Akvaarioliikkeiden musta lista?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hilux
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Laitanpa oman 10c mukaan "soppaan":

- Lohjan "kalakauppa" on aika erikoinen, ostin sieltä ensimmäisen 125L akvan. Kaupassa yläkerrassa myydään kalastustarvikkeita (siis pyydyksiä) ja alakerrassa akvakamaa. Saksassa tehdystä akvaariosta piti repiä sisuskalut ensimmäisenä ulos ja vaihtaa kunnon ulkoinen filtteri. Palvelu oli hyvää, rahat otettiin mielellään vastaan. Arvosanaksi 7.
- Tammisaaren fisumesta ... hmm ... pitkää odottelua, monesti kääntynyt pois kun on saanut odotella toisten asiakkaiden jaaritteluita myyjän kanssa... ja sitten nuo kylkiäisiksi saadut levät + kalatauti. Myyntiakvaariot alakerrassa jotenkin sotkuisen oloisia, paljon mustalevää yms. Arvosanaksi 5.
- Salon fisumesta: palvelu ollut kohdallani hidasta (koska aina paljon muita asiakkaita), palvelu ystävällistä ja akvaariot on mielestäni hoidettu hyvin. Valikoimaakin on ihan kohtuullisesti. Arvosana 8.
- Jyväskylän Reporanka: ystävällinen palvelu, kohtalainen valikoima tuotteita. Ilmeisesti aktiivista yhdistystoimintaa, ainakin myyjä kovasti kehui paikallista yhdistystä. Arvosanaksi 8.
- Mikkelin Reporanka: juottolan alapuolella .. mutta helppo parkkeerata. Suppeampi valikoima, arvosana 7.
- Helsingin Akvaariokeskus (Ruoholahdessa): sydämelliset, lämpimästi ihmisiin suhtautuva yrittäjäpariskunta toisessa sukupolvessa, erittäin ammattitaitoisia ja altaat erittäin siistit. Joka kerta menee vähintään 200€ kun liikkeessä käy .. joko sen takia että aina ilmaantuu tarvetta jollekin uudelle tai sitten myyjä on vaan niin hyvä. Isomman 350L + hilavitkuttimet molempiin akvoihin olen täältä ostanut ja tyytyväinen olen olllut. Joskus liikkeessä ruuhkaa, mutta koskaan en ole kääntynyt pois. Kahviautomaattikin on olemassa jos joutuu jonottamaan. Arvosana 10- (miinus hinnoista).

Noista hinnoista vielä: Wall-Mart (USA:ssa) myy siis 1/5 hinnoilla täysin samaa sotkua kuin meidän fisukauppiaat. Rahat vetää pääosin kuulema tukkurit, eivät kalakauppiaat. Kalakauppiaiden kate% lienee 50% luokkaa (arvaus), joka on ihan sopiva kate pitämään yrityksen terveenä (etenkin kun volyymit ovat pieniä). Jos ostohinta tukkurille on esim. 2eur, tukkuri ottaa katetta 50%, eli myynti 3eur liikkeelle, asiakkaan hinnaksi tulisi n. 4,5eur+alv22% = 5,49eur. Esimerkin tuotteet maksaa 11eur, eli jossakin välissä on ihan "sopivat" katteet :)

Jos kerran tukkureita ei saa kuriin (tai kilpailemaan keskenään), niin eikö joidenkin yhdistysten kannattaisi alkaa tuomaan maahan kalanhoitojuttuja ja myydä ne järkevällä katteella jäsenilleen? Kuten esimerkiksi 50% + alv22%? Tullaus lienee <3%?

Toisaalta, onko sillä sitten mitään väliä paljonko mikäkin maksaa? Eihän se myyjä tässä(kään) tapauksessa se tyhmä ole, vaan me ostajat :)
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Hilux kirjoitti: - Salon fisumesta: palvelu ollut kohdallani hidasta (koska aina paljon muita asiakkaita), palvelu ystävällistä ja akvaariot on mielestäni hoidettu hyvin. Valikoimaakin on ihan kohtuullisesti. Arvosana 8.
Siis se kauppa jossa kalat ovat alakerrassa vai se jossa ne ovat katutasossa?

(Suosittelisin itse ihan lonkalta tuota Vilhonkadulla sijaitsevaa liikettä (alakerta). Siis sillä perusteella että millaisilta myyntialtaat näyttävät.)
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Heli69 kirjoitti:Ja lajityypin "ajateltiin ostaa akvaario, kun se sopis niin hyvin sisustukseen ja jos jotain punaisia kaloja sohvan kanssa sävy-sävyyn" tai "lapsille joku karvaeläin kun ne niin haluaa ja lupasivat kyllä pitää huolta" ihmiset voisi laittaa suoraan lemmikinpitokieltoon. :x Vastuullinen kauppias ei tuollaisille myykään, mutta bisnes on bisnestä kuitenkin.
Pakko tähän sanoa tämmönen juttu vaikka meneekin OT:ksi että kyllä se sävy-sävyynkin juttu näyttää hienolta :mrgreen: . Meillä ukon kanssa tehtiin tuossa alkuvuodesta(tammi-helmi) remonttia ja 450L:n tankki kaloineen ostettiin toukokuussa, (oli jo ennen tätä akvaario, eikä hommattu siis sisustuksen takia!) oli mm. "sininen" kiekkokala koiras jolle hankittiin naaras nyt heinäkuussa. Aikaa ei varmaan ole kuin viikko kun ukolle vitsinä totesin että katsos kuinka hienosti nuo meidän kiekkoset sopii meidän sinisiin tapetteihin ja muuhun sisustukseen.... :mrgreen:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

skare kirjoitti:
haiska kirjoitti: Kuitenkin luotto meni liikkeeseen, jonka luulin olevan paikkakunnan parhaimmistoa...

