Toinen mulla on sellainen älyttömän paksu pötky jolla on paljon isompi suu kuin toisella ja pääkin paljon leveämpi.Saman kokoisina ne puolivuotta sitten ostin.Toinen on laihempi ja mielestäni naamaltaan "söpömpi"
Haarniskamonnin sukupuolierot
Valvoja: Moderaattorit
-
marikap
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
- Sukupuoli: Nainen
Haarniskamonnin sukupuolierot
Osaisikohan kukaan kuvata minkä näköinen on naaras ja miten se eroaa ulkonäöltään uroksesta. Minulla itselläni on kaksi ja toinen on aivan eri näköinen.En vain ole netistä löytänyt tietoja,joista esim.naaraan voisi tunnistaa
Toinen mulla on sellainen älyttömän paksu pötky jolla on paljon isompi suu kuin toisella ja pääkin paljon leveämpi.Saman kokoisina ne puolivuotta sitten ostin.Toinen on laihempi ja mielestäni naamaltaan "söpömpi"
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Koiraalla muuttuu rintaevän piikki oranssinpunaiseksi.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
dr. Axelrod
- Junior Member

Kun haarniskamonnit ovat riittävän isoja, ei sukupuolta tarvitse arvuutella rintaevän värin perusteella. Aikuisen koiraan rintaevät ovat selkeästi pidemmät ja vankemmat, kuin siivekkeet, joiden etureuna on paksu ja taaksepäin kaartuva. Naaraan rintaevät taas ovat lyhyemmät, pyöreämmät ja muutenkin selkeästi heikommin kehittyneet. Mikäli kalat ovat jo 10 cm pituisia eivätkä ulkoisesti eroa toisistaan, ne ovat samaa sukupuolta.
-
Phoxinus
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Koiraalla on vankemmat ja oranssimmat rintaevien ensimmäiset eväpiikit, naaras on "pullukampi" ja vatsapanssarit eivät ole liittyneet mahan kohdalla yhteen kuten koiraalla. Eväpiikeistä sukupuolet tunnistaa jo aika nuoreltakin haarniskamonnilta.Saisitko kuvaa kaloistasi tänne?
Monninomistaja jo vuodesta -94.
-
marikap
- Junior Member

No niin toivottavasti tämä blogi nyt suostuu toimimaan
En ole mikään huippu näissä töissä.
Eli ylemmät 4kuvaa ja 1alin ovat tästä normaalin näköisestä haarniskasta.Keskellä olevat kuvat on sitten rumiluksesta
Sillä on poikasesta asti ollut harmahtavaa pään alueella.Näyttääkö sen kasvojen muoto teistä normaalilta?
Saisiko näiden kuvien perusteella sukupuolista mitään selvää?
Sen vain tiedän että nämä kaksi eivät todellakaan ole saman näköisiä.
http://marikahan.blogspot.com/
En ole mikään huippu näissä töissä.
Eli ylemmät 4kuvaa ja 1alin ovat tästä normaalin näköisestä haarniskasta.Keskellä olevat kuvat on sitten rumiluksesta
Saisiko näiden kuvien perusteella sukupuolista mitään selvää?
Sen vain tiedän että nämä kaksi eivät todellakaan ole saman näköisiä.
http://marikahan.blogspot.com/
-
dr. Axelrod
- Junior Member

-
marikap
- Junior Member

Voi kiitoksia tiedosta
En ole mikään mestari kuvaaja ja kamerakin on melko huono
Mutta pää asia että jotenkin selvää saa ja nyt sain tiedon että mun rumilus ( on sen nimi) Ei olekkaan mikään omituinen kehityshäiriöinen naamaltaan
Sukupuolten tietäminenkin oli mukavaa kun en sitä itse oikein osaa.Yksi harrastaja kävi katsomassa kerran haarniskoitani ja sanoi mielestäni hyvin että kyllä tuo toinen ihan urokselta näyttää, mutta tuota toista en kyllä tiedä mikä se on ?

