Kalojen kudetusta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MIVI
Junior Member
Junior Member

Kalojen kudetusta

Viesti Kirjoittaja MIVI »

Nyt iski sellanen hinku, että alan kudettaa kaloja olisiko helppohoitoisia ja helposti kutemaan saatavia kaloja jotka menis pyysyvään asuntoon 54 litraseen? Entä mitä tartteen välineiksi, että voin kasvattaa poikasia, ja millainen kutuallas?54 litrasen pH on 6.8 ja lämpö 26-28
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
Shaana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Shaana »

Taistelukala on todella helppo kudetettava, menee hyvin noihin vesioloihin muutenkin :) Ei tarvitse edes tehdä mitään erityistä monen kohdalla (sain huomata sen lauantaina kun taisto ukko Jaska teki kuplapesän 92 litran seura-akvassa ja sai kerättyä naaraalta mäditkin sinne :roll: :mrgreen: )

Monet taistoharrastajat ovat ainakin minulle sanoneet, että kutualtaaksi käy hyvin n. 30-40 litran purkki, kovin paljon pienempi ei käy = jahtaus kudettamisen aikana on todella rajua ja naaras todennäköisesti törmäilee pitkin seiniä.

Ja tuohon 54 litraiseen sopii mielestäni vakioasukkaiksi taisto uros ja n. 2 naarasta
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Kääpiömonninen ja nuolimonninen nyt kutee missä lämmössä ja altaassa vaan (no siis tottakai lämpöä saa olla esim 23-28). Meillä ne asustelee 55l missä kutu on jatkuvaa, päivitäin lasketaan munia, koko ajan on minipoikasia ja vähän isompia... Syövät ihan pohjatabletteja (ja kuivattuja ötököitä).
MIVI
Junior Member
Junior Member

Shaana kirjoitti:Taistelukala on todella helppo kudetettava, menee hyvin noihin vesioloihin muutenkin :) Ei tarvitse edes tehdä mitään erityistä monen kohdalla (sain huomata sen lauantaina kun taisto ukko Jaska teki kuplapesän 92 litran seura-akvassa ja sai kerättyä naaraalta mäditkin sinne :roll: :mrgreen: )

Monet taistoharrastajat ovat ainakin minulle sanoneet, että kutualtaaksi käy hyvin n. 30-40 litran purkki, kovin paljon pienempi ei käy = jahtaus kudettamisen aikana on todella rajua ja naaras todennäköisesti törmäilee pitkin seiniä.

Ja tuohon 54 litraiseen sopii mielestäni vakioasukkaiksi taisto uros ja n. 2 naarasta
Hmm. minulla on 1 taisto naaras siellä, tosin olen kuullut ettei vakiona sais olla siinä haaremia, voihan sitä silti kokeilla ja toistaiseksi ravuton rapula kävis varmaan niiden kudetukseen. :)
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

54 litranen akvaario on liian pieni haaremille. Pariskunnallekin se on siinä ja siinä. Taistoukko meinaan saattaa jahdata naarasta/naaraita aika paljon, jos tilaa ei ole tarpeeksi. Hunajarihmakala sopisi paremmin, mutta kutemisesta en tiedä.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Korurihmakala "porukka" mahtuu hyvin tuonne ja kutee myös "melko varmasti". Tosin... poikasille täytyisi olla joku paikka, muuten vanhemmat kyllä syö ne kun lähtevät kuplapesästä...
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kalallinen kirjoitti:54 litranen akvaario on liian pieni haaremille. Pariskunnallekin se on siinä ja siinä. Taistoukko meinaan saattaa jahdata naarasta/naaraita aika paljon, jos tilaa ei ole tarpeeksi. Hunajarihmakala sopisi paremmin, mutta kutemisesta en tiedä.
Meillä hunikset eivät muuta teekkään, kun vain kutevat! Seura-akvaariossa joku käy aina syömässä nuo hunisten rakkauden hedelmät, mutta sitten tuolla rapulassa aikaansaatu kutu säilyy huomattavasti paremmin. Mutta tänään siis tuli vasta toinen tuollai rapulassa tehty kutu, joten nyt on vain ongelmana, et saanko MINÄ pidettyä nuo poikaset hengissä koko poikasvaiheen ajan. Viimeksi reppanat kuolivat, kun vaihdoin turhan varomattomasti vettä. :(
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
MIVI
Junior Member
Junior Member

nuolimonninen voisi kiinnostaa.. Miten poikasia pitäs sitten hoitaa?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

MIVI kirjoitti:nuolimonninen voisi kiinnostaa.. Miten poikasia pitäs sitten hoitaa?
Tuolla ne kasvavat yksi toisensa jälkeen pienenpienestä isoksi (no 2½cm, iso?), en minä niitä muuten "hoida", paitsi varon vedenvaihdossa ja anna ruokaa, ja ruokana tuntuu kelpaavan parhaiten Sera Viformo, JBL Novotab, Prodac pakastekuivattu artemia. Varmaan pakastetttu pienenpieni artemia kelpaisi hyvin, mutta... sitä ei meillä ole. Ja tohon 55 mahtuu molempia pieniä monnisia hyvin. Pienenpienet rasborat yms. sopii seuraksi kun eivät syö pikkupoikasia... (esim juovaminirasbora)
MIVI
Junior Member
Junior Member

en kirjoitti:
MIVI kirjoitti:nuolimonninen voisi kiinnostaa.. Miten poikasia pitäs sitten hoitaa?
Tuolla ne kasvavat yksi toisensa jälkeen pienenpienestä isoksi (no 2½cm, iso?), en minä niitä muuten "hoida", paitsi varon vedenvaihdossa ja anna ruokaa, ja ruokana tuntuu kelpaavan parhaiten Sera Viformo, JBL Novotab, Prodac pakastekuivattu artemia. Varmaan pakastetttu pienenpieni artemia kelpaisi hyvin, mutta... sitä ei meillä ole. Ja tohon 55 mahtuu molempia pieniä monnisia hyvin. Pienenpienet rasborat yms. sopii seuraksi kun eivät syö pikkupoikasia... (esim juovaminirasbora)
Mutta kyllä siellä akvaariossa on jo kaloja jotka voi popsia niitä, että ovatko tarkkoja vedestä vai selviävätkö keksipurkissa?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

MIVI kirjoitti:
en kirjoitti:
Mutta kyllä siellä akvaariossa on jo kaloja jotka voi popsia niitä, että ovatko tarkkoja vedestä vai selviävätkö keksipurkissa?
No jos laitat jotain jaavansammalta, niin ne piiloilee tarvittaessa aika hyvin... Jaa'a, on meillä niitä joskus kasvatettu kaikenmaailman irtokarkkilaatikoissakin ;)...
MIVI
Junior Member
Junior Member

No onko mitään tietoa mistä niitä saa?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

^jaa'a nuolimonnisia? No minä olen ihan ostanut akvaarioliikkeestä ;) , voihan niitä olla TAS huutokaupassakin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”