Lasipora?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
L-46
Starting Member
Starting Member

Lasipora?

Viesti Kirjoittaja L-46 »

Onkos kenelläkään akvaristilla tuollaista terää?

Itse tässä olen koittanut netistä etsiskellä ilman tulosta (google), siis suomesta en ole löytänyt liikettä enkä hintoja mistä voisi tilata - saksan maalta tuokin löytyisi mutta en ole ajatellut tukea saksaa...

Tuossa olen mietiskellyt että laittaisi muutamat (6-8) altaat saunaan ja tekisi osaan saman veden kierron joten kiinnostaisi tietää mistä löytyisi teriä myytävänä.
timantti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja timantti »

Oletko ihan varma, että haluat saman vedenkierron useampaan altaaseen? Paitsi että säästät euroja hankkimalla tuohon vain yhden kiertovesipumpun tms, leviää mahdollinen yhteen altaaseen tuleva tauti / levä jne haitta samalla kierrolla kaikkiin muihinkin altaisiin. :| Välissä oleva uv-sterilisaattori tai miksikä sitä sanotaan, pitäisi teoriassa veden turvallisempana, mutta käytännössä ei taida toimia ollenkaan niin loistavasti, ainakin jos vertaa erään itä-Helsinkiläisen faunattaren ennen remonttia käyttämään yhteis-kiertoon ja uv-sterilisointiin, jonka kanssa tuntui olevan siellä paljonkin ongelmaa, ja nythän paikka on remontissa siksi, että yhteiskierrosta luovutaan ja jokainen allas saa oman suodatuksensa. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
stinde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja stinde »

Onhan tommonen. Käytän kylppärin laattahommissa semmosta joskus (nuolenkärkiterä +vesijäähdytteinen timantti)..... .
...... Hetken mietittyäni lasin poraus, ja ainakin akvaarioon, on sen verran vaikeaa etten kyllä lähtis ite porailemaan. Pienikin vääkä liike kädessä ja lasissa iso särö. Mutta jos kumminkin haluat reijän altaaseen, soitappa paikalliseen lasiliikkeesseen ja kysy heiltä, tulisiko he rikkomaan altaan. =)
Todennäköisesti sanovat että tulee, ja maksaa paljon, muttei vastaa jos menee rikki.
1000l olohuoneessa
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Onnistuu melko helposti, kun käyttää "porana"yläjyrsintä. Terä vain paikoilleen ja kevyt vesinoro kulkemaan porausalueen läpi. Jyrsin pitää terän suorassa, joten homma onnistuu suht koht näppärästi. Vielä kun laittaa jyrsimen tuen ja lasin väliin vaikka kaksipuoleista teippiä, niin ei pääse terä liikkumaan sivuttaissuunnassakaan.

Nii joo, ja kannattaa porata molemmilta puolilta. Ei pääse lohkemaan. Ensin toiselta puolelta puoleen väliin ja sitten toiselta puolelta niin että reiät kohtaavat.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

jumase kirjoitti:Onnistuu melko helposti, kun käyttää "porana"yläjyrsintä. Terä vain paikoilleen ja kevyt vesinoro kulkemaan porausalueen läpi. Jyrsin pitää terän suorassa, joten homma onnistuu suht koht näppärästi. Vielä kun laittaa jyrsimen tuen ja lasin väliin vaikka kaksipuoleista teippiä, niin ei pääse terä liikkumaan sivuttaissuunnassakaan.
Olen samaa mieltä jumasen kanssa. Saatuani useita kertoja vastauksen altaan porajalta: "tulen ensi viikolla" lainasin lasiporanteräsarjan ja porasin sekä pää-altaan pohjaan että ala-altaisiin reiät. Yhteensä 5 kpl, ilman harjoittelua. Kaikki altaat ehjänä ja tälläkin hetkellä toiminnassa.

Aluksi käytin jumasen metodia, mutta pieni pylväspora oli sen verran rimpula, että lopuksi vetelin käsipelillä akkuporalla.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

jumase kirjoitti:Onnistuu melko helposti, kun käyttää "porana"yläjyrsintä. Terä vain paikoilleen ja kevyt vesinoro kulkemaan porausalueen läpi. Jyrsin pitää terän suorassa, joten homma onnistuu suht koht näppärästi. Vielä kun laittaa jyrsimen tuen ja lasin väliin vaikka kaksipuoleista teippiä, niin ei pääse terä liikkumaan sivuttaissuunnassakaan.