En ole mikään mestari kuvaaja ja kamerakin on melko huono
Mutta pää asia että jotenkin selvää saa ja nyt sain tiedon että mun rumilus ( on sen nimi) Ei olekkaan mikään omituinen kehityshäiriöinen naamaltaan
Sukupuolten tietäminenkin oli mukavaa kun en sitä itse oikein osaa.Yksi harrastaja kävi katsomassa kerran haarniskoitani ja sanoi mielestäni hyvin että kyllä tuo toinen ihan urokselta näyttää, mutta tuota toista en kyllä tiedä mikä se on ?
-
Phoxinus
- Senior Member

Haarniskamonnien päänmuoto vaihtelee aika paljon yksilöllisesti eikä kuvan koiras edusta mitään tyypillistä päänmuotoa. Tuurilla tuli hyvä kuva.marikap kirjoitti:No on kyllä ihan eri mallinen kun minun haarniskat![]()
Upean näköinen uros. Ilmeisesti ne minun haarniskat ovat sitten naaraita. Onko kaikilla haarniska uroksilla tuollainen kyhmy niska?
Pajon tarkempi kuvakin kun minun kuvat.Täytyy varmaan mennä kuvaus ja kameran käsittely kurssille
Mikä on haarniskamonnien tilantarve? Ostin käytetyn akvaarion, 200 litraisen, ja jotenkin toi kolmen haarniskan parvi vaikutti kookkaolta tohon. Siirsin sitten 450 litraiseen porukan. Vaikutti aika onnellisilta siirrosta, nähtäväksi jää mitä kaikkea toi lauma kaivaa pohjasta. 
Muoks. Anteeksi tämä tuli kyllä väärään paikkaan
. En lukenut otsikkoa huolellisesti. Vähän taitaa olla väsy...hyvää yötä kaikille.
Muoks. Anteeksi tämä tuli kyllä väärään paikkaan
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Haarniskamonni a'la Faunatar
.
Kyllä tuommoinen jo yli 10senttinen pötkylä ainakin omissa silmissäni näytti melkoisen isolta 250litraisessa altaassa.
Kyllä tuommoinen jo yli 10senttinen pötkylä ainakin omissa silmissäni näytti melkoisen isolta 250litraisessa altaassa.
-
Phoxinus
- Senior Member

Kyllä ne pärjäävät kahdestaankin. Tietysti jos naaraat eivät voi kutea, ne alkavat paisua mädistä, eivät tosin kuole siihen. Haarniskamonnien luonnollinen elämäntapa on kuitenkin parvessa ja yhden koiraan voisit ottaa. Haarniskamonnien kudettaminen ei ole vaikeaa. Minkä kokoinen akvaario sinulla on?marikap kirjoitti:Piti vielä kysyä että mitenkäs kun minulla nyt on kaksi naarasta altaassa.Menevätkö yhdessä vai onko haarniskamonninaaraille ostettava urokset? Mietin vain näitä kutupuuhia että mitenkä niille naaraille käy jos eivät pääse kutemaan?
-
marikap
- Junior Member

Minulla on 300l allas.isompi tässä hankinnan alla.
Pystisikö tuon kokoiseen altaaseen koiraan ostamaan?Naaraat ovat kasvaneet minulla aikatahtia leveyttä ennemminkuin pituutta
Mietin että ovat niin älyttömän pieniä reporangassa ja niin suloisia
Haitaako kokoero jos ottaa sellaisen yksilön josta jo näkyy että on uros?
Muina kaloina altaassa salamanteri ja puuplekot,romminokkia kunnonparvi,ruostekirjoahven pariskunta,2 selkäuimaria(tulossa lisää kun vain saa),4 täplämonnista (vanhoja).Hyvin ovat haarniska naaraat pärjänneet tuossa sakissa.Onko mielestäsi epäsovelias kalavalikoima haarniskoiden kanssa?
Kudettaminen kiinnostasi kyllä,mutta minkähän lainen menekki haarniskan poikasilla on?
Itsellä kasvamassa jo 5kk vanhoja töyhtökääpiön poikasia 25kpl ja niitäkään ei oikein innokkaasti ole ihmiset ostellut
Pystisikö tuon kokoiseen altaaseen koiraan ostamaan?Naaraat ovat kasvaneet minulla aikatahtia leveyttä ennemminkuin pituutta
Mietin että ovat niin älyttömän pieniä reporangassa ja niin suloisia
Muina kaloina altaassa salamanteri ja puuplekot,romminokkia kunnonparvi,ruostekirjoahven pariskunta,2 selkäuimaria(tulossa lisää kun vain saa),4 täplämonnista (vanhoja).Hyvin ovat haarniska naaraat pärjänneet tuossa sakissa.Onko mielestäsi epäsovelias kalavalikoima haarniskoiden kanssa?
Kudettaminen kiinnostasi kyllä,mutta minkähän lainen menekki haarniskan poikasilla on?
Itsellä kasvamassa jo 5kk vanhoja töyhtökääpiön poikasia 25kpl ja niitäkään ei oikein innokkaasti ole ihmiset ostellut
Itselläni on 300 litrasessa 2 naarasta ja 1 uros ,hyvin on mennyt ei ongelmia. Kutua en ole huomannut (ihan hyvä poikaset ei mahtuisi tällä hetkellä minnekkään) mutta monnit nyt reilun vuodenikäisiä eli ovat varmaan jo kutukypsiä koska sukupuolet erottaa hyvin.
Tarjoa niitä paikalliseen akvaarioliikeeseen ja maksu tavarana näin saat varmasti niistä jotain.marikap kirjoitti:Itsellä kasvamassa jo 5kk vanhoja töyhtökääpiön poikasia 25kpl ja niitäkään ei oikein innokkaasti ole ihmiset ostellut
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
marikap
- Junior Member

