä on jo nyt, vaikka vasta tänään muuttivat uuteen kotiinsa. Vanha asumus niille jäi, eli möin ne akvaarionsa mukana eteenpäin.
Valloittavia kaloja. Harmi etteivät sovi yhteen lehtikalan kanssa.
Meillä oli tiikeribarbeja muutama vuosi sitten 550-litraisessa altaassa. Parvi oli noin 40 yksilöä ja olivat todella upeita kaloja! Vauhtia piisasi ja ruoka maistui. Altaassa oli myös 15 yksilön parvi leväbarbeja (yhtään en muutes liikeestä ostanut vaan "keräsin" liian pienistä altaista ihmisiltä yms), kolme ripsimonnia ja tais siel vielä jotakin muutakin olla, ei pysty muistamaan. Mutta hyvin tulivat toimeen altaan muiden asukkaiden kanssa. Levikset sai rauhassa makoilla kasvien lehdillä.
Tiikeriä tankkiin, laittaisin heti jos olis tilaa isolle tankille. Itse nimittäin tulin siihen tulokseen että en niitä halua pientä parvea pieneen altaaseen vaan ison parven sioon altaaseen. Meil oli niillä 220 cm, pitkä kiihdytyskaista ja sen ne todellakin käyttivät hyödyksi. Metrin lyhyemmässä altaassa olis kolisseet laseihin varmaan, tuokaan kun ei kaikille riittänyt.
Täälläkin tiikeribarbi harkinnassa 500-litraiseen. Hiukan mietityttää miten kävisivät yksiin safiiritetrojen ja sinileukakirjoahvenien kanssa... Tiikereitä meillä on ollut joskus seeprakalojen kanssa samassa akvaariossa ja hyvin hyvin vilkkaita ja ahneita olivat. Mahtavatko ahvenet ja tetrat pitää puolensa ruuasta noiden kanssa?
Merihelmi kirjoitti:Täälläkin tiikeribarbi harkinnassa 500-litraiseen. Hiukan mietityttää miten kävisivät yksiin safiiritetrojen ja sinileukakirjoahvenien kanssa... Tiikereitä meillä on ollut joskus seeprakalojen kanssa samassa akvaariossa ja hyvin hyvin vilkkaita ja ahneita olivat. Mahtavatko ahvenet ja tetrat pitää puolensa ruuasta noiden kanssa?
Safiiri tetroista en osaa sanoa mutta Sinileukakirjoahven pariskunta on minulla Tiikereitten kanssa. Eivät tosin ole vielä olleet kovin pitkää aikaa mutta pärjäävät tosi hyvin. Ainakin minun ahvenet on yhtä ahneita ruuan suhteen kuin Tiikeritkin ja näyttävät nuo Tiikerit kyllä kunnioittavan ahvenia, aina löytyy tilaa kun Ahvenet lähestyvät
Meille muutti juuri 20 albiinoa tiikeribarbia 350L altaaseen. Pieniä tirriköitä vielä, mutta toivottavasti ruokahalu on hyvä ja kasvuvauhti sen mukainen. Ainakin vielä näyttävät uivan kolmessa eri porukassa. Todella kauniita ovat kyllä!
Onko kukaan onnistunut kudettamaan tikruja? Tai mikä vielä mielenkiintoisempaa, onko kenelläkään tikrujen kutu onnistunut ilman erillistä kutuallasta (lajiakvaarossa esim.) ?
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Täällä tiikeribarbit kutivat useampaan otteeseen ihan seura-akvaariossa, mitään suuren suurta poikuetta ei kerralla isoiksi asti saanut, kun ei jaksanut ruveta erillistä kasvatusallasta pystyyn laittamaan, mutta kyllä varmaankin jotain 50-> poikasia lähti maailmalle reilun vuoden aikana.
crisse_83 kirjoitti:Täällä tiikeribarbit kutivat useampaan otteeseen ihan seura-akvaariossa, mitään suuren suurta poikuetta ei kerralla isoiksi asti saanut, kun ei jaksanut ruveta erillistä kasvatusallasta pystyyn laittamaan, mutta kyllä varmaankin jotain 50-> poikasia lähti maailmalle reilun vuoden aikana.
Oi, hienoa!
Mikäpäs olisikaan mukavampaa kuin albiinot tikruvauvat.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Meillä parvijako oli 2koirasta ja 6naarasta. Kuteminen hyvin yleisesti aloitettiin vedenvaihdonjälkeen, kunhan ensin oltiin muistettu syöttää massut piukeiksi survarilla tai jollain muulla pakasteella. Aina ei tosin tuota vedenvaihtoa edes tarvittu. Koiraiden "nenien" ja evien punertavuus syveni ja ne alkoivat ajankohdan lähestyessä mahtailla toisilleen, naaraita kummatkin paimensivat kovaa tahtia omille puolilleen kasvipuskia.
Vaikka tiikereillä nyt normaalistikin noita ajojahteja on, niin kutuajan leikeistä kyllä huomasi, että nyt on muut menot menossa kuin tavallinen "ähäkutti, sä oot hippa" -leikit.