Veden keltaisuus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
pepita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 11:51, 04.06.2007
Paikkakunta: Espoo

Veden keltaisuus

Viesti Kirjoittaja pepita »

Minulla on 200 litrainen akvaario. Otin sisäsuodattimen pois ja laitoin tilalle mattosuodattimen. Nyt on veden väri muuttunut aivan keltaiseksi. Mistä tämä voisi johtua? Nitraattia vedessä ei ole, mutta nitraattia on 10mg/l.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kanto värjää vettä keltaisemmaksi, jos semmoinen akvaariosta löytyy.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kannattaa kokeilla tuota Easy-Lifen fluid filter mediumia. Se kirkastaa akvaarion veden ja poistaa mm. kannon aiheuttamia värjäytymiä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mari kirjoitti:Kannattaa kokeilla tuota Easy-Lifen fluid filter mediumia. Se kirkastaa akvaarion veden ja poistaa mm. kannon aiheuttamia värjäytymiä.
Itse käytän ko. tuotetta, mutta isoimman altaani vesi on siitä huolimatta kellertävää (johtuen pari viikkoa sinne laitetusta uudesta kannosta). Muissa altaissa olen ollut tyytyväinen ko. aineeseen.
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Mari kirjoitti:Kannattaa kokeilla tuota Easy-Lifen fluid filter mediumia. Se kirkastaa akvaarion veden ja poistaa mm. kannon aiheuttamia värjäytymiä.
Joten tästä on helposti johdettavissa, että jos laittaa vedenvaihdon yhteydessä turveuutetta ja Iisi-laiffia, niin hukkaanko menee turveuutteet?
En ole kyllä huomannut tuollaista efektiä, vaikka välillä laitan Iisiä, välillä muita.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Veden keltaisuus

Viesti Kirjoittaja 111na »

pepita kirjoitti:Minulla on 200 litrainen akvaario. Otin sisäsuodattimen pois ja laitoin tilalle mattosuodattimen. Nyt on veden väri muuttunut aivan keltaiseksi. Mistä tämä voisi johtua?
Ehkä pienistä hiukkasista, jotka valon takia näyttävät värjäävän. Mattosuodattimen kestää kypsyä hienojakoista lietettä huokosiinsa kehittäen, ennen kuin vesi tulee aivan kirkkaaksi. Sitten se onkin suodattimista kirkkaimpia oman kokemukseni mukaan, kunhan siinä on tarpeeksi hidas läpivirtaus.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Henkilökohtaisesti en käyttäisi mitään mitään Easy-K**l -tuotteita omakohtaisten kokemusteni perusteella. Minusta niiden mainostaminen tässä osiossa on vähintäänkin mautonta kun tiedetään millaista tuhoa ja eläinkuolemia nämä tuotteet ovat pahimmillaan aiheuttaneet, ja varsinkin sen jälkeen kun kauppiaille on jo asetettu ihan ikiomat keskusteluryhmänsä jossa voivat oman markkinointinsa hoitaa.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