On tämä poikasien kasvattaminen mulle eka kerta ja en oikein tiedä näitä myynti käytäntöjä. Siis jos tarjoan akvaarioliikkeeseen esim Jkl:än reporankaan tai faunattareen saan jotain sieltä vastineeksi.Olenko ymmärtänyt oikein? Teen aika tyhmiä kysymyksiä,plääh..
Onko kenelläkään antaa esimerkkiä että mitä on viennyt akvakauppaan ja mitä on saanut vastineeksi?
Näen jo silmissäni haarniskavauvoja sata
Onko kenelläkään antaa esimerkkiä että mitä on viennyt akvakauppaan ja mitä on saanut vastineeksi?
-
Phoxinus
- Senior Member

Eiköhän siihen yksi koiras mahdu. Kahta koirasta ei kannata ottaa koska ne voivat olla agressiivisia toisilleen kutuaikana. Ei haittaa vaikka koiras on naaraita pienempi. Mielestäni sinne mahtuisi vielä yksi naaraskin lisää (samankokoista seuraa koiraalle). Kalavalikoima vaikuttaa ihan hyvältä.marikap kirjoitti:Minulla on 300l allas.isompi tässä hankinnan alla.
Pystisikö tuon kokoiseen altaaseen koiraan ostamaan?Naaraat ovat kasvaneet minulla aikatahtia leveyttä ennemminkuin pituutta![]()
Mietin että ovat niin älyttömän pieniä reporangassa ja niin suloisia![]()
--------------------------
Haarniskamonnien kudettaminen on helppoa kun on sopiva pariskunta, mutta poikasten kasvattaminen on jo vaikeampaa. Omat haarniskamonnini ovat kudettuaan aina syöneet mädin kuplapesästä.marikap kirjoitti:On tämä poikasien kasvattaminen mulle eka kerta ja en oikein tiedä näitä myynti käytäntöjä. Siis jos tarjoan akvaarioliikkeeseen esim Jkl:än reporankaan tai faunattareen saan jotain sieltä vastineeksi.Olenko ymmärtänyt oikein? Teen aika tyhmiä kysymyksiä,plääh..
Onko kenelläkään antaa esimerkkiä että mitä on viennyt akvakauppaan ja mitä on saanut vastineeksi?![]()
Uskoisin että haarniskamonnin poikasilla on hyvä menekki akvaariokauppoihin ja harrastajille vaikka täällä Aqua-Webissä.
Täällä muutamia kuvia haarniskamonnien kutumenoista: http://catfish.cz/fotky/thor2/thor.htm
Poikasten kasvatuskin on suhteellisen helppoa, katsoo että vaahtopesän alla on joku lehti tai muu missä uros voi lepäillä ja valvoa pesäänsä. Antaa ukkelin hoitaa pesäänsä rauhassa (aikaa en enää muista mutta 3-5vrk) mutta kun kutu alkaa olla tummaa niin karkkilaatikolla taikka jollain muulla kipolla ottaa väähtopedän erilleen.Phoxinus kirjoitti: Haarniskamonnien kudettaminen on helppoa kun on sopiva pariskunta, mutta poikasten kasvattaminen on jo vaikeampaa. Omat haarniskamonnini ovat kudettuaan aina syöneet mädin kuplapesästä.
Uskoisin että haarniskamonnin poikasilla on hyvä menekki akvaariokauppoihin ja harrastajille vaikka täällä Aqua-Webissä.
Täällä muutamia kuvia haarniskamonnien kutumenoista: http://catfish.cz/fotky/thor2/thor.htm
Tuota menekkiä voi olla muutamalle kappaleelle mutta paljon enempää ei taida olla joten koko kutua ei kannata kasvattaa.
nimimerkillä: satoja haarniskoja...
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi