Mulla oli lamppu 24h/vrk päällä koko ajan, ihan varmuuden vuoksi, että lämpö säilyi samana. Mutta kuten sanoin, kun vain kolme sitten lopulta kuoriutui, niin en riskeerannut mitään. Mitään ilmastinkiviä tai suodatuksia ei mulla ollut.
Valvoja: Moderaattorit
Suunnilleen viikon ikäisinä voi siirtää. Silloin ne osaavat jo hakea ruokansa pohjalta.Cocktail kirjoitti:Tässä mietiskelin, milloin triopsit kannattaa siirtää isompaan astiaan? Tai siis kun olen ajatellut tuonne akvaarioon ne sitten siirtää jossain vaiheessa, mutta minkähän kokoisiksi nuitten kannattaisi antaa kasvaa, ennenkuin ne siirtää sinne. Akvaarion suodattimen kyllä peitän jollain kankaalla sitten. Mutta eihän se voi suodattaa vettä, jos reijät on peitetty?
3 litran astiaan voi hyvin laittaa puoli litraa lisää kerrallaan, ja seuraavana päivänä toiset puoli litraa. Silloin ei vesi kovin pahasti vielä muutu, ja kun triopseja on noinkin paljon niin vettä saa tosiaankin olla reilusti. Aikuisillehan pitäisi olla 3 litraa jokaiselle! 9 triopsille saa vetää jo vaihtaakin aika tiheään, varmaan puoli litraa päivässä ei ole liikaa. Laita vaihdettava uusi vesi pulloon ja ravistele sitä minuutin verran, niin veteen liukenee happea.Cocktail kirjoitti:Olen nyt muutamana päivänä lisäillyt hanavettä pari desiä. Triopsien astiassa vettä ei ole ihan 3 litraa ja kyllä tuonne se neljäkin menisi. En vain uskalla sitä hanavettä ihan älyttömiä lisätä päivässä. Voiko se olla haitaksi jos sitä yhtäkkiä humpsauttaa veteen vaikka puoli litraa? Triopseja on 9 ja ne ovat yli puolisenttisiä jo, ehkäpä n. 7 tai 8mmPerjantaina ovat viikon ikäisiä
Niitä katkeilee siellä ruuhkassa touhutessa. Ei se tunnu pahemmin haittaavan. Mulla joskus sattui pikku triopsille onnettomuus, se jäi pyrstöstään kiinni suodattimeen ja molemmat häntäviikset katkesivat. Uinti oli sen jälkeen vähän epävakaista mutta kyllä se silti pärjäili, en hennonut lopettaa kun ei isompia ongelmia näkynyt.Cocktail kirjoitti:Huomasin että parilla triopsilla on toinen häntähaara katki, en kyllä tiedä miksi. Ei se niitä näytä häiritsevän, vielä ainakaan. Onko kellään mitään tietoa että sen puuttuminen jotenkin vaarallista?
Eivät hukuCocktail kirjoitti:En taida siirtää niitä akvaarioon ihan vielä viikon ikäisinä. Vaikka nuo ovatkin kasvaneet paljon, tuntuu että hukkuvat akvaarion hiekkaan tai jotain kun ovat niin pieniä vielä![]()
Tuokin on ihan normaalia. Triops käyttää enimmän osan elämästään ruuan hakemiseen, ja pääsääntöisesti se tekee sen pohjalla. Itse asiassa, se että triopsit oleilevat pohjalla on hyvä merkki, se tarkoittaa että vedessä on tarpeeksi happea pikkuisille. Kun happi alkaa loppua niin triopsit nousevat pintaan hengittämään. Joten ole ihan huoletta, kaikki on juuri niinkuin pitääkin!Cocktail kirjoitti:Tänään näyttää että triopsit oleskelevat vain pohjalla. Epäilen että vesi on liian kylmää, nyt mittari näyttää 23.5 astetta. Vai onko pohjassa oleileminen jonkun muun merkki? Kyllähän pohjassa aina joitain triopseja on, mutta tuo on jo aika epäilyttävää, että kaikki ovat siellä.