Nii joo, ja kannattaa porata molemmilta puolilta. Ei pääse lohkemaan. Ensin toiselta puolelta puoleen väliin ja sitten toiselta puolelta niin että reiät kohtaavat.
Onnistuuko ihan oikeasti? Aattelin vaan kiertääkö jyrsin liikaa ja polttaa terän?
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

joppe kirjoitti: Onnistuuko ihan oikeasti? Aattelin vaan kiertääkö jyrsin liikaa ja polttaa terän?
Itse ajelin ainakin ihan pienillä kierroksilla. Kaksi syytä: Se pitää tehdä niin ja toinen syy: lainaterät.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Idefix kirjoitti:Itse ajelin ainakin ihan pienillä kierroksilla. Kaksi syytä: Se pitää tehdä niin ja toinen syy: lainaterät.
No pakko se uskoa on. Ajattelin vaan jotta jyrsimen pienimmätkin mahdolliset kierrokset on liikaa.
Kattes
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kattes »

timantti kirjoitti:oleva uv-sterilisaattori tai miksikä sitä sanotaan, pitäisi teoriassa veden turvallisempana, mutta käytännössä ei taida toimia ollenkaan niin loistavasti
Nyt menee OT:ksi että rytisee, mutta vastataanpahan tuohon

Eli on ne aika vitsikkäitä viritelmiä mitä näkee yleisöakvaarioissa ja joissain liikkeissä: kymmeniä altaita samassa kierrossa ja sit sumpusta osa vettä kiertää jonkun yhden tai muutaman UV-C:n läpi... Ja koska UV-sterillä pitää olla melko rauhallinen virtaus, että se toimii, ei sitä voida käytännössä yleensä iskeä palautusputkeen niin, että kaikki vesi kulkisi sen läpi joten se laitetaan joko liitoksella pääputkeen, hiekka tms. suodattimen luuppiin tai sitten sitä ajetaan erillisellä pumpulla sumpusta. Eli jos akvaarioissa on vettä vaikka 20 000 litraa ja sumpussa 5000 lisää ja homma pyörii vaikka 20 000 l/h pumpulla ja UV-C:tä ajetaan erikseen jollain 2-3000 litrasella pumpulla, voi aika äkkiä päätellä kuinka iso osa siitä vedestä oikeasti kiertää sieltä UV:n kautta. Ei ainakaan niin iso osa, että patogeenien leviäminen altaiden välillä estyisi. Saattaahan se taudinaiheuttajien kokonaismäärää vedessä vähentää aika paljonkin, mutta siitä ei kauheasti oo iloa kaupassa jossa on liuta myyntialtaita täynnä kaloja jotka useimmiten elävät huomattavasti kovemmassa stressissä kuin tasapainoisessa koti-akvassa.

Jos tekisin kotiin jonkun räkkisysteemin yhteissuodatuksella, niin laittaisin varmaan jokasen altaan ulostuloon oman UV sterilisaattorin, altaan koon ja tarvittavan virtauksen mukaan mitoitettuna tietty. Sitten niistä olisi varmasti jo ihan käytännön hyötyä. Tosin 6-8 UV putkea, niinkuin tässä tapauksessa tarvittaisiin, ei oo ees mikään snadi sijoitus aina puolivuosittain. Tosin jos altaat on pieniä, niin voisi olla mahdollista hommata yksi tehokkaampi UV steri ja laittaa se palautusputkeen enne altaisiin jakoa, mutta moinen vempain verottaisi varmaan alkupääomaa aika reilust. Eli 75 W, joka on isoin yleisesti saatavilla oleva koko, rankataan yleensä 3000 litraa tunnissa kierrolla sterilisoimaan 90% vedestä, 2000 l/h prosentti nousee jo 99%:n.. Moinen vempain huutaa Saksassa siinä 250-300 e Eli käytännössä pitäisi laskea, että kuinka monta kertaa se 2000 litraa tarvitaan syöttämään altaisiin riittävästi vettä, ja sitten väsäämään palautuksia sen mukaan.

Niin, ja porat on ihan kivoja. Tai jotain.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mulla myös ammatin puolesta moinen työkalu. Kierroksia pitää olla reilusti, 12000rmp+ ja voimaa ei saa käyttää vaan antaa koneen tehdä työ. Muuten kuluu terä. Kupissa kumitiiviste ja kuppiin kaadetaan vettä.

Teriä myy esim. http://www.levanto.fi/ tai Kaakelikeskus.
Tuo porausteline on sitten ostettava erikseen. Kuvassa 50mm terä.
Jos telinettä ei halua ostaa niin ite voi tehdä vaikka uretaanilevystä "sabluunan" jotta terä pysyy paikoillaan niin kauan että saa alun tehtyä.

Olen myös kuullut että ihan Bilteman laattaporasarjalla saa 12mm lasiin reiän. Itse en ole kokeillut mutta tiedän että näin on myös reikiä onnistuneesti tehty.