maisu kirjoitti:Henkilökohtaisesti en käyttäisi mitään mitään Easy-K**l -tuotteita omakohtaisten kokemusteni perusteella. Minusta niiden mainostaminen tässä osiossa on vähintäänkin mautonta kun tiedetään millaista tuhoa ja eläinkuolemia nämä tuotteet ovat pahimmillaan aiheuttaneet, ja varsinkin sen jälkeen kun kauppiaille on jo asetettu ihan ikiomat keskusteluryhmänsä jossa voivat oman markkinointinsa hoitaa.
Ihan vaan vastapainoksi: Tällä hetkellä viisi allasta, joissa kaikissa käytössä Easy-lifen tuotteet ja kokemukset pelkästään positiivisia. Ne negatiiviset asiat vaan raportoidaan paljon helpommin kuin tasaisen hyvät kokemukset.
* Huvinsa kullakin! *
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Steve Zissou kirjoitti:
Mari kirjoitti:Kannattaa kokeilla tuota Easy-Lifen fluid filter mediumia. Se kirkastaa akvaarion veden ja poistaa mm. kannon aiheuttamia värjäytymiä.
Joten tästä on helposti johdettavissa, että jos laittaa vedenvaihdon yhteydessä turveuutetta ja Iisi-laiffia, niin hukkaanko menee turveuutteet?
En ole kyllä huomannut tuollaista efektiä, vaikka välillä laitan Iisiä, välillä muita.
No ei mene turveuutteet hukkaan. Väri kyllä kirkastuu, mutta turveuutteen muut hyvät ominaisuudet jäävät edelleen veteen vaikuttamaan.
f_isu kirjoitti:Itse käytän ko. tuotetta, mutta isoimman altaani vesi on siitä huolimatta kellertävää (johtuen pari viikkoa sinne laitetusta uudesta kannosta). Muissa altaissa olen ollut tyytyväinen ko. aineeseen.
Mikäli kanto värjää kovin voimakkaasti, tarvitaan isompaa annosta. Itse olen käyttänyt kolminkertaista annosta tällaisissa tilanteissa ja on auttanut. Suuremman annoksen käyttämisestä ei ole enää vastaavaa hyötyä.
Ja toki vesi alkaa juurakon vaikutuksesta kellertyä uudelleen pikkuhiljaa. Easy-Lifen ffm kun eliminoi vedessä lisäämishetkellä olevat aineet, eli sen vaikutus ei jatku päiväkausia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mari kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Itse käytän ko. tuotetta, mutta isoimman altaani vesi on siitä huolimatta kellertävää (johtuen pari viikkoa sinne laitetusta uudesta kannosta). Muissa altaissa olen ollut tyytyväinen ko. aineeseen.
Mikäli kanto värjää kovin voimakkaasti, tarvitaan isompaa annosta. Itse olen käyttänyt kolminkertaista annosta tällaisissa tilanteissa ja on auttanut. Suuremman annoksen käyttämisestä ei ole enää vastaavaa hyötyä.
Ja toki vesi alkaa juurakon vaikutuksesta kellertyä uudelleen pikkuhiljaa. Easy-Lifen ffm kun eliminoi vedessä lisäämishetkellä olevat aineet, eli sen vaikutus ei jatku päiväkausia.
Pitääpä katsella josko lisäisi sitten annostusta - ainakin mikäli tuo keltaisuus vain jatkuu ja jatkuu ja..
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

maisu kirjoitti:Henkilökohtaisesti en käyttäisi mitään mitään Easy-K**l -tuotteita omakohtaisten kokemusteni perusteella. Minusta niiden mainostaminen tässä osiossa on vähintäänkin mautonta kun tiedetään millaista tuhoa ja eläinkuolemia nämä tuotteet ovat pahimmillaan aiheuttaneet, ja varsinkin sen jälkeen kun kauppiaille on jo asetettu ihan ikiomat keskusteluryhmänsä jossa voivat oman markkinointinsa hoitaa.
Täällä lukemistani puheenvuoroista saan kyllä käsityksen, että Easy-Life on vähintäin yhtä ihmeellinen ja tehoava kuin ennen vanhaan puoskareiden salaiset käärmeensylkeä, sammakonjalkauutetta , lepakonsiipirouhetta sisältävät lääkkeet: parantaa kaikki vaivat paitsi luuvalot (jotka sitten sade kyllä sammuttaa), suoraan luonnosta! En oikein saanut selville, mitä aineita Easy-Lifessa on. Kuka tietää?

