Kääpiörihmakalasta
Valvoja: Moderaattorit
Kääpiörihmakalasta
Ostin tänään kääpiörihmakalapariskunnan
(Onko muuten ok, vai pitäisikö naaraita olla useampikin?) Yritin selailla tietoja niistä, mutta en oikein saanut selville, että millainen virtaus akvaariossa pitäisi olla niille. Yhdellä sivulla sanottiin että pitävät kovasta virtauksesta, toisella sanottiin että pitäisi olla vähäinen virtaus. Millainen virtaus siellä siis pitäisi olla oikeasti?

satalitraisessa altaassa asustavat. Muita asukkeja ei ole (vielä). Menisikö sinne sitten useampikin? Liikkeessä ei tainnut kyllä olla, siellä oli jotain "punaisia" rihmakaloja ja "sinisiä" rihmakaloja ja jotenkin se oli niin että sinisellä piti olla sininen parina ja punaisella punainen. Kummallista, onko ne muka jotain eri lajia
sinisiä naaraita ei ollut kuin tuo yksi vaan

Mulla on nyt yksi koiras ja kolme naarasta.Ja viime viikolla kuplapesää poika kyhäili ja naarailta sai kosiotarjouksia.Nyt on "poikasaltaassa" vähän kutua odottelemassa,jos jotain siitä syntyis.
Aika vähän vielä pintakasvia,pistiaa, on tässä altaassa.Ja vielä vähän muutakaan kasvillisuutta.Kun on niin tuore allas,silti näkyi riittävän
Sisäsuodattimen virtaus on takalasia päin.

Ja ymmärsin jostain,että vain koiraat ovat erinsävyisiä ja naaraat aina "tylsän" ruskehtavia.Kosioväri koiraalla oli erilainen,ku yleensä.Pään alue muuttui melkein mustaksi
Aika vähän vielä pintakasvia,pistiaa, on tässä altaassa.Ja vielä vähän muutakaan kasvillisuutta.Kun on niin tuore allas,silti näkyi riittävän

Ja ymmärsin jostain,että vain koiraat ovat erinsävyisiä ja naaraat aina "tylsän" ruskehtavia.Kosioväri koiraalla oli erilainen,ku yleensä.Pään alue muuttui melkein mustaksi

joo, tuosta olikin puhetta myyjän kanssa. Olisi kyllä kovin harmillista jos noin käy, kovasti jo tykästyin nuihinen kirjoitti:Ja kun uros tekee kuplapesää ja jos ja kun ne kutee... uros jahtaa naaraan hengiltä... Kannattaa henkisesti varautua ja /tai poistaa naaras heti altaaasta kun ukko kiusaa liikaa...

Minulla ei vielä ole mitään pintakasveja, tässä juuri katselin myynti-ilmoituksia sillä silmälläkerubi kirjoitti:Aika vähän vielä pintakasvia,pistiaa, on tässä altaassa.Ja vielä vähän muutakaan kasvillisuutta.Kun on niin tuore allas,silti näkyi riittävän![]()