Minä olen saanut Viherkalassa aina hyvää ja ystävällistä palvelua. Mm. asianmukaisesti karanteenatut kalat on vaihdettu uusiin jos ne ovat kuolleet karanteenissa (kerran meni koko 20 päinen tetraparvi pilkkutautiin). Ja kaloja on myös tilattu tarpeen mukaan. Viherkalassa kalojen hintapolitiikka on mielestäni ollut myös aina kohdallaan. Kyllä minä suosittelen edelleen Viherkalaa.
Itse olen saanut viherkalasta todella hyvää palvelua ja ennen kaikkea todella paljon neuvoja. Tulevaisuudessakin aijon käydä ostoksilla kyseisessä liikkeessä.
Ruu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruu »

Vedetto kirjoitti:Ja sitten se yksi toinen mikä sen nimi nyt olikaan? Hällä väliä!
Siellä oli runsas valikoima (miten ne kaikki mahtu sinne?)
Ja hyvinvoivia kaloja.. En ostanut sieltä kuin pohjahiekkaa ja 95 litraisen altaan (mikä myytiin minulle 58 litraisena! :mrgreen: mutta huomasimme sen isouden itse!) mutta hyvältä
paikalta vaikutti...
Mikäs se noin höveli paikka on?? :mrgreen: [;)]
**500 + 800 = 1300 Litraa akvaarioita ja omppukotiloita tuijottava nakukekkuli harjakoira**
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Hilux kirjoitti:Jos kerran tukkureita ei saa kuriin (tai kilpailemaan keskenään), niin eikö joidenkin yhdistysten kannattaisi alkaa tuomaan maahan kalanhoitojuttuja ja myydä ne järkevällä katteella jäsenilleen? Kuten esimerkiksi 50% + alv22%? Tullaus lienee <3%?
Hmm, kannattaisiko [;)]
Ja tuolle eläinkauppojen ei-järkevällä-katteella-myynnille on sanakin, se on liiketoimintaa :) En ymmärrä miksi ihmeessä eläinkauppiaan pitäisi olla sen enempää hyväntekijä ja myydä lähes ilmaiseksi sen kummemmin kuin mikään muukaan liike. Senkö takia, että siellä myydään eläimiä. Vai käydäänkö tällaista keskustelua jokaisella harrastusfoorumilla kyseisen välineistön ylihinnoittelusta jne...
"I'll rise but I refuse to shine"
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Lemmikkijuttu Pirkkalassa :(. Kuolleita kaloja aina altaissa, tietoutta kaloista ei ollenkaan, kaloja väärillä nimillä yms.

Akvaario- ja lintuliike saa vuosikausien ison +,ei mitään negaasanottavaa löydy. Ideaparkin ja Turtolan Faunattaret , upo uusia molemmat. Tietoa löytyy tai osataan hakea, siistiä ja tilaavat kaikkea pyynnöstä.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Suoraan sanoen miusta tämmöinen topic ei ole oikein eettinen. Perustelen samoilla kommenteilla, kuin mitä täällä on esitettykin. Eli perustuvat yksittäiseen mielipiteeseen ja subjektiiviseen näkökulmaan..

Itse olen saanut kantakaupastani niin loistavaa palvelua ja ammattitaitoista apua, että minusta ette millään saa akvaarioliikkeiden vihaajaa. ;)
frank
Member
Member

Mielipide

Viesti Kirjoittaja frank »

Laatua vaaditaan ja vaikka mitä, mutta kuitenkaan ei olla valmiita maksamaan laadusta ja tietoudesta ym.

Ihannetilannehan olisi sellainen , että eläintenpito ja -myynti olisi luvanvaraista. Vrt harrastelijalle mopokortti. Myyhillä ja ammattimaisesti eläintenkanssa toimivat pitäisi olla koulutettuja alaan. Toteutuisi ammattitaito tosin hinnat varmaan nousisivat aika paljon.
Minä kannatan tätä linjaa.
-kaikilla hyvä olla- :D
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos asiakas tulee liikkeeseen ja sanoo, että pistäs pari tollasta, niin myyjähän myy. Mutta, jos asiakas kysyy mikä kala sopis joukon jatkoksi, niin silloin myyjä on asiantunteva ja ehdottaa/myy vain sopivia vaihtoehtoja. Tässäkin pitää ottaa se huomioon, että niitä "koulukuntia" on monenlaisia-> esim. minimiallas suositukset vaihtelevat. Ei musta ainakaan olis kiva, jos joka kerta tentettais juurtajaksain kaikki mahdollinen tieto altaasta johon olen jotain ostamassa, kun menen kauppaa tietäen mitä haluan.

Miettikääs jos vaikka grillillä täti tuumais sapuskaa tilatessasi "täs on kyllä tuota mätitahnaa, tykkäätkös siitä? Entäpä nämä luomukasvatetut tomaatit, oletko allerginen? Tämä juusto on vain vähälaktoosista, kestääkö maha vai meneekö sekaisin? Jaksatkos varmasti syödä kaiken? Ei, ei, en myy sulle limpparia, kun noi hampaas näyttää niin huonoilta, saat maitoa!" jne. Tokihan asiakaspalvelu olisi aika hyvää, mutta raivostuttavaa :mrgreen:
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Täällä SLN:ssä paras liike on Kaikenkarvaistenystävät. Siellä myyjillä on tietoa... mutta oon kyllä ostanu kaloja muualtakin. Kuopiossa oleva Lemmikkiasema on ihan kiva kauppa :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”