Kuva
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Jorg kirjoitti: Olen myös kuullut että ihan Bilteman laattaporasarjalla saa 12mm lasiin reiän. Itse en ole kokeillut mutta tiedän että näin on myös reikiä onnistuneesti tehty.
Jeps, kokeiltu ja onnistuttu.

Klik. Pari lasia tosin meni rikki, kun yritin porata ihan reunaan.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Noissa liikkeissä (ja tukuissa) käytössä olevat keskussuodatussysteemeissä kaikki vesi kiertää uv-patterin kautta. Uv-patteri on rakennettu tuplana, eli vaikka jossain kohdassa lamppu olisikin palanut, kulkee vesi silti ehjän lampun läpi.
Sumpusta lähtevä vesi johdetaan aina useamman rinnan kytketyn lampun läpi jonka jälkeen virtaus yhdistetään ja ajetaan toisen patterin läpi. Suht idioottivarma systeemi.
Syytä siihen miksi ko. myymälä on systeemiä ajamassa alas, voi vain arvailla.
Kun jokainen allas on oma, kiinteä yksikkönsä teettää se huimat määrät lisää työtä. Ja jokainen tehty työtunti maksaa yritykselle euroja. Ja jokaista euroa kohti pitää tienata rahaa, jotta päästäisiin samaan lopputulokseen. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluja pitää karsia muualta tai sitten nostaa hintoja. Mahdollisuus tietysti on tehdä kompromissi ratkaisu molemmista edellämainituista ratkaisuista.
Mikäli itse joskus perustan oman liikkeen, tulee minulle ehdottomasti keskussuodatus. Tosin suodatus toteutetaan siten että yhdessä suodattimessa on altaita rajoitettu määrä. Suodatus siis hoidetaan aina yhden "moduulin" alla. Esim. Stockman käyttää tälläistä systeemiä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Jyrkiboy kirjoitti:
Jorg kirjoitti: Olen myös kuullut että ihan Bilteman laattaporasarjalla saa 12mm lasiin reiän. Itse en ole kokeillut mutta tiedän että näin on myös reikiä onnistuneesti tehty.
Jeps, kokeiltu ja onnistuttu.

Klik. Pari lasia tosin meni rikki, kun yritin porata ihan reunaan.
Juu...kyllä menee. Tänään yhden reiän porasin ihan vaan kokeillakseni ja hyvinhän se meni. Kuivana jopa paremmin kuin vedellä.
Eikä tässä vielä kaikki...:) Suurensin myös jo olemassa olevan 50mm reiän niin että 1 3/4 tuuman kierre mahtuu siihen. Ei yhtään rikkinäistä lasia. Meteli on muuten hel*****n. Kuulosuojaimia suosittelen.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Nostetaanpa ylös aihetta. Ittee alkaa jurppiin kanssa tuo lasiterien mahdoton saatavuus.

Mistä Jorg tuo teline on kotoisin mikä sulla on porakoneessa kiinni? Merkki, malli?. Meiltä löytyy kattos himasta sama porakone, joten olis helppoo kerätä vaan samanlainen systeemi kasaan.

Terän jo löysinkin kohtuu hintaan.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Teline on merkiltään Rubi ja käytän sitä poratessani reikiä esim. marmoriin tai graniittiin. Ainakin RTV myy ko. valmistajan tuotteita.
Vastaavan homman hoitaa esim. jos poraat 50mm uretaanilevyyn reiän sillä terällä ja käytät sitä terän ohjurina/vesi pesänä. On vielä paljon halvempi kun tuo tehdasmalli maksaa n. 200€ ja terä vielä saman verran päälle. Tulee reiälle hintaa...:)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ruotsin palstoilla olen nähnyt kuvia ihmisten itse väsäämistä rei'istä, siellä näköjämä käytetään dremeliä puuhaan. Reiät olivat kyllä kaikkea muuta kuin pyöreitä, mutta ilmeisesti tekijät ovat olleet tyytyväisiä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Jorg kirjoitti: Vastaavan homman hoitaa esim. jos poraat 50mm uretaanilevyyn reiän sillä terällä ja käytät sitä terän ohjurina/vesi pesänä.
Kiitos vinkistä.

Yhtä asiaa kuitenkin ihmettelen. Täytyykö tuon oikeasti kiertää 12000rmp+ (!?) vai onko tuossa yksi nolla liikaa. Eihän mikään noin iso porakone edes pysty moiseen paitsi semmoiset paineilmavingut yms. 8O
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Kierroksia pitää olla reilusti. Mitä pienempi terä, sitä kovemmat rundit on sääntö, mutta tietysti terissä on eroja. Menee se toki hitaammallakin.
Voimalla painamalla saat vaan terän kulumaan. Eli anna koneen tehdä työ.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”