Nuo minun kääpiörihmat ovat sellaisia kauniin vaaleansinisiä

Joo, en minäkään uskonut että niin kävisi (300l, paljon kasveja) mutta... kummasti se tyttö oli kutua seuranneen päivän jälkeen hengettä kun tulin kotiin iltapäivällä...Cocktail kirjoitti:joo, tuosta olikin puhetta myyjän kanssa. Olisi kyllä kovin harmillista jos noin käy, kovasti jo tykästyin nuihinen kirjoitti:Ja kun uros tekee kuplapesää ja jos ja kun ne kutee... uros jahtaa naaraan hengiltä... Kannattaa henkisesti varautua ja /tai poistaa naaras heti altaaasta kun ukko kiusaa liikaa...
ovat jotenkin niin kauniita ja hauskoja olemukseltaan, mukavan rauhallisiakin
Naarasrihmakala olikin kuollut yön aikana. Soitin liikkeeseen ja lupasivat minulle tilalle uuden, neuvoivat kuitenkin seurailemaan ensin pari päivää tuota jäljelle jäänyttä, että pärjäileekö se. Uskoisin kyllä että pärjää, se naaras oli jotenkin epäilyttävästi pullistunut ja piileskeli kokoajan kasveissa koko eilisen päivän ajan.
Mutta niin, kannattaako minun hankkia uutta, jos se uros kerta jahtaa naaraan hengiltä? Vai pärjääkö uros yksinään?
Mutta niin, kannattaako minun hankkia uutta, jos se uros kerta jahtaa naaraan hengiltä? Vai pärjääkö uros yksinään?
oliko se naaras laihtunut kuoltuaan (tai ennen kuolemistaan) ? Voihan olla että se on ollut mätipullea ja koiras on sen siksi jahdannut...
Koiras selviää hyvin ilman puolisoa. Muista kaloista sen verraan että ehjkä ei kannata ottaa aivan kääpiörihmakalan kokoisia, tyttökalan värisiä-oloisia kaloja kaveriksi, meillä uros jahtasi myös esim Rusokirjoahvenia... ei tetrja, monneja...
Koiras selviää hyvin ilman puolisoa. Muista kaloista sen verraan että ehjkä ei kannata ottaa aivan kääpiörihmakalan kokoisia, tyttökalan värisiä-oloisia kaloja kaveriksi, meillä uros jahtasi myös esim Rusokirjoahvenia... ei tetrja, monneja...
Mielestäni se naaras näytti ihan normaalilta, paitsi se ihmeellinen pullotus. En kyllä pistänyt merkille mitään että koiras sitä olisi jahdannut, koko akvaariossa oloajan naaras kyhjötti vain kasvipuskan seassa eikä se uros sitä mitenkään huomioinut
Jotain pienempää lajia ajattelin seuraksi, ehkä hehkurasboroita. Pohdiskelin tässä vähän, että uskaltaakohan niitä rasboroiden kanssa pitää, onhan ne rasborat kuitenkin niin pieniä. Jos ei niitä, niin sitten jotain tetroja
Jotain pienempää lajia ajattelin seuraksi, ehkä hehkurasboroita. Pohdiskelin tässä vähän, että uskaltaakohan niitä rasboroiden kanssa pitää, onhan ne rasborat kuitenkin niin pieniä. Jos ei niitä, niin sitten jotain tetroja
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä en ole uskaltanut uutta naarasta ottaa, minullahan kävi samalla tavalla kun teillä muillakin. Naaras ensin näykittiin verille ja sitten se pullistui kuvailemallasi tavalla ja kuoli pois. Ukko pärjää varsin mainiosti yksinkin, eihän se ole kun kalan rääkkäystä ja rahantuhlausta ostaa aina uusia naaraita tapettavaksi. Minun mielestä siis.
Onhan minulla tosiaan kuvakin siitä naaras rihmakalasta. Näyttääkö tuo sellaiselta mätipullealta? En itse oikein tiedä miltä sellaisen pitäisi näyttää
Varsin mielenkiintoista, kala ollut noin pullea liikkeessäkin, enkä mitään ole huomannut
http://aycu39.webshots.com/image/25198/ ... 493_rs.jpg

http://aycu39.webshots.com/image/25198/ ... 493_rs.jpg
Meillä tosiaan on kolme naarasta ja uros (kääpiörihmis).Ja viikko sitten kutivat ja saatiin kutu,jota ei kovin paljoa ollut, talteen itsetehtyyn poikasaltaaseen.Se kelluu tuossa isommassa altaassa.
Ja nyt viikko kudusta näkyy muutama kuoriutunut poikanen
Jee,tosi kiva kun selviytyivät ja tosiaan tuo allas on ihan tuore vasta,nyt kuukauden ollut toiminnassa
Nyt näyttää vielä siltä,että koiras taas alkais kehittää "kutuväriään" ja kuplapesää,taaskohan ne kutee?
Ja minusta toi näyttäis olevan kutupullotusta,samanlaiselta minullakin pari naarasta näytti ja toinen vieläkin...
Ja nyt viikko kudusta näkyy muutama kuoriutunut poikanen

