Akvaario karkaistusta lasista?
Valvoja: Moderaattorit
Akvaario karkaistusta lasista?
Niin, kysymys tulikin jo otsikossa, että voiko akvaariota rakentaa karkaistusta lasista? Varsinkin, jos kyseessä isompikin akvaario, eli +500 litrainen.
Voi rakentaa. Tästä on aika monipuolisesti juttua palstalla. On etuja ja haittoja verraten karkaisemattomaan.
Kokeile vaikka karkais* and lasi* noitten tähtien kanssa. En tiedä toimiiko.
edit.
Pähkinänkuoressa: Kestänee enemmän, mutta jos rikkoontuu, hajoaa aivan kokonaan. Tavallinen lasi hajonnee niin, että ehtii akvaariota hyvin tyhjentää itse.
Kokeile vaikka karkais* and lasi* noitten tähtien kanssa. En tiedä toimiiko.
edit.
Pähkinänkuoressa: Kestänee enemmän, mutta jos rikkoontuu, hajoaa aivan kokonaan. Tavallinen lasi hajonnee niin, että ehtii akvaariota hyvin tyhjentää itse.
Kysyvä ei ole tyhmä, vaan oppimiskykyinen.sinitarra kirjoitti:
Aivan, mutta miten se on karkaistu? Kuumentamalla? (Oonkohan nyt tyhmä?)
Neiti Kuukkelinen kipaisi arkistosta kaivamassa tiedon ja ojensi sen meille söpön hymyn ja kahvikuppien kera:
eiku
Herra Kuukkelinen ojensi meille jörösti tiedon, vilkaisten syyttävästi syrjäsilmällä (eivätkös nuo tyhmeliinit edes tätä tiedä, huokaus):
http://www.lasimies.fi/sivut/tuotteet.htm
"Karkaistava lasi kuumennetaan yli 600 C:een ja jäähdytetään
nopeasti ilmapuhalluksella. Karkaistu lasi on pinnalta
puristusjännitetty ja sisältä vetojännitetty.
Tämä jännitystila antaa karkaistulle lasille karkaisemattomaan
verrattuna paremman kestävyyden iskuja, taivutusta ja lämpötilan
vaihteluita vastaan. Karkaistu lasi särkyy pieniksi vaarattomiksi
pyöreähköiksi paloiksi."
optimistx kirjoitti:Kuulemma karkaisu on tehtävä leikkauksen jälkeen, koska karkaistua lasia ei voi leikata.
Samaan syssyyn voisikin joku taitava hakujen käyttäjä kertoa, miten viisasta olisi pistää monia 3-4 mm laseja päällekkäin ilman laminointimuovia välissä? 3-4 mm lasia saisi ilmaiseksi, siinä syy kyselyyn.
Ei hyödytä mitään ilman laminointia....
Ja tuosta karkaisuta sen verran että niinkuin tuossa yläpuolella lukkee että lämmitetään ja nopea jäähdytys... siinä sivussa voi lasin vielä taivuttaa kun lasi on kuuma. Mutta kaikki lasin työstäminen on tehtävä ennen lasin karkaisemista. Hiontä, reijät, leikkaus, silkkipainatus jne jne...
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Itse en karkaistusta lasista tekisi akvaariota!
Tässä viikolla juuri kummastelin kun pieni kolhu 20mm karkaistuun lasiin (turvalaminoitu molemmin puolin) sivusuunnasta ja kuului jonkin aikaa pientä ritinää kun hämähäkinverkko laminaatin välissä valtasi koko alan. Murenee todella pieneksi toi karkaistu samasta voimasta kuin tavallisesta ehkä lohkeaisi pienehkö pala vain kulmasta.
Tässä viikolla juuri kummastelin kun pieni kolhu 20mm karkaistuun lasiin (turvalaminoitu molemmin puolin) sivusuunnasta ja kuului jonkin aikaa pientä ritinää kun hämähäkinverkko laminaatin välissä valtasi koko alan. Murenee todella pieneksi toi karkaistu samasta voimasta kuin tavallisesta ehkä lohkeaisi pienehkö pala vain kulmasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Itse pyysin lasien hinta arvion tamperelaisesta liikkeestä... Tässä copy/pastella vastaus... Akvaarion eli lasien koko oli
Pohjalasi 1800x600
Etulasi 1800x600
Takalasi 1800x600
Päätylasit 2kpl 600x600
Tässä vastaus hinta kyselyyni:
Noin iso akvaario kannattaisi ehkä ottaa suoraan valmiiksi tehtynä. Jos akvaario menee rikki niin vastuu menee valmistajalle.
