Lehtikala vaihtaa väriä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blup
Starting Member
Starting Member

Lehtikala vaihtaa väriä?

Viesti Kirjoittaja Blup »

Minulla on lauma poikasia, jotka nyt n. 4-5 cm korkeita ilman eviä. 2 marmoria, 2 luonnonmuotoa ja 1 kokovalkoinen.
Nuo luonnonmuodot minua hieman askarruttavat, koska ne tuntuvat vaihtavan väriä silloin tällöin. Esim. eilen pystyraidoista oli näkyvillä vain pyrstön juuressa ja silmän päällä olevat, muuten kalat olivat lähestulkoon valkoisia (ei raitoja näkyvissä). Nyt taas musta pystyraita kalassa itsessään on todella musta.
Optisesta harhasta ei voi olla kysymys, koska olen tarkkaillut niitä samoissa valaistusoloissa ja samaan aikaan päivästä.
Mistä tuo voisi johtua?

Tuossa esimerkki siitä, kun ne ovat lähes valkoisia:

http://good-times.webshots.com/photo/29 ... good-times
Mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää tietävänsä.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Ihan on normaalia,että luonnonmuoto vaitelee väriä. Vähän niinkun mielialan mukaan. :mrgreen:
Blup
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Blup »

Jaha 8O

Kiitoksia :D
Mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää tietävänsä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Lehtikalat "vaihtavat väriään" mielialan mukaan. Pelästyessään ne muuttuvat lähes valkoisiksi, ja taas kun pelättävää ei ole, niiden raidat ovat mahtavan tummat.
Sama näkyy, kun kaksi lehtikalaa tappalee, esimerkiksi vaikka reviiristään. Heikommalla osapuolella värit saattavat häipyä ja kala liukenee paikalta hävitessään.
Ihan normaalia kuitenkin on. [;)]
Omistin muutama vuosi sitten itse noita luonnonmuotoja, jolla värin vaihtelu oli näkyvissä selvästi. Nykyisillä koi-muunnoksilla ei tätä värinvaihtelua oikeastaan ole.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”