Jee,tosi kiva kun selviytyivät ja tosiaan tuo allas on ihan tuore vasta,nyt kuukauden ollut toiminnassa

Nyt näyttää vielä siltä,että koiras taas alkais kehittää "kutuväriään" ja kuplapesää,taaskohan ne kutee?
Ja minusta toi näyttäis olevan kutupullotusta,samanlaiselta minullakin pari naarasta näytti ja toinen vieläkin...
Nyt siellä sitten on uusi naarasrihmakala, pitihän se tuonne hakea kun kerta ilmaiseksi sain. Aluksi koiras jahtaili sitä, mutta nyt tilanne rauhoittui yhtäkkiä ja molemmat uiskentelevat vierivieressä ihan sovussa. Kumma juttu. Ei pitäisi mennä mitään mainitsemaan, huomenna tietenkin löytyy taas kala kuolleena.
Tässä mietiskelin, minkä takia koirasrihmakalat jahtaavat naaraita? Eihän siitä lisääntymisestä mitään tule, jos naaraat kuolevat
Tässä mietiskelin, minkä takia koirasrihmakalat jahtaavat naaraita? Eihän siitä lisääntymisestä mitään tule, jos naaraat kuolevat

-
- Junior Member
Mulla oli kaks vaaleansinistä tyttöä ja vaaleansininen poika. Molemmat tytöt kuoli, kun kalat nyppivät toisiaan ja jahtailivat ja nuo värimuunnokset ei näköjään kestä edes pientä vauriota kyljessä. Ostin sitten pojalle kaveriksi pari tavallista kääpiötyttöä ja on sujunut yhteiselo paljon rauhallisemmin 

Mulla on ollut kääpiörihmapariskunta satalitraisessa lähes vuoden. Sinipunaraidallinen ukko on hiukkasen kullanhohtoista naarasta pienempi. Uiskentelevat melko paljon kaksin, mutta yksinkin, ja oikeastaan niillä on meneillään jatkuva pieni toisten nokittelu. Jopa ehkä niin päin että naaras vähän äksympi. Mut aika laiskahkoa kuitenkin touhu, mitää vaurioita ei koskaan ole ollu.
Niin ja joskus aiemmin olosuhteiden pakosta oli kaks koirasta ja tuo naaras jonku aikaa yhdessä, niin ei ne koiraat sen pahemmin toisiaan ajattaneet kuin tää pariskunta nyt. Vaikka en ottais enkä ota kahta pariskuntaa noin pieneen pysyvästi, ja nyt jos tuohon toisen naaraan ottaisin niin luulen et se sais huutia sekä ukolta että akalta.
Kutemaan ei oo ukko alkanu nykyisen äksymartan kanssa, mut se johtuu varmaan liian vähäisestä pintakasvustosta.
Käppänät on kyllä kauniita ja persoonallisia.
Niin ja joskus aiemmin olosuhteiden pakosta oli kaks koirasta ja tuo naaras jonku aikaa yhdessä, niin ei ne koiraat sen pahemmin toisiaan ajattaneet kuin tää pariskunta nyt. Vaikka en ottais enkä ota kahta pariskuntaa noin pieneen pysyvästi, ja nyt jos tuohon toisen naaraan ottaisin niin luulen et se sais huutia sekä ukolta että akalta.

Kutemaan ei oo ukko alkanu nykyisen äksymartan kanssa, mut se johtuu varmaan liian vähäisestä pintakasvustosta.
Käppänät on kyllä kauniita ja persoonallisia.

