Suodatinvaihtoehtoja 325-litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Suodatinvaihtoehtoja 325-litraiseen
Elikkä tilanne on tämä. Tällä hetkellä akvassa pörisee Eheimin 5 litran vetoinen ulkosuodatin. Olen ollut vempeleeseen tosi tyytyväinen, mutta nyt, kun lapseni 3,5 kk alkaa piakkoin ryömiä ja tutkia paikkoja, akvaarioon olisi keksittävä jokin muu suodatinvaihtoehto kuin kaatumisille ja muille "onnettomuuksille" altis ulkosuodatin.
Miten hyvin sisäsuodattimet toimivat noin isossa altaassa? Pitäisikö olla mieluummin yksi iso ja tehokas sisäsuodatin, vai kaksi pienempää esim. vastakkaisissa päädyissä? Mitä merkkiä suosittelette?
Olisin myös kiitollinen ideoista joilla saattaa ulkosuodatin vähemmän alttiiksi vahingoille.
Kalastoa altaasta löytyy iso lehtikala, tulipyrstö, leväbarbeja, mustatetroja sekä partis.
Miten hyvin sisäsuodattimet toimivat noin isossa altaassa? Pitäisikö olla mieluummin yksi iso ja tehokas sisäsuodatin, vai kaksi pienempää esim. vastakkaisissa päädyissä? Mitä merkkiä suosittelette?
Olisin myös kiitollinen ideoista joilla saattaa ulkosuodatin vähemmän alttiiksi vahingoille.
Kalastoa altaasta löytyy iso lehtikala, tulipyrstö, leväbarbeja, mustatetroja sekä partis.
The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.
— Albert Einstein
— Albert Einstein
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tässä ylivertainen ja edullinen ratkaisu ongelmaasi:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
325L altaaseen saa kyllä laittaa nipun sisäsuodattimia jos aiot poistaa ulkosuodattimen. Ja niitä saa sitten puhdistaa parin-kolmen viikon välein ei kuitenkaan kaikkia yhdellä kertaa.
Minä rakentaisin vesivanerista laatikon ulkosuodattimen ympärille jos et sitä kaappiin saa piiloon. Vanerista kun teet laatikon niin siitä tulee niin painava että pikku kersa ei sitä saa kaadettua. ja siinä vaiheessa kun sillä on siihen tarvittavat voimat (8-9v) on se jo sitten kasvatuksesta kiinni jos kaatuu.
Minä rakentaisin vesivanerista laatikon ulkosuodattimen ympärille jos et sitä kaappiin saa piiloon. Vanerista kun teet laatikon niin siitä tulee niin painava että pikku kersa ei sitä saa kaadettua. ja siinä vaiheessa kun sillä on siihen tarvittavat voimat (8-9v) on se jo sitten kasvatuksesta kiinni jos kaatuu.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Missä pidät suodatinta? Jalustan alla? Jos on alumiiniputkijalusta, niin sen saa helposti verhoiltua ja samalla laitettua suodattimen piiloon: http://kuvablogi.com/nayta/269943/ (<- verhoilun aloitusta)
Meillä 1v2kk ja ei ole käynytkään kuin ihmettelemässä ulkosuodatinta, joka siis on jalustan ulkopuolella (ei ole kuvan akva).
Ellei verhoilu käy, niin "esterataa" suosittelisin minäkin, mikäli lasta edes kiinnostaa koko pömpeli.
Meillä 1v2kk ja ei ole käynytkään kuin ihmettelemässä ulkosuodatinta, joka siis on jalustan ulkopuolella (ei ole kuvan akva).
Ellei verhoilu käy, niin "esterataa" suosittelisin minäkin, mikäli lasta edes kiinnostaa koko pömpeli.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: tas
- Sukupuoli: Nainen
Itse olen samaa mieltä tekee vaikka 2 kpl altaan molempiin päihin ja jos haluaa niin vielä sisäsuodatin lisäksi.allablaze kirjoitti:Tässä ylivertainen ja edullinen ratkaisu ongelmaasi:
540l, 180l ja Minttu-koira <3
Kiitos neuvoista! Monta hyvää ideaa sieltä tuli. Taidan pitää tuon nykyisen pöntön, jemmata sen vain kaappiin tai jonnekin vanerilaatikon sisään. Ja tietty varmistaa letkujen liitokset varmistamisen jälkeenkin 
Erään tuttavan luona käydessä katselin ihmeissäni, kun penskat (3-4 v) läimäyttelivät n- 150-litraisen akvan lasia kämmenillään (melkoisen kovaa siis), eikä äiti puuttunut touhuun mitenkään. Kauhulla pohdin, mitäs sitten, kun lasi yksi päivä antaa periksi...
Aikaisemmin se oli tuolla keskipalkin kaapissa, mutta sitten yksi päivä kissa sai repäistyä ulostuloletkun irti, ja vettä virtasi monta litraa lattialle ennen kuin sain vedentulon lakkaamaan. Siitä lähtien olen pitänyt suodatinta tuossa helposti saavutettavassa paikassa, joten jos vahinko sattuu, letkut saa kiinni heti eikä vasta minuutin päästä (eli siis sen jälkeen kun suodatin on ensin saatu ulos tuolta kaapista).
Pohdiskelin kyllä semmoistakin, että kaivaisin tuon kaapin oven jostakin, poraisin parit reiät siihen ja änkeisin suodattimen sitten tuonne kaappiin oven taakse piiloon. Ei pääsisi kissa eikä lapsi siihen käsiksi.
Mutta ne letkut... niistä olen enempi huolissani.
Muoks. korjasin kuvalinkin