Lasit meiltä maksaa 420 ¬ sis. Alv 22 %
Pohjalasi 1800x600
Etulasi 1800x600
Takalasi 1800x600
Päätylasit 2kpl 600x600
Noin iso akvaario kannattaisi ehkä ottaa suoraan valmiiksi tehtynä. Jos akvaario menee rikki niin vastuu menee valmistajalle.
-
Inneremont
- Senior Member

Ei ole lainkaan pahan hintainen. Kyllä minä noilla hinnoilla jo lähtisin itse tekemään. Muutama oleellinen tieto tuosta kuitenkin puuttuu. Lasin paksuus? Toivottavasti on laskettu 12 millin lasille nuo hinnat. Hionta? Käsin hiotut lasit ovat rumat, joten koneellinen hionta on mielestäni aika oleellinen asia.BairiX kirjoitti:Itse pyysin lasien hinta arvion tamperelaisesta liikkeestä... Tässä copy/pastella vastaus... Akvaarion eli lasien koko oli
Pohjalasi 1800x600
Etulasi 1800x600
Takalasi 1800x600
Päätylasit 2kpl 600x600
Jos olet tilaamassa, niin tarkenna vielä mitat. Pitää jättää silikonisaumavarat. Etu- ja takalasit on väärin mitoitettu. Niiden pitää olla (2x lasinpaksuus + 2x silikonisauman) verran pidemmät kuin pohjalasin.
jumase kirjoitti:Ei ole lainkaan pahan hintainen. Kyllä minä noilla hinnoilla jo lähtisin itse tekemään. Muutama oleellinen tieto tuosta kuitenkin puuttuu. Lasin paksuus? Toivottavasti on laskettu 12 millin lasille nuo hinnat. Hionta? Käsin hiotut lasit ovat rumat, joten koneellinen hionta on mielestäni aika oleellinen asia.BairiX kirjoitti:Itse pyysin lasien hinta arvion tamperelaisesta liikkeestä... Tässä copy/pastella vastaus... Akvaarion eli lasien koko oli
Pohjalasi 1800x600
Etulasi 1800x600
Takalasi 1800x600
Päätylasit 2kpl 600x600
Jos olet tilaamassa, niin tarkenna vielä mitat. Pitää jättää silikonisaumavarat. Etu- ja takalasit on väärin mitoitettu. Niiden pitää olla (2x lasinpaksuus + 2x silikonisauman) verran pidemmät kuin pohjalasin.
Siis juu lasi on 12mm. Ja mitat tarkennetaan vielä... Hionta on koneellisesti tehty Kiiltoreunahionta.
Kannattaa toki vielä muistaa jotta lasi ei ole ainoa menoerä. Alumiinilistat on melko suolaisissa hinnoissa ja silikoniakin menee vaikka ei ole iso kustannus. Sen lisäksi jos ajattelee omalle työlleen kompensaatiota niin ero kavenee koko ajan. Sen lisäksi ostetulle altaalle saa takuut ja tekemisen vaiva jää pois siis jos ajattelee sitä vaivana.BairiX kirjoitti:Ei ole lainkaan pahan hintainen. Kyllä minä noilla hinnoilla jo lähtisin itse tekemään.
Joo totta tämäkin. Itse tosin rakentelen mielelläni kaikkea harrastuksiin liittyvää. Ei sille omalle työlle kannata harrastusten suhteen hintaa laskea. Muutenhan sitä pitäisi pitää kirjaa akvaarion katselustakin ja laskea "työtunnit".joppe kirjoitti: Kannattaa toki vielä muistaa jotta lasi ei ole ainoa menoerä. Alumiinilistat on melko suolaisissa hinnoissa ja silikoniakin menee vaikka ei ole iso kustannus. Sen lisäksi jos ajattelee omalle työlleen kompensaatiota niin ero kavenee koko ajan. Sen lisäksi ostetulle altaalle saa takuut ja tekemisen vaiva jää pois siis jos ajattelee sitä vaivana.
