Voiko lämpötila vaikuttaa poikasten sukupuoleen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tintte
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Voiko lämpötila vaikuttaa poikasten sukupuoleen?

Viesti Kirjoittaja tintte »

Voiko akvaario veden lämpötila vaikuttaa jotenkin palettikalan poikasten sukupuoleen? Minulla on poikue jo pian luovtus iässä enkä ole kyllä vieläkään tunnistanut yhtään naaraaksi! Kaikilla poikasilla on jo hienot oranssit pilkkulliset evät ja tumma raita kyljessä. Akvaarioni ämpötila on muus kalaston takia 24.
"kaikki mikä on pinnalla, on syötävää", sanoi herra kala.

http://tintte.suntuubi.com
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Turussa sijaitsevan Puutorin akvaarion myyjän Göranin mukaan lämpötila saattaisi vaikuttaa kalojen sukupuoleen. En kuollaksenikaan muista, miten jakauma suhteessa lämpötilaan meni. Soita sinne ja kysy. :P
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Buble-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Buble- »

En itse luottaisi Puutorin akvaarion antamiin tietoihin, mutta se on makuasia.

Saattaa se olla mahdollista.
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Voihan se olla mahdollista. Ainakin monilla matelijoilla sukupuoli määräytyy lämpötilan mukaan. Tämä menee hieman ohi aiheen, mutta olen lukenut useita kirjoahvenilla tehtyjä tutkimuksia, joissa esim. ph:n on havaittu vaikuttavan poikueen sukupuolijakaumaan. Myöskin mielenkiintoista on, että yksilön koko vaikuttaa sen sukupuoleen ainakin joillakin lajeilla. Yksittäisen poikueen pienemmät yksilöt kehittyvät naaraiksi ja suuremmat koiraiksi.

----------------------

Nakamura et. al. (1998) mainitsee artikkelissaan seuraavaa:
"In recent research, the effects of temperature and pH on sex ratio have been examined in 37 Apistogramma species, Poecilia melanogaster, and
Pseudocrenilabrus multicolor victoriae (Romer and Beisensherz, ’96). The sex ratio of offspring of 33 Apistogramma species was affected by temperature.
In these species, at high temperature, the sex ratio was skewed towards males, whereas, at low temperature, it was skewed towards female."

Ellei kieli taivu niin lyhykäisyydessään korkeassa lämpötilassa kehittyy enemmän koiraita, alhaisessa naaraita.

Koko juttu luettavissa: Gonadal sex differentiation in teleost fishes. The Journal of experimental zoology 281:262-372 (1998).
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Buble- kirjoitti:En itse luottaisi Puutorin akvaarion antamiin tietoihin, mutta se on makuasia.
Juu, en minäkään kyseistä putiikkia ihan luotettavimpana pidä. Nyt näköjään puhuttiin ihan asiaa. Ja Göranin kanssa oli puhe nimenomaan Apistogramma -suvun ahvenista.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”