Tuo kielletään kyllä het alkuunsaSkerries kirjoitti:...ettei mennä nojaileen akvaarion lasiin ja lätkyttelemään sitä lasia.

Erään tuttavan luona käydessä katselin ihmeissäni, kun penskat (3-4 v) läimäyttelivät n- 150-litraisen akvan lasia kämmenillään (melkoisen kovaa siis), eikä äiti puuttunut touhuun mitenkään. Kauhulla pohdin, mitäs sitten, kun lasi yksi päivä antaa periksi...
Akvaario seisoo vanhan, tukevasti tuetun kirjoituspöydän päällä, ja suodatin on pöydän vieressä lattialla: kuva 1, kuva 2f_isu kirjoitti:Missä pidät suodatinta? Jalustan alla? Jos on alumiiniputkijalusta, niin sen saa helposti verhoiltua ja samalla laitettua suodattimen piiloon: http://kuvablogi.com/nayta/269943/ (<- verhoilun aloitusta)
Aikaisemmin se oli tuolla keskipalkin kaapissa, mutta sitten yksi päivä kissa sai repäistyä ulostuloletkun irti, ja vettä virtasi monta litraa lattialle ennen kuin sain vedentulon lakkaamaan. Siitä lähtien olen pitänyt suodatinta tuossa helposti saavutettavassa paikassa, joten jos vahinko sattuu, letkut saa kiinni heti eikä vasta minuutin päästä (eli siis sen jälkeen kun suodatin on ensin saatu ulos tuolta kaapista).

Pohdiskelin kyllä semmoistakin, että kaivaisin tuon kaapin oven jostakin, poraisin parit reiät siihen ja änkeisin suodattimen sitten tuonne kaappiin oven taakse piiloon. Ei pääsisi kissa eikä lapsi siihen käsiksi.
Mutta ne letkut... niistä olen enempi huolissani.

Muoks. korjasin kuvalinkin
The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.
— Albert Einstein
— Albert Einstein
No 3-4 vuotiailta kyllä.Althaea kirjoitti:Tuo kielletään kyllä het alkuunsaSkerries kirjoitti:...ettei mennä nojaileen akvaarion lasiin ja lätkyttelemään sitä lasia.![]()
Erään tuttavan luona käydessä katselin ihmeissäni, kun penskat (3-4 v)
Mutta alle 1 vuotiaat ei vielä noita kieltoja niinkään noteeraa tai muista.
Oma alle 1 vuotias noteeraa, mutta unohtaa sen minuutissa.

Joten jos ei halua koko ajan vahtia haukkana, niin elämää helpottaa, kun ei koko ajan tarvitse.

Tein yhden akvaarion suhteen juuri näin. Porasin lipaston taakse reiän letkuille ja suodatin kaappiin akvaarion alle.Althaea kirjoitti: Pohdiskelin kyllä semmoistakin, että kaivaisin tuon kaapin oven jostakin, poraisin parit reiät siihen ja änkeisin suodattimen sitten tuonne kaappiin oven taakse piiloon. Ei pääsisi kissa eikä lapsi siihen käsiksi.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
Kyllä mulla vaan on mennyt jo yli puoli vuotta mainiosti yksi biologinen sisäsuodatin 430-litraisessa(pumppu pyörittää max 1800-litraa/h), eikä ole kertaakaan vielä tarvinnut höskää millään tavalla puhdistaakarihe kirjoitti:325L altaaseen saa kyllä laittaa nipun sisäsuodattimia jos aiot poistaa ulkosuodattimen. Ja niitä saa sitten puhdistaa parin-kolmen viikon välein ei kuitenkaan kaikkia yhdellä kertaa.

*laa la laa*