Kun ihmisille myydään jotain lääkkeeksi tai ravinnoksi, niin on tarkkoja määräyksiä tuoteselosteista. Eikös eläimille tarvitsekaan niitä tietää? Esim. mainostettiin homeopaattisia valmisteita hevosten tautien hoitoon... huh huh!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

optimistx kirjoitti:Täällä lukemistani puheenvuoroista saan kyllä käsityksen, että Easy-Life on vähintäin yhtä ihmeellinen ja tehoava kuin ennen vanhaan puoskareiden salaiset käärmeensylkeä, sammakonjalkauutetta , lepakonsiipirouhetta sisältävät lääkkeet: parantaa kaikki vaivat paitsi luuvalot (jotka sitten sade kyllä sammuttaa), suoraan luonnosta!
Oma suhtautumiseni oli jokseenkin tällainen samanlainen kun kuulin kyseisestä tuotteesta ensimmäisen kerran. Olin äärimmäisen skeptinen. Kokeiltuani tuottetta huomasin omalta kohdaltani epäluuloni turhiksi. Tuote toimii ja pitää minkä lupaa. Se riitti minulle.
optimistx kirjoitti:En oikein saanut selville, mitä aineita Easy-Lifessa on. Kuka tietää?
Sisältö on erittäin tarkoin varjeltu liikesalaisuus, joten valmistajan lisäksi sitä ei tiedä kukaan.
optimistx kirjoitti:Kun ihmisille myydään jotain lääkkeeksi tai ravinnoksi, niin on tarkkoja määräyksiä tuoteselosteista. Eikös eläimille tarvitsekaan niitä tietää? Esim. mainostettiin homeopaattisia valmisteita hevosten tautien hoitoon... huh huh!
Easy-Lifen ffm ei kuulu kumpaankaan kategoriaan, ei ruokiin eikä lääkkeisiin. Vedenparannusaineista ei juuri kukaan muukaan valmistaja tarkempia tuoteselosteita esittele. Riittää että tuote toimii.
Ffm: stä olen kuullut yhteensä kaksi negatiivista kokemusta koskien kotiloiden ja meriveden selkärangattomien reaktioita ja vastavuoroisesti olen saanut valtavat määrät positiivista palautetta. Mielestäni tästä voi vetää johtopäätöksen että tuote on toimiva.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

kiitos selonteosta. Sattuikin juuri tänään Yleisradion uutisiin tämmöinen:

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id68077.html

josta pätkä:

"Mainonnan valvojat suhtautuvat nuivasti uudehkoon markkinointikeinoon, kaupallistettuun puskaradioon. Siinä yritykset värväävät kuluttajia erilaisilla houkuttimilla kertomaan tuotteista lähipiirilleen. Tämän pelätään hämärtävän mainonnan rajoja.



Perinteisten lehti- ja tv-mainosten ohella kuluttajavinkkejä haetaan omasta tuttavapiiristä esimerkiksi digisovitinta valittaessa. Puskaradiossa voi vaania mainoskuiskaaja, henkilö, joka saa itselleen ilmaisen tuotteen, kertoo siitä tutuilleen ja raportoi näistä keskusteluista yritykselle.

Yhdysvalloissa puskaradio valjastettiin kaupalliseen käyttöön vuosituhannen vaihteessa. Siellä mainoskuiskaajia on jo 100 000. Pari vuotta sitten lahtelainen mainostoimisto lanseerasi idean Suomeen. Täällä listoille on netin kautta saatu noin 2 500 hopottajiksi nimettyä ihmistä. "

Mainoskuiskaajia vai ei?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hmm... Alkuperäinen vinkkini kyseisestä tuotteesta ei ollut tarkoitettu mainonnaksi, vaan halusin kertoa mielestäni toimivasta ratkaisusta toiselle harrastajalle (kyllä, työstäni huolimatta koen itseni edelleen harrastajaksi).
Kysyttäessä lisätietoja, vastailin parhaani mukaan ja tästä kai voisi jo mainosta saada jos asian niin haluaa nähdä.

Mainoskuiskaajat ovat minulle täysin uutta ja itse ainakin kerron tuolla allekirjoituksessani kaupallisista yhteyksistäni suoraan jolloin ainakaan piilomainonnasta ei voine olla kyse.
En myöskään usko että akvaarioalalla tällaista mainoskuiskaamista harrastetaan. Kyseessä on erittäin taloudellisesti marginaalinen alue.

