Lisäsuodatin juweliin
Valvoja: Moderaattorit
Lisäsuodatin juweliin
Olen ajatellut ostaa Juwelin 180 akvaarioon lisäsuodattimen, kun tuntuu että tuo akvaarion oma suodatus ei riitä. Minkälainen suodatin olisi hyvä ja riittääkö lisäsuodattimeksi joku pienemmälle litramäärälle tarkoitettu suodatin?
Mulla ei kokemusta kuin Eheimin ulkosuodattimista ja niitten käyttöikä (ainakin minulla) ei ole vielä tullut vastaan. Tuo yksikin ollut yötäpäivää pyörimässä ainakin 10 v ja kerran olen kannen tiivisteen vaihtanut, siinä kaikki. Eli melkoisia ikiliikkujia (kop kop koputan puuta).heijo kirjoitti: Mikä on ulkosuodattimien käyttöikä?
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Kannattaa siihen toinen suodatin laittaa lisäksi, se on sitten makuasia haluaako sisä- vai ulkosuodattimen. 160 litraisessa Juwelissa on ollut minulla lisänä välillä 2048 sisäsuodatin ja välillä 2224 ulkosuodatin, molemmat hyviä vaihtoehtoja. Nyt on Fluval 2+ Juwelin oman lisäksi ja tuntuu riittävän sekin ihan mainiosti.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Eheim Aquaball:kin olisi ihan edullinen ja passeli:
http://www.akvaarioon.fi/index.php?opti ... &Itemid=26
http://www.akvaarioon.fi/index.php?opti ... &Itemid=26
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
Minusta ulkosuodatin ei ole tarpeen. On tuossa Juwelissa kuiteski 2 L vaahtomuovia, mikä on noin 4-5 kertaa enemmän kuin vastaavaan altaaseen mitotetussa tavan sisäsuodattimessa.
Sisäroskia imuroiva peli kuten Fluvalin tai Hydorin systeemi voisi olla ihan hyvä lisänä sekä kierrättämään vettä että imuroimaan irtoroskia. Myös Eheimin Pickupin isoin malli - tai yleensä sisäsuodatin, jossa on melko kova vedenkierrätys ja kapea sisäänotto. Kerää tällöin parhaiten irtoroskia.
Mulla on aquaball ollu samassa altaassa oman suodattimen rinnalla, mutta ei vakuuttanut. Aquaballin mekaaninen suodatus on niin heikko, että se ei imeny roskia käytännössä juuri ollenkaan - Juwelin oma tukkeutu kuitenkin samaa tahtia. Käsittääkseni tuossa rinnalla olisi hyvä juuri mekaaninen sisäsuodatin, niin pääsuodattimen putsausväli kasvaisi.
Sisäroskia imuroiva peli kuten Fluvalin tai Hydorin systeemi voisi olla ihan hyvä lisänä sekä kierrättämään vettä että imuroimaan irtoroskia. Myös Eheimin Pickupin isoin malli - tai yleensä sisäsuodatin, jossa on melko kova vedenkierrätys ja kapea sisäänotto. Kerää tällöin parhaiten irtoroskia.
Mulla on aquaball ollu samassa altaassa oman suodattimen rinnalla, mutta ei vakuuttanut. Aquaballin mekaaninen suodatus on niin heikko, että se ei imeny roskia käytännössä juuri ollenkaan - Juwelin oma tukkeutu kuitenkin samaa tahtia. Käsittääkseni tuossa rinnalla olisi hyvä juuri mekaaninen sisäsuodatin, niin pääsuodattimen putsausväli kasvaisi.
Minä juon nyt kahvia!
Ostin juuri reilu kuukausi sitten 180 litraseen Juweliin eheimin isoimman aquaballin sekä poweline 2048 ja olen ollut tyytyväinen. Putsausväli ei ole häävin pitkä, mutta aina se lyhyehkön kokemukseni mukaisen ulkosuodattimen voittaa joka oli eheim 2026. En vaihtaisi pois noita sisäsuodattimia jotka minulla nyt tuossa altaassa on. Suosittelen! Ulkkarin kanssa sain kaaoksen aikaan viikossa, rakennevika suodattimen hanayksikössä ja vedenpaisumus yhtenä iltana siitä syystä. Nyt saa nukkua yönsä rauhassa ja ovat muuten hiljaisempia kuin tuo juwelin alkuperäinen suodatin.
-
- Senior Member
Samma här eli samoilla eväillä menty. Muutaman kuukauden yritin juwelin kanssa uskotella itselle, että pönttö on hyvä ja reilusti mitoitettu..Mustavaris kirjoitti:Mä otin 96-litraisesta Juwelista pöntön irti ja rakensin kiertovesipumpusta biologisen sisäsuodattimen. Lisäksi altaassa pörrää vielä Fluvalin 3+, joka kerää roskia ja tuo pintavedenkiertoa. Imunuoliaiset tykkää, kun on virtausta sekä pinnalla että lähempänä pohjaa.
Juwelin pumpusta ja massoista tein biologisen suodattimen, mikä pyörinyt reilusti yli puoli vuotta huoltoina pari pientä virautusta. Eli hiukka silikonia, pumppu massojen päälle ylimpään kovertaen, keskelle 'imuonkalo' ja jo pelaa.. Pumpun saa vielä nostettua massojen päältä (koverretusta kolosta) huollon ajaksi. Eli ainut mielestäni mikä juwelin suodattimessa huonoa, on tuo muovikotelo. Vettä kierrätetään liian paksun massan läpi, ja ei ole kovin näpeä käyttää

-
- Senior Member
Taisipa muuten, try-out, olla joku sun viestisi, josta idean tuohon suodattimeen nappasintry-out kirjoitti:Samma här eli samoilla eväillä menty. Muutaman kuukauden yritin juwelin kanssa uskotella itselle, että pönttö on hyvä ja reilusti mitoitettu..

Joskus kuvan laitoin kätten työstä tännekkin. Itse kyllä sain idean kanssa täältä noista mattosuodatin keskusteluista. En vaan olisi uskonut että juwel viritelmä pelaa niin kuin tähän saakka pelannut. Mielenkiinnolla katselen kauanka huoleton suodatin palvelee. Omassa tuo on pienennetyssä altaassa eli ylimitoitettuna jonkun matkaa. Sekin varmaan auttaa osaltaan.Mustavaris kirjoitti: Taisipa muuten, try-out, olla joku sun viestisi, josta idean tuohon suodattimeen nappasin.
Mutta tuo on kyllä hyvä puoli, kun moottori makaa massan päällä niin on kyllä lähes äänetön