Niin olikos siellä astiassa enää triopseja? Jos ei, niin kyllähän siellä silloin se triopsin ruoka hyvinkin voi kasvaa ja lisääntyä. Voit siirtää ne otukset triopsien astiaan, jolloin triopsit kyllä tietävät mitä niille tehdäänCocktail kirjoitti:Huomasin eilen, että ravinnepussista kasvaa joku ruohoSellainen muutaman millin pituinen vihreä ruohonkorsi nousee veden pintaan. Se ravinnepussi on tosiaan tuolla pienemmässä astiassa, jossa ne kummalliset otukset asustavat. En oikein tiedä mitä tekisin niiden kanssa.
Triopseilla on tarkka hajuaisti, vai pitäisikö sanoa makuaisti ja ne kyllä löytävät pelletit myös pinnalta. Varsinkin yöaikaan ne liikkuvat paljon pinnan lähellä. Kannattaa silti käyttää uppoavia ruokia.Olen tässä mietiskellyt, kuinka tarkka hajuaisti triopseilla on? Jos triops on vaikka akvaarion pohjassa ja akvaarion pinnalla kelluu joku ruokapelletti, löytääkö triops sitä ruokaa sieltä?
Syövät, varsinkin jos parempaa ei ole tarjolla.Ja entäs nuo akvaariokasvit, syövätkö triopsit niitä?
Syövät jos vain saavat kuoren murrettua. Voisit murskata pari kotiloa ja tarjoilla triopseille. Kannattaa tosin pitää muutamaa (kierteissarvi)kotiloa altaassa syömässä triopseille liian hienojakoiset ruoanjämät pois pilaantumasta.Ja mitenkäs kotilot.. Minulla on tuolla jonkun verran pienenpieniä ei-toivottuja kotiloita, jotka akvaariokasvien mukana tulivat, söisivätköhän triopsit niitä?
Triops longicaudatuksella on paljon lajinsisäistä värimuuntelua ja on ihan normaalia että erässä on erivärisiä triopseja. Olosuhteet, esim. ruokinta ja pohjamateriaali vaikuttavat varmastikin myös triopsien väriin.Mistä triopsien värierot johtuvat? Yksi triops akvaariossa on vähän sellaisen jännän punertavan värinen. Jotkut ovat oranssihtavia, jotkut enemmän ruskeita, on tuolla pari jotain harmahtavaakin
Ruokaa annetaan sen verran että kaikille riittää syötävää, esimerkiksi kaksi kertaa päivässä 1 pelletti triopsia kohti tai sen verran kuin syövät. Syömätön ruoka on hyvä poistaa noin vuorokauden päästä jos se ei ole tullut syödyksi tai hajonnut jauhoksi. Pidä muutamaa kierteissarvikotiloa altaassa syömässä pienet ruokahituset. Pakasteporkkanan palat ja -herneet ovat siitä hyvää triopsinmuonaa että ne kestävät vedessä useita päiviä pilaantumatta.Paljonko ruokaa viikon ikäiset triopsit tarvitsevat suurinpiirtein? Mitä ruokia tuon ikäisille voisi antaa? Nyt olen siis laitellut niille niitä ruokapellettejä ja silloin tällöin tetra tabimin- tabletteja pieninä paloina
Triopsit munivat yhden munan sinne toisen tänne ja se on ihan normaalia. Ei luonnossakaan olisi kovin hyödyllistä munia kaikkia munia samaan läjään, jos vaikka munia syövä peto sattuisi paikalle ja söisi kaikki tai samaan kasaan munitut tuhoutuisivat jollain muulla tavalla. Ainakin luulisin..Kauanko siinä munimisessa suurinpiirtein menee? Aika usein näyttää siltä, että triopsit kaivelevat jonkun verran hiekkaa, mutta sitten lähtevätkin pois johonkin muualle ja aloittavat kaivamisen sitten uudestaan. Vähän ajan päästä taas vaihtavat paikkaa.. Munivatko ne tosiaan niin nopeasti, vai eikö hiekka olekaan jotenkin hyvää niissä kohdissa, joissa triops hetken aikaa kaivelee