Kukin toki tulkitkoon asiat kuten haluaa. :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mari kirjoitti:...
. Riittää että tuote toimii.
Ffm: stä olen kuullut yhteensä kaksi negatiivista kokemusta koskien kotiloiden ja meriveden selkärangattomien reaktioita ja vastavuoroisesti olen saanut valtavat määrät positiivista palautetta. Mielestäni tästä voi vetää johtopäätöksen että tuote on toimiva.
Kiitos maltillisesta suhtautumisesta aiheeseen. Ei ole tarkoitukseni vetää Easy Lifea esiin negatiivisessa mielessä , vaan ihmettelen, kuinka tunteisiin vetoavalla mystisiä seikkoja korostavalla markkinoinnilla ja keskustelulla näyttää olevan akvaarionhoidossa nykyään iso osuus.

Purkaukseni sai aikaan eräässä akvaarioliikkeessä käynti, jossa myyjä puhui 10 minuuttia aivan puutaheinää, totuudenvastaisia juttuja, ja kuuntelin silmät ymmyrkäisenä kuin tyypillinen aloittelija, muka mistään mitään tietämättä.

Lumevalmisteet toimivat kontrolloiduissa kokeissa. Kun sairaille annetaan "lääkettä", joka onkin sokerilientä, niin osan vointi paranee verrattuna ryhmään, jolle ei anneta mitään.

Sama tässä: kun myydään vaikkapa värjättyä vettä kalojen hyvinvoinnin lisäämiseksi, niin veikkaanpa, että n. 10-30 % ostajista raportoi kalojensa hyvinvoinnin lisääntyneen eli tuote "toimii". Loput ehkä ovat hiljaa, eivät jaksa vaivautua mekkaloimaan. Kukapa tahtoisi tunnustaa joutuneensa myyjän pettämäksi?

Easy Life saattaa olla aivan asiallinen tuote. Aion kyllä kokeilla sitä(kin).
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Niin ja onko se nyt oikeasti ihan kamalaa, jos kanto värjää vettä? Ja täytyykö siihen "ongelmaan" käyttää ihme aineita, kun pelkällä vedelläkin voi selvitä. Rahan tuhlausta mielestäni, jos joka päivä täytyy ainetta laittaa, että vesi pysyy kirkkaana.

Kanto ylös ja kunnon liotusta ja harjausta kuumassa vedessä, niin sillä voi selvitä jo tuosta värjäämisestä ja jos ei niin mitä sitten? Kyllä se joskus loppuu. Kalat tuosta värjäävästä kannosta eivät ainakaan kärsi, ihme aineista taasen ei ole niin takeita :| .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

optimistx kirjoitti:Purkaukseni sai aikaan eräässä akvaarioliikkeessä käynti, jossa myyjä puhui 10 minuuttia aivan puutaheinää, totuudenvastaisia juttuja, ja kuuntelin silmät ymmyrkäisenä kuin tyypillinen aloittelija, muka mistään mitään tietämättä.
Arvaan että kyseessä oli se hyvä tyyppi ja arvostettu kauppias. :mrgreen: Olen kokenut saman, viihteeksi menee. Mutta jos pääset kysymään väliin hieman tarkemman kysymyksen, joka osoittaa että olet asiaa paljonkin miettinyt ja tutkinut, menee mainoskieli solmuun ja sieltä kuuluukin viisas "en tiedä" - ennen jatkoa. :)
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Mullaki 40 litrasen akvaarion vesi on aika kellertävää. Nitraattia eikä nitriittiä ole paljon ollenkaan. Nitraattia on alle 4mg. Voisiko veden väri johtua muutama viikko sitten vaihdetusta hiekasta? Vai siitä että tausta on vaalean ruskea kuten pohjakin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”