Helmirihmakala
Valvoja: Moderaattorit
Helmirihmakala
Etin tietoa tosta helmirihmakalasta, ja useimmilla sivuilla sanottiin että sitä voi pitää n. 200 litrasessa akvaariossa, ja kovuuden pitäis olla alle 20. Sitten tuli vastaan sivusto, jossa sanottiin kalan tarvitsevan vähintään 500 litraa, ja kovuudeksi 4-10 dH... Mikä nyt sitten pitää paikkansa?
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Aika hurjalta kuulostaa tuo 500 litraa.
Ettei sillä sivulla olisi sittenkin puhuttu jostakin muusta rihmakalasta?
Parisataa litraa pitäisi olla aika lailla minimi parille tai kolmen yksilön haaremille, ja taitaa olla niin, että matalampi kovuus aina parempi. Helmirihma on kyllä aika kestävä, mutta tuo 20 kuulostaa aika hurjalta luvulta. Joku, jolla on Akvaariokalat-kirja, voisi kenties katsoa suosituksen sieltä?
Parisataa litraa pitäisi olla aika lailla minimi parille tai kolmen yksilön haaremille, ja taitaa olla niin, että matalampi kovuus aina parempi. Helmirihma on kyllä aika kestävä, mutta tuo 20 kuulostaa aika hurjalta luvulta. Joku, jolla on Akvaariokalat-kirja, voisi kenties katsoa suosituksen sieltä?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mikä on minimi yhdelle helmirihmakalalle? Entä kahdelle naaraalle? Onko tuo tilantarve perusteltu kosiskelutouhujen perusteella? Siis että pitää olla naaraille tilaa päästä pakosalle, jos ukko pommittaa kutemaan? Minulla kun on siskolta saatu 85-litrainen pikkuallas, jonka mukana saatiin yksi helmirihmakalanaaras. Siellä on alunperin ollut kaksi helmirihmanaarasta ja hyvin ne siellä keskenään toimeen tulivat. Vierekkäin puuhailivat, ei mitään agressioita tms. Voiko niitä muuten ees pitää kahta naarasta keskenään, vai "tarviiko" ne aina uroon? Entäs sitten yksin? Tuo "Helmi" on tuolta tarkoitus siirtää isompaan, kunhan lehtikaloista osa poistuu (testataan siis, sopiiko Helmi porukkaan, jos ei, niin täytynee luopua), mutta toistaiseksi saa polskutella tuolla vanhassa kämpässään. Ukko seuraa en viitsi sille enää hommata, tuskin kutua enää syntyy, kun ei ole ikäissään kutenut.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
En ymmärrä miksi niitä pitäisi laittaa suosituksien alle oleviin purkkeihin, mielestäni tuo Markku Varjon 200:l allaskoko on passeli helmirihmalle, oli se sitten siellä yksin tai haaremissa. Sen verran iso ja liikkuvainen siitä tulee.
Haaremi tai parvikalan pitäminen yksin on mun mielestäni typerää, koska olen nähnyt kuinka helmirihmakalat näyttävät nauttivat toistensa seurasta.
Haaremi tai parvikalan pitäminen yksin on mun mielestäni typerää, koska olen nähnyt kuinka helmirihmakalat näyttävät nauttivat toistensa seurasta.
-
marinum
- Advanced Member

Tässäkin taas esimerkki kuinka akvaarioliikkeissä ei tiedosteta näitä minimi allas vaatimuksia
:
http://www.tuchosoft.net/akv/viki/
Johtuneeko osin siitä, että liikkeissä on usein altaat piukassa nuoria kaloja, joten suhteellisuudentaju häviää niitä katsottaessa
.
http://www.tuchosoft.net/akv/viki/
Johtuneeko osin siitä, että liikkeissä on usein altaat piukassa nuoria kaloja, joten suhteellisuudentaju häviää niitä katsottaessa
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Juu en minäkään ymmärrä. Ei ole ollut minun ideani ottaa helmirihmaa noihin litroihin. Tilanne on nyt tällä hetkellä se mikä on. Toivottavasti pian saadaan kala isompaan altaaseen, jos ei tuonne omaan, niin sitten jonkun muun. Saa tulla hakemaan meiltä koska vaan, yritin sitä ilmaiseksi täällä jo kaupitellakin, muttei kelvannut kellekään.VesiEläin kirjoitti:En ymmärrä miksi niitä pitäisi laittaa suosituksien alle oleviin purkkeihin, mielestäni tuo Markku Varjon 200:l allaskoko on passeli helmirihmalle, oli se sitten siellä yksin tai haaremissa. Sen verran iso ja liikkuvainen siitä tulee.