Täältä löytyy kans Sinipunaraidallinen ukko
. On isompi kun naaras. Hyvin on näköjään kotiutunu. Nyt yritän metsästää pintakasvillisuutta jos vaiks saisin ne kutemaan. Miten muilla on onnistunu kääpiörihmisten kudetus?
Lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen. -Ylläpito

Lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen. -Ylläpito
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Mulla on nämä 3 naarasta ja yksi koiras,kuteneet koko ajan 3 viikkoa sitten kun saapuivat.(no ei koko ajan,vaan ehkä pari kertaa/vko).
Nyt ihmettelenkin,että kutevatko ne ihan koko ajan?:|
Omatekoisessa poikasaltaassa nyt 2 viikkoa sitten kuoriutuneet poikaset ja eilen löysin uusia poikasia,en tiedä koska ovat syntyneet.
Mulla ihan perusvärisiä naaraita ja näköjään niitä saa olla useampi,et jaksavat kiihkeää koirasta
Nyt ihmettelenkin,että kutevatko ne ihan koko ajan?:|
Omatekoisessa poikasaltaassa nyt 2 viikkoa sitten kuoriutuneet poikaset ja eilen löysin uusia poikasia,en tiedä koska ovat syntyneet.
Mulla ihan perusvärisiä naaraita ja näköjään niitä saa olla useampi,et jaksavat kiihkeää koirasta

No noilla ei oo ollu mitn ihmeempää kutu toimintaa vielä, mut voipi johtuu siitä kun ei ole viälä niitä pintakasveja. Oon kans miettiny et tarviskohan hankkii toinen naaras kaveriksi ni voisi ukon mielenkiintokin herätä. Huomenna saan ensimmäiset pintakasvillisuudet ni tarvii seurat mitä tapahtuu. 
Edit. Lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen. -Ylläpito

Edit. Lisätty välilyönnit välimerkkien jälkeen. -Ylläpito
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Hmm. Minulla oli se sininen kääpiörihmakalakoiras joka kuoli ja nyt jäljellä on joku olemattoman värinen rihmakalanaaras. (paitsi nyt lähiaikoina se on saanut pään yläosaan jotain vähän punertavaa väriä
) Oletin, että sekin saa saman taudin ja kuolee, mutta hyvinhän se on voinut ja nyt mietityttää sen kalan "tulevaisuus". Viitsiikö sitä yksinään tuolla pitää? Uusia rihmakaloja ei kyllä ole tarkoitus hankkia

Minulla olisi kysymys teille kääpiörihmakala-experteille (olen ihan akvaario-urani alkutaipaleella).
Mistä erotatte uroksen ja naaraan? Minulla ym. fisuja on 2 kpl, molemmat sellaisia helmiäissinisiä pohjaväriltään ja punaiset pystyraidat.
Tommosia:
http://www.viherkala.fi/catalog/images/kaapiorihma.jpg
Ovatko molemmat kalani siis samaa sukupuolta? Tarttisko vaihtaa, hankkia lisää vai mitä?
Akvaarioni on 175 litrainen ja siellä asuu lisäksi lehtikaloja ja pari monnia.
Kasvillisutta ei vielä paljoa ole, ensi viikolla haen lisää rehuja, kun liikkeeseen saapuu lisää.
Mistä erotatte uroksen ja naaraan? Minulla ym. fisuja on 2 kpl, molemmat sellaisia helmiäissinisiä pohjaväriltään ja punaiset pystyraidat.
Tommosia:
http://www.viherkala.fi/catalog/images/kaapiorihma.jpg
Ovatko molemmat kalani siis samaa sukupuolta? Tarttisko vaihtaa, hankkia lisää vai mitä?
Akvaarioni on 175 litrainen ja siellä asuu lisäksi lehtikaloja ja pari monnia.
Kasvillisutta ei vielä paljoa ole, ensi viikolla haen lisää rehuja, kun liikkeeseen saapuu lisää.
Mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää tietävänsä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Blub, jos siis molemmat tuollaisia laittamasi kuvan värityksen omaavia, niin ovat koiraita ja väritys on ns. luononmuoto. Jalostetuilla värimuodoilla myös naaraat ovat värikkäitä.
Naaras
Naaras