Toisekseen. Luotan omaan työhöni enemmän kuin näihin kaupallisiin merkkeihin. Niitä tuntuu ihmisillä leviävän käsiin harva se päivä. Omat altaat eivät ole koskaan hajonneet. Ja syykin on mielestäni aika selkeä. Itse kun tekee, niin tulee varmasti huolella putsattua lasit ja silikonit on varmasti tuoreita jne. Kun altaita tehdään sarjassa, niin aina voi sattua kämmejä. Joku lasin reuna saattaa jäädä putsaamatta ja sen jälkeen silikonin pitävyys on vähän niin ja näin.
Ja jos nyt niin kävisi, että joskus hajoaisi, niin vakuutus kyllä korvaa ihan samalla tavalla, oli se sitten oma tai ostettu allas. Paljon siistimpää jälkeäkin saa aikaiseksi, kun itse huolella tekee.
Alumiinilistoja ei mielestäni altaaseen kannata koskaan laittaa, jos ei ole tarvetta peittää huonosti tehtyjä saumoja. Ja itse tehdyssähän ei luonnollisesti ole. Ja silikoni ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä se altaan hinta muodostuu käytännössä puhtaasti laseista. Silikoniin saa lisäksi varata muutaman kympin ja rajausteippeihin euron pari.
Näkemyskysymyksiä. Itse nykyään kyllä melkein mieluummin ostan kun alan itse tekemään. Saavutettava säästö kuitenkin on suhtellisen pieni. Sen lisäksi tuo kustannusvertaus listoitetun ja ei listoitetun välillä ei ole mielekäs. Itse tehty listoittamaton ja kaupallinen listoitettu ei ole vertailukelpoinen pari koska kyseessä ei ole samanlainen tuote. Toki listoittamattoman myytävän altaan pitää olla halvempi vaikka en tiedä onko. Muuten listakysymys on toki makuasia. Itse laittaisin jokatapauksessa peitti virheitä tai ei koska listat antaa huolitellun ulkonäön.jumase kirjoitti:Joo totta tämäkin. Itse tosin rakentelen mielelläni kaikkea harrastuksiin liittyvää. Ei sille omalle työlle kannata harrastusten suhteen hintaa laskea. Muutenhan sitä pitäisi pitää kirjaa akvaarion katselustakin ja laskea "työtunnit".
Toisekseen. Luotan omaan työhöni enemmän kuin näihin kaupallisiin merkkeihin. Niitä tuntuu ihmisillä leviävän käsiin harva se päivä. Omat altaat eivät ole koskaan hajonneet. Ja syykin on mielestäni aika selkeä. Itse kun tekee, niin tulee varmasti huolella putsattua lasit ja silikonit on varmasti tuoreita jne. Kun altaita tehdään sarjassa, niin aina voi sattua kämmejä. Joku lasin reuna saattaa jäädä putsaamatta ja sen jälkeen silikonin pitävyys on vähän niin ja näin.
Ja jos nyt niin kävisi, että joskus hajoaisi, niin vakuutus kyllä korvaa ihan samalla tavalla, oli se sitten oma tai ostettu allas. Paljon siistimpää jälkeäkin saa aikaiseksi, kun itse huolella tekee.
Alumiinilistoja ei mielestäni altaaseen kannata koskaan laittaa, jos ei ole tarvetta peittää huonosti tehtyjä saumoja. Ja itse tehdyssähän ei luonnollisesti ole. Ja silikoni ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä se altaan hinta muodostuu käytännössä puhtaasti laseista. Silikoniin saa lisäksi varata muutaman kympin ja rajausteippeihin euron pari.
Sarjatuotannossa työjälki ja laadukkuus paranee eikä toisinpäin. Kämmeltäminen on todennäköisempää yksitittäiskappaleissa. Itsetehty taas puolestaan allasta myydessä ei ole myyntivaltti oli työnjälki mitä tahansa. Tosin hyvin tehtynä asialla ei ole sinänsä mitään merkitystä myöskään vakuutusten yms. kanssa kuten sanoit mutta mielikuvissa voi olla monella minkä vuoksi tosiaan myynti-ilmoituksessa seisova "tein itse" teksti kannattaa jättää pois.
Noiden hajoamisten kannalta se tuotetakuu on myös hyvä juttu. Ei tarvi syyttää itseään.
-
justiina8
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Pakko linkittää tämä vanha keskustelu. Kannattaa lukea. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...