Kiitokset tiedosta, että tuo litrasuositus koskee jo yhtäkin kalaa. Toivottavasti Helmillä olot pian paranee. Nyt kun tuolla isossa on kahdella lehtikalaparilla kutupuuhia (toisilla kutu, toiset kai aikeissa alkaa väsätä), niin ei ole järkeä lykätä Helmiä sinne reviirikahinoihin, mutta jos myöhemmin sitten yhden parin kanssa toimeen tulisi. Tätä minulle ehdotettiin tässä ketjussa.
---------------------------------
Jos muuten lehtikalat huolivat tuon helmirihmakalanaaraan samaan altaaseen kanssaan, niin uskaltaisikohan sinne ajatella sitten helmirihmoja enempi. Vai meneekö uhkarohkeuden puolelle. Altaan mitat on 125x45x55 ja siellä on myös perhoskirjoahvenpari.
***Vai taitaako ollakin niinpäin, että helmirihmakalat antaa kyytiä lehtiksille? Huh huh, mitähän tässä nyt tekisi. Paras olisi, kun saisi tuon parempaan kotiin. Vai pitääkö tässä alkaa katsella kolmatta allasta... (mikä ei kyllä mee ukolta läpi...)
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Mulle tulossa 317-litraiseen 1k+2n. Kolmenkin naaraan haaremi voisi mennä. Toista koirasta en suosittele.en kirjoitti:Mikäs olisi hyvä lukumäärä-sukupuolijakauma 300l altaaseen? (p95*s59*k53)
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Helmirihmakala
olen pitkään ihmetellyt erästä asiaa. Minulla siis kolme helmirihmaa, 1k ja 2n, näin pitäisi olla mutta sukupuolet ei aivan varmoja vielä.
Mutta kun akvassa valot sammuu, niin rihmakalat alkvat innokkaasti haukkomaan happea pinnassa, tai siltä se ainakin vaikuttaa. Mitkään muut kalat eivät tätä tee, mutta rihmakalat tekevät sitä pitkään putkeen, päivisin käyvät vain silloin tällöin haukkaamassa. Mutta pimeän tultua tekevät sitä pitkään kaikki samaan aikaan.
Happea akvaariossa pitäisi olla yölläkin kun pintavesi rikkoutuu hyvin. Passiivinen hiilarilevitin on yötkin kyllä päällä.
Mutta kun akvassa valot sammuu, niin rihmakalat alkvat innokkaasti haukkomaan happea pinnassa, tai siltä se ainakin vaikuttaa. Mitkään muut kalat eivät tätä tee, mutta rihmakalat tekevät sitä pitkään putkeen, päivisin käyvät vain silloin tällöin haukkaamassa. Mutta pimeän tultua tekevät sitä pitkään kaikki samaan aikaan.
Happea akvaariossa pitäisi olla yölläkin kun pintavesi rikkoutuu hyvin. Passiivinen hiilarilevitin on yötkin kyllä päällä.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Helmirihmakaloilla on labyrinttielin johon ne haukkaavat pinnalta happea ja hengittävät siten. Aivan normaalia on, minunkin helmirihmani pitävät välillä pitkiä hengityssessioita pinnassa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
ymmärräm kyllä että ovat labyrinttikaloja ja niiden kuuluu haukata sitä happea. Mutta miksi se tarve lisääntyy pimeässä selvästi? 
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Siihen en kyllä osaa vastata. Omien helmirihmojeni pidemmät hengityssessiot ajoittuvat yleensä aamuun.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Otin n. 5vuotta sitten helmirihmakalaparin 200litraseen. Pienempään en itse laittaisi, koska noillakin näytti olevan alussa jotain erimielisyyksiä, kun toinen hätyytti toista ja toinen löytyi kuolleena muutaman viikon jälkeen pintakasvien seasta
Nyt elellyt tuo ukko yksinään jo monta vuotta, eikä kyllä noteeraa muita kaloja ollenkaan. Tekisi mieli hankkia sille pari, mutta tuskin onnistuisi taaskaan.